Krukaslagers hergebruiken

Algemene vragen over Derbi.
Thijmen0503
Derbi fan
Berichten: 55
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 22:38
Vervoersmiddel: Derbi senda xtreme 2008

Krukaslagers hergebruiken

Ongelezen bericht door Thijmen0503 »

Hoi,
ik had vorige week mijn blok gereviseerd, alleen bleek dat ik een kapotte carter had gemonteerd. Ik heb nu dus het hele blok weer uit elkaar liggen en ik vraag me af of ik mijn krukaslagers er gewoon op kan laten zitten. De krukas heb ik uit mijn blok gehaald met de lagers er om heen. Doormiddel van een draadstang en een plaatje met bouten heb ik de lagers eruit geperst.
Zijn mijn lagers hierdoor beschadigd geraakt en kan ik het beste nieuwe lagers kopen of kan het wel met de huidige lagers?

gr. Thijmen
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Krukaslagers hergebruiken

Ongelezen bericht door Erwin P »

Je hebt dus eigenlijk een buiten lager trekker gemaakt?

Dan heb je aan de buitenring getrokken terwijl hij op de binnenring vast zat. Ik zou ze dus vervangen omdat er axiale kracht op het lager heeft gestaan.
Thijmen0503
Derbi fan
Berichten: 55
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 22:38
Vervoersmiddel: Derbi senda xtreme 2008

Re: Krukaslagers hergebruiken

Ongelezen bericht door Thijmen0503 »

Erwin P schreef: vr 13 jan 2023, 08:41 Je hebt dus eigenlijk een buiten lager trekker gemaakt?

Dan heb je aan de buitenring getrokken terwijl hij op de binnenring vast zat. Ik zou ze dus vervangen omdat er axiale kracht op het lager heeft gestaan.
Ja wanneer je de carter gaat splitsen dan zet je gwn een plaatje op je krukas met 2 gaten dr in. Dus trek je het lager uit je carter en blijft ie op je krukas zitten.

ja zal wel ff 2 nieuwe lagertjes bestellen, kost gelukkig niet de hoofdprijs
Plaats reactie