Remlicht aansluiting, welke is plus welke min?

Algemene vragen over Derbi.
RiccoBeekman
Schakelrijder
Berichten: 169
Lid geworden op: ma 14 feb 2022, 18:18
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme 2003

Remlicht aansluiting, welke is plus welke min?

Ongelezen bericht door RiccoBeekman »

Hoi,

Er lopen 2 kabels naar mijn remhendel. Een groene en een groen zwarte. Welke js plus en min?
ManuDRD-Racing
Beginnende tuner
Berichten: 282
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 13:17
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing 2008 75cc mvt iron max(verkocht)
Piaggio zip 2 takt 2010 stage6 racing mk2 70cc(verkocht)
Piaggio zip 4 takt 2009 (verkocht)
Gilera Runner 2002 (verkocht)
Aprillia sx80 2007
Locatie: Middelburg

Re: Remlicht aansluiting, welke is plus welke min?

Ongelezen bericht door ManuDRD-Racing »

Maakt niet uit. Als je je rem inknijpt worden die 2 samen gevoegd en daardoor gaat de lamp branden
42 schreef: di 23 aug 2022, 12:56 Heb je ook een gucci tasje ?
RiccoBeekman
Schakelrijder
Berichten: 169
Lid geworden op: ma 14 feb 2022, 18:18
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme 2003

Re: Remlicht aansluiting, welke is plus welke min?

Ongelezen bericht door RiccoBeekman »

ManuDRD-Racing schreef: vr 02 sep 2022, 21:02 Maakt niet uit. Als je je rem inknijpt worden die 2 samen gevoegd en daardoor gaat de lamp branden
En wat als ik daar mijn temperatuur sensor op aan wil sluiten?
RiccoBeekman
Schakelrijder
Berichten: 169
Lid geworden op: ma 14 feb 2022, 18:18
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme 2003

Re: Remlicht aansluiting, welke is plus welke min?

Ongelezen bericht door RiccoBeekman »

ManuDRD-Racing schreef: vr 02 sep 2022, 21:02 Maakt niet uit. Als je je rem inknijpt worden die 2 samen gevoegd en daardoor gaat de lamp branden
En wat als ik daar mijn temperatuur sensor op aan wil sluiten?
Rickk
Derbi fan
Berichten: 58
Lid geworden op: do 07 mei 2020, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM X-Treme 2005
Honda CRF 450 R 2016 - Gestolen
KTM EXC 125 2010 Redbull ed. 2010

Re: Remlicht aansluiting, welke is plus welke min?

Ongelezen bericht door Rickk »

RiccoBeekman schreef: vr 02 sep 2022, 22:06
ManuDRD-Racing schreef: vr 02 sep 2022, 21:02 Maakt niet uit. Als je je rem inknijpt worden die 2 samen gevoegd en daardoor gaat de lamp branden
En wat als ik daar mijn temperatuur sensor op aan wil sluiten?
Wil je niet, als je je voorrem inknijpt 'dan' pas gaat je temperatuur meter werken. Je achterremlicht krijgt namelijk pas stroom als jij je voorrem inknijpt, dus als je je temperatuur meter daar op aan sluit, krijg je hetzelfde als je achterremlicht. Niet doen dus
RiccoBeekman
Schakelrijder
Berichten: 169
Lid geworden op: ma 14 feb 2022, 18:18
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme 2003

Re: Remlicht aansluiting, welke is plus welke min?

Ongelezen bericht door RiccoBeekman »

Rickk schreef: vr 02 sep 2022, 23:06
RiccoBeekman schreef: vr 02 sep 2022, 22:06
ManuDRD-Racing schreef: vr 02 sep 2022, 21:02 Maakt niet uit. Als je je rem inknijpt worden die 2 samen gevoegd en daardoor gaat de lamp branden
En wat als ik daar mijn temperatuur sensor op aan wil sluiten?
Wil je niet, als je je voorrem inknijpt 'dan' pas gaat je temperatuur meter werken. Je achterremlicht krijgt namelijk pas stroom als jij je voorrem inknijpt, dus als je je temperatuur meter daar op aan sluit, krijg je hetzelfde als je achterremlicht. Niet doen dus
Oh lol, had gelezen dat je hem bijv van de remlichtschakelaar moest afhalen. Maar heb nu via mijn ventilatortempsensor mijn Koso sensor aangesloten (via die kabels) werkt prima. Mijn ventilator is toch niet aangesloten 😀
gpr050
Tuner
Berichten: 400
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Remlicht aansluiting, welke is plus welke min?

Ongelezen bericht door gpr050 »

Rickk schreef: vr 02 sep 2022, 23:06
RiccoBeekman schreef: vr 02 sep 2022, 22:06
ManuDRD-Racing schreef: vr 02 sep 2022, 21:02 Maakt niet uit. Als je je rem inknijpt worden die 2 samen gevoegd en daardoor gaat de lamp branden
En wat als ik daar mijn temperatuur sensor op aan wil sluiten?
Wil je niet, als je je voorrem inknijpt 'dan' pas gaat je temperatuur meter werken. Je achterremlicht krijgt namelijk pas stroom als jij je voorrem inknijpt, dus als je je temperatuur meter daar op aan sluit, krijg je hetzelfde als je achterremlicht. Niet doen dus
Bijzonder verhaal dit…
Zo’n schakeling heb ik nog nooit op een Derbi gezien. Lijkt me ook vreemd, als je alleen je achterrem gebruikt werkt het remlicht niet. Als dit op die van jou wel zo werkt heeft er iemand raar lopen kloten met je draadboom.
Wel heb je op sommige modellen een start circuit, waarin (voor)rem, koppeling en/of zijstandaard een rol kunnen spelen, en gebeurd er dus meer met het remlicht signaal dan alleen het remlicht laten branden, maar nog steeds is de werking van het remlicht tussen voorrem handel en voetpedaal onafhankelijk van elkaar!
je kunt beter een geschakelde plus draad gebruiken voor de temp sensor.
Laatst gewijzigd door gpr050 op za 03 sep 2022, 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Remlicht aansluiting, welke is plus welke min?

Ongelezen bericht door Erwin P »

Mmm als je dit wilt doen kan het wel, je moet gewoon even meten welke spanning op staat, moeilijker is het niet.
De plus van je remschakelaar zal altijd spanning op staan.
Ventilator zou ik juist niet zo snel doen, die gaat maar soms aan... Niet direct bij starten. Of is die op dit model geschakeld over de min?

Hou er wel rekening mee dat de fabrikant daar een heel dun draadje voor heeft gebruikt, die heeft hij niet bedoeld voor continue gebruik bedoeld. Ik gebruik vaak een relais bij dit soort dingen. Dan pak ik wel een plus draad van de toeter (zit wat mooier weg gewerkt dan de remschakelaar en is doorgaans een dikkere kabel) die laat ik het relais inschakelen. Dus zodra de brommer op contact staat schakelt deze in en trekt maar heel weinig stroom. Dan pak ik direct vanaf de accu een dikke draad (2,5mm^2) door het relais naar de gebruiker. In jouw geval de temperatuur sensor.

Dat is de basis setup om het goed te doen. Wil je het nou echt dik voor mekaar hebben even een zekering houder met 10A zekering er in. Je kunt dan zelfs nog mooi een draad naar je stuur leggen voor een USB oplader voor je telefoon, je hebt nu immers een solide systeem waar gebruikers op kunnen.

Kan ook zijn dat je een model zonder accu hebt, dan gaat dit minder op. Maar dan is alles aan je brommer wisselspanning. Ik weet niet of je temperatuur sensor dat pikt, doen ze niet allemaal namelijk.
ManuDRD-Racing
Beginnende tuner
Berichten: 282
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 13:17
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing 2008 75cc mvt iron max(verkocht)
Piaggio zip 2 takt 2010 stage6 racing mk2 70cc(verkocht)
Piaggio zip 4 takt 2009 (verkocht)
Gilera Runner 2002 (verkocht)
Aprillia sx80 2007
Locatie: Middelburg

Re: Remlicht aansluiting, welke is plus welke min?

Ongelezen bericht door ManuDRD-Racing »

Mijn remlicht deed het ook met alleen mn achterrem op mn derbi
42 schreef: di 23 aug 2022, 12:56 Heb je ook een gucci tasje ?
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 341
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Remlicht aansluiting, welke is plus welke min?

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

ManuDRD-Racing schreef: za 03 sep 2022, 14:33 Mijn remlicht deed het ook met alleen mn achterrem op mn derbi
Dus als je gewoon even je voorrem aantikte om een beetje te vertragen kon het achteropkomende verkeer dat niet opmerken?

Lijkt me niet zo handig. :oops:
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Remlicht aansluiting, welke is plus welke min?

Ongelezen bericht door 42 »

Gelukkig gebruik je de voorrem amper bij tweewielers...toch ? :crazy: :wtf: :lol:
Maar goed, je had iig nog een voorrem, op mn kreidler vroeger werkte alleen mn achterrem, dat ik nog leef is best verassend, zeker in combinatie met mn rijstijl toen :lol:
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Remlicht aansluiting, welke is plus welke min?

Ongelezen bericht door Erwin P »

ManuDRD-Racing schreef: za 03 sep 2022, 14:33 Mijn remlicht deed het ook met alleen mn achterrem op mn derbi
Dan had je de voorremschakelaar kapot. Zijn ook hele iele draadjes. Ik vervang die kapotte sensoren vaak door Banjo bouten met druksensor, werkt altijd.
RiccoBeekman
Schakelrijder
Berichten: 169
Lid geworden op: ma 14 feb 2022, 18:18
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme 2003

Re: Remlicht aansluiting, welke is plus welke min?

Ongelezen bericht door RiccoBeekman »

Erwin P schreef: za 03 sep 2022, 09:31 Mmm als je dit wilt doen kan het wel, je moet gewoon even meten welke spanning op staat, moeilijker is het niet.
De plus van je remschakelaar zal altijd spanning op staan.
Ventilator zou ik juist niet zo snel doen, die gaat maar soms aan... Niet direct bij starten. Of is die op dit model geschakeld over de min?

Hou er wel rekening mee dat de fabrikant daar een heel dun draadje voor heeft gebruikt, die heeft hij niet bedoeld voor continue gebruik bedoeld. Ik gebruik vaak een relais bij dit soort dingen. Dan pak ik wel een plus draad van de toeter (zit wat mooier weg gewerkt dan de remschakelaar en is doorgaans een dikkere kabel) die laat ik het relais inschakelen. Dus zodra de brommer op contact staat schakelt deze in en trekt maar heel weinig stroom. Dan pak ik direct vanaf de accu een dikke draad (2,5mm^2) door het relais naar de gebruiker. In jouw geval de temperatuur sensor.

Dat is de basis setup om het goed te doen. Wil je het nou echt dik voor mekaar hebben even een zekering houder met 10A zekering er in. Je kunt dan zelfs nog mooi een draad naar je stuur leggen voor een USB oplader voor je telefoon, je hebt nu immers een solide systeem waar gebruikers op kunnen.

Kan ook zijn dat je een model zonder accu hebt, dan gaat dit minder op. Maar dan is alles aan je brommer wisselspanning. Ik weet niet of je temperatuur sensor dat pikt, doen ze niet allemaal namelijk.
Tja, ben erachter gekomen dat ie wisselspanning niet leuk vind. Is inderdaad een model die zonder accu kan. Is er uit gevlogen die sensor. Maar ja ben nu bang dat ie te heet wordt. Vorige x een Warmloper gehad. Maar hoe warm worden jullie brommer dan? Ik kan mijn hand amper op mijn cilinder houden naar 2/2.5km ofzo
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Remlicht aansluiting, welke is plus welke min?

Ongelezen bericht door Erwin P »

Na 2 a 3 minuten je hand op de cilinder leggen stationair wil nog net, na het rijden niet meer.

Mits je een thermostaat hebt. Deze zorgt dat hij zo snel mogelijk op 70 graden komt, dan doet echt al wel zeer.
RiccoBeekman
Schakelrijder
Berichten: 169
Lid geworden op: ma 14 feb 2022, 18:18
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme 2003

Re: Remlicht aansluiting, welke is plus welke min?

Ongelezen bericht door RiccoBeekman »

Erwin P schreef: ma 05 sep 2022, 08:13 Na 2 a 3 minuten je hand op de cilinder leggen stationair wil nog net, na het rijden niet meer.

Mits je een thermostaat hebt. Deze zorgt dat hij zo snel mogelijk op 70 graden komt, dan doet echt al wel zeer.
Ah okee, dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken.
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Remlicht aansluiting, welke is plus welke min?

Ongelezen bericht door Erwin P »

Nee, pas vanaf 70 graden koelvloeistof temperatuur gooit hij gekoeld kvs bij de cilinder in. Dan nog mag hij nog wel oplopen naar 80+ graden.

Je bougie is ook een goede om aan te zien of hij echt te heet wordt. Als de verbranding te heet is zal je bougie wit uitslaan. Als dat voor elkaar is en je tijdens het draaien een koelvloeistof stroom hebt zou ik me er zeker geen zorgen om maken.
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 341
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Remlicht aansluiting, welke is plus welke min?

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

42 schreef: za 03 sep 2022, 17:12 Gelukkig gebruik je de voorrem amper bij tweewielers...toch ? :crazy: :wtf: :lol:
Maar goed, je had iig nog een voorrem, op mn kreidler vroeger werkte alleen mn achterrem, dat ik nog leef is best verassend, zeker in combinatie met mn rijstijl toen :lol:
:lolno: :thumbup:
Rickk
Derbi fan
Berichten: 58
Lid geworden op: do 07 mei 2020, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM X-Treme 2005
Honda CRF 450 R 2016 - Gestolen
KTM EXC 125 2010 Redbull ed. 2010

Re: Remlicht aansluiting, welke is plus welke min?

Ongelezen bericht door Rickk »

gpr050 schreef: za 03 sep 2022, 08:48
Rickk schreef: vr 02 sep 2022, 23:06
RiccoBeekman schreef: vr 02 sep 2022, 22:06

En wat als ik daar mijn temperatuur sensor op aan wil sluiten?
Wil je niet, als je je voorrem inknijpt 'dan' pas gaat je temperatuur meter werken. Je achterremlicht krijgt namelijk pas stroom als jij je voorrem inknijpt, dus als je je temperatuur meter daar op aan sluit, krijg je hetzelfde als je achterremlicht. Niet doen dus
Bijzonder verhaal dit…
Zo’n schakeling heb ik nog nooit op een Derbi gezien. Lijkt me ook vreemd, als je alleen je achterrem gebruikt werkt het remlicht niet. Als dit op die van jou wel zo werkt heeft er iemand raar lopen kloten met je draadboom.
Wel heb je op sommige modellen een start circuit, waarin (voor)rem, koppeling en/of zijstandaard een rol kunnen spelen, en gebeurd er dus meer met het remlicht signaal dan alleen het remlicht laten branden, maar nog steeds is de werking van het remlicht tussen voorrem handel en voetpedaal onafhankelijk van elkaar!
je kunt beter een geschakelde plus draad gebruiken voor de temp sensor.
Klopt, mijn formuliering was fout, bedoelde gewoon remlicht ipv achterremlicht (Je dacht waarschijnlijk achterrem)

*ik weet het, beetje laat*
Wess de maag
Banden plakker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 29 jul 2023, 16:32
Vervoersmiddel: Derbi drd racing Ltd

Remlicht

Ongelezen bericht door Wess de maag »

Hallo ik heb een vraag ik heb voor de voor rempomp alleen de schakelaar maar niet die kabel en ik kan die nergens vinden zou 1 van jullie weten waar ik dat kan vinden ik heb geen idee
Plaats reactie