Krassen op cilinderkop, kan ik die nog gebruiken?

Algemene vragen over Derbi.
henkiespanken13454
Beginnende Derbi fan
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 21 mar 2022, 17:34
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM50

Krassen op cilinderkop, kan ik die nog gebruiken?

Ongelezen bericht door henkiespanken13454 »

Hallo beste mensen,

Ik heb veel krassen en deukjes op mijn cilinderkop aan de binnenkant. Deze is net nieuw en is door een stukje ijzer in de verbrandingsijzer bewerkt. De cilinder is nog in goede staat maar zuiger wordt ook vervangen. De hele set is van polini en zuiger ga ik vervangen maar is het nodig om de cilinderkop te vervangen? En is een ander merk cilinderkop dan ook goed om te halen? Ze verkopen de cilinderkop van polini niet apart en moet dus weer een hele cilinderset kopen. Hierbij de foto om te oordelen.https://postimg.cc/HrxxDbQq Maakt dit veel uit of kan ik m nog gebruiken?
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Krassen op cilinderkop, kan ik die nog gebruiken?

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Ik had het persoonlijk wel gedaan. Even de binnenkom de scherpe randjes schuren zodat er geen braampjes los kunnen laten. En daarna lekker opnieuw gebruiken. Het verschil in compressie is nihil. Als je dito in de zuiger hebt had ik die ook nog gebruikt.
gpr050
Tuner
Berichten: 400
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Krassen op cilinderkop, kan ik die nog gebruiken?

Ongelezen bericht door gpr050 »

Als je de beschikking hebt over een draaibank, het bougiegat zit precies in het midden zodat je de kop in kunt spannen. Ik zelf heb zo al een keer de ergste beschadigingen van de kop kunnen verwijderen (bij mij was er een stuk van de bougie afgebroken!). Compressieverlies is als je het heel voorzichtig doet vrijwel nihil!
Zelf zou ik, als de beschadigingen van de zuiger ook dicht bij de rand zitten, deze vervangen. Door dit soort beschadigingen dicht op de rand van de zuiger kán de uitsparing voor de zuigerveer vervormd worden waardoor deze niet goed vrijkomt en de afdichting minder wordt.
henkiespanken13454
Beginnende Derbi fan
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 21 mar 2022, 17:34
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM50

Re: Krassen op cilinderkop, kan ik die nog gebruiken?

Ongelezen bericht door henkiespanken13454 »

gpr050 schreef: ma 11 jul 2022, 21:12 Als je de beschikking hebt over een draaibank, het bougiegat zit precies in het midden zodat je de kop in kunt spannen. Ik zelf heb zo al een keer de ergste beschadigingen van de kop kunnen verwijderen (bij mij was er een stuk van de bougie afgebroken!). Compressieverlies is als je het heel voorzichtig doet vrijwel nihil!
Zelf zou ik, als de beschadigingen van de zuiger ook dicht bij de rand zitten, deze vervangen. Door dit soort beschadigingen dicht op de rand van de zuiger kán de uitsparing voor de zuigerveer vervormd worden waardoor deze niet goed vrijkomt en de afdichting minder wordt.
Ja precies, ik ga de zuiger ook vervangen. Aan de zijkant van de zuiger is een hap uit waardoor de zuiger sowieso geen compressie meer heeft. Stel je voor dat stukje is naar beneden gevallen bij de krukas enz. Is dit schadelijk en kan ik die er makkelijk uithalen, of moet ik het hele blok uit elkaar halen?
gpr050
Tuner
Berichten: 400
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Krassen op cilinderkop, kan ik die nog gebruiken?

Ongelezen bericht door gpr050 »

Helaas is de zuiger gemaakt van een aluminium legering, en niet magnetisch. Het is lastig om, als je de cilinder verwijderd hebt om onderin de carter ruimte te komen, maar niet onmogelijk! Gaan rijden met stukjes metaal in je krukasruimte is geen goed idee.
Echter een belangrijker vraag is, wat heeft de schade veroorzaakt waar is het mee begonnen? Stel dat het een stukje van een (krukas, big-end of zuigerpen) lager is, daar wil je dus niet mee gaan rijden, ook niet als je de stukjes verwijderd hebt, nadat je er nieuwe spullen op gezet hebt.
Dus eerst uitzoeken waar dat stukje vandaan gekomen is. Als dat betekent dat het blok uit elkaar moet is dat een vervelende maar wel terechte conclusie…….
henkiespanken13454
Beginnende Derbi fan
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 21 mar 2022, 17:34
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM50

Re: Krassen op cilinderkop, kan ik die nog gebruiken?

Ongelezen bericht door henkiespanken13454 »

gpr050 schreef: ma 11 jul 2022, 22:15 Helaas is de zuiger gemaakt van een aluminium legering, en niet magnetisch. Het is lastig om, als je de cilinder verwijderd hebt om onderin de carter ruimte te komen, maar niet onmogelijk! Gaan rijden met stukjes metaal in je krukasruimte is geen goed idee.
Echter een belangrijker vraag is, wat heeft de schade veroorzaakt waar is het mee begonnen? Stel dat het een stukje van een (krukas, big-end of zuigerpen) lager is, daar wil je dus niet mee gaan rijden, ook niet als je de stukjes verwijderd hebt, nadat je er nieuwe spullen op gezet hebt.
Dus eerst uitzoeken waar dat stukje vandaan gekomen is. Als dat betekent dat het blok uit elkaar moet is dat een vervelende maar wel terechte conclusie…….
Het zou best kunnen dat het stukje metaal de uitlaat is gevlogen maar dat laten we nu ff buiten beschouwing. Er moet op 1 of andere manier een stukje ijzer of van de krukasholte of door de carburateur in de verbrandingsruimte gekomen zijn. Dit is wezen krassen tegen de cilinderkop en zuiger en heeft uiteindelijk een groef aan de zijkant van de zuiger gemaakt waardoor ik nu geen compressie meer heb. Het zou dus kunnen dat hij naar beneden gevlogen is en hij ergens op de bodem van de carter ligt of dat hij uit de uitlaat gevlogen is...
Plaats reactie