cilinder met nieuwe zuiger maar problemen

Algemene vragen over Derbi.
Beunderbi24
Banden plakker
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 03 jan 2022, 18:05
Vervoersmiddel: Derbi senda 2002 SM

cilinder met nieuwe zuiger maar problemen

Ongelezen bericht door Beunderbi24 »

goedendag
ik had mijn 50cc laten tunen ( potenza2)
maar ik kreeg hem terug en we zouden hem starten maar dat wou niet via kickstart dus we probeerde duwen maar elke keer minder compressie toen de cilinder eraf gehaald werd zat de pistonpenlager vast de zuiger kon niet bewegen en de zuigerveren zaten zonder schade muur vast in de zuiger
is het nu het beste dat ik nieuwe zuiger haal of gewoon nieuwe cilinder kit?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: cilinder met nieuwe zuiger maar problemen

Ongelezen bericht door 42 »

Ik zou eerst es informeren bij de tuner hoe dit kan, je hebt iets van garantie of niet ?
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 341
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: cilinder met nieuwe zuiger maar problemen

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

1e keuze is zoals 42 zegt -> leverancier/tuner contacteren want die heeft het spul toch geleverd/gemonteerd vermoed ik?
Beunderbi24
Banden plakker
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 03 jan 2022, 18:05
Vervoersmiddel: Derbi senda 2002 SM

Re: cilinder met nieuwe zuiger maar problemen

Ongelezen bericht door Beunderbi24 »

42 schreef: zo 24 apr 2022, 12:43 Ik zou eerst es informeren bij de tuner hoe dit kan, je hebt iets van garantie of niet ?
nee geen garantie man zei dat de garantie er af is zodra er gebruiks sporen op de zuiger komen
heeft tevens ook de oude pistonpenlager gebruikt en standaard zuiger in een gehoonde cilinder :(
Beunderbi24
Banden plakker
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 03 jan 2022, 18:05
Vervoersmiddel: Derbi senda 2002 SM

Re: cilinder met nieuwe zuiger maar problemen

Ongelezen bericht door Beunderbi24 »

42 schreef: zo 24 apr 2022, 12:43 Ik zou eerst es informeren bij de tuner hoe dit kan, je hebt iets van garantie of niet ?
piston pen lager was nog goed zei hij terwijl mij geleerd was altijd een nieuwe erin te zetten vooral als hij vantevoren een keer een warm loper heeft gehad
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 341
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: cilinder met nieuwe zuiger maar problemen

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Ik weet niet goed wat je bedoeld met een standaard zuiger in een gehoonde cylinder. Er zijn namelijk veelal verschillende maten zuigers en die worden afhankelijk van de gemeten maat na (boren) honen gebruikt.

Of begrijp ik uw uitleg verkeerd? :oops:
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: cilinder met nieuwe zuiger maar problemen

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Wie heeft dat blok in elkaar gezet?

Als de oude zuiger is gebruikt, terwijl hij is uitgehoond moet de maat van de boring gecheckt worden. Soms is dit niet op te vangen met zuigerveren en komt er een klein slagje grotere zuiger. Bij Malossi bijvoorbeeld 0 a,b&c dan kan je een cilinder 3x laten honen en nog standaard Malossi zuigers krijgen.

Maar als je de cilinder er af hebt moet je de zuiger+veren gewoon met een beetje olie en moet er doorheen kunnen. Drukken. Anders zijn het de verkeerde, of zitten de veren verkeerd gemonteerd.
Nieuwe lager na een vastloper is wel handig ja. Je krukas drukt namelijk flinke tegen de rollers. Eigenlijk wel een must.
Verder hoef je niks nieuws als er geen schade is. Stuur even een foto van de binnenkant en van je zuiger. Of een YouTube linkje met video.
Beunderbi24
Banden plakker
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 03 jan 2022, 18:05
Vervoersmiddel: Derbi senda 2002 SM

Re: cilinder met nieuwe zuiger maar problemen

Ongelezen bericht door Beunderbi24 »

Kata 2.0 schreef: zo 24 apr 2022, 18:35 Ik weet niet goed wat je bedoeld met een standaard zuiger in een gehoonde cylinder. Er zijn namelijk veelal verschillende maten zuigers en die worden afhankelijk van de gemeten maat na (boren) honen gebruikt.

Of begrijp ik uw uitleg verkeerd? :oops:
ja ik heb van alles nieuw bestelt nu ik ga wel youtube kijken hoe het moet en dan probeer ik het zelf
standaard zuiger maat in gehoonde cilinder die achteraf voor ronde 2 is gehoond
Beunderbi24
Banden plakker
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 03 jan 2022, 18:05
Vervoersmiddel: Derbi senda 2002 SM

Re: cilinder met nieuwe zuiger maar problemen

Ongelezen bericht door Beunderbi24 »

Brommert_01 schreef: zo 24 apr 2022, 19:03 Wie heeft dat blok in elkaar gezet?

Als de oude zuiger is gebruikt, terwijl hij is uitgehoond moet de maat van de boring gecheckt worden. Soms is dit niet op te vangen met zuigerveren en komt er een klein slagje grotere zuiger. Bij Malossi bijvoorbeeld 0 a,b&c dan kan je een cilinder 3x laten honen en nog standaard Malossi zuigers krijgen.

Maar als je de cilinder er af hebt moet je de zuiger+veren gewoon met een beetje olie en moet er doorheen kunnen. Drukken. Anders zijn het de verkeerde, of zitten de veren verkeerd gemonteerd.
Nieuwe lager na een vastloper is wel handig ja. Je krukas drukt namelijk flinke tegen de rollers. Eigenlijk wel een must.
Verder hoef je niks nieuws als er geen schade is. Stuur even een foto van de binnenkant en van je zuiger. Of een YouTube linkje met video.
ze hebben hem gehoond maar er zit aan de bovenkant van de cilinder ineens een schuine rand dus ik haal gewoon nieuwe cilinder kit en hopelijk loopt ie dan wel weer
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 341
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: cilinder met nieuwe zuiger maar problemen

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Ivm die schuine rand: Zeker dat ze hem dan de hele weg hebben gehoond en niet alleen vanonderuit (geboord/gehoond) tot bijna bovenin en zo een rand hebben achtergelaten?
Plaats reactie