Derbi wordt snel heet.

Algemene vragen over Derbi.
RiccoBeekman
Schakelrijder
Berichten: 169
Lid geworden op: ma 14 feb 2022, 18:18
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme 2003

Derbi wordt snel heet.

Ongelezen bericht door RiccoBeekman »

Hoi,

Heb vandaag paar x gereden en mijn cilinder wordt snel heet, al heel gauw 70 graden terwijl het maar een km of 2 was. Ik heb al gekeken naar kvs. Bijgevuld en ontlucht.

Setup is;

80cc Polini
21 mm cab met 114 sproeier,
SCR Corse onderlangs (word nog veranderd)
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi wordt snel heet.

Ongelezen bericht door 42 »

70 is prima temperatuur, mag tot 90 dacht ik dus als hij niet warmer wordt is er niks aan de hand.
RiccoBeekman
Schakelrijder
Berichten: 169
Lid geworden op: ma 14 feb 2022, 18:18
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme 2003

Re: Derbi wordt snel heet.

Ongelezen bericht door RiccoBeekman »

42 schreef: vr 22 apr 2022, 22:59 70 is prima temperatuur, mag tot 90 dacht ik dus als hij niet warmer wordt is er niks aan de hand.
Hoi,

Ja maar goed dat is al na een kilometer of 2. Maar andere hun brommer wordt maar 50-55 graden. Dat heb ik liever. Hoe?
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Derbi wordt snel heet.

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Door ijsblokjes in je cilinder te stoppen.....
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Derbi wordt snel heet.

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Kouder kan niet. En 70 graden is geen probleem. Helemaal niet. Mogelijk dat jouw thermostaat wel goed werkt waardoor die eerder op bedrijfstemp zit.
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 341
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Derbi wordt snel heet.

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Een 2-takt die tegen de 70C° aanloopt is niet erg maar hoger zou ik hem toch niet laten gaan want dan gaat ie gewoon al slechter lopen. 90C° is eigenlijk meer de temperatuur van een 4-takt.

En zoals Brommert_01 al zegt -> niet elke thermostaat gaat even snel open/toe.

Wil je echt dat de KVS temperatuur lager is (die 55C° waar je van spreekt) zal je eens moeten kijken naar een andere thermostaat om te kijken of dat beter is.

Anderzijds kan het ook best dat de kerels waarmee je vergelijkt geen of een slecht werkende thermostaat in hun brommer hebben zitten. :oops:
RiccoBeekman
Schakelrijder
Berichten: 169
Lid geworden op: ma 14 feb 2022, 18:18
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme 2003

Re: Derbi wordt snel heet.

Ongelezen bericht door RiccoBeekman »

Kata 2.0 schreef: za 23 apr 2022, 13:58 Een 2-takt die tegen de 70C° aanloopt is niet erg maar hoger zou ik hem toch niet laten gaan want dan gaat ie gewoon al slechter lopen. 90C° is eigenlijk meer de temperatuur van een 4-takt.

En zoals Brommert_01 al zegt -> niet elke thermostaat gaat even snel open/toe.

Wil je echt dat de KVS temperatuur lager is (die 55C° waar je van spreekt) zal je eens moeten kijken naar een andere thermostaat om te kijken of dat beter is.

Anderzijds kan het ook best dat de kerels waarmee je vergelijkt geen of een slecht werkende thermostaat in hun brommer hebben zitten. :oops:


Hoi,

Ik dacht ook geen thermostaat te hebben. Daarom ook mijn verbazing.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi wordt snel heet.

Ongelezen bericht door 42 »

Zonder thermostaat wordt je kvs sneller warm dan met.
RiccoBeekman
Schakelrijder
Berichten: 169
Lid geworden op: ma 14 feb 2022, 18:18
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme 2003

Re: Derbi wordt snel heet.

Ongelezen bericht door RiccoBeekman »

42 schreef: za 23 apr 2022, 19:02 Zonder thermostaat wordt je kvs sneller warm dan met.
Dacht dat het dan juist minder snel warm werd.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi wordt snel heet.

Ongelezen bericht door 42 »

Euhm...zou idd kunnen dat ik t verkeerd beredeneer..nu weet ik het ook even niet meer...met een goeie joint in het zonnetje gezeten dus mn hersens doen moeilijk :crazy:
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 341
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Derbi wordt snel heet.

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

42 schreef: za 23 apr 2022, 19:02 Zonder thermostaat wordt je kvs sneller warm dan met.
Het is maar wat je juist bedoeld met sneller opwarmen van je kvs.

Je hebt eigenlijk 2 kringen. Het stuk in je motorblok en het stuk over de radiator.
De thermostaat die op het blok zit gaat pas open als de temperatuur in het blok een bepaalde temperatuur heeft en dan wordt de connectie met de koelkring gemaakt.
Dus: Temperatuur aan de thermostaat (oa Bij het Derbi blok net naast de tempsensor) komt aan laat ons zeggen 60C°en dan gaat de thermostaat stilaan openen tot die bij de max. temperatuur (70C° bijvoorbeeld) helemaal open staat. Op dat moment gaat de kvs door het blok en via de thermostaat over de radiator terug naar het blok via de waterpomp. Als de temperatuur terug zou dalen zal de thermostaat terug iets sluiten en bij stijgende temperatuur weer openen en zo de temperatuur van de kvs (en het blok) regelen.

Om geen al te grote tempratuur schokken te krijgen bij het opwarmen én een betere werking van je thermostaat zal deze meestal ofwel al een heel klein stukje open staan of een klein gaatje hebben (soms in de rand). Hierdoor heb je altijd wel een heel klein beetje KVS dat door het hele systeem loopt maar dat is zo miniem dat je blok nog niet wordt afgekoeld.

Heb je geen Thermostaat dan zal je kvs de hele tijd volop door het blok en de radiator stromen. Je hele kvs kring zal dan zoals je waarschijnlijk bedoeld direct mee opwarmen met het blok. Maar je blok zelf zal meestal heel wat trager opwarmen en ook kouder blijven.
RiccoBeekman
Schakelrijder
Berichten: 169
Lid geworden op: ma 14 feb 2022, 18:18
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme 2003

Re: Derbi wordt snel heet.

Ongelezen bericht door RiccoBeekman »

Kata 2.0 schreef: zo 24 apr 2022, 14:22
42 schreef: za 23 apr 2022, 19:02 Zonder thermostaat wordt je kvs sneller warm dan met.
Het is maar wat je juist bedoeld met sneller opwarmen van je kvs.

Je hebt eigenlijk 2 kringen. Het stuk in je motorblok en het stuk over de radiator.
De thermostaat die op het blok zit gaat pas open als de temperatuur in het blok een bepaalde temperatuur heeft en dan wordt de connectie met de koelkring gemaakt.
Dus: Temperatuur aan de thermostaat (oa Bij het Derbi blok net naast de tempsensor) komt aan laat ons zeggen 60C°en dan gaat de thermostaat stilaan openen tot die bij de max. temperatuur (70C° bijvoorbeeld) helemaal open staat. Op dat moment gaat de kvs door het blok en via de thermostaat over de radiator terug naar het blok via de waterpomp. Als de temperatuur terug zou dalen zal de thermostaat terug iets sluiten en bij stijgende temperatuur weer openen en zo de temperatuur van de kvs (en het blok) regelen.

Om geen al te grote tempratuur schokken te krijgen bij het opwarmen én een betere werking van je thermostaat zal deze meestal ofwel al een heel klein stukje open staan of een klein gaatje hebben (soms in de rand). Hierdoor heb je altijd wel een heel klein beetje KVS dat door het hele systeem loopt maar dat is zo miniem dat je blok nog niet wordt afgekoeld.

Heb je geen Thermostaat dan zal je kvs de hele tijd volop door het blok en de radiator stromen. Je hele kvs kring zal dan zoals je waarschijnlijk bedoeld direct mee opwarmen met het blok. Maar je blok zelf zal meestal heel wat trager opwarmen en ook kouder blijven.
Net even 13km heen en 13km terug gereden, heen weg ~65 graden, toen begon die voor mijn gevoel al te koelen en terug weg ~80 en toen begon ie pas te koelen, dat vind ik gek.
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 341
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Derbi wordt snel heet.

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Als dat echt zo is zou ik denken de thermostaat niet goed meer is of dat er toch nog ergens lucht in zit want normaal gezien moet de temperatuur zichzelf op den duur uitregelen op een constante. Er zit toch geen drab in het hele kvs systeem of zo?
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Derbi wordt snel heet.

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Nou, ik vind 80°c oprecht geen gekke temperatuur. sterker nog, normaal. Nergens zorgen over maken. En nee, 50 °c is niet realistisch als bedrijfstemperatuur. En nee, er is is echt niks mis. En nee, er is ook niks aan te doen.
RiccoBeekman
Schakelrijder
Berichten: 169
Lid geworden op: ma 14 feb 2022, 18:18
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme 2003

Re: Derbi wordt snel heet.

Ongelezen bericht door RiccoBeekman »

Kata 2.0 schreef: zo 24 apr 2022, 18:40 Als dat echt zo is zou ik denken de thermostaat niet goed meer is of dat er toch nog ergens lucht in zit want normaal gezien moet de temperatuur zichzelf op den duur uitregelen op een constante. Er zit toch geen drab in het hele kvs systeem of zo?
Hoi,

Ik heb echt geen idee als er Drab in zit, zou ik moeten kijken.
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 341
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Derbi wordt snel heet.

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Tja, als 80C° normaal is voor een 2-takt brommer zou ik me ook geen zorgen maken. Sorry.


Ik ga enkel voort op mijn eigen 2-takt ervaringen met motorfietsen en karts. Als je kvs bij die laatste hoger dan halfweg de 60C° ging dan merkte je dat al aan de motor. Je probeerde zelfs om nog net onder de 60C° te blijven. En in een 4-takter mikte je eerder op een temp rond de 85 a 90C°.
Maar moet gezegd dat dat dan over een cylinderinhoud van minimum 125CC gaat, dus misschien zijn de temperaturen daar anders dan bij 50CC brommers.


Alhoewel ik me uit mijn jonge jaren nog oa de Zundapp KS50 van een vriend van me herinner en die hield toch ook de kvs temperatuur graag ergens rond de 60C°.

Maakt niet uit, als je brommer goed loopt bij een temperatuur die je zelf geschikt vind is dat ook goed. :thumbup:
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 341
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Derbi wordt snel heet.

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

RiccoBeekman schreef: ma 25 apr 2022, 12:10
Kata 2.0 schreef: zo 24 apr 2022, 18:40 Als dat echt zo is zou ik denken de thermostaat niet goed meer is of dat er toch nog ergens lucht in zit want normaal gezien moet de temperatuur zichzelf op den duur uitregelen op een constante. Er zit toch geen drab in het hele kvs systeem of zo?
Hoi,

Ik heb echt geen idee als er Drab in zit, zou ik moeten kijken.
Eventueel de thermostaat er ns uithalen en het systeem met de tuinslang doorspoelen. En heb je een thermometer in huis dan kan je ineens eventueel je thermostaat checken op goede werking.

Gewoon een bakje met daarin je thermostaat onder de waterkraan houden en dan heet water laten lopen in dat bakje. Ondertussen de watertemperatuur in dat bakje in de gaten houden en kijken wanneer je thermosaat opent. Dan koud water laten lopen en weer kijken en meten.
Plaats reactie