Koppelings as

Algemene vragen over Derbi.
Kaivanmil
Banden plakker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 19 apr 2022, 15:15
Vervoersmiddel: Derbi GPR 50 2008

Koppelings as

Ongelezen bericht door Kaivanmil »

hoi forumleden,

ik heb een probleem, vanochtend reed ik weg en toen brak mijn koppelingskabel af, nou wil ik een nieuw kabel bestellen, maar de koppelingsas beweegt als ik ontkoppel ( de koppeling in knijp), beweegt de koppelingsas iets naar boven toe, ik heb een onderbuik gevoel dat dat niet helemaal hoort en ben bang dat er iets is afgebroken, nou is mijn vraag: hoort dit en wat kan het probleem zijn?
de brommer heeft niet lang stilgestaan heb er gewoon op gereden en hij brak ineens af? wat kan het probleem zijn?

het gaat om een Derbi GPR50 uit 2008
Jouke R.
Derbi fan
Berichten: 54
Lid geworden op: do 01 okt 2020, 12:41
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Pro 2015
Tomos quadro 65cc
Kawasaki KSF 250
Puch Maxi
Ex: Suzuki RM 125
Ex: Spartamet 1991
Ex: Suzuki TSX 70cc
Ex: Kawasaki KX80
Ex: Honda MTX 80cc
Ex: Suzuki LT 160
Ex: Loncin 110cc
Ex: Eton Viper 90cc
Ex: Minibike

Re: Koppelings as

Ongelezen bericht door Jouke R. »

Als je het zeker wilt weten kan je je koppelingsdeksel er af halen, dit is niet zo moeilijk. Wel even je bak olie er uit laten lopen of je brommer op zn zijkant leggen. En vergeet met het monteren van de deksel er geen nieuwe pakking op te zetten.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Koppelings as

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Nee, maakt niet uit. Als hij het nippeltje aangrijpt komt hij een beetje omhoog. Verder hoeft de deksel er niet af, als je de as helemaal naar links draait kan je hem er bij een NT blok(wat jij hebt omdat die van 2008 is) er uit trekken omhoog.

Verder heeft het niks met stilstaan te maken, maar die kabel is waarschijnlijk 13/14 jaar oud, en verroest ook met de tijd. Er staat immers veel kracht op.
Kaivanmil
Banden plakker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 19 apr 2022, 15:15
Vervoersmiddel: Derbi GPR 50 2008

Re: Koppelings as

Ongelezen bericht door Kaivanmil »

Brommert_01 schreef: di 19 apr 2022, 18:49 Nee, maakt niet uit. Als hij het nippeltje aangrijpt komt hij een beetje omhoog. Verder hoeft de deksel er niet af, als je de as helemaal naar links draait kan je hem er bij een NT blok(wat jij hebt omdat die van 2008 is) er uit trekken omhoog.

Verder heeft het niks met stilstaan te maken, maar die kabel is waarschijnlijk 13/14 jaar oud, en verroest ook met de tijd. Er staat immers veel kracht op.
[ hoever hoort die koppelingas te gaan? Staat hij naar achter als je in versnelling staat en tot hoever beweegt die dan als je in de versnelling koppelt? Heb namelijk een nieuwe koppelingskabel maar de koppelingsas beweegt zo makkelijk dat wanneer ik mn koppeling inknijp hij niet terugveert… misschien ontkoppelt die niet meer? Kan iemand tips geven of me helpen?
Alvast bedankt ]
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Koppelings as

Ongelezen bericht door 42 »

Die staat niet helemaal naar achter nee, ongeveer haaks op het blok, iets naar achter misschien en hij zal een centimeter of 2 a 3 bewegen misschien ?
Plaats reactie