Hey allemaal,
Ik heb mijn brommer (Aprilia SX50 2018 euro4) nu 2 jaar en ik heb er bijna 15.000 km mee gereden. De brommer gaat niet meer zo hard als normaal, hij ging eerst snel naar de 68 (op teller) en nu haalt hij telkens maar net de 60. De prop is eruit maar de ecu is nog standaard en de katalysator zit er ook nog in. Ik wil daarom mijn zuiger gaan vervangen. De brommer is nog nooit uitgehoond, ik ben de eerste eigenaar. Mijn vragen (sommige zijn niet slim maar kon het nergens vinden):
- Welke maat zuiger heb ik nodig? (a? b? c?)
- Welk blok heb ik? (NT, db50d0 ofzo?)
- Moet ik nog aan andere dingen denken buiten zuiger (met zuigerveren etc) en pakkingen vervangen?
Ik wil de brommer ook gaan opvoeren, ik wil deze opvoerkit halen: https://www.derbipartsshop.nl/derbi-sen ... basic.html . Hierover is een goede uitleg op youtube dus dat moet lukken. (Ik geef het als informatie mocht het verschil maken.)
Zuiger vervangen euro4 blok
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 4181
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht ) - Gallery: viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: Zuiger vervangen euro4 blok
Ik zou eerst eens beginnen met je carb schoonmaken, bougie vervangen en je membraanplaatjes controleren.
Ook zal de katalysator ondertussen wat verstopt raken, valt weinig aan te doen.
Je hebt een NT blok, D50B0 idd.
Als je nu een uitlaat hebt zonder prop dan voegt die opvoerset niet heel veel toe, dan kun je beter een onbegrensde ecu kopen en misschien een tandwiel 12 of 13.
Het is meer een ontgrens set dan opvoer set.
Als alles ontgrensd is dan moet je 70-75 kunnen doen.
Is je carb ook al ontgrensd ?
En grotere sproeier gestoken ?
Ik zou wachten met de zuiger, aangeraden wordt om na 20k een blokrevisie te doen, dan zou ik em gelijk meepakken.
En een BR9ES ( of 8 ) als bougie is beter.
Mooie brommer trouwens.
Ook zal de katalysator ondertussen wat verstopt raken, valt weinig aan te doen.
Je hebt een NT blok, D50B0 idd.
Als je nu een uitlaat hebt zonder prop dan voegt die opvoerset niet heel veel toe, dan kun je beter een onbegrensde ecu kopen en misschien een tandwiel 12 of 13.
Het is meer een ontgrens set dan opvoer set.
Als alles ontgrensd is dan moet je 70-75 kunnen doen.
Is je carb ook al ontgrensd ?
En grotere sproeier gestoken ?
Ik zou wachten met de zuiger, aangeraden wordt om na 20k een blokrevisie te doen, dan zou ik em gelijk meepakken.
En een BR9ES ( of 8 ) als bougie is beter.
Mooie brommer trouwens.
- SX_Jimmy
- Banden plakker
- Berichten: 2
- Lid geworden op: ma 15 mar 2021, 16:59
- Vervoersmiddel: Aprilia SX50 2018 (Euro4/Red Acceleration)
- Locatie: Dongen
Re: Zuiger vervangen euro4 blok
De opvoerset is eigenlijk inderdaad een eigenlijk een ontgrensset. Snelheid rond de 70-75 lijkt me prima. Bij de set zitten al sproeiers en ontgrensde ecu en tandwiel 14 (heb zelf nu 12 dus kan even kijken hoe dat is).42 schreef:Als je nu een uitlaat hebt zonder prop dan voegt die opvoerset niet heel veel toe, dan kun je beter een onbegrensde ecu kopen en misschien een tandwiel 12 of 13.
Het is meer een ontgrens set dan opvoer set.
Als alles ontgrensd is dan moet je 70-75 kunnen doen.
Is je carb ook al ontgrensd ?
En grotere sproeier gestoken ?
Ik zou wachten met de zuiger, aangeraden wordt om na 20k een blokrevisie te doen, dan zou ik em gelijk meepakken.
En een BR9ES ( of 8 ) als bougie is beter.
Wat bedoel je met carb ontgrenzen? is die begrenst bij euro4?
Thanks voor je hulp

- 42
- Pro tuner
- Berichten: 4181
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht ) - Gallery: viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: Zuiger vervangen euro4 blok
Bij Euro 4 weet ik niet zeker, heb zelf 2 of 3 geloof ik, maar denkt t wel.
Kijk even of dit plaatje in de luchtinlaat van de carb zit.
https://allesvoorscooters.nl/begrenzing ... MIEALw_wcB
Als die er nog in zit en je hem weghaald moet er wel gelijk een grotere sproeier in.
En er zit idd 1 hoofdsproeier bij, 90, waarvan maar de vraag is of die groot genoeg is.
Meesten hebben rond de 93 er in zitten, soms groter nog.
Wil die shop zn klandizie niet in de weg zitten maar beter koop je losse ecu, 35 eu en een setje sproeiers tussen de 90 en 100 ofzo.
En eventueel een groter voortandwiel, geeft iets meer top maar wel minder trekkracht.
Of je moet graag een mooi glimmende nieuwe uitlaatbocht willen..maar in feite is die hetzelfde als wat je nu hebt als de prop verwijderd is.
Kijk even of dit plaatje in de luchtinlaat van de carb zit.
https://allesvoorscooters.nl/begrenzing ... MIEALw_wcB
Als die er nog in zit en je hem weghaald moet er wel gelijk een grotere sproeier in.
En er zit idd 1 hoofdsproeier bij, 90, waarvan maar de vraag is of die groot genoeg is.
Meesten hebben rond de 93 er in zitten, soms groter nog.
Wil die shop zn klandizie niet in de weg zitten maar beter koop je losse ecu, 35 eu en een setje sproeiers tussen de 90 en 100 ofzo.
En eventueel een groter voortandwiel, geeft iets meer top maar wel minder trekkracht.
Of je moet graag een mooi glimmende nieuwe uitlaatbocht willen..maar in feite is die hetzelfde als wat je nu hebt als de prop verwijderd is.