Brommer maakt vreemd geluid

Algemene vragen over Derbi.
Woutds0211
Beginnende Derbi fan
Vervoersmiddel: Aprilia sx 50

Brommer maakt vreemd geluid

Ongelezen bericht door Woutds0211 »

Hallo
Ik heb onlangs een aprilia sx 50 uit 2017 gekocht via 2dehands. De brommer is in orde en heeft maar 4600km gelopen. Maar nu ik er mee gereden heb maakt hij een vreemd geluid. Een gerateld geluid, helemaal niet zuiver zoals het hoort.
De brommer is doormiddel van een prop uit te halen opgedreven naar 55 op teller, en tandwiel verhouding 11/59 voor het snelle optrekken en een mindere top. Zou iemand de oorzaak of een aanleiding van het geluid weten of toch iets van tips kunnen geven. En dan het volgende is het gas geven, als ik hem van 0-70% open trek gaat hij tot 47 maar als ik dan van 70-90% aan de hendel trek gaat hij gas geven dan lossen dan gas geven en weer lossen en van 90-100% gaat hij plots van 47 naar 55 kmh. Heel vervelend tijdens het rijden als je constant dat ene plekje moet zoeken om deftig gas te kunnen geven.
Ik ben ook maar net begonnen dus ben niet de meest prof als het gaat om motoren.

Hier een filmpje, je hoort het niet derict maar als je goed luistert hoor je een ratelend geluid.
https://youtu.be/DxD7fQ9t4Ys

Woutds0211za 07 nov 2020, 18:58Vervoersmiddel: Aprilia sx 50
42
Pro tuner
Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht )

Re: Brommer maakt vreemd geluid

Ongelezen bericht door 42 »

Het geluid zegt me niks maar als hij onbegrensd 55 heeft gereden door een hele lichte vertanding toe te passen dan zal hij behoorlijk overtoeren gemaakt hebben, wilde gok maar misschien iets met je krukas niet goed nu.
Woutds0211
Beginnende Derbi fan

Dat zou kunnen maar voor de 11/59 lag er een 11/53 op en maakt exact het zelfde geluid. Origineel ligt er een 11/53 op het 2017 model en hadden een nieuwe nodig omdat hij versleten was van de evorige eigenaar, dus hebben dus een originele aprilia sx 50 achtertandwiel bestelt en kregen een 59 omdat op de nieuwe modellen van 2020 een 59 achterop hebben. Was dus niet de bedoeling maar kwam dan goed uit omdat de top rond de 60 was en dat vond ik te hoog dus kwam hiet ideaal uit dat de 59 de top minderde en toch snel optrekte.
Zou het vreemd geluid iets te maken kunnen hebben met een lekage in de uitlaat of een te kleine sproeier of iets met de karburateur? Of evengoed een slechte overbrenging?
Weet iemand wat zo'n geluid zou kunnen veroorzaken?
42
Pro tuner
Aprilia RS4 ( verkocht )

Sowieso klopt de top van 60 niet als hij onbegrensd is, dan moet je makkelijk 70 kunnen halen.
Is er een grotere sproeier ingedaan toen de prop eruit is gehaald ?
Woutds0211
Beginnende Derbi fan

Is onbegrensd door 1 prop uit de uitlaat te halen, er is geen grotere sproeier ingedaan. Ik heb er zelf geen 60 mee gereden want heb rechtstreeks een ander tandwiel opgezet bij aankoop. Van 11/53 naar 11/59. Het geratelend geluid was bij beide tandwiel het geval.

Iets anders is dat hij bijna uitvalt bij start, moet meteen gas bijgeven of de choke halverwege zetten om te kunnen vertrekken. Dat is waarschijnlijk door een te kleien sproeier dan?
Ik ken er zelf nog niet veel van dus doet het me een plezier om zo wat bij te leren.
derbi-ftw
Pro tuner
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

90% zeker een grotere sproeier (wat eigenlijk al gedaan had moeten zijn). Hoeveel km heb je gereden nadat de prop was verwijderd?

In het hele ergste geval heeft het motorblok een tijd te arm gereden, hierdoor worden de lagers/krukas niet voldoende gesmeerd door 2T olie en zullen deze sneller slijten tot aan kapot gaan.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Woutds0211
Beginnende Derbi fan

Dat lijkt op een logische verklaring, de brommer is 2dehands aangekocht dus ik weet niet precies hoeveel km dat zou geweest zijn.
Als ik volgens de kilometerstand kijk zou het niet meer moeten zijn dan 1500km. Ik heb er zelf maar 50km mee gereden. De brommer is bijna 3 jaar en heeft 4600km, het meeste in de eerste 2 jaar gereden door 1ste eigenaar en laatste jaar opgevoerd maar toen had de 1ste eigenaar al een auto dus niet echt veel kilometers gedaan denk ik. Vandaar de verkoop.
42
Pro tuner
Aprilia RS4 ( verkocht )

Je kan geluk hebben dat er geen schade is maar zo snel mogelijk een grotere sproeier dus.
Als het plaatje uit de luchtinlaatkant van de carb is gehaald dan zul je ergens tussen de 90 en 100 moeten proberen, als het plaatje er nog in zit tussen de 80 en 90...ongeveer, valt nooit precies te zeggen.
Woutds0211
Beginnende Derbi fan

Oke, alvast bedankt.
Zal ervoor kijken. Hij zal hoe dan ook binnenkort op onderhoud dus meschien meerdere factoren die wat versleten zijn vervangen en dan hopen op niet al te veel inwendige schade.
Zijn er dingen die belangrijk zijn om te weten voor een 2takt schakel? Ondere dingen die regelmatig moeten gecheckt worden of iets dat typisch is aan 2takten ? Alles zou handig zijn om te weten.

Nog een vraag. krachtverlies, door wat zou dat kunnen komen? Ook door de sproeier neem ik aan. Niet altijd maar als ik hem volledig open trok had hij wat zwakke momenten.
42
Pro tuner
Aprilia RS4 ( verkocht )

Kvs- en 2t oliepeil in de gaten houden. 2t reservoir heeft sensor maar niet gezegd dat ie werkt. Ik zet zelf de teller op nul als ik 2t bijvul en kan zo zien of er weer bij moet.
Kvs heeft geen sensor voor te weinig.
Altijd bougie en bougiesleutel meenemen en eventueel ander gereedschap om bij bougie te komen onderweg.
Ook heb ik altijd een flesje met 2t olie bij als ik een lange rit maak..een keer gehad dat mn olielampje ging branden en ik nog 40 km moest.. haalt ie wel op reserve maar t rijdt niet ontspannen zeg maar.

Krachtverlies zou in jouw geval goed kunnen komen doordat de zuigerveren versleten zijn door het te arme mengsel.
In slechtste geval je zuiger en cilinder ook maar met zo weinig km's niet erg waarschijnlijk.
Ook versleten membraanplaatjes zorgen voor krachtverlies, maar zou met die km stand nog geen probleem horen te zijn.
Slechte ontsteking ook maar is zeldzamer.
Slecht bougie.
Uitlaat en katalysator vol met kool of olie.
Versleten krukaskeerringen.
Valse lucht.
Woutds0211
Beginnende Derbi fan

Oke, super bedankt voor alle info. Zal ervoor kijken en een volledig onderhoudt geven voor ik er de weg mee op ga.
42
Pro tuner
Aprilia RS4 ( verkocht )

:thumbup:
Plaats reactie