Pagina 1 van 3

Afstellen carb Aprilia

Geplaatst: vr 14 aug 2020, 19:36
door 36
Hallo mensen,

Ik heb sinds kort n rs 50 uit 2007, met n standaard D50B0 blokkie (Derbi NT dus) en een Giannelli street uitlaat (qua prestaties exact hetzelfde als de conti voor de crossers, dus de street is eigenlijk de conti voor de ‘racers’). Omdat het een Derbi blok betreft leek het mij wel zo’n goed idee om hier ff n acc aan te maken en hier maar gewoon mijn vraag/vragen te stellen.

Om te beginnen heb ik niet zo heel veel motorisch verstand van brommers, en ik zou graag wat meer te weten te komen hierover en hier wat meer skills in krijgen. Ik weet wel de basis van hoe een motor in mekaar zit en werkt, maar het afstellen en sleutelen aan blokken is nieuw gebied voor mij.

Mijn blok is dus uitgerust met n Giannelli en is verder standaard. De brommer loopt prima, doet nergens in zn toeren rare dingen en loopt stationair ook top. Bougie is ook koffiebruin dus ik neem aan dat de brommer goed afgesteld is. De powerband begint bij 7500-8000 rpm en loopt door tot 10000-10500 rpm, en loopt dan met twv 13-52 ongeveer 80-85. Ik heb t idee dat dit met n hoogtoerige Giannelli veel verder kan, ik dacht 12k rpm en toch wel rond de 100 kmh. Maar goed, dit doet ie dus niet, en ik denk dat ie in de carb nog genepen wordt, via het bekende plaatje met de gaatjes dus. Als ik dit plaatje verwijder, dan moet de brommer dus opnieuw afgesteld worden, en daar heb ik dus n vraag over:

Moet de brommer volledig opnieuw afgesteld worden, of alleen de hoofdsproeier aanpassen? Aangezien hij nu al goed loopt zou t miss zo kunnen zijn dat je alleen meer benzine toe hoeft te voegen, aangezien er zonder t plaatje al automatisch meer lucht bij komt? T leek mij losgeschoten dat je nu al een goedlopende basis hebt en dat je op basis daarvan verder afstelt, als t plaatje eruit is, of moet dit echt overnieuw? Stationair loopt ie nu prima, en blijft dit dan ook zo, of moet dit ook opnieuw gebeuren?

Nogmaals ik heb er weinig ervaring mee en twijfel niet om me te corrigeren, en ik zou t erg tof vinden als iemand me hier mee zou willen helpen. Alvast bedankt!

Re: Afstellen carb Aprilia

Geplaatst: vr 14 aug 2020, 20:13
door 42
Dag 36, hier 42...over :wtf:
Begint hier een soort hush hush spy shit gebeuren te worden :lol: :lol:

Waarschijnlijk alleen grotere sproeier, iets tussen de 88 en 106 ofzo..is erg grote marge idd maar zo zit ik iig redelijk safe qua bewering, lol.
Ik heb paar maanden geleden plaatje uit de mijne gehaald en ben van 84 naar 100 gegaan..maar meesten hebben em iets kleiner geloof ik.
Heb wel nog wat met luchstelschroef en statioairschroef gerommeld erna maar niet echt veel aan veranderd.

Over.

Re: Afstellen carb Aprilia

Geplaatst: vr 14 aug 2020, 20:30
door 36
Dag 42, hier 36, copy that. 8-)

Haha dankjewel voor je antwoord, is dat met de luchtstelschroef en stationairschroef heel erg lastig of is dit aan de hand van topics wel te doen? En misschien lukt stationair ook wel op gevoel ofnie? Heb wel ervaring met het rijden en het gevoel in een motorblok...

Over.

Re: Afstellen carb Aprilia

Geplaatst: vr 14 aug 2020, 20:35
door derbi-ftw
Stationair schroef is puur hoeveel toeren die stationair draait, dus bij een 4T dat die net niet uitvalt en bij een 2T mag dat iets meer toeren zijn zodat het blok soepel loopt.

Luchtrschroef kan vaak millimeter werk zijn, 1/4 slag in of uit kan soms al voel en hoorbaar zijn.
Vaak staat deze standaard 1,5 slag uit.

Re: Afstellen carb Aprilia

Geplaatst: vr 14 aug 2020, 20:35
door derbi-ftw
Over.

Re: Afstellen carb Aprilia

Geplaatst: vr 14 aug 2020, 21:12
door 36
derbi-ftw schreef:Stationair schroef is puur hoeveel toeren die stationair draait, dus bij een 4T dat die net niet uitvalt en bij een 2T mag dat iets meer toeren zijn zodat het blok soepel loopt.

Luchtrschroef kan vaak millimeter werk zijn, 1/4 slag in of uit kan soms al voel en hoorbaar zijn.
Vaak staat deze standaard 1,5 slag uit.
Thanks voor de info!

Kleine update: heb net ff de slang tussen t luchtfilter en de carb deraf gehaald... en geen plaatje :blink:
Erg raar als je t mij vraagt, want wat vinden jullie, een Giannelli met deze twv (13-52) hoort toch veel harder te lopen? Uitlaat is het niet, die heb ik al volledig nagekeken en zit niks meer in. Ook cdi begrenzing lijkt me sterk aangezien hij in zn 1 en 2 wel de 12k rpm trekt, maar daarna wordt dit steeds minder, tot de 10000-10500 rpm in zn 6... dat trekt ie volgens mij zelfs met n ori uitlaat, hoogtoerig kan toch veel verder?

iemand een idee wat het probleem kan zijn??

Re: Afstellen carb Aprilia

Geplaatst: vr 14 aug 2020, 21:18
door 36
Trouwens ik hoorde een keer iemand zeggen dat als je een iets te kleine sproeier hebt dat je brommer iets minder ver doortrekt in zn powerband en dat ie iets meer moeite heeft om in de powerband te komen. Nou weet ik dat Giannelli sowieso weinig koppel heeft maar hetgeen wat ik in de eerste 7000 toeren is wel wat aan de lage kant... kennis had ook een Aprilia met dit type blok en zegt dat hij nog nooit een brommer heeft gezien/bereden met zo weinig koppel in de lage toeren. Het is niet belabberd maar wel duidelijk minder dan de gemiddelde standaard ontgrensde brommert...

Als je bij mij bijvoorbeeld in zn 4e versnelling of hoger onder de 8000-7000 rpm komt moet je echt terugschakelen want de power valt gewoon weg. Zou dit het wellicht kunnen zijn?

Re: Afstellen carb Aprilia

Geplaatst: vr 14 aug 2020, 23:59
door Aprilia2008
Ik denk dat er nergens een andere begrenzing verstopt zit en dat dit probleem te wijten is aan de afstelling. Die onderdelen bij brommers zijn zo klein dat die daar redelijk gevoelig zijn.

Je zou verschillende hoofdsproeiers kunnen proberen om het probleem onder de powerband op te lossen. Misschien kan je er bovenop nog 100 km/h uithalen maar dat betwijfel ik omdat nu alles al goed draait.

Re: Afstellen carb Aprilia

Geplaatst: za 15 aug 2020, 00:08
door 42
derbi-ftw schreef:Over.
:lol:

Dat van die kleine sproeier kan wel kloppen, ik had toen ik het plaatje eruit gehaald heb eerst een 88 geprobeerd omdat ik die nog had liggen, reed op zich prima ermee maar kwam niet verder dan 10k.
Toen grotere gekocht en op de 100 uitgekomen omdat met die de brommer 11k doet in zn 6( wind mee )
Rond de 12 in lagere versnellingen.
Deels begrensde ori uitlaat, wel met 11-53..zou met 13 niet in de 11k komen maar met een Gianelli zou dat moeten lukken.

Re: Afstellen carb Aprilia

Geplaatst: za 15 aug 2020, 08:31
door derbi-ftw
De Giannelli is inderdaad erg vervelend af te stellen en er is niet normaal/fijn mee te rijden onder de powerband, vaak moet je echt terug schakelen..

90 a 95 is bij een Senda/SX wel te halen bij een racer moet 100km/u makkelijk haalbaar zijn, makkelijk.
Het kan liggen aan de afstelling of motorische slijtage (membraan/cilinder/ontsteking/zuiger/etc).

Re: Afstellen carb Aprilia

Geplaatst: za 15 aug 2020, 10:22
door 36
Hmm oke, wat is volgens jullie nu wijs om te doen: zelf setje sproeiers halen en gwn proberen/ iemand dit laten doen/ het accepteren en er vanaf blijven?

Zoals ik al zei heb ik zelf namelijk weinig ervaring met afstellen en zeker als de giannelli dit alleen maar moeilijker maakt weet ik niet of het dan een heel geweldig idee is om dit zelf te doen...

Dit probleem frustreert mij best wel, want ff samengevat: ik heb nu dus geen trekkracht, want ik heb een uitlaat die een hoge topsnelheid zou moeten halen, maar ja dat doet ie dus niet. Hij trekt dus niet heel lekker op en de top is ook niet geweldig, en je word er dus op beide vlakken (top en optrekken) door een hoop brommerts uitgetrokken...

Re: Afstellen carb Aprilia

Geplaatst: za 15 aug 2020, 10:26
door 36
Wacht eens ik was ff vergeten dat t plaatje er al uit is... betekent dit dat hij niet meer afgesteld zou moeten worden als ik er nu alleen een grotere sproeier in doe? (Mits dat uiteraard de goeie is) hij loopt nu top en van grotere sproeier gaat ie dan alleen wat rijker lopen lijkt mij

Re: Afstellen carb Aprilia

Geplaatst: za 15 aug 2020, 11:10
door 42
Afstellen is in feite een grotere of kleinere sproeier er in doen..alleen voor de fijnafstelling moet je wat met luchtstelschroef doen maar met een beetje geluk staat die gewoon goed.
Zoals ik zei heb ik er weinig aan veranderd en als hij niet tussen de anderhalve en twee slagen staat en lekker loopt
is er eigenlijk iets anders niet helemaal oke.

Mijne liep ook top met de 88 maar topper met de 100, lol.

Afstellen is sowieso niet zo moeilijk, wel lastig omdat je verschillende sproeiers moet gaan proberen wat een hoop werk is met steeds de carb en alles er af en de vlotterbak loshalen, alles weer terugplaatsen en testen.
Daarom begin je het beste met een behoorlijk grote, als je dan met vol gas minder hard gaat dan met net iets minder gas weet je dat ie te groot is, ook als hij stottert natuurlijk.
Dan ga je paar maten kleiner en kijk je weer, net zolang tot je de sproeier te pakken hebt waarmee je het fijnste rijdt en het meeste power hebt.
Ben je al snel een dag aan kwijt maar is het wel waard als hij em dan net wel over die 10,5k toeren heenkrijgt en em naar de 12 trekt.

Andere opties zijn een kleiner voortandwiel zodat ie misschien wel net over die 10.5k komt maar zonde want je gebruikt dan niet zn hele potentieel of gewoon een hele andere uitlaat..hoewel je ook dan waarschijnlijk nog steeds opnieuw moet afstellen..

Ik zou eerst eens kijken welke sproeier er nu in zit, als dat een relatief kleine is dan weet je eigenlijk al dat daar waarschijnlijk winst te halen valt.
Dat de bougie bruin is zal wel..ik let daar niet zo op zelf, denk dat de mijne zwart is ( was netjes bruin met de 88 ) maar als ik met een 100 sproeier de 11k toeren haal boeit dat me verder niet zo.

Als je met 'iemand het laten doen' de brommerboer bedoeld dan zou ik dat niet doen..tijdrovend dus duur en hij kijkt waarschijnlijk alleen naar bougiekleur en gaat geen uren steken in proberen welke sproeier max vermogen geeft.

Ik zou het niet kunnen accepteren en niks doen iig, de brommer was vast niet gratis en je wilt de max eruit halen lijkt me.
Zeker als je bedenkt dat de mijne met een voor een klein deel nog begrensde ori uitlaat eigenlijk betere prestaties levert.
Je gaat misschien net iets harder ( als dat al zo is, de nieuwere tellers hebben minder afwijking heb ik het idee dan de oude..kan onzin zijn maar bij mn vorige am6 brommer week het 4 km/h meer af dan bij de Appie ) ) maar zou ik de mijne volledig ontgrenzen moet ik ook een kleine 85 kunnen halen denk ik.
Met wel nog goed koppel onderin, trek over de hele lijn aardig op en van 7 a 8000 blaast het redelijk door tot een kleine 12k in de lagere versnellingen.

Als je met andere afstelling geen winst behaald dan moet je het idd zoals Derbi ftw zei ergens anders gaan zoeken ; versleten cilinder/membraanplaatjes o.i.d.

Re: Afstellen carb Aprilia

Geplaatst: za 15 aug 2020, 11:30
door 36
Hartstikke bedankt 42, ik ga dan maar eens even kijken of ik ergens een goed sproeiersetje kan krijgen, denk dat ik met 90-110 wel een eind in de goede richting zit. Mocht het niks worden dan horen julli dat vanzelf :D

Moet wel zeggen dat jij er precies zo over denkt als ik doe, brommer was idd niet gratis en vind het zonde als het maximale potentieel er niet uitgehaald wordt :lol:

Oh en trouwens die RS4 van je is echt dik! :thumbup:
Had ook graag zoiets gewild maar ja werd wel erg prijzig...

Re: Afstellen carb Aprilia

Geplaatst: za 15 aug 2020, 11:44
door 42
Thx, vin ik ook..echte liefde jonguh ! :wub: :lol:
En geluk mee gehad qua prijs, 1500 eu..zie er met meer km's op teller voor 500 meer verkocht worden ( of meer zelfs ) en geen verborgen gebreken wat voor het eerst is met een brommeraanschaf, lol.
Stond 15k op toen ik em kocht en ga nu richting 21 en geen grote reparaties, wel binnekort reviseren en leukere cilinder :D

Misschien ook foto van die van jou ?
Altijd leuk om te zien..zeker als het een racer is..we zijn wat zeldzamer dan die crossmannen... (A)

Re: Afstellen carb Aprilia

Geplaatst: za 15 aug 2020, 12:04
door 36
1500 is idd erg netjes, zeker voor die staat! Die van mij komt uit 2007, heeft nu bijna 20k derop en kostte 1200...

Sorry zit n beetje te kloten maar hoe krijg ik hier n foto geüpload :roll:

Re: Afstellen carb Aprilia

Geplaatst: za 15 aug 2020, 14:52
door 42
Ergens je foto uploaden op een site als MyAlbum.com, dan als je op die foto daar staat op delen klikken, 'link' kiezen en die link kopiëren en dan hier op het forum op het vakje boven de reactie met img klikken, dan komt er img img te staan en de link van myalbum tussen dat img img plaatsen [img]hier%20je%20link%20dus[/img]
Beetje warrig verhaal maar je komt er vast uit :crazy:

Re: Afstellen carb Aprilia

Geplaatst: za 15 aug 2020, 15:04
door 36
Heb nog geen tijd gehad om een sproeiersetje te fixen, maar heb net toch ff gekeken, der zit nu n 94 in, wat denken jullie daarvan? Ik weet dat dit per brommer verschilt maar ik dacht ik vraag t toch maar ff miss is der iemand met ongeveer dezelfde setup ofz :mrgreen:

Moet nog steeds een keertje de tijd nemen om mooie foto’s te maken, en momenteel ligt ie half uit mekaar, dus helaas zal je t hier ff mee moeten doen:

Re: Afstellen carb Aprilia

Geplaatst: za 15 aug 2020, 15:05
door 36
Is ie zichtbaar?

Re: Afstellen carb Aprilia

Geplaatst: za 15 aug 2020, 15:20
door 36
Was nu toch bezig, dus heb meteen de bougie maar derbij gepakt. Is blijkbaar toch jury helemaal lekker bruin. Hij is op het ronde randje koffiebruin, met hier en daar een beetje aanslag, beetje zandstructuur. Elektrode is koffiebruin aan de rand, en word daarna grijs, tot wit aan toe bij het uiterste puntje, waar de vonk plaatsvindt. Verder viel mij op dat er een NGK BR 9 ES bougie inzit, terwijl dit volgens de handleiding etc een NGK BR 8 ES zou moeten zijn. Ik weet niet wat dit precies inhoudt, maar zou dit een verschil kunnen verklaren?