Derbi rookt enorm en verbruikt koelvloeistof

Algemene vragen over Derbi.
Gebruikersavatar
Gijs2k02
Beginnende Derbi fan
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 25 okt 2019, 16:07
Vervoersmiddel: Derbi Senda

Derbi rookt enorm en verbruikt koelvloeistof

Ongelezen bericht door Gijs2k02 »

Hallo allemaal,

Ik heb een derbi senda en het is zo dat als hij op hoge toeren rijdt enorm rookt, ik denk 1 meter en na 10 á 20 sec is het wel 2 á 3 meter achter de brommer vandaan komt. Ik heb 250km de koelvloeistof op max gezet en nu staat hij weer op min. Ik weet niet of andere her ervaringen mee hebben. Ik dacht zelf misschien aan een koppaking. De brommer is goed afgesteld, hij is misschien iets te rijk gemengd (1:50) maar dat zou natuurlijk nog niet moeten veroorzaken dat hij koelvloeistof verbruikt. Dus mijn vraag: Zou het aan de koppakking liggen of aan iets wat al eerder in het koel proces aan bod komt?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3664
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi rookt enorm en verbruikt koelvloeistof

Ongelezen bericht door 42 »

Koppakking inderdaad als eerste verdachte.
Gebruikersavatar
Gijs2k02
Beginnende Derbi fan
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 25 okt 2019, 16:07
Vervoersmiddel: Derbi Senda

Re: Derbi rookt enorm en verbruikt koelvloeistof

Ongelezen bericht door Gijs2k02 »

Ik weet dat jij toevallig best regelematig op dit forum zit, dus je hebt er vast wel vestand van :D. stel het probleem zit al eerder in het proces wat zijn dan de aandachtspunten?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3664
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi rookt enorm en verbruikt koelvloeistof

Ongelezen bericht door 42 »

Gijs2k02 schreef:Ik weet dat jij toevallig best regelematig op dit forum zit, dus je hebt er vast wel vestand van
Dat zegt niet zo heel veel..meer dat ik me vaak verveel.. :lol:
Maar meestal als ik iets fouts roep word ik wel gecorrigeerd door de brommertmannen met meer verstand van brommers dan ik ( t komt voor... :crazy: )

Kan bijna niet eerder in het proces zitten of er moeten heel toevallig meerdere zaken tegelijkertijd spelen.
Alles kan maar is niet heel waarschijnlijk.

1 je hebt een hoop rook zeg je
2 je kvs verdwijnt

Meest logische is dus dat er kvs in je verbrandingssysteem komt, je cilinder dus, waardoor hij veel witte rook produceert en je kvs verdampt.
Op een eerder punt kan het niet in je systeem komen en uit je uitlaat.
Dus lekke koppakking..of iets met je kop niet goed maar das niet heel waarschijnlijk.

Of er moeten inderdaad verschillende dingen spelen opeens.
Het zou kunnen dat je een lekke radiator of slang of iets hebt waardoor de kvs verdwijnt en bijvoorbeeld een versleten krukaskeerring waardoor de brommer meer rookt dan normaal.

Maar moest ik er geld op inzetten koos ik 100 procent voor koppakking of iig daar in de buurt.
Jasper
Beheerder
Berichten: 6910
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 13:17
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 2007 supermoto(verkocht)
Derbi pro race crosser (verkocht)
Derbi gpr 70cc Sprinter
Derbi DRD PRO (verkocht)
Husaberg FE570 Supermoto (verkocht)
TM SMX450 2015 (verkocht)
Husqvarna TE300 (verkocht)
Honda CRF1000 2016 Tresoldi replica
Locatie: Heerewaarden
Contacteer:

Re: Derbi rookt enorm en verbruikt koelvloeistof

Ongelezen bericht door Jasper »

Als de rook wit is en niet blauw inderdaad, ff pakkingset van je cilinder vernieuwen.
Als je het nieuw type blok hebt, loopt je koelvloeistof ook door je carter heen, ik heb het nooit meegemaakt, maar er zou ook kvs via je carter in je krukasruimte kunnen komen en dat verbrand je dan ook met de benzine mee.

In iedergeval zou ik bij je pakkingset van je cilinder beginnen, ook voetpakking omdat het via je carter door je cilinder loopt.
Only god can judge me!!!
Afbeelding
Blokrevisie en Carters Bewerken:http://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5568
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3664
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi rookt enorm en verbruikt koelvloeistof

Ongelezen bericht door 42 »

Wat hij zegt :D
Was inderdaad ff vergeten dat bij NT ook kvs door carter gaat..heb meer sleutelervaring met AM6 dan met huidig blok :oops:
Plaats reactie