Pagina 1 van 1
Klap 1ste versnelling
Geplaatst: vr 19 jun 2020, 19:12
door k.schrder
Goeie dag ik had een vraag. Ik reed laatst 20 a 15 Kmh en ik schakel per ongeluk naar zijn 1 omdat ik dacht dat ik in zijn 3 reed. Waardoor mijn versnellingsbak een klap gaf. Ik vroeg me af of het veel kwaad kon
Re: Klap 1ste versnelling
Geplaatst: vr 19 jun 2020, 20:01
door 42
Twee keer die klap dus ?
Echt niet meer doen hoor..
Ik geef altijd dotje gas als ik terugschakel, helpt ook al iets.
Maar beter schakel je niet te vroeg terug in versnellingen inderdaad, bakje vindt het niet echt fijn.
Paar keer per ongeluk zal niet veel kwaad kunnen maar goed is t nie.
Re: Klap 1ste versnelling
Geplaatst: vr 19 jun 2020, 20:05
door k.schrder
Oke bedankt. Maar gewoon een stomme vraag wat kan er precies kapot gaan
Re: Klap 1ste versnelling
Geplaatst: vr 19 jun 2020, 20:15
door 42
Goeie vraag, lol.
Ik denk de tandjes van versnellingsbak..of een as of lager of iets.
Komt omdat je met twee assen werkt met erg verschillende toerentallen als je de koppeling in hebt..ofzoiets.
Las er dit over op ander forum :
heb je al eens bedacht wat er met je primaire as gebeurt als jij met een behoorlijke snelheid terug gaat schakelen?
Als jij met een gangetje van 60 naar zn 1 schakelt betekent dat dat je toerental van je primaire as naar de snelheid gaat die je met die snelheid in zn 1 zou rijden.
Dus om het even makkelijk te maken:
met 10k rpm rij je bijvoorbeeld 40 in zn 1, als jij met 60 terugschakelt naar zn 1 dan moet je bak dus zo snel gaan draaien alsof je motor 15k draait... vind de bak niet leuk, komt een hoop kracht bij kijken om die massatraagheid te overbruggen en dat betekent slijtage en belasting van de bak.
Dit is WEL precies hetzelfde als bij een auto, want een bak is een bak. De reden dat je em bij een auto vaak lastig in zn 1 krijgt is precies zo, de drukgroep moet dan onzinnig veel toeren gaan draaien en dat wil de bak niet omdat ie het niet kan synchroniseren (wat bij een brommer overigens niet gebeurt want die hebben geen synchro)
Nog leuker is als je nog vooruit rolt en je gooit een auto in zn achteruit. Zelfs als je de koppeling niet op laat komen gaat je bak zo gruwelijk hard op zn flikker krijgen omdat de drukgroep van draairichting moet veranderen (je rijdt immers vooruit in de achteruitversnelling)
Ik schakel bij sequentiele bakken altijd maar 1 versnelling terug en laat dan de koppeling opkomen. Bij afremmen kun je daarmee nog eens mooi op de motor afremmen en het is gewoon beter voor je bak.
Toch zou het in theorie wel moeten kunnen om zo terug te schakelen, afhankelijk van je snelheid uiteraard.
edit:
waar ik drukgroep typte moet je even frictieplaat lezen. heb geen zin om dat aan te passen terwijl wat ik nu typ meer werk is... maar boeiend
Re: Klap 1ste versnelling
Geplaatst: vr 19 jun 2020, 20:32
door k.schrder
Thx