Pagina 1 van 1

Max aantal toeren NT blok

Geplaatst: zo 15 mar 2020, 16:51
door 42
Ik heb mn carb ontgrensd en grotere sproeier er in gedaan.
Draai nu 11.000 toeren i.p.v. 10.
Standaard 50 cc
Standaard krukas.
Gedeeltelijk (90%) ontgrensde uitlaat.
Top rond 70-75.
Twv 11-53

Kan het kwaad dat hij nu 11.000 doet ?
Wil eigenlijk geen ander tandwiel doen..koppel is veel te leuk zo.

Re: Max aantal toeren NT blok

Geplaatst: zo 15 mar 2020, 19:30
door Micha_078
Mijn gpr (was destijds nog helemaal standaard) draaide toen al 12k toeren, later een gianelli erop gezet en hier draaide hij 13/14k mee kon toen wel al snel mijn krukaslagers vervangen...

Hij kan het dus gewoon aan, alleen slijt alles net iets sneller...

Re: Max aantal toeren NT blok

Geplaatst: zo 15 mar 2020, 20:06
door 42
Mooi, leek me ook maar ben liever zeker, thx.

En krukas wordt toch vervangen over een poosje.

Re: Max aantal toeren NT blok

Geplaatst: zo 15 mar 2020, 22:26
door Matthijs H
11k toeren op originele krukas lijkt me geen probleem. Die kunnen best wel wat hebben. Je ontgrensde uitlaat, is dat ook een originele? Zoja, zou ik me er geen zorgen om maken.

Re: Max aantal toeren NT blok

Geplaatst: ma 16 mar 2020, 11:02
door 42
Originele uitlaat inderdaad.

Ik hou em lekker zo, rijdt echt te leuk nu om met de twv te gaan klooien..ga ik ook harder en dat wil ik niet echt.

Re: Max aantal toeren NT blok

Geplaatst: za 21 mar 2020, 15:51
door 42
Toch nog even 2 vragen ;
Ik kom eigenlijk alleen in de eesrte 4-5 versnellingen tot die 11.000 toeren, in de 6 blijft het steken op 10.
Normaal ?

En ik heb dus geen ervaring met zo veel toeren, is het normaal dat de boel bij 11.000 heel erg trilt/vibreert ?
Meeste vrouwen zouden waarschijnlijk helemaal los gaan op dat ding maar voor mij hoeft t niet zo... :wtf:

Re: Max aantal toeren NT blok

Geplaatst: za 21 mar 2020, 16:14
door Danieborg22
42 schreef:Toch nog even 2 vragen ;
Ik kom eigenlijk alleen in de eesrte 4-5 versnellingen tot die 11.000 toeren, in de 6 blijft het steken op 10.
Normaal ?

En ik heb dus geen ervaring met zo veel toeren, is het normaal dat de boel bij 11.000 heel erg trilt/vibreert ?
Meeste vrouwen zouden waarschijnlijk helemaal los gaan op dat ding maar voor mij hoeft t niet zo... :wtf:
In de 6 kom je moeilijker op zn tops door twv en dan nog dingen als weerstand wind etc. Tevens lijkt 10K me prima toch? En ja dat t zo trilt komt door derbi zegmaar.... en dan heb je nog wel een balansas :lol:

Re: Max aantal toeren NT blok

Geplaatst: za 21 mar 2020, 16:46
door 42
10 k in zn 6 is prima inderdaad..zou ook niet langdurig 11 willen doen eigenlijk qua vibratie.

Re: Max aantal toeren NT blok

Geplaatst: ma 23 mar 2020, 15:59
door 42
Vandaag lang stuk gereden..met windje mee kruipt hij langzaam toch naar de 11 in zn 6..rij opeens 80 ( op de teller ) i.p.v. 72, lollllllll !!!!

Re: Max aantal toeren NT blok

Geplaatst: ma 23 mar 2020, 17:10
door Micha_078
Dat is nog best netjes met alles origineel en vtw 11 :crazy:

Re: Max aantal toeren NT blok

Geplaatst: wo 29 dec 2021, 01:04
door Purr0168
Wat is de conclusie die je er eigenlijk uit kunt trekken. Wat is een acceptabele toerental voor je standaard krukas?

Re: Max aantal toeren NT blok

Geplaatst: wo 29 dec 2021, 08:40
door Erwin P
Die krukas kijkt niet zo nauw naar het toerental, een hoger toerental betekent niet direct meer kracht op de krukas.
Hiermee geef je gelijk antwoord op de vraag waarom je in de 6 niet hoger komt. Buiten de factoren lucht/rol weerstand heb je ook je koppel per toerental (zoek maar eens op vermogenscurve voor een plaatje). Originele brommers hebben vaak de powerband van ca 6/7 tot 10k toeren. Kom je hoger in de toeren dan dat dan neemt het vermogen af en ga je dus niet meer harder.

Re: Max aantal toeren NT blok

Geplaatst: wo 29 dec 2021, 08:57
door Purr0168
Ohjaa is dat die dip die je dus ziet na een bepaalde powerband, op van die vermogenscurves?

Re: Max aantal toeren NT blok

Geplaatst: wo 29 dec 2021, 16:04
door Brommert_01
Ja, op het gegeven moment is het vermogen niet meer genoeg om de weerstand te overkomen en ga je niet harder.

Re: Max aantal toeren NT blok

Geplaatst: do 30 dec 2021, 00:02
door Erwin P
Purr0168 schreef: wo 29 dec 2021, 08:57 Ohjaa is dat die dip die je dus ziet na een bepaalde powerband, op van die vermogenscurves?
Hieronder even een volledig random vermogenscurve, niet van een Derbi of AM6.
De rode lijn is je koppel. Je kracht per slag als het ware.
De blauwe lijn is je vermogen. Dus je koppel x toerental. Je ziet dat op een gegeven moment het koppel al weer afneemt, maar het vermogen nog toeneemt door het stijgende toerental.
Je powerband is het stuk vanaf het maximum koppel tot je maximale vermogen. Bij de motor op dit plaatje dus van ca 4250 tot 8000 toeren.

Komt de motor op dit plaatje voorbij de 8000 toeren dan neemt het vermogen af en zal hij niet echt lekker meer doortrekken tenzij hij veel te licht vertand is.
In theorie is je vertanding het mooist als de topsnelheid gelijk valt met je topvermogen. Bij deze motor zou je dus de maximale snelheid willen halen bij 8000 toeren.
Vooral bij een 2 takt is dit fijn. Je uitlaat werkt namelijk veel beter in de powerband. Je verbranding wordt schoner (minder roet, dus minder snel zuigerveren, krukas lagers en bougies wisselen!) en hij loopt zuiniger.

Ik zou @42 dan ook aanraden om toch een tandje zwaarder te gaan en te zorgen dat bij zijn originele setup de topsnelheid zo rond z'n maximale vermogen komt. Ik weet niet of je vaak op topsnelheid rijdt? Zo ja gaat je blokje en je verbruik het wel waarderen.

Dat de brommer erg gaat vibreren kan komen doordat je op een harmonische eigenfrequentie van een onderdeel komt. Dan gaan dingen extreem schudden. Het beste is om niet lang in dat gebied te rijden. Alles krijgt dan wel op z'n donder. De fabriek heeft het onderdeel specifiek gemaakt om dat buiten zijn toepassingsgebied te doen.
Bij Chinese krukasjes zie je nog wel eens dat deze eigenfrequentie precies in z'n werkgebied zit (bijvoorbeeld 7000 toeren). Dat is echt heel irritant. Die krukasjes kunnen dan ook vaak beter tegen 13000 toeren dan bijvoorbeeld 7000.

Afbeelding

Re: Max aantal toeren NT blok

Geplaatst: do 30 dec 2021, 00:23
door 42
Ik ben idd van plan om een 12 er op te zetten, zeker met de MVT en 21mm, schakel me suf nu... :lol:

Re: Max aantal toeren NT blok

Geplaatst: do 30 dec 2021, 14:56
door Purr0168
Jeetje thanks voor de uitgebreide uitleg, ik snap 'm nu! Ik ga het eens even aankijken als ik mijn setup erop heb!

Re: Max aantal toeren NT blok

Geplaatst: do 30 dec 2021, 17:25
door Erwin P
Purr0168 schreef: do 30 dec 2021, 14:56 Jeetje thanks voor de uitgebreide uitleg, ik snap 'm nu! Ik ga het eens even aankijken als ik mijn setup erop heb!
Sorry, ben dr voor naar school geweest, soms draaf je dan een beetje door...

Re: Max aantal toeren NT blok

Geplaatst: do 30 dec 2021, 17:58
door Purr0168
Zeker, is juist fijn als iemand met veel verstand er zoveel moeite insteekt!