Aprilia sx 50 loopt slecht "valse lucht?
Geplaatst: di 04 jun 2019, 22:58
Zo een 2 weken geleden heb ik een Aprilia sx 50 gekocht uit 2010 met een KM stand van 21K.
De brommer is altijd goed onderhouden en volgens het scooter bedrijf had de vorige eigenaar twee linker handen.
Ik kwam er thuis pas achter dat wanneer ik een stukje gereden heb en stil ga staan de brommer ineens vol de toeren ingaat zonder dat ik ook maar het gashendel aanraak. De brommer was overigens ontgrenst met sproeier 90, hierbij heb ik de sproeier vervangen voor een 92. De brommer trok veel sneller op en had geen problemen meer met de toeren. Vervolgens stond ik even stil om te kijken of die stationair ook goed liep, alleen schoot mijn toerental ineens omhoog zonder iets te doen, dus deed gelijk de brommer uit, want er waren nogal wat fietsers om me heen die niet heel blij keken. Vervolgens ben ik maar gewoon weg gereden en tijdens het rijden verloor ik ineens mijn vermogen, dus even aan de kant gezet. Hij starte gewoon weer goed (op de hoge toeren na) en reed weer door eenmaal bij huis verloor die weer zijn vermogen, alleen als je dan een paar seconden stil staat en weer doorrijd is er niks aan de hand is.
Als ik hem nu start loopt die heel hoog op in de toeren of hij loopt stationair heel slecht (schommelt tussen de 1000 en 3000 toeren en valt soms uit). En als ik dan een stukje rij loopt die perfect trekt echt als een gek op alleen verliest ineens al zijn kracht na 1km.
Ik weet hier echt geen raad meer mee en hopelijk is er iemand die er meer verstand van heeft.
Ik zat trouwens zelf te denken aan valse lucht, alleen bij valse lucht verliest die ze kracht toch niet ineens op langer termijn?
De brommer is altijd goed onderhouden en volgens het scooter bedrijf had de vorige eigenaar twee linker handen.
Ik kwam er thuis pas achter dat wanneer ik een stukje gereden heb en stil ga staan de brommer ineens vol de toeren ingaat zonder dat ik ook maar het gashendel aanraak. De brommer was overigens ontgrenst met sproeier 90, hierbij heb ik de sproeier vervangen voor een 92. De brommer trok veel sneller op en had geen problemen meer met de toeren. Vervolgens stond ik even stil om te kijken of die stationair ook goed liep, alleen schoot mijn toerental ineens omhoog zonder iets te doen, dus deed gelijk de brommer uit, want er waren nogal wat fietsers om me heen die niet heel blij keken. Vervolgens ben ik maar gewoon weg gereden en tijdens het rijden verloor ik ineens mijn vermogen, dus even aan de kant gezet. Hij starte gewoon weer goed (op de hoge toeren na) en reed weer door eenmaal bij huis verloor die weer zijn vermogen, alleen als je dan een paar seconden stil staat en weer doorrijd is er niks aan de hand is.
Als ik hem nu start loopt die heel hoog op in de toeren of hij loopt stationair heel slecht (schommelt tussen de 1000 en 3000 toeren en valt soms uit). En als ik dan een stukje rij loopt die perfect trekt echt als een gek op alleen verliest ineens al zijn kracht na 1km.
Ik weet hier echt geen raad meer mee en hopelijk is er iemand die er meer verstand van heeft.
Ik zat trouwens zelf te denken aan valse lucht, alleen bij valse lucht verliest die ze kracht toch niet ineens op langer termijn?