Pagina 1 van 1
Waterpomp reviseren
Geplaatst: vr 29 jan 2016, 19:41
door Gooncy
Hoi, blijkt dat mn waterpomp blokolie met kvs mengt... Zit sinds kort een klein laagje olie boven op mn kvs.
Voel het ook tijdens het rijden, dan schakelt hij soms erg moeilijk en dan even later weer heel soepel.
Ik wil dus mn waterpomp reviseren, dus ff zo een set halen bij josdijkman
Maar kan iemand me het een beetje uitleggen wat ik eraf moet halen> kon het nergens echt vinden.
Vriend van me dacht dat hele koppelingsdeksel eraf moest (wat ik liever niet heb ivm met de pakking)
Ik dacht zelf dat ik alleen waterpomp deksel eraf moest halen en dan gwn alles van buiten af doen.
Maar kan iemand beetje stap voor stap aangeven hoe ik het moet doen?
Re: Waterpomp reviseren
Geplaatst: za 30 jan 2016, 00:32
door stefanwinter
Als je op easyparts het schema bekijkt weet je hoe die in elkaar zit. Zoals het nu klinkt moet je de waterpomp keerringen vervangen.
Link naar easyparts:
http://www.easyparts.nl/showdrawing/191 ... ystem.html
Je koppelingsdeksel hoeft er naar mijn weten niet af, wel je waterpomp. Zoals je ziet zijn het 2 keerringen. Kijk heel goed als je het uit elkaar haalt en maak desnoods foto's voor jezelf. Dan kom je er wel uit.
Enne, laat eens wat blokolie eruit lopen en kijk of daar geen KVS in zit, dat wil je namelijk niet in je bak (zoja vervangen). Vul het olie dan ook gelijk maar aan aangezien je het over moeilijk schakelen had, kan er te weinig inzitten.
Let Op: Derbi moet geen motorolie hebben maar versnellingsbakolie voor natte koppeling (75w90 650mL)
En ga nou niet zeuren over een pakking van 80 cent

.
Re: Waterpomp reviseren
Geplaatst: za 30 jan 2016, 08:53
door Gooncy
Oke heel erg bedankt! Alleen op de tekening is een OT blok en ik heb een NT blok. Maar die pak ik zelf dan wel bij.
Ik was inderdaad van plan blokolie te vervangen omdat ik vrijwel zeker weet dat er kvs tussen zit.
Zat een paar 1000km terug ook vol met water maar goed. Er zit nog wel genoeg in.
Ik heb bij de shell blokolie gehaald 10W40 voor een 4T, de man die mij geholpen had zei dat het allemaal niks uitmaakte en dat deze er in kon maar ik heb mijn twijfels erover
http://www.easyparts.nl/showdrawing/294 ... -Pump.html
En oja ik zie nu dat er bij het NT blok maar 1 keerring in zit? Anders dan bestel ik die ene gwn los.
Re: Waterpomp reviseren
Geplaatst: ma 01 feb 2016, 00:13
door stefanwinter
Toen ik me brommer net had gooide ik ATF erin, iemand zij me dat dat prima ging. Helaas vreet ATF normale keerringen op. Dus die kon ik vervangen later. Mensen zeggen ook maar wat.
10w40 is 75w90 want dit geeft de dikte aan, alleen wordt 10w40 gebruikt om motorolie aan te duiden, en 75w90 voor bakolie.
Ik zou gewoon even versnellingsbakolie halen. Kroon,putoline allemaal goed.
Ik zie 2x nummer 6 staan, en dat klopt want een keerring heeft aan een kant een groef zoals je daar ziet. Je hebt er 2 nodig, een om de KVS tegen te houden en de ander voor de olie.
Re: Waterpomp reviseren
Geplaatst: ma 01 feb 2016, 08:06
door Gooncy
Oh dat had ik niet gezien xD
Maar bedankt! Ik haal wel zo een revisie setje.