vijlsel bij krukas? UPDATE P2

Algemene vragen over Derbi.
mitkrov13
Schakelrijder
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 08 nov 2010, 15:35
Vervoersmiddel: senda DRD '85' sm

vijlsel bij krukas? UPDATE P2

Ongelezen bericht door mitkrov13 »

als er vijlsel via de uitlaatpoort de cilinder binnen komt. komt het het dan ook automatisch bij je krukas?

blok is toch vastgelopen en moet uit elkaar maar ik probeer de schade een beetje te begroten. :!:

en als hij beschadigd is en er moet een nieuwe in kan ik alvast zoeken naar een leuk krukasje.
ga morgen het blok eruit halen en kijken hoeveel schade ik heb.

foto's van de vastnaaier volgen nog
Laatst gewijzigd door mitkrov13 op zo 13 mar 2011, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Jasper
Beheerder
Berichten: 6910
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 13:17
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 2007 supermoto(verkocht)
Derbi pro race crosser (verkocht)
Derbi gpr 70cc Sprinter
Derbi DRD PRO (verkocht)
Husaberg FE570 Supermoto (verkocht)
TM SMX450 2015 (verkocht)
Husqvarna TE300 (verkocht)
Honda CRF1000 2016 Tresoldi replica
Locatie: Heerewaarden
Contacteer:

Re: vijlsel bij krukas?

Ongelezen bericht door Jasper »

Uhm ja dat kan inderdaad bij de krukas holte komen.
Het blok op zijn kop houden en goed uitspuiten met remreiniger/benzine/ compressor schijnt tehelpen.

Verder heb ik daar niet echt ervaring mee. Nooit een vastloper gehad (klopt het af)
Only god can judge me!!!
Afbeelding
Blokrevisie en Carters Bewerken:http://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5568
Mausmbx
Banden plakker
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 20:07
Vervoersmiddel: GPR '05

Re: vijlsel bij krukas?

Ongelezen bericht door Mausmbx »

Blok is toch zo uit elkaar, meteen effe nieuwe lagers dr in en hop, rijden maar weer. Ik neem nooit risico met zulke dingen, t blok meteen uit elkaar, alles schoon maken, nieuwe lagers dr in en vers olie tje. Paar kilometer rustig aan doen en dan dr weer op. T nare is als de lager niet lekker meer loopt t je hele blok opvreet, de lager is vele malen harder dan de blokdelen. en heb je pech kan je je hele blok in de container donderen.
mitkrov13
Schakelrijder
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 08 nov 2010, 15:35
Vervoersmiddel: senda DRD '85' sm

Re: vijlsel bij krukas?

Ongelezen bericht door mitkrov13 »

hij is met stationair draaien vastgelopen dus het is niet echt met grof geweld gebeurt.
maar ik weet wel zeker dat er een nieuwe zuiger in moet en de cilinder moet ook gehood worden. :o
nieuwe olie wou ik er toch al in doen.
kan het echt zo snel gaan dat het meteen je lagers verneukt ja?
word echt een duur grapje als ik al m'n lagers moet vervangen. en ik moet het laten doen want ik heb zelf het gereedschap
er niet voor. bij m'n oude stageplek kan ik wss nog wel korting krijgen fzo.

maargoed ik ga nu eerst mijn blok eruit slopen.
iemand nog tips daarvoor?
Afbeelding
mtijn
Beginnende tuner
Berichten: 264
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 16:19

Re: vijlsel bij krukas?

Ongelezen bericht door mtijn »

Goed kijken hoe alles het zit, desnoods iets op papier zetten hoe het zat of foto's maken.

Wil je eventueel je blok gereviseerd hebben kan ik het ook nog wel voor je doen.
Stuur dan maar een Pbtje.
Mausmbx
Banden plakker
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 20:07
Vervoersmiddel: GPR '05

Re: vijlsel bij krukas?

Ongelezen bericht door Mausmbx »

mitkrov13 schreef:hij is met stationair draaien vastgelopen dus het is niet echt met grof geweld gebeurt.
maar ik weet wel zeker dat er een nieuwe zuiger in moet en de cilinder moet ook gehood worden. :o
nieuwe olie wou ik er toch al in doen.
kan het echt zo snel gaan dat het meteen je lagers verneukt ja?
word echt een duur grapje als ik al m'n lagers moet vervangen. en ik moet het laten doen want ik heb zelf het gereedschap
er niet voor. bij m'n oude stageplek kan ik wss nog wel korting krijgen fzo.

maargoed ik ga nu eerst mijn blok eruit slopen.
iemand nog tips daarvoor?
Lagers wisselen is zo duur niet, wordt allemaal verschrikkelijk opgeblazen, omdat iedereen daar angst voor heeft. Als je kijkt wat ze alleen al vragen voor een set lagers, gaat nergens over.
mitkrov13
Schakelrijder
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 08 nov 2010, 15:35
Vervoersmiddel: senda DRD '85' sm

Re: vijlsel bij krukas?

Ongelezen bericht door mitkrov13 »

UPDATE:

het is me gelukt om het blokje d'r uit te krijgen. niet zonder problemen weliswaar maar dat hoort erbij.
toen ik de waterpompdeksel loshaalde om het water eraf te laten lopen kwamen er allemaal zwarte schilfertjes uit.
ik denk dat het plastic is:
maar goed dat ik altijd filter gebruik :mrgreen:
Afbeelding

het zit ook in het tankje!
Afbeelding
WTF?!

dus snel het deksel helemaal afgehaald om te kijken of de waterpomp naar z'n gootje was.
had verwacht dat ik een helemaal kapotte propeller zou zien maar er was niets aan te zien gelukkig:
Afbeelding

daarna alle slangen eraf gehaald, oliepomp van het blok af, koppeling op het blok los.

blokophaning ging gelukkig soepel los (behalve van de achterbrug dan)
daarna met 2 man het blok eruit getild, resultaat:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ik heb één crappy foto kunnen maken van m'n zuiger:
Afbeelding

ga het blok morgen naar m'n oude stage brengen (MX zaak) laat hem daar splijten, schoon maken
nieuwe zuiger, cilinder honen en wss nieuwe lagers.
word zeker €250 denk. :(
Afbeelding
Gebruikersavatar
royvi
Pro tuner
Berichten: 3085
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 17:21
Vervoersmiddel: Honda CR125R & VW Polo 6n2 1.9D

Re: vijlsel bij krukas?

Ongelezen bericht door royvi »

Mag je geen gereedschap bij die zaak lenen? Of daarzo voor een kleine vergoeding zelf je blok splitsen en lagers zetten?
Airsal cilinder te koop:
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=53&t=12449" onclick="window.open(this.href);return false;
mitkrov13
Schakelrijder
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 08 nov 2010, 15:35
Vervoersmiddel: senda DRD '85' sm

Re: vijlsel bij krukas?

Ongelezen bericht door mitkrov13 »

lager pers is een beetje moeilijke lenen hé ;)
gelukkig (in 'n manier) heb ik volgende week proefwerk week = 6 uur naar school in een week 8-)

ik ben dinsdag de hele dag vrij dus ga dan wss daar dan aan m'n blok werken.
wel zo handig want ik ben niet bepaald ervaren in blokken splijten :lol:

uit elkaar zal nog wel lukken, maar in elkaar ... dat is nog net de vraag.
als ik het niet weet vraag ik het wel gewoon.
ga morgen er toch heen om het blok te brengen en met hun te overleggen wat er allemaal nieuw in moet
zodat ik dinsdag aan de slag kan gaan.

weet iemand wat dat spul in de kvs is??
ik sta echt voor een raadsel :?:
Afbeelding
mitkrov13
Schakelrijder
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 08 nov 2010, 15:35
Vervoersmiddel: senda DRD '85' sm

Re: vijlsel bij krukas?

Ongelezen bericht door mitkrov13 »

ben net terug van de zaak.
hij zij dat het eigenlijk niet zou kunnen dat het terug slaat de cilinder in.
maar hij weet niet dat de piemol (nog) niet van de uitlaat is waardoor hij wel tegendruk levert. hij denkt dat er een lager kapot is geslagen en van alles vernield heeft en daardoor is vastgelopen.
we hebben ook meteen ff de cilinder eraf gehaald, zitten wel flinke krassen is maar niet aan de bovenkant dus maakt volgens die gast niet uit. krukas ziet er goed uit zie wel overal hele fijne metaal deeltjes liggen.

we moesten met man en macht de cilinder eraf halen: ik tilde de cilinder op en een ander beukte met een hamer en een koper
staafje op de zuiger, die nu echt helemaal verneukt is :roll:
de cilinder kan niet gehoond worden want dat is nicaseal ofzo?? wel kut. als ik toch een niewe cilinder moet ben ik gelijk €200 kwijt :o


foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
denk dat ik al weet wat dat zwarte in m'n kvs is..
Afbeelding

Afbeelding
vijlsel of iet dergelijks in de rand van het blok
Afbeelding
Gebruikersavatar
Han
Pro tuner
Berichten: 587
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 08:46
Vervoersmiddel: derbi senda drd pro 07, derbi drd project, derbi rm 70cc crosser, derbi drd limited 09, drd 03 R

Re: vijlsel bij krukas?

Ongelezen bericht door Han »

hmm ik vind het maar een beetje een vreemd verhaal allemaal. Dat zwart is duidelijk die vloeibare pakking geweest maar daar is die niet kapot op gelopen lijkt me. En van het vijlsel vind ik ook vreemd. Het kan natuurliujk wel, maar ik vind het onwaarschijnlijk. Was het ding niet gewoon al op zijn eind? Maar even nieuwe lagers erin en pakkingset en je kan weer rijden, ff nieuw cilindertje want een ori derbi cilinder is idd niet te honen. En krukas controleren (en zuivermaken) op rotzooi. Het zou jammer zijn als je big end eruit zou lopen

Kwa kosten is het niet zo duur (op cilinder na)

lagers 25 euro (maximaal, het kan veel en veel goedkoper), en 20e uro pakkingset. Dan nog een mooie 2de hands cilindertje zoeken en dan heb je voor niet teveel geld zon ding weer goed
KIJK HIER VOOR LIMITED ONDERDELEN EN NOG VEEL MEER:
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=5 ... 85#p224285" onclick="window.open(this.href);return false;
Bob1993
Pro tuner
Berichten: 823
Lid geworden op: ma 08 nov 2010, 19:51
Vervoersmiddel: DRD #85 2009 mhr80 team
Locatie: België

Re: vijlsel bij krukas?

Ongelezen bericht door Bob1993 »

Of gewoon een dr50 cilindertje.. Kost maar 130€ 8-)
Gebruikersavatar
royvi
Pro tuner
Berichten: 3085
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 17:21
Vervoersmiddel: Honda CR125R & VW Polo 6n2 1.9D

Re: vijlsel bij krukas?

Ongelezen bericht door royvi »

mitkrov13 schreef:lager pers is een beetje moeilijke lenen hé ;)
gelukkig (in 'n manier) heb ik volgende week proefwerk week = 6 uur naar school in een week 8-)

ik ben dinsdag de hele dag vrij dus ga dan wss daar dan aan m'n blok werken.
wel zo handig want ik ben niet bepaald ervaren in blokken splijten :lol:

uit elkaar zal nog wel lukken, maar in elkaar ... dat is nog net de vraag.
als ik het niet weet vraag ik het wel gewoon.
ga morgen er toch heen om het blok te brengen en met hun te overleggen wat er allemaal nieuw in moet
zodat ik dinsdag aan de slag kan gaan.

weet iemand wat dat spul in de kvs is??
ik sta echt voor een raadsel :?:
Lagerpers?
Lagers tik je er zo in als je ze even in de vriezer hebt gehad, en alleen de bigend lager hoef je te persen.
Airsal cilinder te koop:
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=53&t=12449" onclick="window.open(this.href);return false;
mitkrov13
Schakelrijder
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 08 nov 2010, 15:35
Vervoersmiddel: senda DRD '85' sm

Re: vijlsel bij krukas?

Ongelezen bericht door mitkrov13 »

Han schreef:hmm ik vind het maar een beetje een vreemd verhaal allemaal. Dat zwart is duidelijk die vloeibare pakking geweest maar daar is die niet kapot op gelopen lijkt me. En van het vijlsel vind ik ook vreemd. Het kan natuurliujk wel, maar ik vind het onwaarschijnlijk. Was het ding niet gewoon al op zijn eind? Maar even nieuwe lagers erin en pakkingset en je kan weer rijden, ff nieuw cilindertje want een ori derbi cilinder is idd niet te honen. En krukas controleren (en zuivermaken) op rotzooi. Het zou jammer zijn als je big end eruit zou lopen

Kwa kosten is het niet zo duur (op cilinder na)

lagers 25 euro (maximaal, het kan veel en veel goedkoper), en 20e uro pakkingset. Dan nog een mooie 2de hands cilindertje zoeken en dan heb je voor niet teveel geld zon ding weer goed

big end was nog goed had hij gezien. blok was zeker niet op zijn eind. heeft in totaal 3000km gelopen, 1000 met ori begrensde uitlaat en de rest met e-nox en reed er nooit hoge toeren mee. ik begin steeds meer te geloven dat er een lager stuk is gelopen en dat het gewoon stom toeval is geweest met m'n uitlaat.

zit idd te denken aan een andere cilinder want hij ziet er niet zo goed meer uit. miss een dr 50 maar dan moet ik weer een andere zuiger bestellen dan ori toch? ik hou het eigenlijk liever origineel (achtig) :geek:
Afbeelding
mitkrov13
Schakelrijder
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 08 nov 2010, 15:35
Vervoersmiddel: senda DRD '85' sm

Re: vijlsel bij krukas? [blok gespleten 01-03]

Ongelezen bericht door mitkrov13 »

update:

vandaag blok opgehaald:
lager waren wel goed versleten :o wel snel voor 3k km's. maar het vreemde was dat er niets vanaf gekomen is. (metaal ofzo)
mensen van de zaak wisten het ook niet en zeggen nu dat hij te weinig of geen olie heeft gehad maar dat lijkt mij sterk omdat:
1. hij liep veel te rijk = dus veel olie
2. oliepomp doet het gewoon nog
enige reden zou kunnen zijn dat het in de crab verstopt zit maar dat betwijfel ik.
ook vroegen ze welke olie ik gebruik. putoline zei ik. hij zei dat dat slechte olie in een duur potje is :?
dat spul kost 13 euro de fles verwacht je toch wel kwaliteit van.

naaldlager, bigend en krukas waren nog goed. was nog ff spannend want die dokus had het op de grond laten vallen :roll:
alles was gelukkig nog recht.

krukas lagers waren tientje per stuk, keerringen waren iets van 4 zoveel per stuk. zuiger word wss iets van 30 á 40 euro.
alle pakkingen waren nog heel gebleven. alleen de koppakking moet een nieuwe op (moet altijd zei hij) was €12
als ze een beetje aardig zijn dan rekenen ze maar één werkuur en dan vallen de kosten wel mee. :)

volgende update word wss donderdag of het weekeind als het blokje er weer in ligt en hopelijk weer loopt en blijft lopen.

greetzzz
Afbeelding
Gebruikersavatar
Han
Pro tuner
Berichten: 587
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 08:46
Vervoersmiddel: derbi senda drd pro 07, derbi drd project, derbi rm 70cc crosser, derbi drd limited 09, drd 03 R

Re: vijlsel bij krukas?

Ongelezen bericht door Han »

krukaslager gaar dus?

Verklaard nog niet echt de toestand van de cilinder.
KIJK HIER VOOR LIMITED ONDERDELEN EN NOG VEEL MEER:
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=5 ... 85#p224285" onclick="window.open(this.href);return false;
mitkrov13
Schakelrijder
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 08 nov 2010, 15:35
Vervoersmiddel: senda DRD '85' sm

Re: vijlsel bij krukas?

Ongelezen bericht door mitkrov13 »

zij zeggen dus dat hij te weinig olie heeft gehad. waardoor hij gaat klemmen e.d.
waardoor ook de lagers naar zijn gootje zijn gegaan...
ik denk nog steeds dat het het vijlsel uit de uitlaat is maargoed. hopen dat het nu gemaakt is. ik zal die fout nooit meer maken in ieder geval :oops:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Royal Club
Pro tuner
Berichten: 900
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 15:16
Vervoersmiddel: XR600R

Re: vijlsel bij krukas?

Ongelezen bericht door Royal Club »

lijkt me sterk dat die troep in je kvs circuit uit je uitlaat komt..
Sukkel van de week..
Remylimited schreef:boeit geen fuck welke bougie je erin heb.
hittegraad is alleen voor het mooi schoonbranden van je bougie
Gebruikersavatar
Han
Pro tuner
Berichten: 587
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 08:46
Vervoersmiddel: derbi senda drd pro 07, derbi drd project, derbi rm 70cc crosser, derbi drd limited 09, drd 03 R

Re: vijlsel bij krukas?

Ongelezen bericht door Han »

mitkrov13 schreef:zij zeggen dus dat hij te weinig olie heeft gehad. waardoor hij gaat klemmen e.d.
waardoor ook de lagers naar zijn gootje zijn gegaan...
ik denk nog steeds dat het het vijlsel uit de uitlaat is maargoed. hopen dat het nu gemaakt is. ik zal die fout nooit meer maken in ieder geval :oops:
ik zou je oliepomp eens gaan controleren
KIJK HIER VOOR LIMITED ONDERDELEN EN NOG VEEL MEER:
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=5 ... 85#p224285" onclick="window.open(this.href);return false;
mitkrov13
Schakelrijder
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 08 nov 2010, 15:35
Vervoersmiddel: senda DRD '85' sm

Re: vijlsel bij krukas?

Ongelezen bericht door mitkrov13 »

ja idd. dat ding wat de oliepomp aandrijft draait gewoon netjes meer met het krukas. en als je gas geeft draait de kabel bij de pomp ook gewoon meer dus zal er ergens intern kapot moeten zijn.

volgens de zaak is het makkelijk te controleren door bij stationair lopen het (olie) slangetje van de carb te plukken en dan zou er olie uit moeten druppelen.maar dat zit het blok toch eventjes zonder olie, dadelijk naait hij weer vast!
zit toch te denken om op mengsmering te gaan rijden maar dat heeft ook weer zijn nadelen.
Afbeelding
Plaats reactie