Pagina 1 van 2

2 of 4 takt? (en een paar andere vragen)

Geplaatst: di 25 mar 2014, 16:08
door crosserke
Hee forumleden,


Een paar vragen naar alle gebruikers naar dit forum toe:\

Vraag 1

-hoeveel heb je betaalt voor je derbi?
-welke klasse is het?
-4 of 2takt?
-Hoe rap gaat ie?
-2dehands of nieuw
-waar heb je hem gekocht? (winkel of site)
-Ben je van Nederland of België?
-Welk type is het?
(-eventueel foto :D )

ook zou ik graag weten wat een goede prijs/kwaliteit verhouding is voor zo'n brommer. (ik zou graag ee derbi xtreme fz hebben 8-) )

Vraag 2

Kan iemand me daarnaast uitleggen wat de verschillen zijn tussen een 2 takt of 4 takt motor?

Vraag 3

Ik ben van plan om een derbi te kopen (tweedehands)
Nu is mijn vraag welke is volgens jullie de mooiste en welke zou ik best kopen.

Afbeelding
Dit is de eerste,een DRd van ongeveer 7 jaar oud.
Er zitten nieuwe kappen op en je krijgt er malossi uitlaat en originele kappen bij.
voor 900€.


Afbeelding
Dit is de 2de, je krijgt er ontgrenzer bij.

600-700€


Afbeelding
De derde is een derbi sdr, enige nadeel is een scheurtje in het zadel
voor ongeveer 500€

Afbeelding
de 4de een derbi drd limitid edition alles origineel met een km stand van 6000km
net nieuwe revisieset remblokken en nieuwe handkappen gestoken
een prijskaartje van 1100€-1200€


groetjes crosserke 8-)

Re: 2 of 4 takt?

Geplaatst: di 25 mar 2014, 16:31
door MikeR
Aantal slagen, 4takt maakt ook gebruik van kleppen. 2takt is eigenlijk het makkelijkste ontbranding concept.
Misschien dat deze plaatjes het al een beetje verduidelijken.

2takt
Afbeelding

4takt
Afbeelding

Re: 2 of 4 takt?

Geplaatst: di 25 mar 2014, 16:41
door kevrie
2t heeft in vergelijking met 4t weinig koppel in begin, maar wanneer deze in de powerband komt (wat word veroorzaakt door je uitlaat) trekt deze hard. Een 4t heeft daarentegen direct alle koppel bij de 1e seconde al tot zijn beschikking. Voor motoren vanaf zo'n 125cc moet je eigenlijks pas denken aan 4t, want bij bijvoorbeeld brommers is ie niet vooruit te branden (tenzij je er een turbo/supercharger op bouwt wat mogelijk is maar ontzettend duur is)
Hopelijk helpt dit nog een beetje

Re: 2 of 4 takt?

Geplaatst: di 25 mar 2014, 17:15
door Venlonaer
http://lmgtfy.com/?q=Wat+is+het+verschi ... t+en+4takt" onclick="window.open(this.href);return false;
http://lmgtfy.com/?q=Wat+is+het+verschi ... t+en+4takt" onclick="window.open(this.href);return false;
http://lmgtfy.com/?q=Wat+is+het+verschi ... t+en+4takt" onclick="window.open(this.href);return false;
http://lmgtfy.com/?q=Wat+is+het+verschi ... t+en+4takt" onclick="window.open(this.href);return false;
http://lmgtfy.com/?q=Wat+is+het+verschi ... t+en+4takt" onclick="window.open(this.href);return false;
http://lmgtfy.com/?q=Wat+is+het+verschi ... t+en+4takt" onclick="window.open(this.href);return false;
http://lmgtfy.com/?q=Wat+is+het+verschi ... t+en+4takt" onclick="window.open(this.href);return false;

http://lmgtfy.com/?q=Wat+is+het+verschi ... t+en+4takt" onclick="window.open(this.href);return false;
http://lmgtfy.com/?q=Wat+is+het+verschi ... t+en+4takt" onclick="window.open(this.href);return false;
http://lmgtfy.com/?q=Wat+is+het+verschi ... t+en+4takt" onclick="window.open(this.href);return false;
http://lmgtfy.com/?q=Wat+is+het+verschi ... t+en+4takt" onclick="window.open(this.href);return false;
http://lmgtfy.com/?q=Wat+is+het+verschi ... t+en+4takt" onclick="window.open(this.href);return false;
http://lmgtfy.com/?q=Wat+is+het+verschi ... t+en+4takt" onclick="window.open(this.href);return false;
http://lmgtfy.com/?q=Wat+is+het+verschi ... t+en+4takt" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: 2 of 4 takt?

Geplaatst: di 25 mar 2014, 17:24
door kevrie
Hmmmm, denk dat venlonaer wilt dat je op de link klikt :emo:

Re: 2 of 4 takt?

Geplaatst: di 25 mar 2014, 21:27
door crosserke
is het dan niet onhandig dat je niet bij alle pompstations (tankstations)
2takt nafte hebt of doen jullie altijd olie mee ofzo?

EN bedankt Miker voor die info maar ik bedoelde eigenlijk qua verbruik enzo en acceleratie, kostprijs... want de rest wist ik al alleen niet wat het precies tot gevolg heeft.
Ik zal de volgende keer mijn vraag beter formuleren :thumbup:

Alvast bedankt voor de antwoorden, please post nog meer :D :D :D :lol: :lol: :lol:

THXXXX

Re: 2 of 4 takt?

Geplaatst: di 25 mar 2014, 21:29
door crosserke
os gaat de olie automatisch bij de benzine en kanje eiglijk 4takt benzine tanken? o.O :crazy: :crazy: :crazy: :crazy:

Re: 2 of 4 takt?

Geplaatst: di 25 mar 2014, 21:41
door MikeR
Olie moet apart in het mengtankje gegooid worden of zelf gemengd worden, verder is een viertakt vooral veel zuiniger.

En ook beter voor het milieu omdat er geen mengsmering nodig is.

Re: 2 of 4 takt?

Geplaatst: di 25 mar 2014, 21:44
door mototje
bij practisch iedere 2 takt scooter of brommer heb je een losse benzine tank, waar je dus '4-takt' benzine in kunt gooien (ook wel euro 95 genoemd) en een los tankje voor je 2-takt olie. Op de brommer zit dan een pompje zodat de brandstof gemengd word en jij hier verder niet naar om hoeft te kijken. dus in principe tank je gewone benzine, en heel af en toe moet je je olie tankje bijvullen. maar deze gaat vrij lang mee.

een 2 takt motor verbruikt relatief gezien veel brandstof ten opzichte van een 4 takt. hier staat tegenover dat je met de zelfde motorinhoud (50 cc bij brommer) veel meer vermogen kunt creëren.

ook zijn 2 takt brommers motoren/ scooters vaak goedkoper in aanschaf. Ook het onderhoud is vele malen eenvoudiger, waardoor een onderhoudsbeurtje vaak goedkoper uitvalt dan bij een 4 takt. (weet niet of 2 takt vaker onderhoud nodig heeft?)

Re: 2 of 4 takt?

Geplaatst: di 25 mar 2014, 21:56
door kevrie
2t heeft echter, wanneer je hem echt elke versnelling mooi doortrekt, inderdaad wel meer onderhoud nodig, maar dan gaat het echt niet om honderden euro's maar nog wel iets eerder een nieuwe cilinder.

Re: 2 of 4 takt?

Geplaatst: di 25 mar 2014, 22:11
door MikeR
Nieuw cilindertje kost ook zowat niks, en als je beetje handig bent kun je het ook makkelijk zelf doen. :happy:

Re: 2 of 4 takt?

Geplaatst: di 25 mar 2014, 22:20
door kevrie
Precies! Voor 100 euro kan je al een mooie cilinder hebben en zonder arbeidskosten is dat zat te doen

Re: 2 of 4 takt?

Geplaatst: di 25 mar 2014, 22:32
door J03P
kevrie schreef: Een 4t heeft daarentegen direct alle koppel bij de 1e seconde al tot zijn beschikking.
Dus alle viertakt motoren hebben een lineare versnelling volgens jou ?

Re: 2 of 4 takt?

Geplaatst: di 25 mar 2014, 23:04
door kevrie
Daar gaat het in dit geval niet om. Ik bedoel alleen maar te zeggen dat 2t afhankelijk is van de expansie bocht van de uitlaat wanneer de koppel daadwerkelijk op gang komt, terwijl de koppel van een 4t hier dus niet van afhankelijk is.

Re: 2 of 4 takt?

Geplaatst: di 25 mar 2014, 23:12
door J03P
wat jij in die post impliceert is dat een 4takt motor alle koppel vanaf 0 ter beschikking heeft en dus in feite lineair naar z'n topsnelheid kan trekken zonder verlies van vermogen. 4takt motoren hebben net zo goed een koppelcurve als 2takt motoren, dus wat je zegt is niet juist. Maximaal koppel vanaf 0 en een lineaire versnelling vind je alleen in elektromotoren. ;)

Re: 2 of 4 takt?

Geplaatst: wo 26 mar 2014, 08:13
door Joram
Was het maar zo'n feest :emo:.

Je hebt al wel meer koppel maar je heb alsnog een powerband met een toerental waar ie pas z'n volle vermogen krijgt.

Re: 2 of 4 takt?

Geplaatst: wo 26 mar 2014, 13:57
door crosserke
en alsje een derbi koopt en je bent van plan om er 2-3 jaar met te rijden
Wat valt dan het goedkoopst uit??

Re: 2 of 4 takt?

Geplaatst: wo 26 mar 2014, 14:06
door J03P
Derbi maakt alleen 50cc 2takt blokken, dus die keuze is dan vrij snel gemaakt. Tenzij je 125cc wilt gaan rijden, kan je wel kiezen tussen 2 en 4 takt. In de regel heeft 4takt minder onderhoud nodig dan een 2takt, maar voor die 2 a 3 jaar dat hij gaat rijden zal het weinig uit maken.

Re: 2 of 4 takt?

Geplaatst: wo 26 mar 2014, 14:10
door kevrie
Ligt er ook maar aan hoeveel je rijd hea Joep! Als je m alleen maar gebruikt voor naar school ofzo en in 2-3 jaar tijd maak je misschien 2k kilometers is het verschil inderdaad minimaal. Maar als je net als mij, elk weekend 300km knalt dan lopen de kosten aardig op door brandstof en 2takt olie. 4takt zal in dat opzicht weer wat zuiniger zijn + geen 2takt olie nodig.

Re: 2 of 4 takt?

Geplaatst: wo 26 mar 2014, 14:14
door crosserke
ik ben van plan om ermee naar school te rijden en nog ongeveer 30-60km per week extra ook :)

( Jo3P sommige steken er 4takt op, kanje vinden op 2dehands sites, daarom dat ik het vraag :P )