Pagina 1 van 1
wat vragen
Geplaatst: ma 27 jan 2014, 20:40
door thomdekoning
Hallo allemaal,
Nieuw op deze site en een aantal vragen. Hoop dat jullie me kunnen helpen. Ben een techneut maar nog onbekend met Derbi
1 Oliepomp:
Ik kom heel veel Debi's tegen waarbij gewoon op mengsmering wordt gereden. Is de oliepomp zo storinggevoelig (dus moet ik uitkijken) of wordt hij gewoon erafgehaald omdat de brommer zwaar opgevoerd wordt (te weinig oli leveren ?, carburateur zonder olieaansluitingen?)
2. Senda
Nu een Senda met spaakwielen. Passen daar ook de lichtmetalen velgen in van een ander model (welke?), of moet ik dan veel aanpassen. En wat dan?
Thanks
Thom
Re: wat vragen
Geplaatst: ma 27 jan 2014, 20:47
door DerbiSendaWouter
Over de oliepompen, Derbi oliepompen zijn redelijk goed.
Maar soms kunnen ze alsnog opstoppen en stoppen met olie mengen en dit wil je natuurlijk niet.
Soms mengt de oliepomp te weinig op dikke setups en dan is mengsmering het beste. Verder is mengsmering het veiligst, je brommer wordt altijd gesmeerd.
Ook is het op dikke setups zonde als je blok vastloopt omdat je oliepomp ermee ophoudt, kost je veel geld. Kun je beter mengsmering rijden.
Volgens mij als je gewoon je oliepomp regelmatig controleert zit je wel redelijk goed, als je toch echt zekerheid wilt moet je mengsmering gaan rijden.
Re: wat vragen
Geplaatst: ma 27 jan 2014, 21:14
door royvi
Die oliepomp is niks mis mee. Ook met opgevoerde setups kun je prima met de oliepomp rijden, echter zijn de duurdere (race) mengolies niet geschikt voor een oliepomp. De verhouding die de oliepomp geeft is voor elke setup eigenlijk voldoende. Maar vaak mengt men wat vetter voor de zekerheid.
Als je bang bent dat de oliepomp het begeeft en daarom op mengsmering gaat rijden kun je ook net zo goed massief rubberen banden kopen en een luchtgekoelde brommer. Banden kunnen lek gaan en het koelsysteem kan ook defect raken.
2.
Nee, dit kan niet zonder aanpassen. Je zult de lagers en bussen aan moeten passen als het al kan, het is aardig veel werk.
Re: wat vragen
Geplaatst: di 28 jan 2014, 09:49
door RYZLuc
royvi schreef:Die oliepomp is niks mis mee. Ook met opgevoerde setups kun je prima met de oliepomp rijden, echter zijn de duurdere (race) mengolies niet geschikt voor een oliepomp. De verhouding die de oliepomp geeft is voor elke setup eigenlijk voldoende. Maar vaak mengt men wat vetter voor de zekerheid.
Als je bang bent dat de oliepomp het begeeft en daarom op mengsmering gaat rijden kun je ook net zo goed massief rubberen banden kopen en een luchtgekoelde brommer. Banden kunnen lek gaan en het koelsysteem kan ook defect raken.
2.
Nee, dit kan niet zonder aanpassen. Je zult de lagers en bussen aan moeten passen als het al kan, het is aardig veel werk.
Iedere setup goed voor de oliepomp? Ik zou 't toch niet proberen als ik jou was..
Re: wat vragen
Geplaatst: di 28 jan 2014, 19:03
door ChrisDrdRacing
Geschikt idd zolang het 50 cc blijft of een lichte 70..
Re: wat vragen
Geplaatst: di 28 jan 2014, 20:01
door royvi
Die oliepomp smeert rond de 1:50 als ik mij niet vergis. Als je goede olie gebruikt voldoet die pomp prima, ik ken ook jongens die 1:50 smeren met hun crossmotor. Het probleem is echter dat de meeste betere oliƫn niet geschikt zijn voor een oliepompje.
Maar afsluiten terwijl je origineel rijdt is zoals ik al zei onzin. Wanneer je opgevoerd rijdt en je sluit hem af, verminder je natuurlijk wel het risico omdat je toch hogere toeren draait.