Pagina 1 van 1

Paar vragen over ontsteking

Geplaatst: di 26 nov 2013, 23:25
door beunhenk
Hallo,

Ik vraag mij even een paar dingen af met betrekking tot ducati ontstekingen.
Ik ben denk ik toe aan een nieuwe cdi/bobine omdat mijn senda begint te haperen/stotteren op een bepaald toerental.
Ik zat eerder nog te twijfelen of het de ontsteking was omdat ik de 21mm carb die erop zit ff had verwisseld met de originele om te kijken of dat invloed zou hebben. Vreemd genoeg kon ik hem toen door de stotter heen trekken, maar hij bleef wel af en toe pulsen weglaten ook op top. Ik heb later toch geconstateerd dat het niet in het inlaat traject kon zitten omdat het wel echt voelt als een elektronische storing en geen verzuipende brommer. Ook is de bougie koffie met melk bruin, en reageert qua kleur wel op de afstelling. Maar nou het volgende:
In de tijd dat ik aan het sleutelen was was het steeds donker buiten, dus bij een testrit kon ik goed naar overslaande vonken kijken. In het begin was het een zooitje, overal sloegen vonken over naar allerlei kabels inclusief die van de stator komen. Die kabels heb ik inmiddels allemaal zo bevestigd dat de bobine en bougiekabel nergens dichter als een paar centimeter bij elke kabel of massa metaal in de buurt komen. Als ik nu kijk zie ik nog steeds vonken door het plastic van de bobine heen :shock: en zeer duidelijk op het witte blootliggende randje van de bougie (tussen cilinderkop en bougiedop zeg maar). Dat van die bobine is sowieso niet goed, die slaat gewoon door als een malle. Maar dat van die boegie heb ik voor mijn gevoel wel vaker gezien terwijl hij toen prima liep. Toch is het vreemd dat hij in het porselein (isolator) overslaat, je kunt echt meerdere mini-bliksemschichtjes tegelijk zien.

Dus bij deze mijn vragen:
-Is het normaal dat je blauwe flitsen ziet in het porselein van de bougie als je in het pikdonker (verlichting ook ff uit :D ) een beetje met het gas speelt?
-Kan het druk/hitte verschil dat een 14mm tov. een 21mm carb heeft genoeg invloed op een bougie hebben om er voor te zorgen dat hij met die 21 niet door trekt en met die 14 wel?
-Kan er behalve kortsluiting in de contactslotkabel nog iets anders zijn (wat geen deel uitmaakt van de ontsteking) wat er voor zorgt dat de ontsteking niet naar behoren werkt? En kan je dit dan na gaan door de verlichting (groen gele kabel) los te trekken? (Dit heb ik al wel geprobeerd dus is op mij niet van toepassing, maar vraag het me gewoon af.)

Setup is 70cc airsal, 21mm, technigas enox en de aanvullende spullen.
Oliepomp gewoon aangesloten, ontsteking vervroegd 2mm, hittegraad 8 ngk bougie.

Oh ja,
Ik zou het wel tof vinden als er een paar mensen zijn die ff een keer in het donker langs de weg willen checken of zij ook ergens vonken zien rond de bobine ed, verlichting uit, goeie donkere plek en een paar keer gas geven. Ben vooral benieuwd naar de bougie zelf. En dan natuurlijk je bevindingen ff hier plaatsen. :thumbup:

Bedankt voor uw aandacht!

Beunhenk