Pagina 1 van 1

Uitlaatgas metingen

Geplaatst: di 19 nov 2013, 14:06
door debeste95
Beste beunhaasjes,

Ik ben bezig met mijn profielwerkstuk en hiervoor ontwerp ik een onboard brommercomputer. Dat betekent dus dat ik simpele dingen zoals een tachometer, toerenteller en een balansmeter maar ook wat ingewikkeldere dingen, zoals GPS (Niet zo heel moeilijk) en uitlaatgassensoren inbouw en dit op een gebruiksvriendelijke interface, waarschijnlijk een touch TFT scherm, gemonteerd op mijn stuur aan de bestuurder laat zien. Een leuk onderdeel hiervan wordt dus de uitlaatgassensor. Nou weet ik het principe van ontsteking, inlaat- en uitlaatstoffen en in welke verhoudingen deze in een perfecte verbranding voorkomen (In principe, de perfecte verbranding bestaat niet maar alas)

Ik beschik over een vrij groot aantal gassensoren, waaronder methaan, propaan, carbon monoxide en waterstof, maar ik twijfel een beetje hoe je de afstelling en de ontsteking van je brommer aan de hand van welke stoffen af zou kunnen lezen. Stikstof, N2 komt immers voor bijna 80% in de lucht voor en wordt niet ontleed of gereageerd in de ontsteking en komt er als N2 weer uit dus als voorbeeld is dat een waardeloos gas om te meten. Maar welke gassen duiden nou op een goede onsteking en verbranding en welke gassen zouden waardevol zijn om te meten om zo leuke en interessante informatie op te doen over de verabranding van benzinemotoren en hier wat nuttigs over te kunnen zeggen? Ik dacht zelf aan koolstofmono- en di-oxide en zuurstof, maar ook onverbranden brandstof (HC) en stikstofoxides zijn aanwezig en van belang bij verbranding. Welke gassen worden nou echt gemeten om de kwaliteit van de uitlaatgassen te meten en te bepalen?

Re: Uitlaatgas metingen

Geplaatst: di 19 nov 2013, 18:03
door Timm
Het lijkt me dat je eerst eens moet gaan kijken of er een causaal verband is tussen prestaties en de samenstelling van de uitlaatgassen. Als hier geen sprake van is lijkt het me niet erg relevant om dit weer te geven op het dashboard.

Als je dit toch wilt doen, zou ik kijken naar koolstofdioxide bijvoorbeeld. Dit is tenminste relevant voor de verbranding. Hier heb je wat achtergrondinformatie.

Re: Uitlaatgas metingen

Geplaatst: di 19 nov 2013, 19:21
door debeste95
Timm schreef:Het lijkt me dat je eerst eens moet gaan kijken of er een causaal verband is tussen prestaties en de samenstelling van de uitlaatgassen. Als hier geen sprake van is lijkt het me niet erg relevant om dit weer te geven op het dashboard.

Als je dit toch wilt doen, zou ik kijken naar koolstofdioxide bijvoorbeeld. Dit is tenminste relevant voor de verbranding. Hier heb je wat achtergrondinformatie.
Zie het dashboard niet als een consumenteel gebruiksvriendelijke display die alleen noodzakelijke dingen weergeeft. In dat geval zou ik niet verder gaan dan vloeistofniveaus, temperatuur, toeren en snelheid. Het is puur experimenteel om de relatie tussen prestatie van de brommer en de samenstelling van de uitlaatgassen wear te geven. Nu ben ik uiteraard niet op zoek naar de perfecte samenstelling, laat staan dat ik uberhaupt naar aanleiding van de resultaten mijn brommer afstel. Als ik de perfecte verhouding stoffen wil weten in uitlaatgassen dan kan ik dat simpelweg googlen. Ik wil gewoon enkele veel voorkomende stoffen in de uitlaatgassen kunnen meten en tegen elkaar opstellen. Als je bekijkt dat een perfecte verbranding enkel CO2 en H2O uit zou stoten, dan zou elk bijproduct, dus bijvoorbeeld koolmonoxide, stikstofoxiden en bijvoorbeeld zwaveloxide bijvoorbeeld een interessant te meten waarde aangeven, aangezien een hoge hoeveelheid koolmonoxide duist op een slechte verbranding aangezien het een zeer giftig gas is. Daarom wil ik graag wat meningen welke gassen het waard zijn te meten bij uitstoot van de gassen.

Re: Uitlaatgas metingen

Geplaatst: di 19 nov 2013, 20:37
door Derbi-DRD-Oss
Ik heb voor mijn werk een co/co2/o2 meter voor het afstellen van cv ketels en ik moet dus ketels af stellen aan de hand van de co/o2 gehalte die ik op dat moment meet tijdens de verbranding en bijna alle ketels zitten rond de zelfte waarde dus er
ik kan met deze gegevens bijna elke ketel afstelen en dat zou bij brommers ook wel moeten kunnen als de bloken het zelfte zijn denk ik

Re: Uitlaatgas metingen

Geplaatst: di 19 nov 2013, 21:35
door debeste95
Derbi-DRD-Oss schreef:Ik heb voor mijn werk een co/co2/o2 meter voor het afstellen van cv ketels en ik moet dus ketels af stellen aan de hand van de co/o2 gehalte die ik op dat moment meet tijdens de verbranding en bijna alle ketels zitten rond de zelfte waarde dus er
ik kan met deze gegevens bijna elke ketel afstelen en dat zou bij brommers ook wel moeten kunnen als de bloken het zelfte zijn denk ik
Uiteraard kan je in principe een motor afstellen aan de hand van metingen, dat is ook zoals auto's en motoren op professionele schaal fabrieksgewijs afgesteld worden, daar kijken ze echt niet naar de bougiekleur. Wat ik bedoel is dat dit project niet gebaseerd is op een apparaat waarmee ik een brommer af kan stellen en dat de sensoren die ik gebruik niet nauwkeurig genoeg zijn om die op nuttige wijze te kunnen gebruiken om de brommer echt af te stellen.