Hallo,
Ik heb een derbi gpr en wil hem na de examens zover opknappen dat ik er zonder problemen mee kan rijden na de zomer ivm dat ik na de zomer niks aan de brommer kan doen door een operatie. Dus nou heb ik een paar vragen:
Na hoeveel km zijn de koppelingsplaten aan vervanging toe?
Na hoeveel km is de zuiger/zuigerveren versleten?
Na hoeveel km zijn de wiellagers versleten?
Na hoeveel km zijn de krukaslagers versleten?
En als iemand nog tips heeft, laat maar horen!
Mijn brommer heeft nu 10k gelopen, bij 8k had ik um net een half jaar en heeft toen een onderhoudsbeurt bij de dealer gehad, hierbij zijn de ketting + tandwielen vervangen, het blokolie en koppelingsolie vervangen en tevens de kleine dingen zoals bougie. Dus dit hoeft niet meer al zet ik er voor de zekerheid wel een nieuwe bougie in.
Mvg Daniël
onderhoud derbi
-
- Schakelrijder
- Vervoersmiddel: derbi gpr di meglio replica (2009)
- Gallery: http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=11868
- kristof
- Pro tuner
- Vervoersmiddel: derbi senda sdr 2002
Re: onderhoud derbi
hangt veel van je rijstijl van af en van de set-up die je hebt
als je koppeling(platen) versleten zijn dan merk je dit door dat je koppeling later pakt, of doordat hij begint te slippen
de slijtage van de zuiger/zuigerveren hangt ook af van welke cilinder je hebt, ik zou dat gewoon eens nakijken door door je uitlaatpoort te kijken of gewoon even je cilinder eraf halen, dan kan je ook ineens kijken of er speling op je krukas is
je wiellagers kan je gewoon checken door eens met je wiel zijdelings te proberen bewegen, als hier speling op staat kan je best je wiellagers vervangen
als je met een originele set-up rijd en er normaal mee rijd, dus altijd mooi warmrijden enzv enzv is het nog niet nodig om krukaslagers,koppeling(platen), zuiger en zuigerveren te vervangen als je nog maar 10k hebt
als je koppeling(platen) versleten zijn dan merk je dit door dat je koppeling later pakt, of doordat hij begint te slippen
de slijtage van de zuiger/zuigerveren hangt ook af van welke cilinder je hebt, ik zou dat gewoon eens nakijken door door je uitlaatpoort te kijken of gewoon even je cilinder eraf halen, dan kan je ook ineens kijken of er speling op je krukas is
je wiellagers kan je gewoon checken door eens met je wiel zijdelings te proberen bewegen, als hier speling op staat kan je best je wiellagers vervangen
als je met een originele set-up rijd en er normaal mee rijd, dus altijd mooi warmrijden enzv enzv is het nog niet nodig om krukaslagers,koppeling(platen), zuiger en zuigerveren te vervangen als je nog maar 10k hebt
JeroenvR schreef:Zitten daar ook gaten in?Ronnie1997 schreef:heb wel Tune R luchtfilter te koop
-
- Schakelrijder
Oke mooi, ja ik heb volledig ontgrensd en rij um altijd netjes warm. Ik heb nog wel een vraag over de uitlaat, die is namenlijk erg verroest. Hoe kan ik het beste de roest eraf halen aangezien het niet wat vliegroest is. Ook welk spul kan ik het beste gebruiken om aluminium schoon te maken?
Mvg Daniël
Mvg Daniël
- kristof
- Pro tuner
- Vervoersmiddel: derbi senda sdr 2002
in de doe het zelf zaak een ijzeren borsteltje kopen voor op een boormachine endan schuren met schuurpapier,
je kan ook gewoon ineens met schuurpapier beginnen, 150-250 enzv hoe fijner de korrel hoe beter hij eruit gaat zien en na het schuren er eens goed met staalwol overgaan en als laatste kan je er met polijst pasta overgaan
denk dat het bij aluminium hetzelfde is, maar bij alu moet je wel met een lichtere korrel beginnen omdat je anders diepe krassen maakt die je er moeilijk uitkrijgt
je kan ook gewoon ineens met schuurpapier beginnen, 150-250 enzv hoe fijner de korrel hoe beter hij eruit gaat zien en na het schuren er eens goed met staalwol overgaan en als laatste kan je er met polijst pasta overgaan
denk dat het bij aluminium hetzelfde is, maar bij alu moet je wel met een lichtere korrel beginnen omdat je anders diepe krassen maakt die je er moeilijk uitkrijgt
JeroenvR schreef:Zitten daar ook gaten in?Ronnie1997 schreef:heb wel Tune R luchtfilter te koop
-
- Schakelrijder
Oke bedankt, heb het vandaag gehaald en ga na de examens aan de slag.
Mvg Daniël
Mvg Daniël