Pagina 1 van 1
gietijzer of aluminium?
Geplaatst: ma 04 feb 2013, 20:07
door earnedclub
ey,
ik moet een nieuwe cilinderkit hebben.
nou vroeg ik mij af wat de voor en nadelen van gietijzer en aluminium zijn, ik had gehoord dat gietijzer een stuk betrouwbaarder was/slijtvaster. maar aluminiumis sneller warm.
iemand ervaring?
Re: gietijzer of aluminium?
Geplaatst: ma 04 feb 2013, 20:29
door garra432
Met Google kom je al een heel eind met "aluminium of gietijzer cilinder".
Re: gietijzer of aluminium?
Geplaatst: ma 04 feb 2013, 20:38
door derbi-ftw
Gietijzeren cilinders zijn slijtvaster.
Aluminium cilinders zijn vaak sneller.
Re: gietijzer of aluminium?
Geplaatst: ma 04 feb 2013, 20:51
door julianspaans
gietijzer moet je inrijden als je een nieuwe hebt, een aluminium cilinder hoeft dat niet echt.
Re: gietijzer of aluminium?
Geplaatst: ma 04 feb 2013, 22:35
door earnedclub
oke thnks!!
ga ik aan denken als ik morgen een nieuwe uitzoek ^^
Re: gietijzer of aluminium?
Geplaatst: ma 04 feb 2013, 22:47
door Joram
Wat een dikke onzin, elke cilinder moet "ingereden" worden.
Als jij direct met je alu cilinder gaat boeken naait ie je mooi vast
Gietijzeren cilinders zijn slijtvaster, maar hebben ook mindere prestaties.
Snellere cilinders zijn alu.
Re: gietijzer of aluminium?
Geplaatst: ma 04 feb 2013, 23:17
door julianspaans
nee, natuurlijk moet je niet meteen gaan boeken maar je moet hem een paar keer warm laten worden en laten afkoelen + eerste kilometers rustig aan doen terwijl je bij gietijzer de eerste ±100 km niet de hele tijd constante toeren mag draaien enzo.
Dus 'dikke onzin' is het niet
Re: gietijzer of aluminium?
Geplaatst: di 05 feb 2013, 08:12
door Joram
Ja maar dat zei je er eerst niet bij. Niet iedereen vat het zo op, sommige lezen dat en denken oh ik kan direct gaan jagen want inrijden hoeft niet.
Re: gietijzer of aluminium?
Geplaatst: zo 10 feb 2013, 22:56
door SuperSjekkie
Een nieuwe cilinder moet je wel eerst een aantal kilometers inlaten lopen, bij gietijzer wat meer dan bij aluminium. Ik had zelf een Barikit 70cc van gietijzer maar ik heb de zuiger aan moeten passen omdat die anders het carter raakte, hier heb ik toen ook aardig mee zitten klooien en uiteinderlijk bleef de koppakking kapot gaan. Toen heb ik een Airsal 70cc van aluminium gekocht, deze heeft een mooie a-symmetrische zuiger (is precies gevormd voor optimale inlaat), vlinderpoorten en heeft een buiten- en binnen kop in 1 geheel en word afgedicht met o-ringen dat vind ik veel beter. Met die Airsal rijd ik nu nog steeds. Kwa inrijden moet je met een gietijzeren cilinder de eerste 350km wel rustig aan doen gewoon goed warm rijden en na zo'n 250km af en toe een beetje open trekken en weer terug laten vallen. Een aluminium cilinder moet je gewoon goed warm rijden en dan kan die al een hoop hebben, als je die eerst 200km gewoon goed warm rijd en normaal rijd en af en toe een beetje open trekt dan kan je daarna gewoon blazen.
Up's en down's
Gietijzer
+ Slijtvast
+betrouwbaar
- losse binnen en buiten kop (bij de meeste merken)
- gevoeliger met inrijden
- minder prestaties
Aluminium
+ goede prestaties
+ Makkelijk met inrijden
+ binnen- en buitenkop in 1 (bij de meeste merken)
- Zuiger en zuigerveren slijten sneller (vervangen na zo'n 15.000km)
Dit is mijn ervaring met bijde.
Re: gietijzer of aluminium?
Geplaatst: ma 11 feb 2013, 20:22
door M3NN0
Duidelijk antwoord, ik ga voor een aluminium.. (Airsal 70cc)
Re: gietijzer of aluminium?
Geplaatst: di 12 feb 2013, 17:30
door SuperSjekkie
Fijn dat ik je kon helpen! Is een fijne cilinder set vind ik, natuurlijk wel goed afstellen (iets rijker de eerste 250km) om er zeker van te zijn dat je geen warmloper kan krijgen. Succes!
