Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Algemene vragen over Derbi.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3738
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

Die ja..die dient bij mijn weten alleen maar om te zorgen dat de luchtfilterslang past.
Yourionc
Banden plakker
Berichten: 15
Lid geworden op: do 13 mei 2021, 16:37
Vervoersmiddel: Aprilia sx50

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door Yourionc »

Ik heb ook dezelfde carburateur en toevallig ook dat schuinmalossi filter besteld, maar krijg hem dr niet echt op door mijn achterveer. Iemand oplossing?

Even on topic, ik heb zelf met mijn andere powerfilters nooit gezeik gehad met regen ofzo en ik vind t geluid wel geinig
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3738
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

Ik heb zelf ook een draaibaar spruitstuk zodat de hele carb wat gedraaid kan worden
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3738
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

Soms wil verwarmen helpen, misschien een griptang proberen.
Als ie echt niet los komt zul je een nieuwe mengbuis moeten kopen.
Yourionc
Banden plakker
Berichten: 15
Lid geworden op: do 13 mei 2021, 16:37
Vervoersmiddel: Aprilia sx50

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door Yourionc »

Inderdaad met een griptang de mengbuis vast houden, dan zou het prima moeten lukken
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3738
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

Idd hoog beginnen en dan stappen van 6 terug.
Welke de juiste is valt niet te zeggen van te voren.
Zo reed ik met een 17,5 carb met sproeier 93 en nu met een 21mm lijkt er rond de 80 in te moeten..snap daar zelf niks van maar het zei zo.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3738
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

Grappig, ben ook aan het afstellen geweest vanmiddag, het was er ook eindelijk weer voor.
En de Polini klinkt behoorlijk lekker ja, met zo'n soort filter wordt t geluid een stuk donkerder en dieper, lekker agressief iig, lol.
Wel trek je er sneller politie mee aan vrees ik.

Waarom zou je weer een sproeier groter moeten als hij op een gegeven moment goed loopt zonder stotteren ?
Als ie niet stottert en goed vermogen heeft zal dat wss de juiste sproeier zijn.
En bougiekleur testen zodat je zeker weet dat je niet te arm rijdt.
Stuk rijden vol gas in z'n zes, koppeling in, motor uit terwijl je rijdt, stoppen en bougie bekijken.
Wit of heel erg lichtbruin is te arm.

Luchtschroef is Idd vooral voor het snel terug lopen in toeren als je gas los laat dus probeer wat ja.

Op t filmpje klinkt ie goed trouwens op het kleine stottertje na, trekt lekker door in z'n powerband.
Mooi geluid.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3738
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

En motor uitzetten terwijl je rijdt, anders krijg je een kleurbeeld van stationair.
Dat is de officiële manier iig..moet zeggen dat ik er zelf ook te gemakzuchtig voor ben 🙄 ik kijk meestal als ik thuis ben.
In principe heb je alleen bougiesleutel nodig, gewoon ff met tank los rijden zeg maar, kan bij mij geen kwaad iig.

Ik heb em met filterolie gedaan vandaag ja..was me niet helemaal duidelijk of dat er in de fabriek al opgedaan is..denk t wel maar nu weet ik t zeker.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3738
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

Zie jij wheelies met Gprs's of Rs4's ?
Ik ken er wel van Senda's e.d. maar die hebben een net wat andere balans volgens mij en kunnen makkelijker aan het stuur meetrekken, wegen ook 30 kg minder dan de racers en dat scheelt best een hoop.
En zullen dan idd puur op koppel gemaakt zijn, lichte vertanding, dikke koppel cilinder, 21 of 24mm carb, laagtoerige uitlaat en aangepaste spoelpoorten, dat laatste heeft bij mij aardig wat koppel extra gegeven, spoelpoorten van 70 en 80 cc cilinders zijn groter dan de spoelpoorten in je carter, dus als die overeen komen scheelt dat best wat.
Het zal bij jou in je uitlaat zitten voor het grootste deel, snelle uitlaten trekken meestal voor geen meter op, daarom heb ik de ori gehouden, veel koppel, weinig snelheid en een 75cc cilinder die op koppel ontworpen is, gietijzer, dubbele zuigerveer en poorttimingen redelijk optimaal voor koppel.
TWV 11-53 dus ook heel licht.
Ik doe geen wheelies maar voel in de eerste paar versnellingen wel de voorvering tot de max omhoog gaan, misschien als ik als een idioot aan mn stuur ga rukken dat ik em iets los krijg maar zie me dat niet direct doen..lol.

Ik heb een lange bougiesleutel idd waar ik een dikke schroevendraaier in kan doen..maar soms zit een bougie aardig vast als je net gereden hebt.

Dat lampje zou je denken aan een slechte verbinding of een slechte sensor..maar waarom die dat vooral op topsnelheid doet ontgaat me..en dat je motor uitvalt al helemaal.

Ik zit ook iets in het rood, rond de 11500, er zij er die 14 of 15k doen maar dan heb je wel een goede kwaliteit krukas nodig..en meer toeren is meer slijtage, meer hitte enz.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3738
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

Snelheid went Idd heel snel..of t moet echt tyfushard gaan richting 200+.
Daarom ga ik liever voor koppel, de kick van hard optrekken blijft langer leuk vind ik en je kan er in de polder oid waar veel bochten zijn veel leuker mee racen.

Ik heb m'n spoelpoorten laten doen met gelijk een revisie, er zat iets niet goed in m'n blok want er zat een hoop ijzerschraapsel in m'n olie dus die revisie moest toch.
Er zat al een sterkere krukas in.

Standaard vertanding is 11-53 en dat kan ik zo houden omdat ik niet harder dan rond de 79 haal bij 12k toeren.
Powerband vd uitlaat stopt bij de 10k ongeveer dus daarna duurt ook lang voor ik op 78/79 zit.
Met jouw uitlaat is 11-53 geen optie, ga je veel te veel toeren maken, zou 13 doen dan, 12 hooguit maar 12 wordt al te veel toeren op top denk ik.

Ik heb de gasnaald op de hoogste stand zitten wat wel voor een deel geholpen heeft maar niet genoeg dus ben er ook nog niet.
Morgen iets grotere sproeier nog proberen.
Helemaal snappen doe ik t niet..verdenk het luchtfilter er van.
Kan alleen niet testen met m'n ori filter, luchtslang is veel te klein om op de Polini carb te zetten :(
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3738
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

Ik heb de mijne hoger moeten zetten omdat als ik in 1 keer vol gas geef m'n motor mwoap doet en even inhoudt wat op te weinig benzine zou wijzen.
Dan doe je eerst dus een grotere sproeier maar dat mwoap houdt pas op bij spr 105 en dan verzuipt ie op top, kom ik niet boven de 55 en trekt voor geen meter.
Met spr 78 ging ik 75 maar toen de naald nog in t midden stond viel ie zelfs dood als ik vanuit stationair vol gas gaf.
Met naald in hoogste stand is het nog maar iets inhouden wat ie doet en na een stuk rijden is het over.
Morgen probeer ik 85 spr.
Maar vreemd probleem dus..vooral omdat m'n naald niet hoger kan wat voor t goeie wel zou moeten.
Vandaar dat ik het filter verdenk..dat die te makkelijk veel lucht doorlaat wat bij volgas te veel is vanuit stationair...ofzo .ik snap t niet helemaal.
Gasnaald stand checken met bougie heeft niet zo veel zin, het gaat meer om je gasreactie en dat merk je gelijk met rijden of dat beter of slechter is..zelfs als je stilstaat en gas geeft merk je dat al.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3738
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

Andere gasnaald heb ik ook over zitten denken, zal eerder dan met dunnere punt worden denk ik zodat er meer benzine langs gaat.
En op zich is t geen heel groot probleem, zodra de motor warm is reageert ie best oké.
En er lekt best veel bij de flens dus eerst ook dat maar eens aanpakken, scheelt miss ook nog iets.
Purr0168
Schakelrijder
Berichten: 127
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 21:45
Vervoersmiddel: Aprilia SX50 2020
Locatie: Klundert

Re: Derbi GPR 50 onderhouden/afstellen

Ongelezen bericht door Purr0168 »

Even zorgen dat je een soort van bok ofzo meeneemt waardoor je wiel wel van de grond af komt. Verder moet het je indd wel lukken door je wiel te verplaatsen. Dit is mij trouwens ook 1x overkomen dat mn ketting te slap was. Shit happens
Plaats reactie