Afstellen carb Aprilia

Algemene vragen over Derbi.
42
Pro tuner
Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht )

Re: Afstellen carb Aprilia

Ongelezen bericht door 42 »

Niet zichtbaar.

94 is niet direct klein te noemen..hmm..maar je zou een 100 of 106 kunnen proberen, wie weet, zoals Derbi ftw al zei ; de Gianelli is lastig af te stellen blijkbaar, zit je er een paar maten naast dan rijdt het ruk.
De 8 en 9 staan voor hittegraden...de 9 kan beter tegen hoge temperaturen..zoiets.
Maakt weinig verschil verder, ook niet qua vermogen.
36
Beginnende Derbi fan
Vervoersmiddel: Aprilia RS 50 2007

Ongelezen bericht door 36 »

Hmm oke, en dan daarna alleen de stationairschroef en luchtschroef afstellen? Of moet er ook nog t een t ander met de gasnaald etc gebeuren?
42
Pro tuner
Aprilia RS4 ( verkocht )

Misschien, misschien niet, lol.
Maar ook dat is echt niet moeilijk.
Als hij lekker loopt met de grotere sproeier en t mooi stationair draait en goed oppakt vanuit stationair laat je het zo en anders kun je met de gasnaald experimenteren.
Fijnafstellen doe je met de gasnaald, daarmee kun je invloed uitoefenen op kwart tot half gas, dat hij beter oppakt door em meer of minder benzine te geven maar met vol gas doet dat niet zo veel.
Moet bekennen dat ik zelf te lui ben geweest om met de gasnaald te experimenteren, loopt prima zo en ben tevreden voor nu, zeker omdat er een andere cil op komt en ik weer moet gaan afstellen..niet echt mn hobby ook..gepriegel en gedoe..zeker met hoe en waar de carb geplaatst is ( half achter het frame bij mij, kan amper bij luchtselschroef )

Hou er rekening mee als je met de luchtschroef bezig gaat hij anderhalf tot twee volle slagen open moet, dus schroevendraaier volledig ronddraaien van begin tot begin is 1 slag.
36
Beginnende Derbi fan

Duidelijk, ik ga het er dan denk ik maar gewoon op wagen, zien we vanzelf hoe t loopt... van de week maar es doen dan

en inderdaad aan je carb werken is enorm klote op de RS’jes :wall:
36
Beginnende Derbi fan

Heb t geprobeerd met 106 tot 100, kleinere maten heb k nie :blink: en groter lijkt me sterk
Bij allemaal lopen ze best goed stationair, maar pakken ze echt ruk op in 3000-7000. Stotteren en niet vooruit komen, lijkt mij verzuipen dus. In powerband opzich wel normaal, maar stopt nu bij de 9500-10000 rpm. De Bougie is ook zwart bij allemaal, maar niet nat (bij 100-104 niet).
Wat moet ik nu doen? Luchtschroef iets verder open? Lijkt me eigenlijk sterk dat sproeier 100 te groot is voor n giannelli...

Mocht iemand nu zeggen van joh, probeer t gewoon! Dan snap ik dat wel, maar t probleem is dat de halve brommer uit mekaar moet om bij de luchtschroef te komen :D en ik wil graag wat zekerheid (als dat überhaupt kan ofc)
42
Pro tuner
Aprilia RS4 ( verkocht )

Als hij op top nu minder rijdt dan voorheen is de sproeier toch te groot ja en daar verander je met de luchtschroef niet zo heel veel mee.
Hooguit met een powerfilter waardoor je wat meer lucht krijgt maar 94 of 100 lijken me idd niet direct te groot voor een gianelli maar is bij elke brommer weer anders, ook met zelfde setup, dus best goed mogelijk dat die 94 toch de beste is voor de jouwe.
Misschien is je luchtfilter wat verstopt..of anders toch iets anders als versleten zuiger/cilinder of membraanplaatjes...of de Gianelli is gewoon echt een kut uitlaat... :lol:

Ik heb voor de luchtselschroef een speciale kleine schroevendraaier gehaald, centimeter of 10 groot denk ik.
Je kan er dan makkelijker bij...alleen zie je dan weer geen fuck van wat je doet omdat je hand ervoor zit.
Echt een serieuze Derbi kwaal vind ik..was bij de Motorhispania niet..maar zal ermee te maken hebben dat de RS eigenlijk gewoon een motorfiets is waar ze een brommerblok onder hebben gegooid en dat alles dan niet helemaal lekker uitkomt zal die Italianen een rotzorg zijn verder :wtf:
Is bij de vorige modellen niet dacht ik maar zo moet ik wil ik mn 2t olie bijvullen eerst 3 inbusbouten los draaien en de tank omhoog doen..net als voor de bougie bekijken.
En met een slangetje mn blokolie bijvullen..zit ook onder het frame verstopt.
Nu doe je dit allemaal niet dagelijks maar toch.

Love hurts..of kost iig moeite denk ik maar.
Mooie vrouwen zijn ook vaak lastig :D

Je zou nog kunnen kijken wat ie doet als je de luchtslang even niet aansluit op carb..als ie dan opeens veel beter loopt misschien een ander filter proberen maar het zou allemaal niet moeten hoeven.
Ik heb zelf wel twee extra gaten geboord in mn luchtfilterbox..voor t geluid in eerste instantie maar misschien dat hij toch wat meer lucht krijgt dan en ik daarom met die 100 kan rijden, geen idee.
36
Beginnende Derbi fan

Ik snap t, maar toch blijf ik het raar vinden dat de meeste gasten met n gia+std setup (die ik ken dan) rond de 100-105 zitten met sproeier en dat ik dan aankom met m’n 94. Ik weet dat dit per brommer verschilt maar zo veel met in principe dezelfde setup..? Bijkomstigheid is dat die dingen ook beter presteren dan die van mij, en tja dat voelt toch best kut :D

Heb net trouwens nog ff gekeken, en de luchtschroef zit 1,5-1,7 slagen uit, is dit niet veel te weinig? Miss zit hier t probleem in, groter sproeiertje en dan 2-2,5 slag uit ofz?

En inderdaad af en toe beunen die Italiaantjes ook maar wat af :lol:
42
Pro tuner
Aprilia RS4 ( verkocht )

1,5-1,7 is prima en heeft sowieso niet zo heel veel invloed met gas vol open.
Maar 94 is idd klein voor een snelle uitlaat..zelfs mijn slome uitlaat lust blijkbaar een 100 :lol:
Hoeveel km heeft de zuiger ondertussen gedraaid, weet je dat ?
Membraanplaatjes al es vervangen door iemand sinds 2007 ?
36
Beginnende Derbi fan

Nee ik heb helaas geen idee wat er in de tussentijd mee gebeurd is. Staat nu bijna 20k op. Volgens de verkoper zou alles nog origineel moeten zijn dus t zou best kunnen dat er nooit aan wat gedaan is.
42
Pro tuner
Aprilia RS4 ( verkocht )

Dan zou een onderhoudsbeurt wel eens mogen ondertussen.
Vanaf 20k wordt een revisie aangeraden maar gewone onderhoudsbeurten al eerder.
Luchtfilter schoonmaken/vervangen, nieuwe bougie, verse blokolie, verse kvs, nieuwe ( eventueel betere ) membraanplaatjes en zuiger.

Als je brommer minder presteert dan andere met dezelfde set up en het ligt niet aan de afstelling zul je het daar ergens moeten gaan zoeken.
36
Beginnende Derbi fan

Luchtfilter stond al op de planning, want daar kwam van de week een hoop rotzooi uit, leek qua structuur en geur erg op 2T olie. De bakolie is +-1000 km terug nog vervangen, dus neem aan dat dat niet hoeft. Ik heb met het bestellen van t setje sproeiers een nieuwe bougie besteld, dus die gaat er dan ook gloednieuw in. Enige wat dan nog over blijft zijn de zuiger en membraanplaatjes. Nu is dit misschien een domme vraag maar zou je carb niet een beetje nattig van de benzine moeten zijn als je membraan versleten/kapot is? Mijn carb is vanbinnen namelijk gewoon normaal droog, terwijl ik dat eerlijk gezegd niet zou verwachten als er benzine terugvliegt je carb in of iets dergelijks omdat m’n membraan dan versleten/kapot zou zijn
42
Pro tuner
Aprilia RS4 ( verkocht )

Als je luchtfilter erg naar olie/benzine ruikt wordt er blijkbaar iets die kant op geblazen, maar dan zou je ook olie in de luchtslang naar filterbox moeten hebben eigenlijk.
Als dat niet het geval is zal het eerder filterolie zijn wat op het luchtfilter is gedaan ooit..dit zou er echter niet zo uit horen te komen..dus als er echt olie uitdroop zeg maar dan zal het toch uit de carb komen..moeilijk te zeggen op afstand.
Sowieso als er veel troep uit kwam dan is ie idd wel aan vervanging toe..goeie kans dat je met een schoon filter net dat beetje extra lucht krijgt en wel een grotere sproeier kan gebruiken.
36
Beginnende Derbi fan

Ja er zat ook een heel klein beetje een olie achtige substantie in de slang, ook dat rook een beetje naar 2T olie en benzine.

En schoonmaken, is dat misschien ook een idee? Zo ja, is het dan een probleem om hem in te vetten/oliën met 2takt olie of versnellingsbakolie? Heb namelijk geen filterolie liggen :D

Of is het veel beter om er maar een nieuwe in te gooien?

Edit: bij de ingang van m’n filterhuis lijkt het erop dat het een gat is met een doorsnede van ongeveer 4-4,5 cm, maar in plaats daarvan zit er een soort plaatje in, met daarin 2 gaten van circa 1-1,5 cm. Zou dit de luchtstroom kunne beperken?
42
Pro tuner
Aprilia RS4 ( verkocht )

Schoonmaken kan, nieuw is wel beter, geen idee of die dingen prijzig zijn zou anders voor nieuw gaan.
Mijn filter hoeft niet geolied te worden, geen idee bij die van jou maar als het moet dan heb je echt filterolie nodig daarvoor denk ik..is heel ander spul dan 2t of versnelling..veel kleverig.
Mocht de jouwe geolied moeten worden even aan brommerboer vragen of hij een paar drupjes erop wil doen..ik heb zelf ooit met mn domme hoofd een hele literfles gekocht die ik van mn leven niet op ga krijgen..zeker nu niet meer omdat de RS4 een filter heeft waar geen olie op moet ( dacht ik )

Je zal sowieso nieuwe membraanplaatjes moeten gaan scoren, olie/benzine in filter en slang kan bijna alleen maar 1 ding betekenen, versleten plaatjes die niet goed afsluiten en benzinemengsel doorlaten.
Je kan alleen de plaatjes vervangen of een heel nieuw membraan, zou dan voor een net iets betere gaan als een Malossi VL6.
Als je alleen plaatjes doet niet de goedkoopste nemen maar goeie carbon plaatjes, eventueel net maatje dunner dan origineel.
Ik rij zelf met maatje dunner en heb t idee dat ie iets lekkerder optrekt ermee.
Ik dacht 0,30 mm als ik het me goed herinner.. :think:

Denk dat het plaatje de luchtbegrenzer is, kun je eruit halen maar doet weinig qua vermogen als t goed is ( geen ervaring mee zelf ), wel qua geluid, wordt iets dieper.
36
Beginnende Derbi fan

Heb nu m’n luchtfilter schoongemaakt, en verder nergens aangezeten. Het lijkt erop dat de brommer met name onderin wat meer power heeft, maar hij is stationair ook meer toeren gaan lopen. Als ik een stukje rij en daarna stop, dan duurt het best lang voordat ie teruggezakt is naar stationair. Hij blijft dan eerst een tijdje rond de 3000 hangen (met koppeling in) en zakt dan langzaam terug naar ongeveer 2200-2000 toeren, dit duurt vanaf de 3000 ongeveer 3-5 seconden. Aan de topsnelheid is verder niks veranderd, behalve dat hij voor m’n gevoel ietsjes sneller naar die 10500 rpm gaat. Wat zou dit kunnen zijn? En moet ik mij hier zorgen over maken? Hij loopt toch best wat anders dan eerst en dat zit me toch niet 100% lekker.

Oh en trouwens er was een rubbertje kapot gegaan bij m’n tank, waardoor die n hele nacht heeft staan lekken... heel m’n motorblok en alles der onder... ik heb zoveel mogelijk drooggemaakt en een groot gedeelte was al verdampt. Nu ik net ging rijden kwam er best wat rook vanaf het blok zelf, en dan niet op een paar plekjes maar overal. Moet ik mij hier zorgen over maken of zijn dit gewoon de laatste restjes benzine ofzo?
42
Pro tuner
Aprilia RS4 ( verkocht )

Restjes smering uit de benzine.
Wel slecht voor uiterlijk van het blok maar meer niet.
Ik ging een keer tanken en had al even gereden, blijkbaar met een lekkend slangetje van de 2t.
Was bovenop het blok in een inham verzameld en toen ik em schuin op standaard zette gutste dat in 1 keer op mn uitlaat..halve tankstation stond blauw en de medewerkster kwam gillend naar buiten gerend dat ik mn brommer bij de pomp weg moest halen..altijd lachen op een rustige zondagmiddag.. :lol:

Je kan wat met de luchtstelschroef proberen, iets indraaien en kijken of ie dan wel sneller terugzakt naar stationair.
Komt omdat ie nu meer lucht krijgt waarschijnlijk.
36
Beginnende Derbi fan

Is het misschien ook een idee om van de luchtstelschroef af te blijven en dan eens sproeier 96 of 98 te proberen?
42
Pro tuner
Aprilia RS4 ( verkocht )

Kun je sowieso nu wel eerst proberen ja, maar heb je nog steeds wel kans op dat lang hoger stationair lopen maar wie weet.
Als hij meer lucht heeft nu goeie kans dat je grotere sproeier kan.
36
Beginnende Derbi fan

Oké voordat ik de sproeiers ff ga proberen wilde ik toch ff wat laten zien. Toen ik een week of 2 geleden m’n uitlaat der afhaalde om te kijken of er misschien nog n prop inzat ofzo (wat niet zo was) was dit wat ik kon zien van de cilinder en zuiger. Heb er toen niet bij stil gestaan maar nu valt me op dat er weg enorm veel krassen inzitten. Zouden de zuigerveren niet gewoon op zijn, waardoor ik compressie verlies en dus trek en topkracht? Hopelijk is de afbeelding zichtbaar:

Afbeelding
42
Pro tuner
Aprilia RS4 ( verkocht )

Afbeelding is niet zichtbaar helaas..maar enorm veel krassen is niet goed nee..ligt eraan hoe diep ze zijn maar zou dan nieuwe zuiger doen en afhankelijk hoe erg in cilinder die honen of gewoon ook een nieuwe cilinder.

Hoe probeer je foto's te plaatsen, met welke applicatie ?
MyAlbum ?
Plaats reactie