Hoe cilculeert je KVS? + hoe sluit ik dubbele rad aan?

Algemene vragen over Derbi.
KREGO
Pro tuner
Vervoersmiddel: derbi parmakit 110cc'tje
aerox stage 6 racing 12p

Re: Hoe cilculeert je KVS? + hoe sluit ik dubbele rad aan?

Ongelezen bericht door KREGO »

Royal Club schreef:Is er dan niemand die mn uitspraken in twijfel neemt en anders zegt? mbt serie vs parallel ?
:lol:
ik denk dat je met parrallel MEER kubieke kvs koelt maar minder de temp laat zakken
en met serie DENK ik dat je minder kubieke kvs koelt maar veel LAGERE temp koelt

maar ff onder ons.
ingmar moet zeker weten van wat mijn frame is gemaakt
ik heb een r-extreme met zwarte (lak) frame.
ik vermoed iets me aluminium ofso?
wie kan mij dit zeggen met zekerheid?
de nieuwe r xtreme zijn van ; Single spar steel frame
Parmakit 110cc @ derbi
mede mogelijk gemaakt door:
http://weschung.hyves.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://istuning.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
JavenDrD
Pro tuner
Vervoersmiddel: 2x retro - Drd Lim. #07 - Tomos

Ongelezen bericht door JavenDrD »

het water gaat in parralel er sneller doorheen maar de waterpomp regelt altijd nog de snelheid van het water. Dus het zal eigenlijk net zo hard stromen als wanneer het in series is. Dan lijkt mij dat het wanneer het in serie is dat het water langer de tijd heeft om af te koelen en dus beter afkoelt ook zit je niet met het verschil in druk in de radiatoren. Want de 1 is toch groter dan de andere dusja. Dat word dan weer iets waar je over na moet denken. Dat zal je in series niet hebben het gaat er dan in de 1e(bijv. Grotere) net zo snel doorheen als de 2e(bijv. kleinere) Dus dan zit je nooit met druk verschil. en zal die dus altijd regelmatig koelen. Want je zegt zelf water kiest de weg met de minste weerstand, dus ja kan niet in het watersysteem kijken welke weg nou het beste is en welke je (opwelke manier dan ook) moet bijstellen. Daarom lijkt mij serie het beste en het simpelste. ( Ik kan er ook naast zitten qua koelkracht, maar dan lijkt mij in theorie serie het beste) in praktijk heb ik nog niet meegemaakt.

en waarom gooit hij er idd niet eentje op van bijv een rs125. of een crf, zit je zowiezo ook goed.
Afbeelding
Alainv-s schreef:Aha! Ik ben voor het eerst nuttig :emo: .
JavenDrD
Pro tuner

het si echt geen aluminium was dat zou zou het namelijk nooit roesten en zouden veel mensen het gepolijst hebben. Het is denk ik gewoon staal. (ik ben niet echt thuis is ijzer enzo) maar iig geen aluminium
Afbeelding
JavenDrD
Pro tuner

KREGO schreef:ik denk dat je met parrallel MEER kubieke kvs koelt maar minder de temp laat zakken
en met serie DENK ik dat je minder kubieke kvs koelt maar veel LAGERE temp koelt
Dat is onzin. De waterpomp draait net zo hard hoor, het water moet er namelijk doorheen getrokken worden en niet stromen. Anders had je geen waterpompt nodig.
Dus als je dan kijkt, kun je jezelf bedenken dat het water er evenlang inblijft alleen in serie legt het een langere route af.
Dus serie zal net iets beter koelen naar mijn idee. En serie is een veel simpelere oplossing. veel makkelijker.
Afbeelding
MonsterDerbi
Schakelrijder
Vervoersmiddel: Derbi Senda Monster

Ongelezen bericht door MonsterDerbi »

Lijkt mij dat parrallel alleen beter is als je ook daadwerkelijk meer koelvloeistof hebt, want dan koelt het alleen meer koelvloeistof en koelt het dus niet beter. In serie is het langer in de "Koelings-fase" zoals Javen al zegt en laat de temperatuur dus meer zakken. Ik zou als ik jou was in serie doen.
Boeki
Pro tuner
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing Special 2007

Ongelezen bericht door Boeki »

Royal Club, ik heb met grote aandacht onder het genot van een kauwgumpje uw redenatie bestudeerd, en mijn voorkeur ligt nu parallel met die van u.

In een serieschakeling krijgt de tweede radiateur koelvloeistof binnen wat al tot een lagere temperatuur is gebracht door de eerste radiateur in de schakeling. Dit maakt de tweede radiateur aanzienlijk minder effieciënt. Wanneer we de radiateurs in parallel schakelen krijgen de radiateurs allebei koelvloeistof binnen met dezelfde temperatuur. Ik zou ook voor parallel kiezen, het gedoe van drukverschil voor lief nemend.
Open the Throttle and Smile
Wovter
Beginnende tuner
Vervoersmiddel: Senda DRD Evo limited '10

Ongelezen bericht door Wovter »

Boeki schreef:In een serieschakeling krijgt de tweede radiateur koelvloeistof binnen wat al tot een lagere temperatuur is gebracht door de eerste radiateur in de schakeling.
Je bedoelt dus dat het teveel koelt, lijkt mij ook.

maar daarom neemt hij ook een thermostaat.
waarom zou je niet, één, grote(re) radiateur nemen, dan ben je toch van al dat gedoe af.
Óf, je wílt er gewoon 2, niet dat ik 't niet zou willen, ziet er wel strak uit denk ik.
Hannes schreef:Ga nou es eerst de feiten opzoeken voordat ik de hele avond loop te facepalmen om hoe achterlijk je bent.
Pieke
Moderator
Vervoersmiddel: KTM

Ongelezen bericht door Pieke »

2 radiateurs past makkelijker dan 1 grotere, en met een thermostaat koelt het perfect, maar zonder thermostaat is het in serie in elk geval waardeloos.
J03P
Moderator
Vervoersmiddel: -VW Golf MK 1 cabrio (sold)
-Derbi Senda DRD 2008 (sold)
-Peugeot 107 2012 Murdered out
-KTM 525 EXC full Akra

Ongelezen bericht door J03P »

degene met een dubbel rad (pieke volgens mij)
hoe hebben jullie die 2e aangesloten? zelf een ophangingspunt gelast? en waar heb je dat materiaal gehaald op die 2e rad mee op te hangen ?

Ben daar ook wel even benieuwd naar eigenlijk.
It's what you crave!!
Pieke schreef: Ik hou van tieten :emo:
Pieke
Moderator

bij een derbi heb je de optie een 2e ophangpunt aan je brommer lassen. Bij mijn rieju met dubbele rad (dat had je goed door, dat ik dat heb ;)) kon ik het ophangpunt van de uitlaat ook gebruiken door hier een beugeltje aan te maken, maar dit heb ik later weer weggehaald omdat het meer een noodoplossing was en omdat het een stuk netter uitziet als je gewoon een 2e ophangpunt aan je frame last.
ik zag overigens ook dat iemand dit had gedaan bij zijn drd03. niets gelast en het ziet toch heel netjes uit:
Afbeelding
J03P
Moderator
Vervoersmiddel: -VW Golf MK 1 cabrio (sold)
-Derbi Senda DRD 2008 (sold)
-Peugeot 107 2012 Murdered out
-KTM 525 EXC full Akra

Ongelezen bericht door J03P »

ook wel leuk als je niet wilt lassen. Ja ik volg je koekje op AF dus ik meende me dat te herinneren. :)

Ik wil zelf een 2 stukje lassen zodat het er uit ziet als het originele rad.Moet alleen de ophanging van de uitlaat er af slijpen en een nieuw stukje plaat vinden om eronder te lassen.

En iemand die kan lassen natuurlijk :emo:
It's what you crave!!
Pieke schreef: Ik hou van tieten :emo:
Pieke
Moderator

Je kan altijd naar de plaatselijke autogarage gaan en vragen of ze dat voor je willen opknappen.
Ruben met die drd limited heeft ook dubbele rads, en die heeft het ophangpunt wel aan zijn frame gelast, als je van hem een paar foto's zou krijgen dan kun je wel zien hoe hij dat heeft.
edit: kon het niet laten om de foto te zoeken
Afbeelding
JavenDrD
Pro tuner

alleen zit jij, (jo3p) met een chrome frame dus zou ik niet voor lassen kiezen. En dit voor die beugel oplossing. Is ook makkelijker te demonteren, want een bovenlangse uitlaat kan je dan ook wel vergeten (met een 2e rad)
Afbeelding
Pieke
Moderator

ik had ook 2 radiateurs met een bovenlangse prorace, dus je hoeft het echt niet te vergeten hoor ;p
JavenDrD
Pro tuner

oke, hard :emo:
Afbeelding
Plaats reactie