Krukas niet lekker in de carters?

Algemene vragen over Derbi.
Gebruikersavatar
Rikkert
Pro tuner
Berichten: 3615
Lid geworden op: za 30 apr 2011, 16:06
Vervoersmiddel: 1978 Dodge W200
2007 Honda CRF450R
1968 Opel Kadett B
1956 Opel Blitz
1958 Opel Olympia
Locatie: Anna Paulowna - Noord-Holland

Krukas niet lekker in de carters?

Ongelezen bericht door Rikkert »

Hee!

Zoals sommige gezien hebben ben ik een blok van een Senda uit 2005 aan het opbouwen.
Er zat een Rito Racekrukas bij toen ik de brommer + blok kocht en overal nieuwe ringetjes, keerringen tussen.
Maar toen ik mijn krukas in de carters wou leggen paste die niet helemaal zoals dat volgens mij hoort.

Ik heb het krukas daarna ongeveer 3 uur in de vriezer gelegd en daarna nog eens gekeken. maarnee hij valt er niet precies in.
Klopt het dan dat ik er voor moet zorgen dat de as van het krukas door mijn keerring ''geduwd'' moet worden?
Zoja, op welke wijze?
Zo,nee wat dan? :oops:

Wil iemand advies en hulp geven?

Alvast bedankt!
Afbeelding
royvi schreef:Ja, jij bent nergens bang voor. Alle dames vallen als een blok voor jou! Bink!
mtijn
Beginnende tuner
Berichten: 264
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 16:19

Re: Krukas niet lekker in de carters?

Ongelezen bericht door mtijn »

Keerringen er pas in als het blok weer dicht zit en de krukas gecentreerd is..

Als je keerring er nog niet in zit, moet je de krukas door je lager heen moeten kunnen drukken (eventueel licht kloppen met een anti -terugslag hamer of koperen hamer)
Gebruikersavatar
Rikkert
Pro tuner
Berichten: 3615
Lid geworden op: za 30 apr 2011, 16:06
Vervoersmiddel: 1978 Dodge W200
2007 Honda CRF450R
1968 Opel Kadett B
1956 Opel Blitz
1958 Opel Olympia
Locatie: Anna Paulowna - Noord-Holland

Re: Krukas niet lekker in de carters?

Ongelezen bericht door Rikkert »

Hmm dus je bedoelt dat ik eerst mijn krukas erin moet doen en dan pas de keerringen erin doen?
Want ik begrijp em niet helemaal :S
of moet ik voorsichtig mijn krukas in de keerring tikken met kunstof hamer?
Afbeelding
royvi schreef:Ja, jij bent nergens bang voor. Alle dames vallen als een blok voor jou! Bink!
mtijn
Beginnende tuner
Berichten: 264
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 16:19

Re: Krukas niet lekker in de carters?

Ongelezen bericht door mtijn »

Krukas in de lagers drukken en dan het blok sluiten..
als je het blok dicht hebt (carter helften tegen elkaar aan hebt geschroefd), krukas centreren door er rustig op te kloppen met een koper hamer (tot dat die soepel draait)

Dan pas de keerringen er in drukken..
Gebruikersavatar
Rikkert
Pro tuner
Berichten: 3615
Lid geworden op: za 30 apr 2011, 16:06
Vervoersmiddel: 1978 Dodge W200
2007 Honda CRF450R
1968 Opel Kadett B
1956 Opel Blitz
1958 Opel Olympia
Locatie: Anna Paulowna - Noord-Holland

Re: Krukas niet lekker in de carters?

Ongelezen bericht door Rikkert »

Ah oke, en nu zitten de keerringen wel in het blok, maare hoe krijg ik die er dan uit? :oops:
Afbeelding
royvi schreef:Ja, jij bent nergens bang voor. Alle dames vallen als een blok voor jou! Bink!
Gebruikersavatar
Royal Club
Pro tuner
Berichten: 900
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 15:16
Vervoersmiddel: XR600R

Re: Krukas niet lekker in de carters?

Ongelezen bericht door Royal Club »

beunen.
Sukkel van de week..
Remylimited schreef:boeit geen fuck welke bougie je erin heb.
hittegraad is alleen voor het mooi schoonbranden van je bougie
Gebruikersavatar
Rikkert
Pro tuner
Berichten: 3615
Lid geworden op: za 30 apr 2011, 16:06
Vervoersmiddel: 1978 Dodge W200
2007 Honda CRF450R
1968 Opel Kadett B
1956 Opel Blitz
1958 Opel Olympia
Locatie: Anna Paulowna - Noord-Holland

Re: Krukas niet lekker in de carters?

Ongelezen bericht door Rikkert »

Royal Club schreef:beunen.
xD

Wel op de normale manier dan xD
Afbeelding
royvi schreef:Ja, jij bent nergens bang voor. Alle dames vallen als een blok voor jou! Bink!
mtijn
Beginnende tuner
Berichten: 264
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 16:19

Re: Krukas niet lekker in de carters?

Ongelezen bericht door mtijn »

Rikkert schreef:
Royal Club schreef:beunen.
xD

Wel op de normale manier dan xD
Waarschijnlijk niet zonder ze te slopen..
Grote platkop er in zetten en rustig er uit tikken wil misschien nog wel lukken..
Gebruikersavatar
Rikkert
Pro tuner
Berichten: 3615
Lid geworden op: za 30 apr 2011, 16:06
Vervoersmiddel: 1978 Dodge W200
2007 Honda CRF450R
1968 Opel Kadett B
1956 Opel Blitz
1958 Opel Olympia
Locatie: Anna Paulowna - Noord-Holland

Re: Krukas niet lekker in de carters?

Ongelezen bericht door Rikkert »

mtijn schreef:
Rikkert schreef:
Royal Club schreef:beunen.
xD

Wel op de normale manier dan xD
Waarschijnlijk niet zonder ze te slopen..
Grote platkop er in zetten en rustig er uit tikken wil misschien nog wel lukken..
Dat lukt mij niet :/ daarmee verkloot ik die keerringen juist alleen maar :/
Kan er geen how-to ervan gemaakt worden?
Afbeelding
royvi schreef:Ja, jij bent nergens bang voor. Alle dames vallen als een blok voor jou! Bink!
mtijn
Beginnende tuner
Berichten: 264
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 16:19

Re: Krukas niet lekker in de carters?

Ongelezen bericht door mtijn »

Hoe je een keerring uit de passing krijgt zonder deze te slopen??

Asjeblieft zeg..
Wel je blok uit elkaar halen, maar niet meer weten hoe je hem goed in elkaar krijgt?
Gebruikersavatar
Rikkert
Pro tuner
Berichten: 3615
Lid geworden op: za 30 apr 2011, 16:06
Vervoersmiddel: 1978 Dodge W200
2007 Honda CRF450R
1968 Opel Kadett B
1956 Opel Blitz
1958 Opel Olympia
Locatie: Anna Paulowna - Noord-Holland

Re: Krukas niet lekker in de carters?

Ongelezen bericht door Rikkert »

Ik weet wel hoe alles in elkaar zit. Geloof me ik weet alles wel van motoren maar die keerringen begrijp ik niet. Oh en ik heb het blok zelf niet uit elkaar gehad. Dit is mijn eerste Derbi om op te knappen en ik heb het blok zo gekocht aleen met de vernellingsbak er nog in. Dusja, keerringen zaten er al in e.d maar nu het krukas er nog in ploeteren maar dat lukt dus niet, maar als ik rustig met een platte schroevendraaier op die randjes ga tikken dan buig ik het om :/

Daarom vraag ik het gewoon hier van hoe het precies moet.
Afbeelding
royvi schreef:Ja, jij bent nergens bang voor. Alle dames vallen als een blok voor jou! Bink!
Gebruikersavatar
Royal Club
Pro tuner
Berichten: 900
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 15:16
Vervoersmiddel: XR600R

Re: Krukas niet lekker in de carters?

Ongelezen bericht door Royal Club »

Lagers eruit, dop op de keerringen en slaan.
Sukkel van de week..
Remylimited schreef:boeit geen fuck welke bougie je erin heb.
hittegraad is alleen voor het mooi schoonbranden van je bougie
Gebruikersavatar
Rikkert
Pro tuner
Berichten: 3615
Lid geworden op: za 30 apr 2011, 16:06
Vervoersmiddel: 1978 Dodge W200
2007 Honda CRF450R
1968 Opel Kadett B
1956 Opel Blitz
1958 Opel Olympia
Locatie: Anna Paulowna - Noord-Holland

Re: Krukas niet lekker in de carters?

Ongelezen bericht door Rikkert »

Royal Club schreef:Lagers eruit, dop op de keerringen en slaan.
Hmm aangezien de carters van alluminium zijn, kun je zo de carters niet kapot slaan?
Nja ik ga het vanavond gewoon is proberen
Afbeelding
royvi schreef:Ja, jij bent nergens bang voor. Alle dames vallen als een blok voor jou! Bink!
Gebruikersavatar
Royal Club
Pro tuner
Berichten: 900
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 15:16
Vervoersmiddel: XR600R

Re: Krukas niet lekker in de carters?

Ongelezen bericht door Royal Club »

Rikkert schreef:
Royal Club schreef:Lagers eruit, dop op de keerringen en slaan.
Hmm aangezien de carters van alluminium zijn, kun je zo de carters niet kapot slaan?
Nja ik ga het vanavond gewoon is proberen
Je weet echt geen fuck van motoren af blijkt.
Sukkel van de week..
Remylimited schreef:boeit geen fuck welke bougie je erin heb.
hittegraad is alleen voor het mooi schoonbranden van je bougie
Gebruikersavatar
Rikkert
Pro tuner
Berichten: 3615
Lid geworden op: za 30 apr 2011, 16:06
Vervoersmiddel: 1978 Dodge W200
2007 Honda CRF450R
1968 Opel Kadett B
1956 Opel Blitz
1958 Opel Olympia
Locatie: Anna Paulowna - Noord-Holland

Re: Krukas niet lekker in de carters?

Ongelezen bericht door Rikkert »

Royal Club schreef:
Rikkert schreef:
Royal Club schreef:Lagers eruit, dop op de keerringen en slaan.
Hmm aangezien de carters van alluminium zijn, kun je zo de carters niet kapot slaan?
Nja ik ga het vanavond gewoon is proberen
Je weet echt geen fuck van motoren af blijkt.
Ik weet het wel hoor, maar dit was gewoon het eerste Derbi blok wat voor mijn neus openlag.
Ik heb met een poelietrekker het kukas erin geduwd, en de cartes zitten opmekaar. het krukas draait soepel en wel, zit niet scheef ofzo. dus nu kan ik gewoon probleemloos verder, want die andere dingen die eropmoeten zijn natuurlijk een eitje.

kan dicht!
Afbeelding
royvi schreef:Ja, jij bent nergens bang voor. Alle dames vallen als een blok voor jou! Bink!
yorne007
Schakelrijder
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 31 jan 2011, 19:21
Locatie: Oostduinkerke, België

Re: Krukas niet lekker in de carters?

Ongelezen bericht door yorne007 »

Van SKF bestaan er ook setjes om lagers uit te trekken. MAAR de kostprijs is er ook naar... vraag het me niet exact maar is redelijk veel.
Gebruikersavatar
Rikkert
Pro tuner
Berichten: 3615
Lid geworden op: za 30 apr 2011, 16:06
Vervoersmiddel: 1978 Dodge W200
2007 Honda CRF450R
1968 Opel Kadett B
1956 Opel Blitz
1958 Opel Olympia
Locatie: Anna Paulowna - Noord-Holland

Re: Krukas niet lekker in de carters?

Ongelezen bericht door Rikkert »

Ja oke, maar ik heb het allemaal op 't werk kunnen regelen, echt toffe mensen daar :) dusja als ik nog eens een probleempje tegenkom kan ik daar terrecht, daar is al het gereedschap die je maar kunt wensen :)

Maar dit topic can dicht.
Afbeelding
royvi schreef:Ja, jij bent nergens bang voor. Alle dames vallen als een blok voor jou! Bink!
Gebruikersavatar
Royal Club
Pro tuner
Berichten: 900
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 15:16
Vervoersmiddel: XR600R

Re: Krukas niet lekker in de carters?

Ongelezen bericht door Royal Club »

yorne007 schreef:Van SKF bestaan er ook setjes om lagers uit te trekken. MAAR de kostprijs is er ook naar... vraag het me niet exact maar is redelijk veel.
ja, maar dan beschadig je alsnog je lagers op een manier waarna je ze niet meer kan (en wil) gebruiken.

of het is 1 of ander futuristisch setje waarmee je lagers uit een passing verwijderd zonder druk te zetten op de binnenste schaal.
Sukkel van de week..
Remylimited schreef:boeit geen fuck welke bougie je erin heb.
hittegraad is alleen voor het mooi schoonbranden van je bougie
yorne007
Schakelrijder
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 31 jan 2011, 19:21
Locatie: Oostduinkerke, België

Re: Krukas niet lekker in de carters?

Ongelezen bericht door yorne007 »

Royal Club schreef:
yorne007 schreef:Van SKF bestaan er ook setjes om lagers uit te trekken. MAAR de kostprijs is er ook naar... vraag het me niet exact maar is redelijk veel.
ja, maar dan beschadig je alsnog je lagers op een manier waarna je ze niet meer kan (en wil) gebruiken.

of het is 1 of ander futuristisch setje waarmee je lagers uit een passing verwijderd zonder druk te zetten op de binnenste schaal.
Meestal is dan ook de bedoeling een lager pas eruit te halen als die aan vervanging toe is hé... en van beschadiging zou ik niet spreken hoor. ze trekken de lager uit je stuk, en lager zit volledig ondersteunt. Zal alleszins minder schade hebben dan je schroevendraaier. En logisch, zoals het monteren van een lager, moet je het stuk een beetje opwarmen hé, niet zolang als bij het monteren omdat de lager erop zit, maar met een zo'n set is dat het gemakkelijkst.
Gebruikersavatar
Royal Club
Pro tuner
Berichten: 900
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 15:16
Vervoersmiddel: XR600R

Re: Krukas niet lekker in de carters?

Ongelezen bericht door Royal Club »

yorne007 schreef:
Royal Club schreef:
yorne007 schreef:Van SKF bestaan er ook setjes om lagers uit te trekken. MAAR de kostprijs is er ook naar... vraag het me niet exact maar is redelijk veel.
ja, maar dan beschadig je alsnog je lagers op een manier waarna je ze niet meer kan (en wil) gebruiken.

of het is 1 of ander futuristisch setje waarmee je lagers uit een passing verwijderd zonder druk te zetten op de binnenste schaal.
Meestal is dan ook de bedoeling een lager pas eruit te halen als die aan vervanging toe is hé... en van beschadiging zou ik niet spreken hoor. ze trekken de lager uit je stuk, en lager zit volledig ondersteunt. Zal alleszins minder schade hebben dan je schroevendraaier. En logisch, zoals het monteren van een lager, moet je het stuk een beetje opwarmen hé, niet zolang als bij het monteren omdat de lager erop zit, maar met een zo'n set is dat het gemakkelijkst.
Je kan het lager niet volledig ondersteunen bij het verwijderen als het in passing zit.

Verder volg ik je zinnen niet helemaal, kennelijk ben je belg, en das dan jammer, je past je maar aan.
Sukkel van de week..
Remylimited schreef:boeit geen fuck welke bougie je erin heb.
hittegraad is alleen voor het mooi schoonbranden van je bougie
Plaats reactie