Apriliasx start niet

Algemene vragen over Derbi.
Cris
Banden plakker
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 29 mar 2024, 16:43
Vervoersmiddel: Aprilia sx50 factory

Apriliasx start niet

Ongelezen bericht door Cris »

Hallo allen, vandaag is mn 2e dag met mijn nieuwe Aprilia sx50 factory 2020. Nou heb ik nog de oliepomp maar zei de vorige eigenaar ook dat er een scheut olie in de tank moest. Dat heb ik dus gedaan met tanken (e5), en dus castrol 2t olie erbij in. Liep eerst goed voor 30min, na 15 minuten stilstaan en niet meer starten.

Bougie is zwart maar weet niet hoe die er eerst uitzag. Iemand idee wat ik kan doen?

https://imgur.com/a/CxysqW8

Met vriendelijke groeten,
Cris
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Apriliasx start niet

Ongelezen bericht door 42 »

Begin maar eens met een nieuwe bougie, deze is wss doodvermoord door veel te veel olie in de benzine.
Vorige eigenaar is een beetje koekoek.
En dan zou je voor t goeie eigenlijk de benzine die nu in je tank zit eruit moeten halen voor een groot deel en mengen met verse benzine.
En niet meer en de pomp gebruiken en ook zelf mengen, je weet zo nooit de precieze verhouding en die is wel van belang, voor een gewone en snelle setup is 1:50 gewoon oke en dat gaat prima met alleen het pompje.
Gaf vorige eigenaar een reden voor het bijmengen ?
Is pompje niet goed ofzo ?
Cris
Banden plakker
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 29 mar 2024, 16:43
Vervoersmiddel: Aprilia sx50 factory

Re: Apriliasx start niet

Ongelezen bericht door Cris »

@42 rede was omdat je zo wat meer smering had. Pomp doet het wel gewoon ga ik vanuit, maar tja hoe ga je dat testen?

Morgen trek ik de benzine tank leeg, dus even kijken op google hoe dat moet. Nieuwe bougie wordt ook gehaald. Is minder van de plannen die ik nog had van vandaag, maar beginners foutje die je niet weer gaat doen😐
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Apriliasx start niet

Ongelezen bericht door 42 »

Inderdaad, lol.
En je neemt aan dat wat zo'n vorige eigenaar zegt klopt.
Maar als de pomp gewoon goed werkt is bijmengen echt niet nodig, eerder slecht dan goed, je krijgt een slechte verbranding met een hoop roet wat achterblijft zoals je nu aan je bougie ziet en door te veel olie koelt het ook minder goed in je cilinder.
Alleen als je met een circuit race setup rijdt is iets meer olie aan te raden maar dan verwijder je het beste de oliepomp en meng je alles zelf.
Gebruikersavatar
HenkieHans
Beginnende tuner
Berichten: 211
Lid geworden op: za 18 jul 2020, 10:20
Vervoersmiddel: Aprilia RS 50 ‘07 RSGP22 Motogp replica (verkocht)
Aprilia RS 50 '08 (verkocht) viewtopic.php?f=9&t=28160&p=367053#p367053
Aprilia RS4 50 Aprilia Xtrenta replica viewtopic.php?f=9&t=28161

Re: Apriliasx start niet

Ongelezen bericht door HenkieHans »

Teveel olie werkt daarentegen ook nog eens detonatie in de hand. Roet in je cilinder is normaal bij een 2takt, maar als je overdreven veel roet hebt kan dit tijdens het rijden zodanig heet worden dat dit spul je mengsel al gaat lopen ontbranden voor je bougie dit doet, en dat is echt funest voor je blok. Beter blijf je idd lekker rond die 1:50 zitten zoals 42 zegt, en misschien is het een idee om ff te checken of de oliepomp zelf ook goed staat? (Nu je immers toch bezig bent). Gewoon dekseltje eraf halen, en kijken of de streepjes/groefjes op de pomp netjes op elkaar aansluiten (Dit klinkt heel onduidelijk, maar als je het dekseltje eraf haalt zie je direct wat ik bedoel)
Cris
Banden plakker
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 29 mar 2024, 16:43
Vervoersmiddel: Aprilia sx50 factory

Re: Apriliasx start niet

Ongelezen bericht door Cris »

Dus... Tank leeg trekken, nieuwe bougie, kijken of de pomp goed is. Snap er nog niks van naar komt wel als die open ligt gok ik.

Maar dan.. alleen vertrouwen op de pomp of pomp weghalen en zelf steeds mengen... Je zal zeggen dat die het prima moet doen. Brommer zelf loopt 56gps weet niet of dat nog mee speelt? Misschien dat ik hem iets terug voer want wil geen wok😀
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Apriliasx start niet

Ongelezen bericht door 42 »

Ik zou lekker de pomp laten zitten, ik ben te lui om te mengen, gedoe allemaal..
Die pomp wijst zich vanzelf ja, je ziet al snel die streepjes die tegenover elkaar horen te staan als je gashendel los hebt, als je geen gas geeft.
Hou er wel rekening mee dat zodra je het kapje van de pomp los hebt je dat zwarte ding waar de slangen en kabel door gaan goed recht zet op het blok, op die spleet, anders krijg je een vertekend beeld..om t nog ingewikkelder te maken :lol: je ziet t vanzelf
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 341
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Apriliasx start niet

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Ieder zijn ding, maar als je ooit ns een vastloper hebt gehad door een defecte oliemengpomp ga je gewoon zelf mengen.

Maar ik begrijp degenen die liever niet zelf mengen wel, het is idd een beetje werk én je moet ook de nodige spulletjes voorzien.
Plaats reactie