Carburateur bevriest en afstelling i.v.m kou

Algemene vragen over Derbi.
Mortens
Derbi fan
Berichten: 96
Lid geworden op: za 10 dec 2022, 23:28
Vervoersmiddel: APRILIA SX50 2007

Carburateur bevriest en afstelling i.v.m kou

Ongelezen bericht door Mortens »

Hallo, sinds de kou (naar mijn idee ong twee weken), loopt mn brommer nogal beroerd. Na ongeveer 10 km te hebben gereden valt hij stationair uit, dit doet hij niet wanneer ik hem koud start. Ook stottert hij heel erg, zo komt hij in de eerste versnelling bijvoorbeeld erg moeilijk op gang. Maar het grootste probleem is: Ik reed vanmiddag naar huis, en blijft mn gaskabel als het ware hangen, nu heb ik niet het idee dat het aan de gaskabel ligt maar ik heb het idee dat de gasschuif vast komt te zitten (vastvriezen). Als ik dan 1 minuut stil sta kan ik weer verder rijden, en na ongeveer een kilometer te hebben gereden gebeurt het zelfde weer. Ik las ergens dat het kan liggen aan koude inlaatlucht en hoge luchtvochtigheid waardoor je carburateur als het ware bevriest. Iemand enig idee want ik zou ook met kou toch gewoon op mn brommer kunnen rijden? Het 'gas blijft hangen' probleem heb ik btw vandaag voor het eerst en vandaag sneeuwde het ook, weet niet of dit er iets mee te maken heeft.

Het gaat hierbij trouwens om een airsal 50 met scr corse en dellorto 17.5, vrij standaard dus allemaal (ook geen powerfilter).

https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=4&t=5043
Lijkt een beetje op dit probleem

Mvgrt Morten
Skakelbr
Tuner
Berichten: 430
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 20:55
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 72cc (verkocht)
Derbi xtreme 50 (verkocht)
Rieju mrt 70
Speedfight 2 70cc mhr lc
Honda civic 1998

Re: Carburateur bevriest en afstelling i.v.m kou

Ongelezen bericht door Skakelbr »

Derbi heeft orgineel carburateur verwarming (koel slangen loopen door de carb heen) een carburateur word van nature erg koud maar zou niet mogen vast vriezen. Ik zou even kijken of je gaskabel/gasschuif nog wel goed zijn.

Dat stotteren is een afstel probleem
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 759
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Carburateur bevriest en afstelling i.v.m kou

Ongelezen bericht door Erwin P »

Inderdaad, carburateur verwarming zoals het origineel heeft is geen overbodige luxe.

Wat met dit weer ook wel eens parten speelt is de bougie. Hittegraad 9 is vaak te koud, met dit weer een 8 of liever nog 7 op een redelijk standaard setup is wel aan te raden. Die 7 moet er bij warmer weer wel echt weer uit!
Terwijl je bezig bent (als dit er nog niet op zit) ook een waterdichte siliconen bougiedop plaatsen. Niet goed dichte bougiedoppen hebben vaak eerder last van opspattend sneeuw dan water.

Wat je ivm bevriezen ook eens kunt doen is kijken of je luchtfilter wel schoon is. Als die erg veel tegenhoudt trekt de carburateur ook dieper vacuüm waardoor hij sneller bevriest. Al is het bevriezen normaal vooral dat de sproeiers dicht gaan zitten en niet zo zeer de gasschuif die blijft hangen. Je kunt de gaskabel ook even controleren op vocht en vol blazen met WD40.
Mortens
Derbi fan
Berichten: 96
Lid geworden op: za 10 dec 2022, 23:28
Vervoersmiddel: APRILIA SX50 2007

Re: Carburateur bevriest en afstelling i.v.m kou

Ongelezen bericht door Mortens »

Bedankt voor het antwoorden ik zal het allemaal eens gaan bekijken, het enige ding met de carburateur verwarming is dat op mijn airsal 50 geen aansluting zit voor een slang naar de carb
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 759
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Carburateur bevriest en afstelling i.v.m kou

Ongelezen bericht door Erwin P »

Wat voor brommer is het? Er zijn ook brommers die het uit de koelslangen aftappen met een T stukje. Misschien ook zoiets maken. De Aprilia RX tot 2005 had het origineel zo.
Mortens
Derbi fan
Berichten: 96
Lid geworden op: za 10 dec 2022, 23:28
Vervoersmiddel: APRILIA SX50 2007

Re: Carburateur bevriest en afstelling i.v.m kou

Ongelezen bericht door Mortens »

Het is een Aprilia sx50 uit 2007
Skakelbr
Tuner
Berichten: 430
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 20:55
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 72cc (verkocht)
Derbi xtreme 50 (verkocht)
Rieju mrt 70
Speedfight 2 70cc mhr lc
Honda civic 1998

Re: Carburateur bevriest en afstelling i.v.m kou

Ongelezen bericht door Skakelbr »

Misschien een domme opmerking, maar ik rij ruim 2 jaar in alle omstandigheden, heb in die tijd 18 brommers gehad (natuurlijk niet met allemaal in de winter gereden) maar heb nog nooit een vast gevroren gasschuif gehad. Carb verwarming heb ik niet gehad met die brommers.
Naast dat carb verwarming mss wel je probleem oplost denk ik niet dat het de grond van je probleem is.
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 759
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Carburateur bevriest en afstelling i.v.m kou

Ongelezen bericht door Erwin P »

Ik verwacht ook eerder wat anders, maar carburateur verwarming kan sowieso geen kwaad.

Je afstelling blijft ook beter in het gareel omdat de ingaande lucht een iets meer constante temperatuur heeft.
Plaats reactie