Achterwiel loopt stroef
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 44
- Lid geworden op: do 29 dec 2022, 00:26
- Vervoersmiddel: Derbi senda sm drd 2012
Achterwiel loopt stroef
Beste lezer,
Ik ben in het bezit van een derbi senda xtreme uit 2008. Blokje gereviseerd met een 70 airsal, doppler endurance asje en nu nog std 17.5 dellorto.
Ik merk alleen dat het achterwiel (spaakwiel 12mm as) behoorlijk stroef draait. Heb alle forums afgekeken maar ik kom er niet uit. Er zitten nieuwe Wiellagers in, en het ligt niet aan mijn rem aangezien hij pas stroef loopt als ik de wielbouten aandraai. Ergens worden mijn Wiellagers dus geklemd maar ik weet niet hoe of waarom. Ik heb al op easyparts gekeken en dat lijkt overeen te komen. Als ik achter mijn brommer sta is het achterbrug-afstandsbus(6mm)-wiellager-wiel-wiellager-rem-achterbrug. Volgens easyparts moest er ook nog een ringetje tussen de rem en de achterbrug maar dit verslechterde het alleen.
Het viel mij ook op dat er aan de linker kant zo’n 1cm schroefdraad tussen het einde van de achterwielas en de wielbout zit.. verder heb ik bijde kanten van de kettingspanners opgemeten en dit is gelijk.. dus het wiel zou recht moeten staan lijkt mij.. heb de wielbouten met een momentsleutel op 75 Ntm aangedraaid.
Ik zou het erg op de prijs stellen als iemand me zou kunnen helpen bij dit probleem!
Gr,
Remco
Ik ben in het bezit van een derbi senda xtreme uit 2008. Blokje gereviseerd met een 70 airsal, doppler endurance asje en nu nog std 17.5 dellorto.
Ik merk alleen dat het achterwiel (spaakwiel 12mm as) behoorlijk stroef draait. Heb alle forums afgekeken maar ik kom er niet uit. Er zitten nieuwe Wiellagers in, en het ligt niet aan mijn rem aangezien hij pas stroef loopt als ik de wielbouten aandraai. Ergens worden mijn Wiellagers dus geklemd maar ik weet niet hoe of waarom. Ik heb al op easyparts gekeken en dat lijkt overeen te komen. Als ik achter mijn brommer sta is het achterbrug-afstandsbus(6mm)-wiellager-wiel-wiellager-rem-achterbrug. Volgens easyparts moest er ook nog een ringetje tussen de rem en de achterbrug maar dit verslechterde het alleen.
Het viel mij ook op dat er aan de linker kant zo’n 1cm schroefdraad tussen het einde van de achterwielas en de wielbout zit.. verder heb ik bijde kanten van de kettingspanners opgemeten en dit is gelijk.. dus het wiel zou recht moeten staan lijkt mij.. heb de wielbouten met een momentsleutel op 75 Ntm aangedraaid.
Ik zou het erg op de prijs stellen als iemand me zou kunnen helpen bij dit probleem!
Gr,
Remco
Re: Achterwiel loopt stroef
Is de inwendige afstandsbus tijdens het vervangen van de wiellagers wel weer teruggeplaatst? En heeft deze wel zn oorspronkelijke afmetingen? Als’ie er niet in zit of te kort (agv beschadiging) is zullen de lagers, op het moment dat je de asmoeren aandraait, naar binnen gedrukt worden waardoor het wiel stroef gaat draaien, en de lagers hard slijten
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 44
- Lid geworden op: do 29 dec 2022, 00:26
- Vervoersmiddel: Derbi senda sm drd 2012
Re: Achterwiel loopt stroef
Jazeker, die afstandsbus zit er gewoon weer in. Alhoewel die niet helemaal goed zat aangezien hij los beweegde, ook met die rubbere ring die hem in zijn plek houd. Hoe weet ik of hier het probleem zit? Gewoon een nieuwe bestellen? En zijn de Wiellagers nu meteen onbruikbaar?
Re: Achterwiel loopt stroef
Die bus hoort er strak tussen te zitten. Zitten je lagers wel goed tot onderin de zitting?
Of de lagers nog bruikbaar zijn kan ik vanaf hier niet zeggen, heb je er mee gereden of alleen maar rond gedraaid?
Als de afstandbus niet beschadigd is zou deze, als dit de originele is, niet het probleem kunnen zijn lijkt me. Een andere zou dan niks verbeteren.
Of de lagers nog bruikbaar zijn kan ik vanaf hier niet zeggen, heb je er mee gereden of alleen maar rond gedraaid?
Als de afstandbus niet beschadigd is zou deze, als dit de originele is, niet het probleem kunnen zijn lijkt me. Een andere zou dan niks verbeteren.
Laatst gewijzigd door gpr050 op vr 18 aug 2023, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 44
- Lid geworden op: do 29 dec 2022, 00:26
- Vervoersmiddel: Derbi senda sm drd 2012
Re: Achterwiel loopt stroef
2 weken mee gereden. Heb de lagers in de vriezer gelegd en de houder van de lager schoongemaakt en verhit, viel er zo in
Re: Achterwiel loopt stroef
En de opvulbus aan de tandwiel kant is die gelijk qua vorm aan beide kanten?
Als je er mee gereden hebt zou ik nwe lagers monteren. Zo duur zijn die nou ook weer niet. Maar ik zou eerst uitzoeken hoe het met die inwendige afstandbus zit. Het lijkt mij dat daar een probleem zit, of je lagers zaten niet diep genoeg…
De afstandbus moet strak tussen de lagers zitten nadat je de lagers erin getikt/geperst hebt
Als je er mee gereden hebt zou ik nwe lagers monteren. Zo duur zijn die nou ook weer niet. Maar ik zou eerst uitzoeken hoe het met die inwendige afstandbus zit. Het lijkt mij dat daar een probleem zit, of je lagers zaten niet diep genoeg…
De afstandbus moet strak tussen de lagers zitten nadat je de lagers erin getikt/geperst hebt
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 44
- Lid geworden op: do 29 dec 2022, 00:26
- Vervoersmiddel: Derbi senda sm drd 2012
Re: Achterwiel loopt stroef
Hij bungeld er los in..
Re: Achterwiel loopt stroef
Dan klopt er iets niet…
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 44
- Lid geworden op: do 29 dec 2022, 00:26
- Vervoersmiddel: Derbi senda sm drd 2012
Re: Achterwiel loopt stroef
Nieuwe as en lagers dan?
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 44
- Lid geworden op: do 29 dec 2022, 00:26
- Vervoersmiddel: Derbi senda sm drd 2012
Re: Achterwiel loopt stroef
Ook hele nieuwe as met bouten of alleen die buis
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 44
- Lid geworden op: do 29 dec 2022, 00:26
- Vervoersmiddel: Derbi senda sm drd 2012
Re: Achterwiel loopt stroef
Want die as lijkt ook te lang namelijk
Re: Achterwiel loopt stroef
Een te lange as geeft niet het probleem wat jij hebt, eerder het tegenovergestelde. Maar het kan wel hinderlijk zijn als er een groot stuk as met schroefdraad “uitsteekt” nadat je de moeren aangedraaid hebt.
Belangrijkste is dat je lagers goed zijn gemonteerd en dat de tussenbus er strak tussenzit.
Verder is het ook van belang dat de opvulbus aan de tandwiel kant goed past op de binnenste stalen ring van het wiellager en er niet ‘overheen’ steekt, vaak is deze opvulbus aan een kant ietwat af geschuind zodat de passing op het wiellager perfect is.
Belangrijkste is dat je lagers goed zijn gemonteerd en dat de tussenbus er strak tussenzit.
Verder is het ook van belang dat de opvulbus aan de tandwiel kant goed past op de binnenste stalen ring van het wiellager en er niet ‘overheen’ steekt, vaak is deze opvulbus aan een kant ietwat af geschuind zodat de passing op het wiellager perfect is.