Bovenste dode punt.
-
- Schakelrijder
- Berichten: 169
- Lid geworden op: ma 14 feb 2022, 18:18
- Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme 2003
Bovenste dode punt.
Hoi,
Ik heb een vraag over het bovenste dode punt. Heeft elke cilinder een andere bdp? Ik had een Polini 80CC ghisa en vandaag komt mijn Airsal Xtreme binnen. Maar moet ik dan weer mijn ontsteking op nieuw afstellen?
Ik heb een vraag over het bovenste dode punt. Heeft elke cilinder een andere bdp? Ik had een Polini 80CC ghisa en vandaag komt mijn Airsal Xtreme binnen. Maar moet ik dan weer mijn ontsteking op nieuw afstellen?
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht ) - Gallery: viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: Bovenste dode punt.
Lijkt me van niet, de stand van krukas veranderd niet.
Denk ik..
Denk ik..

-
- Schakelrijder
- Berichten: 169
- Lid geworden op: ma 14 feb 2022, 18:18
- Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme 2003
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht ) - Gallery: viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: Bovenste dode punt.
Oke, kan hoor, ik ben idd niet zeker maar het leek me logisch
Even afwachten wat de anderen zeggen dan.
Even afwachten wat de anderen zeggen dan.
Re: Bovenste dode punt.
BDP veranderd niet.
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht ) - Gallery: viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: Bovenste dode punt.
Bedoelde hij de squish niet ?
-
- Schakelrijder
- Berichten: 169
- Lid geworden op: ma 14 feb 2022, 18:18
- Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme 2003
-
- Pro tuner
- Berichten: 766
- Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
- Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS - Locatie: Lemelerveld
Re: Bovenste dode punt.
Bovenste dode punt veranderd niet.
Je krukas draait nog hetzelfde rond, met een 50, 80 of 110cc (als het zou passen). Je zuiger is dus op hetzelfde moment bovenaan.
Wat wel kan is dat hij de voorontsteking bedoeld. Daar heb ik zelf eigenlijk weinig mee gespeeld omdat er weinig te halen is en veel te verliezen bij straatgebruik.
Een cilinder met een hogere compressie of veel kleinere diameter kan een net wat minder voorontsteking gebruiken om detonatie/pingelen te voorkomen. Maar zo groot is het verschil tussen brommercilinders ook weer niet.
Je krukas draait nog hetzelfde rond, met een 50, 80 of 110cc (als het zou passen). Je zuiger is dus op hetzelfde moment bovenaan.
Wat wel kan is dat hij de voorontsteking bedoeld. Daar heb ik zelf eigenlijk weinig mee gespeeld omdat er weinig te halen is en veel te verliezen bij straatgebruik.
Een cilinder met een hogere compressie of veel kleinere diameter kan een net wat minder voorontsteking gebruiken om detonatie/pingelen te voorkomen. Maar zo groot is het verschil tussen brommercilinders ook weer niet.
-
- Schakelrijder
- Berichten: 169
- Lid geworden op: ma 14 feb 2022, 18:18
- Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme 2003
Re: Bovenste dode punt.
Erwin P schreef: ↑ma 22 aug 2022, 23:37 Bovenste dode punt veranderd niet.
Je krukas draait nog hetzelfde rond, met een 50, 80 of 110cc (als het zou passen). Je zuiger is dus op hetzelfde moment bovenaan.
Wat wel kan is dat hij de voorontsteking bedoeld. Daar heb ik zelf eigenlijk weinig mee gespeeld omdat er weinig te halen is en veel te verliezen bij straatgebruik.
Een cilinder met een hogere compressie of veel kleinere diameter kan een net wat minder voorontsteking gebruiken om detonatie/pingelen te voorkomen. Maar zo groot is het verschil tussen brommercilinders ook weer niet.
Ik bedoel idd voorontsteking. Hoezo valt er overigens niet veel te halen met voorontsteking?
-
- Pro tuner
- Berichten: 1258
- Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
- Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
- Locatie: Emst
Re: Bovenste dode punt.
Omdat je enkel zoals het woord zegt de ontsteking gaat vervroegen om het mengsel eerder te ontbranden. Hij kan er iets feller mee worden. Maar als je het weer wat je doet gaat alles naar de klote. Zelf ook nooit mee gespeeld. De opbrengsten zijn nihiel voor de hoeveelheid tijd, werk en risico's die eraan hangen.
Maar antwoord op je vraag:
Zolang je bij je vorige set-up daar niet mee gekloot hebt hoef je niks aan te passen en kan je het gewoon laten zitten hoe het zit!
Maar antwoord op je vraag:
Zolang je bij je vorige set-up daar niet mee gekloot hebt hoef je niks aan te passen en kan je het gewoon laten zitten hoe het zit!
-
- Pro tuner
- Berichten: 766
- Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
- Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS - Locatie: Lemelerveld
Re: Bovenste dode punt.
Vroegah in de tijd van je vader of handige buurman werkten ze met contactpuntontsteking. Die ontstak altijd op exact hetzelfde moment. Om meer toeren te maken en dus meer vermogen moet je iets vroeger ontsteken.RiccoBeekman schreef: ↑di 23 aug 2022, 00:47Erwin P schreef: ↑ma 22 aug 2022, 23:37 Bovenste dode punt veranderd niet.
Je krukas draait nog hetzelfde rond, met een 50, 80 of 110cc (als het zou passen). Je zuiger is dus op hetzelfde moment bovenaan.
Wat wel kan is dat hij de voorontsteking bedoeld. Daar heb ik zelf eigenlijk weinig mee gespeeld omdat er weinig te halen is en veel te verliezen bij straatgebruik.
Een cilinder met een hogere compressie of veel kleinere diameter kan een net wat minder voorontsteking gebruiken om detonatie/pingelen te voorkomen. Maar zo groot is het verschil tussen brommercilinders ook weer niet.
Ik bedoel idd voorontsteking. Hoezo valt er overigens niet veel te halen met voorontsteking?
Tegenwoordig heb je een CDI, die ontsteekt steeds vroeger naarmate het toerental hoger wordt. Dat is door de fabrikant bepaalt als beste ontstekingskromme voor brommers met een slag en ongeveer de boring als die van jou. Die mensen zijn daar heel lang voor naar school geweest en hebben er heel veel ervaring mee. Om het beter te doen dan hun kom je eigenlijk al snel op de testbank terecht en dan nog zal het alleen beter werken op (extreem) hoge toeren.
Zo ziet het effect van een 0,5 mm te ver verdraaide grondplaat er uit. Gedaan door een maatje van mij.

-
- Pro tuner
- Berichten: 1258
- Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
- Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
- Locatie: Emst
Re: Bovenste dode punt.
Hahah, ja, dat is een nooit voorbeeld van een gat in je zuiger ja
-
- Schakelrijder
- Berichten: 169
- Lid geworden op: ma 14 feb 2022, 18:18
- Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme 2003
Re: Bovenste dode punt.
Reed die brommer wel gewoon perfect? Voor dat gat wel hoorErwin P schreef: ↑di 23 aug 2022, 12:38Vroegah in de tijd van je vader of handige buurman werkten ze met contactpuntontsteking. Die ontstak altijd op exact hetzelfde moment. Om meer toeren te maken en dus meer vermogen moet je iets vroeger ontsteken.RiccoBeekman schreef: ↑di 23 aug 2022, 00:47Erwin P schreef: ↑ma 22 aug 2022, 23:37 Bovenste dode punt veranderd niet.
Je krukas draait nog hetzelfde rond, met een 50, 80 of 110cc (als het zou passen). Je zuiger is dus op hetzelfde moment bovenaan.
Wat wel kan is dat hij de voorontsteking bedoeld. Daar heb ik zelf eigenlijk weinig mee gespeeld omdat er weinig te halen is en veel te verliezen bij straatgebruik.
Een cilinder met een hogere compressie of veel kleinere diameter kan een net wat minder voorontsteking gebruiken om detonatie/pingelen te voorkomen. Maar zo groot is het verschil tussen brommercilinders ook weer niet.
Ik bedoel idd voorontsteking. Hoezo valt er overigens niet veel te halen met voorontsteking?
Tegenwoordig heb je een CDI, die ontsteekt steeds vroeger naarmate het toerental hoger wordt. Dat is door de fabrikant bepaalt als beste ontstekingskromme voor brommers met een slag en ongeveer de boring als die van jou. Die mensen zijn daar heel lang voor naar school geweest en hebben er heel veel ervaring mee. Om het beter te doen dan hun kom je eigenlijk al snel op de testbank terecht en dan nog zal het alleen beter werken op (extreem) hoge toeren.
Zo ziet het effect van een 0,5 mm te ver verdraaide grondplaat er uit. Gedaan door een maatje van mij.
![]()

-
- Pro tuner
- Berichten: 766
- Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
- Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS - Locatie: Lemelerveld
Re: Bovenste dode punt.
Hij reed perfect op normale afstelling. Maar moest steeds net iets harder. Toen liep hij even ook precies net zo als de vorige setting, voor een kilometer...
Daarna naar huis duwen, dit aangetroffen.
Kwa brandstof ook perfect afgesteld. Daarvoor ook al een paar duizend km goed gedraaid.
Daarna naar huis duwen, dit aangetroffen.
Kwa brandstof ook perfect afgesteld. Daarvoor ook al een paar duizend km goed gedraaid.
-
- Schakelrijder
- Berichten: 169
- Lid geworden op: ma 14 feb 2022, 18:18
- Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme 2003
Re: Bovenste dode punt.
Ja precies, ik heb nu dus die MVT DD op 1.5MM voor- maar ben beetje bang. Gast die k ken zei dat dat kon terwijl handleiding 0.35 staat. Dus nu beetje bang dat hetzelfde gebeurdErwin P schreef: ↑wo 24 aug 2022, 13:17 Hij reed perfect op normale afstelling. Maar moest steeds net iets harder. Toen liep hij even ook precies net zo als de vorige setting, voor een kilometer...
Daarna naar huis duwen, dit aangetroffen.
Kwa brandstof ook perfect afgesteld. Daarvoor ook al een paar duizend km goed gedraaid.
-
- Beginnende tuner
- Berichten: 282
- Lid geworden op: di 14 apr 2020, 13:17
- Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing 2008 75cc mvt iron max(verkocht)
Piaggio zip 2 takt 2010 stage6 racing mk2 70cc(verkocht)
Piaggio zip 4 takt 2009 (verkocht)
Gilera Runner 2002 (verkocht)
Aprillia sx80 2007 - Locatie: Middelburg
Re: Bovenste dode punt.
Mvt dd moet je op 0,35 zetten, want die past het ontstekingtijdstip zelf aan.
-
- Schakelrijder
- Berichten: 169
- Lid geworden op: ma 14 feb 2022, 18:18
- Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme 2003
Re: Bovenste dode punt.
Heb ik nu ook gedaan!ManuDRD-Racing schreef: ↑za 27 aug 2022, 16:45 Mvt dd moet je op 0,35 zetten, want die past het ontstekingtijdstip zelf aan.