Derbi 2e>3e versnelling
-
- Banden plakker
- Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing
Derbi 2e>3e versnelling
Hallo forumleden,
Mijn Derbi Senda heeft een probleem met het schakelen. Als ik namelijk van de 2e naar de 3e versnelling wil schakelen dan blijft hij vaak in de 2e versnelling zitten terwijl ik wel het schakelpookje helemaal naar boven duw. Het gaat wel makkelijker als ik in de 2e versnelling vroeg schakel (laag in de toeren dus). Wanneer ik eenmaal een stukje op de brommer heb gereden gaat hij ook makkelijker van de 2e naar de 3e versnelling. Alle andere versnellingen gaan gewoon zoals het hoort.
Hoe kan dit probleem opgelost worden?
Het gaat om een Derbi drd racing 2013
mvg,
Micha
Mijn Derbi Senda heeft een probleem met het schakelen. Als ik namelijk van de 2e naar de 3e versnelling wil schakelen dan blijft hij vaak in de 2e versnelling zitten terwijl ik wel het schakelpookje helemaal naar boven duw. Het gaat wel makkelijker als ik in de 2e versnelling vroeg schakel (laag in de toeren dus). Wanneer ik eenmaal een stukje op de brommer heb gereden gaat hij ook makkelijker van de 2e naar de 3e versnelling. Alle andere versnellingen gaan gewoon zoals het hoort.
Hoe kan dit probleem opgelost worden?
Het gaat om een Derbi drd racing 2013
mvg,
Micha
-
- Beginnende Derbi fan
- Vervoersmiddel: Derbi Senda SM50 Xtreme
Re: Derbi 2e>3e versnelling
Hoi, en welkom op het forum!
Ik zelf heb geen idee wat dit is en kan je dus ook niet helpen... Wat ik wel weet is dat het probleem kan zitten in je blok bij de versnellingsbak. Dit zou erg vervelend zijn aangezien heel het blok er dan uit moet en in 2en gesplitst moet worden. Je brommer is nog relatief jong, is het blok ooit gereviseerd? Zo ja, wanneer voor het laatst?
Groetjes!
Ik zelf heb geen idee wat dit is en kan je dus ook niet helpen... Wat ik wel weet is dat het probleem kan zitten in je blok bij de versnellingsbak. Dit zou erg vervelend zijn aangezien heel het blok er dan uit moet en in 2en gesplitst moet worden. Je brommer is nog relatief jong, is het blok ooit gereviseerd? Zo ja, wanneer voor het laatst?
Groetjes!
-
- Banden plakker
Bedankt voor je reactie,Sieb Veenstra schreef:Hoi, en welkom op het forum!
Groetjes!
Ik denk niet dat het blok gereviseerd is aangezien de brommer een lage kilometerstand heeft en zoals je al zegt nog relatief jong is.
Groeten
- TygoW050
- Derbi fan
- Vervoersmiddel: Verkocht: Derbi GPR Racing
Verkocht: Derbi Senda X-Race
Aprilia RS 125 ROTAX
KTM Duke 125 2020
Ik gok de Schakelas/schakelster. Dan moet de koppeling er alleen af zonder het hele blok uitelkaar te halen.
Schakelas drukt op pennetjes om te schakelen, misschien is de houder die op de pennen drukt krom of versleten. OF het is je schakelster waarbij hett pinnetje versleten is.
Koop nog niets, haal eerst je koppelingsdeksel en de koppeling eraf. Daarna kijken wat er niet deugd.
Post dan even foto's o.i.d.
Mocht je het zelf niet kunnen, laat het dan doen. Ben je technisch dan kun je het ook zelf wel, is niet heel moeilijk. Denk alleen om het kruispatroon! En om nieuwe pakkingen te gebruiken!
M.v.g. Tygo
Schakelas drukt op pennetjes om te schakelen, misschien is de houder die op de pennen drukt krom of versleten. OF het is je schakelster waarbij hett pinnetje versleten is.
Koop nog niets, haal eerst je koppelingsdeksel en de koppeling eraf. Daarna kijken wat er niet deugd.
Mocht je het zelf niet kunnen, laat het dan doen. Ben je technisch dan kun je het ook zelf wel, is niet heel moeilijk. Denk alleen om het kruispatroon! En om nieuwe pakkingen te gebruiken!
M.v.g. Tygo
Zonder Smering, Loopt Alles Naar De Tering...
-
- Derbi fan
- Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Black Edition
Je kan ook je carterolie verversen. Doe er plutoline gp10 in. Misschien dat dit al helpt.
50cc Powerrrr!!!
-
- Banden plakker
Bedankt voor jullie reacties.
Ik had de laatste tijd al minder last van het probleem, maar vandaag wel weer bij het wegrijden. Als ik een minuutje heb gereden schakelt de brommer al snel weer normaal van 2 naar 3, maar de ene keer heb ik hier meer last van dan de andere keer. Zou het niet een probleem kunnen zijn met de koppeling?
Ik ga iig binnenkort even kijken of er wat mis is met de koppeling en de schakelas en -ster. Wanneer weet ik alleen nog niet.
Ik had er toen gewoon 10w40 olie ingedaan. Hier ligt het dus niet aan.
Groeten
Ik moet even kijken wanneer ik de koppeling eraf kan halen om te zien wat er mis is.TygoW050 schreef:Ik gok de Schakelas/schakelster. Dan moet de koppeling er alleen af zonder het hele blok uitelkaar te halen.
M.v.g. Tygo
Ik had de laatste tijd al minder last van het probleem, maar vandaag wel weer bij het wegrijden. Als ik een minuutje heb gereden schakelt de brommer al snel weer normaal van 2 naar 3, maar de ene keer heb ik hier meer last van dan de andere keer. Zou het niet een probleem kunnen zijn met de koppeling?
Ik ga iig binnenkort even kijken of er wat mis is met de koppeling en de schakelas en -ster. Wanneer weet ik alleen nog niet.
Ik had de blokolie al ververst, maar helaas had ik nog steeds last van het probleem.Meneertje schreef:Je kan ook je carterolie verversen. Doe er plutoline gp10 in. Misschien dat dit al helpt.
Ik had er toen gewoon 10w40 olie ingedaan. Hier ligt het dus niet aan.
Groeten
- TygoW050
- Derbi fan
- Vervoersmiddel: Verkocht: Derbi GPR Racing
Verkocht: Derbi Senda X-Race
Aprilia RS 125 ROTAX
KTM Duke 125 2020
Kan het te maken hebben met de temperatuur van de olie?
Zonder Smering, Loopt Alles Naar De Tering...
- derbi-ftw
- Pro tuner
- Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc - Locatie: Drenthe
Putoline GP10 is geen 10W40...
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
-
- Banden plakker
Dat zou kunnen, maar je zou toch wel gewoon moeten kunnen schakelen ookal is de olie nog koud?TygoW050 schreef:Kan het te maken hebben met de temperatuur van de olie?
Dat weet ik, maar 10w40 is toch ook goede blokolie voor een Derbi? Dit geeft het handboek iig aan.derbi-ftw schreef:Putoline GP10 is geen 10W40...
- derbi-ftw
- Pro tuner
Als de olie koud is kunnen er vaak problemen zijn met het schakelen (en in de 1st versnelling zetten).
Ik krijg heel veel Derbi Senda's binnen die problemen hebben met de versnellingsbak olie (of koppelingsplaten).
Wil je dit echt 100% goed aanpakken dan moet je de koppelingsplaten schoonmaken/vervangen en Putoline GP10 versnellingsbak olie gaan gebruiken. Dit lost heel wat problemen op en schakelt veel soepeler.
Of dit jou probleem oplost durf ik niet te zeggen. (Het kan uiteraard iets anders zijn)
Ik krijg heel veel Derbi Senda's binnen die problemen hebben met de versnellingsbak olie (of koppelingsplaten).
Wil je dit echt 100% goed aanpakken dan moet je de koppelingsplaten schoonmaken/vervangen en Putoline GP10 versnellingsbak olie gaan gebruiken. Dit lost heel wat problemen op en schakelt veel soepeler.
Of dit jou probleem oplost durf ik niet te zeggen. (Het kan uiteraard iets anders zijn)
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
-
- Banden plakker
Ik ga iig kijken of er iets mis is met de koppeling oid en dan vervang ik ook meteen de blokolie voor gp10 olie.
Moet je de olie eerst uit het blok laten lopen voordat je de koppelingsdeksel eraf haalt?
Moet je de olie eerst uit het blok laten lopen voordat je de koppelingsdeksel eraf haalt?
- derbi-ftw
- Pro tuner
Dat is wel het makkelijkste. Ik draai eerst altijd de aftap bout aan de onderkant eruit, en daarna de bout aan het koppelingsdeksel en het de olie er zo uit lopen.