Hallo allemaal,
Laatst heb ik een Derbi DRD Xtreme uit 2011 gekocht, maar ik kwam er gauw achter dat hij olie lekt uit het gaatje dat te zien is onder de waterpomp. Ik denk (!) dat het de mengolie is, aangezien de kleur en de geur ervan. De olie lekt niet heel veel, alleen na enige tijd ontstaat er toch een vlek/plasje.
Ik dacht eerst aan een ander probleem en had toen mijn waterpompkeerring + vers.b olie + koelvloeistof vervangen (totaal onnodig geweest maar dat terzijde) alleen kwam er daarna achter dat het meer een olieachtige goedje is.
Heeft iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn en hoe dit op te lossen is?
Derbi NT olie lek
- derbi-ftw
- Pro tuner
- Berichten: 6873
- Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
- Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc - Locatie: Drenthe
Re: Derbi NT olie lek
Weet je heel zeker dat het uit dat gaatje komt?
Heb je dan de waterpomp keerringen goed gemonteerd?
Heb je dan de waterpomp keerringen goed gemonteerd?
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
-
- Banden plakker
- Berichten: 11
- Lid geworden op: za 13 aug 2016, 16:13
- Vervoersmiddel: Derbi DRD Xtreme 2011
Re: Derbi NT olie lek
Ja het komt zeker uit dat gaatje, en de keerring van de waterpomp (NT blok heeft maar 1 waterpompkeerring) heb ik goed gemonteerd. Als deze niet goed gemonteerd was zou er alleen koelvloeistof uit moeten komen, maar het is olie. Het lijkt op mijn mengolie omdat deze olie roodachtig van kleur is en de olie die eruit komt is ook die kleur en geur maar dan een stuk minder sterk. (verschil is te zien als ik beide oliën op een witte doek smeer, op het blok lijkt de olie doorzichtig)
De bakolie die ik afgetapt had was donker van kleur, terwijl de Putoline GP10 die ik erin heb gedaan haast doorzichtig is. Is dit normaal of betekent dit ook iets? Ook heb ik nog even gekeken hoe de blauwe koelvloeistof reageert met bakolie en hier kwam niet iets donkers uit, de kvs zat onder en de olie boven, wat normaal is met oliën.
De bakolie die ik afgetapt had was donker van kleur, terwijl de Putoline GP10 die ik erin heb gedaan haast doorzichtig is. Is dit normaal of betekent dit ook iets? Ook heb ik nog even gekeken hoe de blauwe koelvloeistof reageert met bakolie en hier kwam niet iets donkers uit, de kvs zat onder en de olie boven, wat normaal is met oliën.
-
- Pro tuner
- Berichten: 1264
- Lid geworden op: di 22 sep 2015, 16:22
- Vervoersmiddel: Derbi DRD Pro (sold)
Derbi DRD Edition 2004 (sold)
Gilera Citta 2001 (sold)
Derbi DRD Limited 85th 2005 - Gallery: DRD PRO
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=19305
DRD Edition:
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=19888
Re: Derbi NT olie lek
NT blok heeft 2 waterpompkeerringen? En ja dat de nieuwe olie doorzichtig is is normaal.
DRD EDITION
-
- Banden plakker
- Berichten: 11
- Lid geworden op: za 13 aug 2016, 16:13
- Vervoersmiddel: Derbi DRD Xtreme 2011
Re: Derbi NT olie lek
Ik ga die andere keerring dan ook vervangen. Eigenlijk best logisch, de ene keerring houdt de olie tegen en de andere keerring houdt de koelvloeistof tegen, daartussen zal vast dat gaatje zitten en dan zal die keerring van de olie wel lek zijn.
Bedankt voor de informatie en hulp!
Bedankt voor de informatie en hulp!
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 21
- Lid geworden op: do 01 sep 2016, 15:12
- Vervoersmiddel: Derbi senda
Re: Derbi NT olie lek
Hallo,
Ik zit nu met hetzelfde probleem, hij lekt bij mij blokolie uit dat gaatje.
Het rare is dat ik nog niet zo lang geleden een waterpomp revisie had gedaan(omdat er kvs uit lekte, dit was daarna wel opgelost). Hierbij had ik allebei de keerringen vervangen.
Het lekt trouwens alleen als het blok loopt, en er komt best veel uit(druppels achter elkaar)
Ik ga zo de koppelingsdeksel er weer afhalen en kijken of de keerringen goed zitten, zou iemand me kunnen uitleggen hoe ik zie of ze goed zitten?
Alvast bedankt voor de reacties
Ik zit nu met hetzelfde probleem, hij lekt bij mij blokolie uit dat gaatje.
Het rare is dat ik nog niet zo lang geleden een waterpomp revisie had gedaan(omdat er kvs uit lekte, dit was daarna wel opgelost). Hierbij had ik allebei de keerringen vervangen.
Het lekt trouwens alleen als het blok loopt, en er komt best veel uit(druppels achter elkaar)
Ik ga zo de koppelingsdeksel er weer afhalen en kijken of de keerringen goed zitten, zou iemand me kunnen uitleggen hoe ik zie of ze goed zitten?
Alvast bedankt voor de reacties
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 21
- Lid geworden op: do 01 sep 2016, 15:12
- Vervoersmiddel: Derbi senda
Re: Derbi NT olie lek
Opgelost! Keerringen er opnieuw in en klaar!