Advies keus type blok

Algemene vragen over Derbi.
Remus
Banden plakker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 03 sep 2014, 20:27
Vervoersmiddel: bakbrommer

Advies keus type blok

Ongelezen bericht door Remus »

Beste mensen,

Ik ben begonnen met een project om zelf een bakbrommer* te bouwen voor de cross. Ik wil een derbi blok monteren en hoop dat iemand mij kan helpen wat een goede keus zou kunnen zijn qua type. Uiteraard heb ik eerst op het web rondgekeken en op deze site.

Ik zoek een, het liefst al opgevoerde of, makkelijk op te voren blok/cilinder 50cc, veel pk's is het doel. Ik denk te begrijpen dat een oud type makkelijker is om op te voren omdat daar simpelweg meer opvoerdelen voor zijn (koelvloeistof eerst buitenom) maar weet niet of dit voor alle typen geldt. liefst alu. cilinder zodat er zelf aan kan worden geklust
Zie ik typen over het hoofd?: AM6/Derbi, EBSO50/EBE050 (voor 2006), nieuw D50BO, Senda drd (racing 50 sm)
Zijn er blokken waar standaard hele degelijke krukassen etc. in zitten zodat ik deze niet hoef te vervangen?

De vraag is dus wat voor mij de meest gunstige en minst dure optie zou kunnen zijn? Ik ben van plan op zoek te gaan naar een brommer waarvan ik de hele achterkant kan gebruiken; vering, achterwiel en blok. Mooiste zou een zo dik mogelijke as zijn en een stalen achterbrug (eventueel relevante info).

Alle hulp is welkom, hoop dat iemand met mij mee kan denken, alvast bedankt.


*bakfiets met motor maar dan geheel aangepast voor de cross met o.a. onafhankelijke voorvering etc.
Gebruikersavatar
ramonl
Pro tuner
Berichten: 546
Lid geworden op: do 25 jul 2013, 23:17
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD SM Racing 2009
CPI Supermotard
Locatie: ijsselstein

Re: Advies keus type blok

Ongelezen bericht door ramonl »

Leuk project :thumbup:

je hebt ook nog de D50B1 Blokken van Derbi, deze komen met balansas, elektrische start en een neutraalschakelaar.
ik dacht dat je EBE50/EBS050 beter kon tunen? Derbi heeft van zichzelf al een hele sterke krukas, maar na 15K zou ik er geen zware setup meer op draaien (better safe than sorry) ga je gewoon een 50cc cilinder monteren? dan zou het wel kunnen namenlijk. maar als je richting 70CC/80CC gaat adviseer ik met meer dan 15K op het blok een andere krukas.

Succes!
ramonl schreef:
WiebevZ schreef:gewoon lekker luisteren wat je zelf mooi vind. :haai:
dan zullen we maar niet naar jou luisteren :haai:
Remus
Banden plakker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 03 sep 2014, 20:27
Vervoersmiddel: bakbrommer

Re: Advies keus type blok

Ongelezen bericht door Remus »

Bedankt voor je bericht! 50cc is wat ik wil monteren. Ik wil dus een blok, cilinder, carb. en uitlaat kiezen waar ik zo veel mogelijk pk's uit kan halen zonder er al te veel zelf aan te hoeven doen qua tunen aangezien ik druk genoeg zal zijn met het bouwen van het voertuig zelf. Hoop dat er meer mensen willen reageren, alvast bedankt.
Xtreme06
Pro tuner
Berichten: 1282
Lid geworden op: ma 06 mei 2013, 18:51

Re: Advies keus type blok

Ongelezen bericht door Xtreme06 »

Als je veel PK's wilt halen uit een 50cc is dat vaak al erg hoogtoerig,ik denk dat dat voor jouw bedoelingen niet erg geschikt is. Bij het crossen lijkt het mij handiger om voor wat meer koppel in de lage toeren te gaan.

Verder maakt het eigenlijk niet veel uit welk blok je neemt,het enige echte verschil zit het koelsysteem zoals je zelf al zei.Bij een OT blok heb je alleen wat meer "vlees" om de carters te bewerken,maar dat is bij een 50cc niet relevant.
RYZLuc
Tuner
Berichten: 334
Lid geworden op: do 21 mar 2013, 18:28
Vervoersmiddel: Motorhispania RYZ 2004 (Sold),
Motorhispania RYZ 2005 (project),
Aprilia SX 2010(sold),
Rieju SMX Pro

Re: Advies keus type blok

Ongelezen bericht door RYZLuc »

50 Cc cross lijkt mij alleen maar fijn in de hoge toeren. Lekker van powerband naar powerband janken, met een 50cc kun je amper crossen onderin de toeren.
Afbeelding
Remus
Banden plakker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 03 sep 2014, 20:27
Vervoersmiddel: bakbrommer

Re: Advies keus type blok

Ongelezen bericht door Remus »

Het doel is inderdaad van powerband naar powerband janken, als ik er 15 pk uit zou kunnen halen ben ik helemaal blij, iemand nog suggesties met welke cilinder etc. ik dit voor elkaar zou kunnen krijgen? Ik hoor het graag!
Plaats reactie