wat vragen

Algemene vragen over Derbi.
thomdekoning
Banden plakker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 27 jan 2014, 20:29

wat vragen

Ongelezen bericht door thomdekoning »

Hallo allemaal,
Nieuw op deze site en een aantal vragen. Hoop dat jullie me kunnen helpen. Ben een techneut maar nog onbekend met Derbi

1 Oliepomp:
Ik kom heel veel Debi's tegen waarbij gewoon op mengsmering wordt gereden. Is de oliepomp zo storinggevoelig (dus moet ik uitkijken) of wordt hij gewoon erafgehaald omdat de brommer zwaar opgevoerd wordt (te weinig oli leveren ?, carburateur zonder olieaansluitingen?)

2. Senda
Nu een Senda met spaakwielen. Passen daar ook de lichtmetalen velgen in van een ander model (welke?), of moet ik dan veel aanpassen. En wat dan?

Thanks
Thom
Gebruikersavatar
DerbiSendaWouter
Pro tuner
Berichten: 853
Lid geworden op: za 18 mei 2013, 22:44
Vervoersmiddel: Derbi Evo Limited Edition
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: wat vragen

Ongelezen bericht door DerbiSendaWouter »

Over de oliepompen, Derbi oliepompen zijn redelijk goed.
Maar soms kunnen ze alsnog opstoppen en stoppen met olie mengen en dit wil je natuurlijk niet.
Soms mengt de oliepomp te weinig op dikke setups en dan is mengsmering het beste. Verder is mengsmering het veiligst, je brommer wordt altijd gesmeerd.
Ook is het op dikke setups zonde als je blok vastloopt omdat je oliepomp ermee ophoudt, kost je veel geld. Kun je beter mengsmering rijden.
Volgens mij als je gewoon je oliepomp regelmatig controleert zit je wel redelijk goed, als je toch echt zekerheid wilt moet je mengsmering gaan rijden.
Always Strive And Prosper
Gebruikersavatar
royvi
Pro tuner
Berichten: 3085
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 17:21
Vervoersmiddel: Honda CR125R & VW Polo 6n2 1.9D

Re: wat vragen

Ongelezen bericht door royvi »

Die oliepomp is niks mis mee. Ook met opgevoerde setups kun je prima met de oliepomp rijden, echter zijn de duurdere (race) mengolies niet geschikt voor een oliepomp. De verhouding die de oliepomp geeft is voor elke setup eigenlijk voldoende. Maar vaak mengt men wat vetter voor de zekerheid.
Als je bang bent dat de oliepomp het begeeft en daarom op mengsmering gaat rijden kun je ook net zo goed massief rubberen banden kopen en een luchtgekoelde brommer. Banden kunnen lek gaan en het koelsysteem kan ook defect raken.

2.
Nee, dit kan niet zonder aanpassen. Je zult de lagers en bussen aan moeten passen als het al kan, het is aardig veel werk.
Airsal cilinder te koop:
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=53&t=12449" onclick="window.open(this.href);return false;
RYZLuc
Tuner
Berichten: 334
Lid geworden op: do 21 mar 2013, 18:28
Vervoersmiddel: Motorhispania RYZ 2004 (Sold),
Motorhispania RYZ 2005 (project),
Aprilia SX 2010(sold),
Rieju SMX Pro

Re: wat vragen

Ongelezen bericht door RYZLuc »

royvi schreef:Die oliepomp is niks mis mee. Ook met opgevoerde setups kun je prima met de oliepomp rijden, echter zijn de duurdere (race) mengolies niet geschikt voor een oliepomp. De verhouding die de oliepomp geeft is voor elke setup eigenlijk voldoende. Maar vaak mengt men wat vetter voor de zekerheid.
Als je bang bent dat de oliepomp het begeeft en daarom op mengsmering gaat rijden kun je ook net zo goed massief rubberen banden kopen en een luchtgekoelde brommer. Banden kunnen lek gaan en het koelsysteem kan ook defect raken.

2.
Nee, dit kan niet zonder aanpassen. Je zult de lagers en bussen aan moeten passen als het al kan, het is aardig veel werk.
Iedere setup goed voor de oliepomp? Ik zou 't toch niet proberen als ik jou was..
Afbeelding
ChrisDrdRacing
Tuner
Berichten: 402
Lid geworden op: vr 02 nov 2012, 19:13
Vervoersmiddel: Derbi Drd Racing 2008 - Orion agb 37 2010
Locatie: Rilland

Re: wat vragen

Ongelezen bericht door ChrisDrdRacing »

Geschikt idd zolang het 50 cc blijft of een lichte 70..
Drd08
Gebruikersavatar
royvi
Pro tuner
Berichten: 3085
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 17:21
Vervoersmiddel: Honda CR125R & VW Polo 6n2 1.9D

Re: wat vragen

Ongelezen bericht door royvi »

Die oliepomp smeert rond de 1:50 als ik mij niet vergis. Als je goede olie gebruikt voldoet die pomp prima, ik ken ook jongens die 1:50 smeren met hun crossmotor. Het probleem is echter dat de meeste betere oliën niet geschikt zijn voor een oliepompje.

Maar afsluiten terwijl je origineel rijdt is zoals ik al zei onzin. Wanneer je opgevoerd rijdt en je sluit hem af, verminder je natuurlijk wel het risico omdat je toch hogere toeren draait.
Airsal cilinder te koop:
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=53&t=12449" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie