probleem met blok splitsen

Algemene vragen over Derbi.
hocksie72
Banden plakker
Berichten: 5
Lid geworden op: di 20 mar 2012, 13:07
Vervoersmiddel: Gilera Zulu 70cc Airsal, Zundapp GTS 50 goudhaantje, Suzuki TSX 70 Athena, Audi 90 2.3l. 5cilinder

probleem met blok splitsen

Ongelezen bericht door hocksie72 »

Hallo,

Ik heb een Gilera Zulu uit 2000 met een derbi blokje van datzelfde bouwjaar.
Ik heb 2 vastlopers gehad, en hij verliest olie door de middelste pakking van het blok. Dus om het blok na te kijken en om die pakking te vervangen moet het blokje gesplitst worden. Ook zag ik dat de oliekeerring aan de koppelingszijde van de krukas ook kapot is.

Nu heb ik 2 problemen;
1. ik krijg het krukastandwiel niet van de krukas af
2. ik krijg het blokje niet gesplitst, en ik kan nergens een pers oid vinden die nodig zou zijn om de ontstekingskant er af te moeten persen.

Weet iemand hoe ik eventueel aan een 'pers' kan komen, of hoe ik dat anders het beste kan doen om mijn blok te splitsen en om mijn krukastandwiel te demonteren???
Gebruikersavatar
Huug
Pro tuner
Berichten: 1395
Lid geworden op: vr 26 nov 2010, 17:42
Vervoersmiddel: DRD Racing #85
Locatie: Driebergen

Re: probleem met blok splitsen

Ongelezen bericht door Huug »

gisteren een am6 geprobeerd te splitsen maar lukte ook niet zo makkelijk. Een pers heb je er naar mijn weten niet voor nodig.

Ik denk dat het probleem met olie lekken en die kapote kering met elkaar te maken hebben. doordat de kering niet goed meer werkt pers je ook brandstof in je blok waardoor er veel druk op komt en meer 'vloeistof' (olie en benzine) in je blok komt. Hierdoor is de druk zo hoog geworden dat hij door de kapotte pakking (die kapot is gegaan door de druk) nu blok'olie' uit gooit. Klinkt logisch als je het mij vraagt :happy: Kwam er gewoon dikke olie uit je blok of was het heel dun ?

om hem te splitsen kan je proberen om je koppelingsplaten te demonteren, een houten blok te maken wat in je koppelingshuis past en waarmee je dus je hele blok goed stil kunt zetten. Dan zou je met een grote dropsleutel de as van je krukas los moeten kunnen krijgen. Daarnaast ook je ontsteking van je blok halen want daar achter zitten ook nog blokbouten. Dan zou als het goed is je blok gesplitst kunnen worden. Ben ik miss iets vergeten ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rikkert
Pro tuner
Berichten: 3615
Lid geworden op: za 30 apr 2011, 16:06
Vervoersmiddel: 1978 Dodge W200
2007 Honda CRF450R
1968 Opel Kadett B
1956 Opel Blitz
1958 Opel Olympia
Locatie: Anna Paulowna - Noord-Holland

Re: probleem met blok splitsen

Ongelezen bericht door Rikkert »

Met een dropsleutel gaat het niet lukken Huug. :P
Afbeelding
royvi schreef:Ja, jij bent nergens bang voor. Alle dames vallen als een blok voor jou! Bink!
Jasper
Beheerder
Berichten: 6927
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 13:17
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 2007 supermoto(verkocht)
Derbi pro race crosser (verkocht)
Derbi gpr 70cc Sprinter
Derbi DRD PRO (verkocht)
Husaberg FE570 Supermoto (verkocht)
TM SMX450 2015 (verkocht)
Husqvarna TE300 (verkocht)
Honda CRF1000 2016 Tresoldi replica
Locatie: Heerewaarden
Contacteer:

Re: probleem met blok splitsen

Ongelezen bericht door Jasper »

Huug schreef:gisteren een am6 geprobeerd te splitsen maar lukte ook niet zo makkelijk. Een pers heb je er naar mijn weten niet voor nodig.

Ik denk dat het probleem met olie lekken en die kapote kering met elkaar te maken hebben. doordat de kering niet goed meer werkt pers je ook brandstof in je blok waardoor er veel druk op komt en meer 'vloeistof' (olie en benzine) in je blok komt. Hierdoor is de druk zo hoog geworden dat hij door de kapotte pakking (die kapot is gegaan door de druk) nu blok'olie' uit gooit. Klinkt logisch als je het mij vraagt :happy: Kwam er gewoon dikke olie uit je blok of was het heel dun ?

om hem te splitsen kan je proberen om je koppelingsplaten te demonteren, een houten blok te maken wat in je koppelingshuis past en waarmee je dus je hele blok goed stil kunt zetten. Dan zou je met een grote dropsleutel de as van je krukas los moeten kunnen krijgen. Daarnaast ook je ontsteking van je blok halen want daar achter zitten ook nog blokbouten. Dan zou als het goed is je blok gesplitst kunnen worden. Ben ik miss iets vergeten ?
Er ziet niet voor niks een overloop achterop je blok :emo:
Dus druk opbouwen kan sowieso niet. En als je keerring lek is loopt meestal je blokolie juist je krukas holte in, dus loopt je cilinder op olie.
Gebruikersavatar
Daan22
Pro tuner
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 03 okt 2011, 12:45
Vervoersmiddel: derbi drd racing 2008 (verkocht)
YZ 250 F Rinaldi
Locatie: België

Re: probleem met blok splitsen

Ongelezen bericht door Daan22 »

gebruik eens een poulitrekker :eerie:

die zet je dan over het krukastandwiel en dan hard aan draaien, dan hoor je op een gegeven moment een knal.
dan is het eraf :emo:
#22
Gebruikersavatar
Sander
Moderator
Berichten: 4244
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 14:52
Vervoersmiddel: Derbi DRD Black Edition
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: probleem met blok splitsen

Ongelezen bericht door Sander »

Wat racevoenk zegt. Verder een vliegwieltrekker gebruiken voor de onsteking om die eraf te halen of ook een poulietrekker. Daar achter zitten nog bouten die je los moet draaien en dan is het gewoon op je krukas en je uitgaande secundaire as timmeren.
Jasper schreef: Maar Daan is te druk met wanken denk ik.
Jasper
Beheerder
Berichten: 6927
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 13:17
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 2007 supermoto(verkocht)
Derbi pro race crosser (verkocht)
Derbi gpr 70cc Sprinter
Derbi DRD PRO (verkocht)
Husaberg FE570 Supermoto (verkocht)
TM SMX450 2015 (verkocht)
Husqvarna TE300 (verkocht)
Honda CRF1000 2016 Tresoldi replica
Locatie: Heerewaarden
Contacteer:

Re: probleem met blok splitsen

Ongelezen bericht door Jasper »

Of een strip metaal gebruiken en die over je krukas leggen en met 2 draadeinders erdoor in je carters vastmaken en dan pers je zo je krukas eruit
Plaats reactie