Inbeslagname brommer (België)

Hier kun je al je off-topic of niet Derbi gerichte berichten kwijt.
CrazyGammer4357
Banden plakker
Berichten: 0
Lid geworden op: wo 29 nov 2023, 18:26
Vervoersmiddel: Skyteam Dax 50cc

Inbeslagname brommer (België)

Ongelezen bericht door CrazyGammer4357 »

Vandaag ben ik tegengehouden door een anonieme politiewagen. Ik reed op mijn Dax voor hun (te snel uiteraard) en dus hebben ze mij op de rollen gezet. De rollen gaven een snelheid van 62km/u aan, na correctie was dit 55, 10km/u te snel dus. Mijn brommer werd in beslag genomen.

De agent wist mij te vertellen dat ik mijn brommer na 30 dagen mocht gaan ophalen.

Ik vraag mij dus af welke overtredingen ik allemaal ben begaan en hoeveel mij dit zal kosten. Tevens weet ik ook niet wat ik allemaal riskeer (volgens de agent gewoon stallingskosten + takelwagen betalen en dan nog kosten voor het ombouwen en een mogelijke boete)

De brommer was helemaal origineel behalve de uitlaat. De garage waarvan ik deze heb gekocht heeft volgens mij een grotere sproeier gestoken waardoor mijn brommer sneller ging.

Krijg ik een rijverbod? Zullen ze mijn uitlaat er gewoon afhalen? In welke staat krijg ik mijn brommer uiteindelijk terug?

Mvg
Alex
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 341
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Inbeslagname brommer (België)

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Eerst en vooral: Ben je een Belgische inwoner en gebeurde het in België was je als Belg in Nederland aan het rijden.

Ik zal in elk geval al even meegeven hoe het zit als je een Belg bent en het in België is gebeurd.

Je brommer wordt onderzocht in de garage waar hij wordt gestald. Daar zullen ze de stukken die volgens hen niet origineel waren (dus de hogere behaalde snelheid mogelijk maakten) van de brommer halen en in beslag nemen.
Na 30 dagen mag je je brommer gaan ophalen (de gedemonteerde stukken blijven daar), je moet dan meestal wel ter plaatse even de kosten van het stallen afrekenen. Of je je brommer achteraf terug bij de politie moet aanbieden als je hem terug in orde hebt gebracht is blijkbaar niet in elke politiezones zo heb ik al gehoord.

Heb je geen voorgaande boetes/veroordelingen en je gaat akkoord met de vaststellingen heb je veel kans dat je er met een gewone boete van af komt. Wat dat kost kan ik niet zo zeggen, maar een vriend van me heeft het 2 jaar geleden nog voorgehad en dat kwam hen op een 300€ te staan. Die heeft ook direct toegegeven dat er aan de brommer was 'gewerkt'. De stallingskosten en werkuren van de garage waar de in beslag genomen brommer naartoe was gebracht kwam op een 290€.

Je krijgt gewoonlijk wat later ook nog even de vraag om naar het politiebureau te komen en daar een papier te tekenen waarin je afstand doet van de gedemonteerde stukken.


Als je pech hebt kan er een waslijst aan overtredingen en bijhorende boetes/veroordelingen volgen:

1. Geen geldige inschrijving want je brommer is geen brommer meer maar een motorfiets.
2. Geen geldige verzekering want je brommer is geen .......
3. Heb je geen geldig motorrijbewijs is dat ook een overtreding.

Het kan je in België dus aardig duur te staan komen. Maar staar je niet blind op de laatste opsomming. Ik heb de ervaring dat als je (bij een 1e overtreding) zelf gewoon toegeeft dat je brommer wel degelijk te snel reed je er meestal enkel met de stallingskosten en boete van af komt. Enige dat je nog kan zeggen is dat je er op de snelheidsteller maar maximum een 50 tot 54 km/u mee gereden hebt en dat je zelf verbaasd was dat het op de rolbank veel meer was.
Plaats reactie