Pas op: oplichting bij Derbi-aanbiedingen op Marktplaats en Facebook

Hier kun je onderdelen verkopen.
JorisV48
Banden plakker

Pas op: oplichting bij Derbi-aanbiedingen op Marktplaats en Facebook

Ongelezen bericht door JorisV48 »

Hoi mannen,

Ik wil even iets delen, want ik zag laatst een advertentie voor een mooie Derbi Senda op Marktplaats die echt te mooi was om waar te zijn. Onderhandelde, bleek vrij snel oplichting. Hopelijk voorkomt dit bericht dat iemand hier zijn spaargeld kwijtraakt.

De patronen die ik tegenkwam (en die je zo vaker ziet op Marktplaats en Facebook Marketplace bij brommer-aanbiedingen):
  • Verkoper zegt "in het buitenland te zitten voor werk" en kan niet afspreken om te bezichtigen
  • Vraagt om vooruitbetaling via een "veilige escrow" of betaaldienst die niemand kent
  • Stuurt nepfoto's of foto's gejat van een echte advertentie van een andere site
  • Dringt aan via WhatsApp om snel te beslissen, want "andere koper staat klaar"
  • Vraagt om je ID-kaart of bankgegevens "voor de transportverzekering"
Wat ik geleerd heb (en wat de politie ook adviseert):
  • Nooit aanbetalen zonder de brommer fysiek te zien en te starten
  • Reverse image search op de foto's (Google Lens werkt prima) om te checken of ze ergens anders staan
  • BTW-nummer of KvK opvragen als de verkoper zegt een bedrijf te zijn
  • Bij twijfel: gewoon weglopen, er komt altijd een volgende
Als je een dubieuze aanbieder/escrow-site/handelaar tegenkomt en niet zeker weet of het oplichting is, vond ik een onafhankelijke pagina met meldingen van online oplichtingsmethoden best handig om snel even te checken. Ze verzamelen actuele oplichtingstrucs (nep-webshops, escrow-zwendel, phishing) en je vindt vaak terug of een bepaalde naam al gemeld is.

Als iemand van jullie zelf eens iets verdachts heeft gezien op Marktplaats of FB Marketplace: gooi het hier in de draad, dan houden we elkaar scherp.

Groet,
Joris
Plaats reactie