Brommer loopt kut

Zoek je een onderdeel? Misschien hebben andere forum gebruikers het wel. Plaats hier je advertentie.
RemcoVDB
Beginnende Derbi fan
Berichten: 36
Lid geworden op: do 29 dec 2022, 00:26
Vervoersmiddel: Derbi senda sm drd 2012

Brommer loopt kut

Ongelezen bericht door RemcoVDB »

Hallo!

Ik ben Remco, dit is mijn eerste post op dit forum. Ik heb een derbi drd xtreme uit 2012, stage 6 50cc snel, technigas e-nox volledig ontgrenst, standaard carb sproeier 92.

Tot op het heden liep de brommer erg mooi zonder problemen. Alleen sinds een week loopt hij het ene moment nogsteeds erg goed en de andere stottert hij en wilt hij meteen afslaan als je de koppeling in trekt tijdens het rijden. Bij een stoplicht moet ik dan dus ook gas bij blijven geven. Meestal doet hij dit als het vochtig is buiten maar ik weet niet 100% zeker of het daar mee samenhangt. Gister carb eraf gehaald en schoongemaakt, sproeiers doorgespoten. Toen deed de brommer het weer prima, toen de brommer bij de sportschool neergezet en 2 uur later reed ie weer helemaal kut, vanochtend toen ik naar school reed, de eerste 2 km reed hij zonder problemen en vervolgens begon het stotteren en afslaan weer. Heb er nieuwe bougie en bougie dop opgezet en de kabel aan bij de kanten stukje afgeknipt. Het lijkt erop alsof wanneer die opgewarmd is hij dan slecht begint te lopen want als hij nog koud is doet hij het zonder problemen.


Iemand enig idee wat het kan zijn?
RemcoVDB
Beginnende Derbi fan
Berichten: 36
Lid geworden op: do 29 dec 2022, 00:26
Vervoersmiddel: Derbi senda sm drd 2012

Re: Brommer loopt kut

Ongelezen bericht door RemcoVDB »

Niemand?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Brommer loopt kut

Ongelezen bericht door 42 »

Bericht door Kata 2.0 » do 09 mar 2023, 15:33

Dat is inderdaad een rare zaak. Maar ik ging ook voort op hetgeen u had gezegd ivm het uitkuisen van de carbu.

Heb je de bougiekleur al ns gecheckt?

Maar dus om zeker te zijn -> koud starten is geen probleem en dan loopt het blok goed maar eens warm beginnen de problemen?

En wat doet je motor als je eens het gestotter begint en je zet dan de choke op?

42
Regende het toen ie bij de sportschool stond en staat ie thuis binnen of onder afdak ?
RemcoVDB
Beginnende Derbi fan
Berichten: 36
Lid geworden op: do 29 dec 2022, 00:26
Vervoersmiddel: Derbi senda sm drd 2012

Re: Brommer loopt kut

Ongelezen bericht door RemcoVDB »

De kleur van de bougie is redelijk wit, heb met die bougie rond de 20 km gereden, mischien moet die nog bruin worden? Chocke kabel heb ik eraf gehaald omdat als die aangesloten was al een klein beetje open stond en niet goed liep. De brommer heeft meer dan 1000 km goed gelopen, ik heb niks aan de setup veranderd of afgesteld
RemcoVDB
Beginnende Derbi fan
Berichten: 36
Lid geworden op: do 29 dec 2022, 00:26
Vervoersmiddel: Derbi senda sm drd 2012

Re: Brommer loopt kut

Ongelezen bericht door RemcoVDB »

Hij stond onder een afdakje, kwamen nog wel wat druppels op. Thuis staat ie in de garage. Ik meng trouwens 1:40 wat een tijdje geleden nog 1:50 was, zou het evt hier aan kunnen liggen?
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Brommer loopt kut

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Bougiekleur moet nadat de motor op temperatuur is en amper een paar km rijden al de kleur gekregen hebben die overeenkomt met het verbande mengsel. Dus na 20KM moet je hem al zeker kunnen aflezen.
Wit duidt op te arm mengsel (eventueel door aanzuigen valse lucht) zou ik zeggen.


Dus geen choke zeg je, de motor startte ondanks dat je geen choke (meer) hebt gewoon nog steeds goed?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Brommer loopt kut

Ongelezen bericht door 42 »

Denk dat ten eerste je sproeier aan de kleine kant is, mag best iets groter met die set up.
En ook doordat je 1:40 mengt krijg je een slechtere koeling dus gewoon 1:50 mengen.

Wat ik ook vermoed is dat ik met mn brommer als hij lang in de regen staat er wat water in mn tank komt door slecht afsluitende dop, start dan altijd heel slecht met een hoop witte rook, misschien heb jij ook dat probleem.
Soms kan een goede kwaliteit bougiedop ook nog verschil maken bij regen en vocht.
RemcoVDB
Beginnende Derbi fan
Berichten: 36
Lid geworden op: do 29 dec 2022, 00:26
Vervoersmiddel: Derbi senda sm drd 2012

Re: Brommer loopt kut

Ongelezen bericht door RemcoVDB »

Hallo!

Bedankt voor alle reacties, ik ben er inmiddels achter dat het de onsteking is. Af en toe na een stukje rijden ongeacht het nat is of droog wilt ie meteen afslaan ook tijdens het rijden als ik de koppeling intrek, dan gaat hij direct naar hele lage touren. Dan na een tijdje doet ie dat niet meer. En als ik hem dan op stilstand stationair laat draaien doet ie dat wel alleen gaat ie om de paar seconden een mili seconde uit en gaat dan weer verder. Hij slaat niet helemaal af. Alsof hij af en toe een vonk overslaat ofzo. Ook als ik een stukje volgas op hoge touren rij slaat hij ook opeens wat vonken over en reageert ie niet meer op het gas voor een seconde ofzo. Op de temperatuur metet geeft hij niet hoger aan dan 60 graden dus een warmloper ofzo kan het niet zijn.. iemand enig idee hoe ik dit moet oplossen??


Remco
Plaats reactie