Ik heb gister mijn Derbi Senda DRD Racing Limited Edition '07 gehaald!
Dit is 'm dan:

Nog best een mooi ding voor een 5 jaar oud bakbeest, maar is alsnog een opknappertje!
Vandaag ben ik meteen de schuur ingedoken want had gister geen tijd om te sleutelen en ben het frame maar kaal gaan maken aangezien ik dat opnieuw wil laten verchromen

Hier is wel te zien waarom ik hem opnieuw wil laten verchromen, maar het plan is anders geworden... we halen derest van de blanke lak er ook gewoon af met verf afbijt en dan maar gewoon goed onderhouden!

Ik begon met de buddy, meteen eraf gehaald en daarna verder gegaan met alle kleine kapjes. Allemaal mooi gemaakt met plasticlean! Daarna de wielen eruit gehaald en de voorvork (die is beschadigt) eruit gehaald.
Eenmaal op de helft zag het er alweer zo uit:

Aan het eind was ik klaar met het verwijderen van de achterbrug + Prolink ,veer en uitlaat. Wat een klote klus was dat, aangezien de hele boel verroest is door de nalatigheid van de vorige (eerste) eigenaar.. Dat bezorgt mij weer een hoop extra gezwoeg

Ben nu wel weer klaar met het gezwoeg met die verroeste assen, ga morgen verder.
Hij staat nu zo in de schuur:

Morgen weer verder totdat het hele frame kaal is

Vandaag na het paas ontbijt meteen de schuur ingedoken om te sleutelen!

Gister heb ik de prolink uit elkaar geprobeerd te halen, dat ging redelijk maar uiteindelijk kwam het laatste stuk (wat vastzit aan de achterbrug) er niet uit. De as zat compleet vast geroest...

Uiteindelijk maar een ijzerzaag op gezet en door de bout gezaagd, toen kwam het pas los:

de as is dus gewoon versmolten met de bus die erin zit

Dit is het stuk waar die is uitgehaald, ik ben zelfs een klein stukje het aluminium ingegaan aangezien er een ring om de as zat die ook helemaal vast zat waardoor ik tussen de ring en het aluminium moest zagen. Dat zorgde ervoor dat er een klein stukje uit is.

Toen dat eenmaal los was, ging ik de achterbrug schoonmaken door al het vet en vuil weg te halen met
benzine en een doek.

Dit is de kant die ik toen nog niet gedaan had:

En deze kant had ik al wel gedaan:

Ik ben na het schoonmaken door gegaan naar de veer om die eens onder handen te nemen, maar toen ik de vuil laag van de veer af haalde kwam ik erachter dat onder 't vuil geen wit meer zat, maar geel!

En zoals hier te zien is, mag ik wel een nieuwe veer gaan halen!

Het idee was om de moer los te draaien die de veer onder spanning houdt, de veer eraf te halen, opnieuw wit te spuiten. Dan de poot zelf schoonmaken met een staalborstel en dan opnieuw zwart spuiten. Maar zoals je op de foto ziet hebben we de moer helemaal kapot gedraaid/geslagen en de druk zelfs van de moer af proberen te halen. Maar hij wilde niet los komen... Tijd voor een nieuwe dus!? xd
Uiteindelijk maar verder gegaan met het kaal maken van het frame, eerst de olie tank eraf gehaald daarna de benzine tank en daarna het blok zelf.

Toen een paar spanbanden gepakt en 'm opgehangen aan het plafond.

En het blok op de werkbank gezet.

We hebben het blok eraf gehaald omdat je dan beter bij het frame kan maar ook omdat het blok zelf een beurtje nodig heeft, de verf moet er met een staalborstel afgehaald worden en daarna moet het overgespoten worden (het blok ga ik zwart spuiten). Zoals je ziet is het helemaal aan het roesten en afbladderen

Vandaag dus van 12 tot half 6 non-stop gesleuteld, nu wel weer klaar ermee (:
Morgen fftjes de remklauwen schoonmaken met benzine en een doek en kijken wat daarmee gebeurd want er zit wel lichte schade op en als dat te veel opvalt dan laat ik ze opnieuw spuiten.

24-09-2012
zo hee jongens! das een tijd geleden dat ik hier wat in heb gepost haha!
kwam doordat ik zo druk was met het opknappen van m'n derbi

hier nog even een foto van het eind resultaat:

wat is er nieuw/vervangen:
achterbrug
alle bouten en inbussen
voorvork
remklauwen
remblokken
uitlaat (is nu een Gianelli Conti en zit er op deze foto nog niet onder)
knipperlichten
koplamp
prolink delen
stepjes
ik heb er ook meteen een bijpassende Rockstar Energy helm bijgekocht want had eerst een wit met blauwe helm en dat ziet er niet uit op zo'n brommer..
het was een hele klus, maar al zeg ik t zelf: 't resultaat mag er wezen!
als 't zonnetje weer is een keer gaat schijnen hier dan maak ik nog ff een foto'tje van hoe ie nu is met die conti eronder!
als je nog geinteresseerd bent in een Marzochi voorvork, kijk dan even naar mijn aanbod in de aanbod sectie en bel/mail me even!
23-12-2012
een vast lopertje gehad... hoort erbij heh!?

Ik ging een stukje toeren met m'n vrienden (zo'n 200km) hele rit nergens last van gehad, bleef bij een vriend eten en reed vanaf zijn huis naar mijn huis (zo'n 3km). Onderweg gebeurde het onheil... een vast loper. De verdachte was natuurlijk meteen de oliepomp en de bougie bevestigde ons vermoede.. spier wit en zelfs blauw geslagen. Wit verziekend heet was t dus geworden..
Thuis meteen maar even de cilinder eraf getrokken ging gelukkig redelijk snel en makkelijk

zoals je ziet is ie er redelijk in gehapt

Hij zat flink vast gevreten in de cilinder wand...

Vanaf dat moment maar besloten niet meer te vertrouwen op een oliepomp en zelf maar gaan mengen (eigenlijk net zo makkelijk en veel betrouwbaarder).
De vast loper gebeurde 's avonds dus had geen tijd meer om de oude kit op te laten honen of een nieuwe kit te halen.
Even over na gedacht en toch maar besloten een nieuwe kit te halen aangezien het ophonen van een Alu Kit redelijk duur was volgends iedereen.
De volgende dag dus meteen naar jos dijkman en een ori vervangende kit gehaald (een Import ofzo).
Ik moet zeggen ik had er zo m'n twijfels over, het enige voordeel was dan weer wel dat het een Gietijzeren was dus dat was wel weer fijn. Gietijzer is eindeloos op te honen en word niet zo ontzettend heet.
Toen ging ik naar huis en meteen de kit erop gezet en alles weer in elkaar gezet. Zodra ik 'm startte begon de koelvloeistof tussen de binnenkop en de buitenkop eruit te lekken (en niet zo'n beetje ook). Ik meerdere keren weer alles uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet maar 't bleef eruit komen.. Toen nog zo'n afdicht rubbertje gehaald bij de plaatselijke brommerzaak en er maar 2 rubbertjes tussen gedaan, en 't werkt perfect!
Alle twijfels die ik over deze kit had zijn weg genomen, nu ik er alweer zo'n 1000km mee heb gereden. Hij loopt perfect en zelfs harder en zuiniger! Hij is perfect ingereden (zo'n 250km) met een standaard ontgrensde uitlaat. Na die 250km de Gianelli Conti er weer onder gezet en weer lekker gaan rijden!
De setup voor de vastloper:
Ori 50cc met zuiger met 1 zuigerveer
Sproeier 94 en TWV: 14/53
Topspeed: 96 KM/U
De Setup na de vastloper:
Import 50cc met zuiger met 2 zuigerveren
Sproeier 92 en TWV: 14/53
Topspeed: 103 KM/U
In de winter rijden is natuurlijk al leuk (zolang je maar voorzichtig en alert rijdt zodat je niet valt

Maar de winter is natuurlijk ook leuk om foto's te maken.
Na alles is m'n brommer er toch weer mooi uitgekomen: