Januari 2020 kocht ik deze brommer in de veronderstelling een goede brommer te kopen voor een flink bedrag. In het verleden veel brommers gehad, maar dit zou mijn laatste zijn. Dat was het ook, want man man... er is wat afgevloekt voor dit ding.
4 januari, uurtje rijden naar Zeeuws-Vlaanderen. Op het eerste oog leek de brommer netjes onderhouden, hier en daar wel een aantal kleine puntjes zoals de verf die losliet op het frame.
De brommer stond op slicks, ik kreeg er een setje velgen + banden bij. Leuk zou je denken, maar ook dit viel tegen. Wiellagers waren verrot en de banden konden direct vervangen worden. Na het oppompen bleek er ééntje lek te zijn en de ander heeft met een dusdanig te lage bandenspanning gestaan dat deze een verkeerde vorm heeft gekregen en gescheurd was.
Toen ik op weg was naar de verkoper kreeg ik een appje dat de achterrem niet op druk stond. 50 euro van de prijs af kunnen praten hiervoor, contactslot deed ook niks.
Buitenom dat was het een PERFECTE brommer, aldus de verkoper. Ik wil het woord 'was' even benadrukken...
Goed, ik een testritje maken. Niks aan de hand, geen harde opvallende geluiden.
Pittig wat eurootjes neergeteld om hem gelijk mee naar huis te kunnen nemen:

En toen begon de zware ellende, ik was op weg naar de lokale brommerboer om de banden te laten vervangen en achterrem op druk te laten zetten. Ik hoorde een vaag geluid, hoe meer toeren hoe harder het geluid.
Of het nou iets is geweest wat ik bij de aankoop niet heb gehoord, of dat het binnen korte tijd is misgegaan in het blok kan ik niet zeker zeggen. Wel is zeker dat dit geluid bij de aankoop niet zo sterk aanwezig was, bijgaand een filmpje wat ik een aantal dagen na aankoop heb gemaakt.
https://www.youtube.com/watch?v=rCFdR54tCuU
Brommerboer belde me op en vertelde dat een blokrevisie noodzakelijk was, ik zal je even vertellen dat je die dag niet teveel tegen mij moest zeggen...

Gevraagd wat het mocht kosten als hun de revisie gingen uitvoeren, moest rekenen op een 8 werkuren (x 50 euro) plus de bijkomende kosten. Het kon dus makkelijk oplopen tot een hoog bedrag. Gelijk een paar jongens in de buurt om advies gevraagd, waarvan meerdere aanboden om te helpen bij de revisie. Van dat aanbod heb ik gebruik gemaakt.
Uiteindelijk was er een knul die voor een schappelijk uurtarief de brommer onder handen wilde nemen, we hebben afgesproken dat hij het blok onder handen neemt en ik me bezig ga houden met de optische zaken.
Hier een aantal schrikbarende plaatjes:




Dit zal waarschijnlijk meer dan genoeg zeggen: hier is knap flink gebeund.
Tijd om het blok te splitsen, de cilinderwand had al een aantal matige krassen terwijl de cilinder nog geen 150km oud zou zijn..
Er was een MVT 50 Iron Max gemonteerd, opzich een prima budget cilinder. Met de tandwielverhouding toen ter tijd was het echt waardeloos. 11-48 zat er op, je bent meer aan het schakelen en koppelen dan dat je gas kunt geven.
De krukas demonteren was nog een karweitje opzich, 3 verrotte hamers verder:

Goed, m'n maat ging ondertussen lekker verder aan het blok en ik kon verder aan het frame wat we ondertussen al gestript hadden. Ook iets wat flink verneukt was, aluminium spuiten is nagenoeg niet mogelijk. En met een Motip verfje (zonder primer ook) kan je het helemaal vergeten.
https://www.youtube.com/watch?v=zc10kpe9_Gs
Dus maar begonnen met schuren, het plan was om het frame te gaan polijsten en weer in originele staat terug te brengen.
Korreltje P180 was wel nodig om de verf weg te schuren. Monnikenwerk...

En oja, de kroonplaten spuiten we ook maar even mee. Dat is wel zo handig.


Na de nodige uurtjes geschuurd te hebben kwam het idee in me op om afbijt te proberen, dat idee had ook wel wat eerder mogen binnenschieten trouwens. Goddelijk spul, even laten intrekken en je kunt de verf er zo af poetsen.

Ruim 15 uur verder is het frame verfvrij. Toen kwam het waterproof schuren aan de beurt, stapsgewijs van P600, P800, P1200, P1600, P2000, P2500, P3000, P4000 en als laatste P5000. Deze laatste 2 schuurkorrels moest ik op een speciale website bestellen, bijna nergens anders te vinden.

Progress bitches



Maar, er was meer dan alleen het frame. Even een kiekje van het subframe die ook op een zeer professionele wijze is gespoten...

Om het plaatje compleet te maken nog 's verrotte prolinklagers. Opzich is dat geen probleem, totdat je erachter komt dat de lagers voor een DRD niet passend zijn in een Pro achterbrug. Tik maar even 250 euro af voor de nieuwe lagers en bussen.
Paar weken op moeten wachten helaas, ze waren moeilijk leverbaar. Het heeft in die tijd op een ietwat lager pitje gestaan, ook omdat de bestelling van nieuwe onderdelen moest binnenkomen.

Bankrekening geplunderd, 640 euro lichter maar dan heb je ook leuke spullen.
Setup is als volgt geworden:
Airsal 80cc
Dellorto 21mm
MVT S-Race
13-53 twv
Doppler Endurance
Best een tijdje getwijfeld wat een goede setup zou zijn, budget hiervoor kon niet te hoog worden omdat het project al flink uit de klauwen liep. Een Top Performance 80 of een Airsal 80, beide interessant maar heb voor de Airsal gekozen omdat deze van aluminium is. Achteraf gezien niet de beste keuze, voor de gemiddelde 80cc was het vermogen een beetje aan de slappe kant.
De MVT S-Race heb ik nieuw gekocht, ook dit was niet slim. Deze had een veel te lage ophanging, hier zal ik later nog op terug komen.
Blok gesplist, lagers eruit en ook de carters mochten kaal gemaakt worden. Ik ben de afbijt eeuwig dankbaar...

Ook hier zat veel tijd in, omdat zo'n carter flink wat lastige hoekjes en vormen heeft.
Maar het is gelukt!

Die zijn ook weer schoon


Blokje opbouwen, hier heb ik weinig foto's van maar zal ze even showen:


Blokje staat in elkaar, dat ging soepel. Achteraf hebben we geleert dat er beter gelijk een 5 plaats koppeling in had gemoeten. De originele 4 plaats schijnt niet overweg te kunnen met een Airsal 80cc. Een aantal ritten met een gigantisch slippende koppeling gereden.





Blok netjes gespoten in de zilveren Motip Engine Paint, prima verfje zolang het niet in aanraking komt met benzine of andere vloeistoffen. En ga jij maar 's even een brommer afstellen zonder iets te lekken.

2x gespoten, blok gemonteerd en daarna de rest van de brommers verder gaan afwerken.
Kappen die passend zijn op een Pro, ook zoiets waar je echt blij van word.
Het ganse internet afgezocht naar een enigszins betaalbare kap, want de linksachter kap ontbrak. Veel gezeur, uiteindelijk een kapje kunnen bestellen via Duitsland. Alsnog 60 euro verder, maar ik had 'm tenminste.
Ik heb de schildersopleiding gevolgd die beschikte over een spuitcabine, daar kon ik mijn kapjes spuiten. Toen onze gezellige grote vriend Corona in Nederland kwam buurten heeft dit een tijdje stil gelegen, maar uiteindelijk zijn ze gespoten in RAL 3004 2 componenten.





Ook het subframe was dus toe aan een nieuwe verflaag, hiervoor hebben we een aantal lagen roestwerende zwarte verf gespoten:

De kroonplaten zijn ook kaal, deze heb ik licht opgeschuurd maar verder niet gepolijst. De ruwe structuur vond ik wel gaaf.

Toen elektronica! Jeeujjj, de kabelboom was eigenlijk een soort van dolhof, hier en daar een tapje die het bij elkaar moest houden maar uiteindelijk was er niks wat nog werkte. Geen verlichting, geen dashboard, helemaal niks.
Op marktplaats een Pro kabelboom kunnen scoren die nog vrij netjes en origineel was:

En de opbouw!

Helaas zijn er tijdens het project een aantal foto's kwijtgeraakt, waardoor er ook een stukje informatie en beeld mist.
Er heeft veel tegen gezeten, zo hebben we het blok voor de 2e keer moeten reviseren omdat er een aantal keerringen niet goed gemonteerd waren. Blokje kon dus weer open, gelijk meer weer opnieuw spuiten ook.
Afstelling was ook nog een dingetje, ik had 7 carburateurs tegelijkertijd (!) op de werkbank liggen. Ik ben 2x opgelicht met een imitatie die gigantisch lek was, toen dacht ik een goede koop te maken door een originele Dellorto 19mm en 21mm te kopen, 2e hands bij een handelaar. Bleek een opschuif carburateur te zijn welke ze vaak gebruiken bij Zundaps etc. Uiteindelijk hebben we een verloopstukje gemaakt zodat de Dellorto 21mm alsnog passend werd. Toen deze uiteindelijk zat was het een kwestie van de juiste sproeier erin en rammelen maar.
Paar honderd kilometer ingereden, dat heb ik gedaan met de Yasuni R2:

Later kwam de MVT S-Race erop en was het project zo goed als klaar.


En ja, vroeg of laat zou het gebeuren. In mijn geval was het wel behoorlijk vroeg...

Einde verhaal, ik was staande gehouden omdat m'n uitlaat te laag hing. Verder hadden de agenten geen problemen met de snelheid of met het geluid wat eruit kwam maar ze zagen gevaar in de uitlaat die erg laag over de grond hing. Deze kon zo nu en dan ook wel 's de grond raken, maar heb er verder geen last van gehad. Agenten stonden op het punt een WOK te geven, heb de situatie uitgelegd. Er zit 5 maanden werk en 4500 euro in verstopt en uiteindelijk maar 2 weekjes op kunnen rijden. Daar hadden ze begrip voor, ik mocht mijn weg vervolgen naar huis maar mocht daarna niet meer rijden. Ik heb met de politie afgesproken dat hij binnen een maand verkocht zou zijn, in dat geval zou ik geen WOK krijgen.
Gelukkig binnen een maand kunnen verkopen, ik heb mijn (intens grote) verlies genomen en volgende week ga ik kijken voor een auto. Dit tijdperk laat ik graag achter me, hoewel ik er ook met plezier op terug kan kijken.
Dit projectlog is wellicht een beetje rommelig, en is ook zeer zeker niet compleet. Maar zo hebben jullie toch een impressie van onze beunerijtjes.
Filmpje voor onze liefhebbers:
https://www.youtube.com/watch?v=0xdNy6I85jY
Grtz Matthijs