Pagina 4 van 6

Re: Xtreme 50R 88cc

Geplaatst: vr 20 apr 2018, 14:52
door Narco
En de BRK Cross is ook binnen !

We hebben toch niet voor de Yasuni R4 gekozen omdat we het wel leuk vonden om voor full BRK te gaan.
Volgens mij hebben we straks de 1e Xtreme R 88cc 'Full BRK' op het internet.

En alhoewel de Yasuni R4 een hele mooie pijp is, is de bevestiging ruk want op internet zie ik alleen maar hele lelijke bevestigingen via de passagier voetsteun.


Afbeelding

Afbeelding

Re: Xtreme 50R 88cc

Geplaatst: vr 20 apr 2018, 21:27
door WV
dit porno pijpje is veel mooier :wub: :wub: :wub:

ga bij mezelf een prorace blokje er ondergooien, denk aan een scr 70 bovenlangs :wub: :think:

Re: Xtreme 50R 88cc

Geplaatst: ma 23 apr 2018, 15:06
door Narco
Ja ik heb er ook geen spijt van, het laswerk is super mooi en dat middendeel is super dik, je ziet meteen dat het voor een bigbore is.

Inmiddels begonnen met het freeswerk aan het carter, met als eerste het groter maken en laten aansluiten van de spoelpoorten.
De linker is al bijna klaar.

Afbeelding

Re: Xtreme 50R 88cc

Geplaatst: ma 23 apr 2018, 17:16
door WV
netjes! :thumbup:

Re: Xtreme 50R 88cc

Geplaatst: ma 23 apr 2018, 18:38
door hsp
Frees je m af op de pakking? Die willen nog wel eens iets groter zijn dan de cilinder zelf, was bij mijn cilinder in ieder geval wel het geval. Weet niet hoe dat bij de BRK cilinder zit. Ziet er verder allemaal wel leuk uit.

Re: Xtreme 50R 88cc

Geplaatst: di 24 apr 2018, 20:30
door Narco
@HSP Ja klopt, de voetpakking is rondom 1mm ruimer.
Ik zet tussendoor steeds de cilinder op het halve carterdeel, en controleer dan of ik al genoeg heb weggefreesd.
De spoelgaten in het carter sluiten nu perfect aan op de spoelpoorten van de cilinder, dat is dus al klaar.

Ik ben nu begonnen aan het frezen van de krukasholte.
Deze heeft een diameter van 78mm.
De BRK krukas is 77mm dus is er rondom 0,5mm ruimte, maar … helaas steekt het oog van de drijfstand (big end) ruim één millimeter buiten de krukwangen uit, waardoor de krukas alsnog niet in het carter past. Zie 1e foto.

De krukasholte moet dus iets ruimer gemaakt worden.
Het mooiste is natuurlijk om dit ‘professioneel’ op te boren of te kotteren, maar ik doe het met de handfrees en schuur daarna alles glad. Ik ben al begonnen en hoop morgen of overmorgen klaar te zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Re: Xtreme 50R 88cc

Geplaatst: wo 25 apr 2018, 22:44
door Narco
Ik heb nu een band van 10mm breed 1,5mm ingefreesd, dat moet volgens mijn 'berekening' genoeg zijn om het big end de ruimte te geven.

Jammer dat ik nergens op internet foto's of iets kan vinden hoe anderen dit gedaan hebben.

Ik heb het al goeddeels glad geschuurd met korrel 180, morgen nog even de laatste krasjes wegschuren en dan de andere carterhelft op dezelfde manier.

Afbeelding

Afbeelding

Re: Xtreme 50R 88cc

Geplaatst: vr 27 apr 2018, 07:11
door JoopKarelSpank
hoeveel zouden de maten af kunnen wijken als het blok warm is eigenlijk?

Re: Xtreme 50R 88cc

Geplaatst: vr 27 apr 2018, 12:17
door Narco
@Joop, ik durf daar niet echt iets met zekerheid over te zeggen, misschien dat het wel 0,1 mm kan schelen.
Maar de originele krukas heeft rondom 0,5 mm speling en dat hou ik nu ook aan voor het big end.

Re: Xtreme 50R 88cc

Geplaatst: vr 27 apr 2018, 21:28
door Xtreme-R
Geweldig keurig project! Ben benieuwd naar het eindresultaat!

Re: Xtreme 50R 88cc

Geplaatst: vr 27 apr 2018, 22:55
door Narco
Xtreme-R schreef:Geweldig keurig project! Ben benieuwd naar het eindresultaat!
`
Dank je wel, ik ben ook benieuwd hoe het blok gaat presteren, ik hoop er 25pk uit te halen, maar misschien is 21-22pk meer realistisch.

Ik heb de andere carterhelft vanavond ook gefreesd en globaal glad geschuurd.

Afbeelding

Re: Xtreme 50R 88cc

Geplaatst: za 28 apr 2018, 09:36
door JoopKarelSpank
Als je op internet gaat zoeken naar wat mensen beweren aan vermogen te behalen zit er ook wel flink verschil in de meetwijze denk ik soms wel eens. ben ook benieuwd waar je op uit gaat komen. Wat ben je uiteindelijk van plan te gaan doen met je build?

Re: Xtreme 50R 88cc

Geplaatst: za 28 apr 2018, 13:00
door Narco
@Joop, het wordt de hobby brommer van me jongste zoon waar hij zich op kan uitleven in achteraf gebieden en voor meetings
En hij zal er ook wel een enkele keer mee naar school of zijn werk gaan, maar zeker geen daily rider.
Ik heb ook zo mijn twijfels aan wat er op youtube soms allemaal geclaimd wordt aan vermogen ... zoals een 88 bidalot die 27pk zou doen ... ???

Re: Xtreme 50R 88cc

Geplaatst: za 28 apr 2018, 13:03
door hsp
Narco schreef: Dank je wel, ik ben ook benieuwd hoe het blok gaat presteren, ik hoop er 25pk uit te halen, maar misschien is 21-22pk meer realistisch.
21-22 zou je normaliter wel moeten halen. Ga je de carters ook nog bewerken voor een betere flow van het membraan naar de spoelpoorten? Scheelt ook weer vermogen.
JoopKarelSpank schreef:Als je op internet gaat zoeken naar wat mensen beweren aan vermogen te behalen zit er ook wel flink verschil in de meetwijze denk ik soms wel eens.
Dat scheelt inderdaad best veel. Mijn blokje draaide bij mij 19pk en bij de eigenaar daarna op een andere bank 21pk en een beetje. Zit blijkbaar best veel verschil tussen die banken.

Re: Xtreme 50R 88cc

Geplaatst: do 03 mei 2018, 18:36
door Narco
hsp schreef:Ga je de carters ook nog bewerken voor een betere flow van het membraan naar de spoelpoorten? Scheelt ook weer vermogen.
Nee, ik was eerst wel van plan om het carter aan te passen voor een (dual stage) Boyesen membraan, maar heb dat idee laten varen voorlopig.

Ik had nieuwe blok en kruklagers en keerringen etc gekocht en Motip Engine paint.
Dacht ik gister mijn blok weer in elkaar te zetten en daarna te spuiten, zie ik op het laatste moment dat ik de verkeerde krukas lagers gekregen heb, ik had MVT C4 lagers besteld maar heb helaas C3 lagers gekregen, namelijk '6204 ETN9/C3H'.
Dit zijn wel goede lagers maar geen C4, ben ik toch bang die te warm gaan lopen bij hoge toeren.
Omruilen dus maar en dus weer vertraging.

Afbeelding

Afbeelding

Re: Xtreme 50R 88cc

Geplaatst: za 05 mei 2018, 19:06
door Narco
Probleem weer opgelost, ik heb nu C4 lagers dus kan weer aan de slag.

Ik heb trouwens de sleuf in het carter voor de waterkoeling ruim een centimeter breder gemaakt (6mm aan iedere kant breder gefreesd), zodat deze nu wel aansluit op de koelsleuf van de cilinder, want die is op de BRK een stuk breder dan origineel.
Ik hoop/denk met die aanpassing een net iets betere koeling te krijgen, temeer ook omdat ik sowieso ook nog de radiator ga vergroten of verdubbelen.

Afbeelding

Afbeelding

Re: Xtreme 50R 88cc

Geplaatst: wo 09 mei 2018, 11:04
door JoopKarelSpank
Hoezo heb je er eigenlijk voor gekozen niets met je inlaat te doen? Ben benieuwd wat het resultaat gaat zijn! Ga je voor 2 radiatoren? Denk dat je hem dan met wat moeite nog een beetje origineel ogend kan houden. Vind 1 zo'n brede radiator nooit zo mooi

Re: Xtreme 50R 88cc

Geplaatst: do 10 mei 2018, 20:21
door Narco
JoopKarelSpank schreef:Hoezo heb je er eigenlijk voor gekozen niets met je inlaat te doen?
Omdat ik niet zie hoe ik daar een merkbare winst mee kan halen.
Ik zet er een Polini Big Valve mebraan in en die past zonder aanpassingen.
JoopKarelSpank schreef:Ben benieuwd wat het resultaat gaat zijn !
Anders ik wel. Me zoon hoopt op een brommer die ziekelijk goed optrekt en een beetje makkelijk wheelies kan maken.
Als die op de testbank 20 - 21 echte pk's doet ben ik dik tevreden.
JoopKarelSpank schreef:Ga je voor 2 radiatoren? Denk dat je hem dan met wat moeite nog een beetje origineel ogend kan houden. Vind 1 zo'n brede radiator nooit zo mooi
Ik denk dat ik er een enkele, iets grotere en dikkere radiator op zet van een 85 cross.
Hoe dan ook, ik denk sowieso dat de originele radiator te klein om voldoende te koelen dus ik moet wat.

Re: Xtreme 50R 88cc

Geplaatst: vr 11 mei 2018, 10:54
door Joostmesu_1998
Narco schreef:Probleem weer opgelost, ik heb nu C4 lagers dus kan weer aan de slag.

Ik heb trouwens de sleuf in het carter voor de waterkoeling ruim een centimeter breder gemaakt (6mm aan iedere kant breder gefreesd), zodat deze nu wel aansluit op de koelsleuf van de cilinder, want die is op de BRK een stuk breder dan origineel.
Ik hoop/denk met die aanpassing een net iets betere koeling te krijgen, temeer ook omdat ik sowieso ook nog de radiator ga vergroten of verdubbelen.
Met grote stroomsnelheden van de kvs is deze verbreding wel nutting omdat hier anders natuurlijk een doorstroom obstakel komt vanaf de cilinder naar het koelkanaal in de carters. Ik heb alleen geen idee hoe snel de kvs stroomt in de derbi koelcyclus. Echter is de koeling meer afhankelijk van het langsstromende volumedebiet. Ook natuurlijk door het warmte-wisselend oppervlak wat je al groter hebt door de dubbele radiateur.

Re: Xtreme 50R 88cc

Geplaatst: vr 11 mei 2018, 17:12
door hsp
Ik denk persoonlijk dat wanneer je goede olie gebruikt de temperatuur gewoon prima op orde is met standaard radiateur. Mijn team 80 werd zelfs minder warm dan m'n originele cilinder. Dubbele raditeur is denk ik niet nodig. Wel gaaf natuurlijk.