Pagina 1 van 3

Derbi GPR50 Racing - Opknappertje krijgt grote beurt

Geplaatst: za 22 dec 2012, 12:41
door Pimmie
Nou daar issie dan, het (eind)resultaat van de grote beurt :woot: (Tot nu toe....)
JvS schreef:eindresultaat?
wat is dit voor kut project
En voor mensen als JvS, lees eerst het hele topic maar eens... Ik heb namelijk gewoon een BAAN, en heb niet altijd tijd om met dit ding te sleutelen. Afgezien van het feit dat ik em nog geen 3 maanden heb. Tis nog niet veel, maar toch leuk om weer mee te beginnen na al die tijd!

Heb stiekem in de tussentijd wel alle onzin uit veel posts weggehaald, en een beetje bijgewerkt om het leuk leesbaar te houden....
Afbeelding

--------------------------------------------------------------------------------


Hallo allemaal,

Ik ben afgelopen week maar eens begonnen mijn GPR een grote beurt te geven. Aanleiding tot dit alles is dat sinds ik hem kocht op ik altijd al gedoe had. Hij liep op zich redelijk, maar starten was een ramp, en ik moest hem bijna altijd aanlopen. Ook had ie nog wel eens de neiging blauwe mist te veroorzaken tijdens het koud starten. Warm starten was helemaal een ramp, dan moest ik echt flink~10km/h aanlopen, met de startmotor kon ik vergeten.

Dan liep ie eindelijk een beetje, maar moest ik in zo'n beetje elke versnelling vanaf 7000 rpm aanhouden, anders stotterde het enorm en was er zo goed als geen vermogen en viel ie zelfs terug. Niet echt lekker rijden, met ook nog eens dat ie nog wel eens af wou slaan bij een verkeerslicht (ja leuk joh, rotterdam eo. :sick: Dat alles terzijde reed ie dan uiteindelijk best wel redelijk, waar ik zelfs de 80 heb gehaald op t rechte stuk @~10500-10750rpm, met tikjes tot 82. Maar voor in de stad was het waardeloos.

Wat bleek: heel leuk dat de vorige eigenaar de prop uit de uitlaat heeft gehaald, afgeknepen, en ontgrensd, en ook heel leuk die grote sproeier, maar stel dat ding dan wel fatsoenlijk af! Wat dus nu overduidelijk niet het geval is: bougie is zwarter dan zwart, met enorm veel aanslag. Wonderlijk dat dat nog vonkte.

Het frame staat nu met slechts het voorwiel en het blok er nog aan in de padlock, en met schoonmaken van alle kappen, de radiator en het frame ben ik al een heel stuk. Kwam genoeg bagger af om een leuk plantje in te zetten ofzo. Aankomende weken zal ik het blok onder handen gaan nemen: hij gaat zoizo tot op de lagers uit elkaar, wil wel eens zien wat 1000en kilomerters te rijk rijden, naast wat de vorige eigenaar dan ook allemaal uitgevreten heeft met dat ding, dat blok heeft aangedaan. Daarnaast is het ook echt gewoon tijd, wil ik er nog wel flink wat jaar plezier van kunnen hebben. Dus er zal veel vervangen moeten gaan worden ben ik bang. Viel uiteindelijk nog best mee gelukkig!

Nu ik zo'n beetje aan de eerste onderdelen-bestel ronde ga beginnen kom ik hier om mijn voortgang in dit alles te delen, in de hoop dat jullie in ruil daarvoor mij antwoord kunnen geven op de vragen welke ik tijdens dit alles zou kunnen hebben. Het is alweer flink wat jaren geleden sinds ik voor het laatst met tweetakt motoren bezig was, en om eerlijk te zijn: ik weet dan wel tot op het schroefje en onderdeeltje hoe alles in elkaar steekt, hoe het werkt, maar hoe ik bijvoorbeeld het bepalen van de optimale sproeier moet doen zou ik echt niet weten.

Ik zal later vanmiddag mn camera eens leeg halen om een paar fotos te posten. EDIT: Helaas, ik dacht dat ik de camera bij me had maar die ligt nog bij mn ouders naast het frame... Wordt dus nog even wachten!

Re: Derbi GPR50 Racing

Geplaatst: di 25 dec 2012, 00:39
door 3SEN
not sure if troll

Re: Derbi GPR50 Racing

Geplaatst: di 25 dec 2012, 00:51
door Pieke
Ik ben benieuwd!

Re: Derbi GPR50 Racing

Geplaatst: vr 28 dec 2012, 23:33
door Pimmie
3SEN schreef:not sure if troll
Kijk, dit is de reden dat ik tot nu toe erg terughoudend ben geweest om waar dan ook iets te melden over mn GPR... Het is al een aardig tijdje geleden dat ik in deze 'scene' bezig ben geweest, en ik ben dus eigenlijk gewoon (weer) een n00b. 3SEN, heel erg bedankt voor de constructieve bijdrage in ieder geval! :clap:
Pieke schreef:Ik ben benieuwd!
Pieke, bedankt voor op zijn minst 1 positieve reactie! Als deze er niet onder had gestaan had ik dit hele forum links laten liggen...

Dit gezegd hebbende, er is in ieder geval flink wat voortgang, al zijn de plannen enigzins bijgesteld: dat ding is ZO VRESELIJK SMERIG van al het zand met kettingvet etc. dat ik teveel tijd nodig heb om het allemaal netjes te krijgen om er nog iets leuks mee te doen... Ik heb hem namelijk hard nodig na 7 januari! Dus: het blok blijft (helaas) in elkaar, enige wat verandert zijn de eindverhouding (vandaag 52/13 in huis gehaald vandaag ipv de 53/12 die er om zat, toch net dat beetje extra) en het netjes afstellen van de carb. Ik heb maar een setje sproeiers (90, 88 en 86) gehaald want die 92 die er nu in zit is helemaal niks. Lijkt mij zo dat ik het daar wel mee moet gaan redden.

Ook in de uitlaat ging best nog wel wat tijd zitten: dat hele ding was verroest als de pest, maar nu weer helemaal netjes geborsteld, geschuurd en in het zwart overgespoten (ja met van die hittebestendige zooi ja!). Morgen alleen nog ff die piel er af slijpen, netjes dichtlassen, en de laatste laagjes er over, dan is dat af.

Om jullie niet te lang te laten hangen met alleen maar wat tekst zal ik morgen een paar foto's maken van hoe het geheel er nu bij ligt en staat. Best wel zielig eigenlijk, nu dat hele ding uit elkaar ligt is het niet veel meer om tegen aan te kijken! Ik dacht dat ik nog op zijn minst 1 foto had van toen ie nog in elkaar zat, maar niet dus... Dus het uit elkaar halen hebben jullie gemist (sorry!) maar van het opbouwen zal ik flink wat foto's maken, zodat ik tenminste nog iets kan delen hier. Ben zoizo nog niet klaar met schoonmaken, dus zal ook wat foto's van alle ellende maken en posten morgen, kunnen jullie lachen!

Morgen rond deze tijd het vervolg....

Re: Derbi GPR50 Racing

Geplaatst: za 29 dec 2012, 00:03
door Pieke
Ik vind het altijd wel leuk om een wat langer- en van interpunctie voorzien, in tegenstelling tot velen- stukje tekst te lezen. Wat foto's zou ook leuk zijn, maar als je aangeeft dat die nog zullen komen, dan komt dat vast helemaal goed.

Wat je sproeiers betreft is het altijd wel een beetje trial and error. Het zou zomaar kunnen dat je met deze maten de juiste te pakken hebt en anders zul je er nog wat andere bij moeten kopen. Afstel HOW-TO doorwerken zou gewoon voldoende moeten zijn voor het juiste resultaat.

Veel succes en post vooral nog wat beeldmateriaal :happy:

Re: Derbi GPR50 Racing

Geplaatst: za 29 dec 2012, 01:03
door Timmerman101
ik vind het altijd mooi als er mensen zijn die een afgeragt hok tot een nieuw leven creëren :happy:

ik volg deze log,,'

en gouw even wat plaatje's showen
ben best benieuwd hoe die eruit ziet :emo:

Re: Derbi GPR50 Racing

Geplaatst: za 29 dec 2012, 12:58
door DaanS
Vind ik ook Dennis, daarom doe ik dat ook :emo:

Idd snel even wat plaatjes uploaden :happy:

Re: Derbi GPR50 Racing

Geplaatst: za 29 dec 2012, 13:43
door spijker95
Jup deze volg ik ook

Re: Derbi GPR50 Racing

Geplaatst: za 29 dec 2012, 14:53
door kanaleveger
Heb nog een gpr 125cc veer en gpr 125 4 zuigerige voorremklauw voor je liggen :happy:

Re: Derbi GPR50 Racing

Geplaatst: za 29 dec 2012, 17:59
door rené
ben ook benieuwd :) ik vond dat sleutelen aan de gpr nooit alles, altijd dat gekloot met die kappen er op en eraf :wall: aangezien die van mij nog wel eens wat had

Re: Derbi GPR50 Racing

Geplaatst: za 29 dec 2012, 23:29
door Frnk93
Wat zijn je plannen kwa uiterlijk en set-up? ben benieuwd! :thumbup:

Re: Derbi GPR50 Racing

Geplaatst: za 29 dec 2012, 23:51
door Pieke
Als ik het goed gelezen heb, wordt ie weer helemaal vers gemaakt :happy:

Re: Derbi GPR50 Racing

Geplaatst: zo 30 dec 2012, 00:00
door Pimmie
Frnk93 schreef:Wat zijn je plannen kwa uiterlijk en set-up? ben benieuwd! :thumbup:
Ik HAD grootse plannen (70/80cc, race krukas, race koppeling, grote carb, nieuwe uitlaat, elektra herontwerpen) echter viel het hele proces toch nogal tegen: zoals geschreven ging er veel te veel tijd zitten in het netjes maken van het hele ding, hier een impressie van hoe het er uit zag: (beeld je alles rond de ketting nog net iets erger in, de vorige eigenaar was erg fanatiek met kettingvet.... Erg leuk in combinatie met veel zand!)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook heb ik hem snel weer nodig (7 jan). Daarnaast is mijn kennis toch wat roestig geraakt sinds mijn vorige brommertje (toch alweer ruim 7 jaar geleden....) Heb dus uiteindelijk besloten hem maar zoveel mogelijk origineel te laten, hij is alleen ontgrensd. Daarnaast gewoon helemaal schoon te maken en eens alles nalopen, dan moet ie uiteindelijk toch tegen de 90-95 (JA mooi niet dus!) lopen (hij liep krap 80 voor ik em uit elkaar haalde)

Ik had heel wat foto's beloofd, maar ik ben dusdanig druk geweest dat ik dat een beetje vergeten ben, al heb ik er wel een paar!

Aleereerst de uitlaat: helaas geen foto's van de 'voor' situatie, daar deze eigenlijk te erg voor woorden was. Zowel uitlaat als demper waren HELEMAAL verroest, alleen het tuutje van de demper had nog chroom. De rest zag er zo uit:
Afbeelding

Na bijna een hele dag borstelen (elektrisch uitteraard, anders was ik helemaal een week bezig!) en schuren, heb ik er een paar laagjes kachel-lak overheen gedaan, dit is het resultaat:
Afbeelding
Afbeelding

Ook vond ik 150-200 euro voor een nieuwe radiator nogal veel als ik er toch niks aan ga veranderen, dus heb ik die ook helemaal uit moeten peuteren met een sate-prikker, is ook bijna een hele dag in gaan zitten, maar hij is weer helemaal schoon! Hij is dan wel duidelijk aan het eind van zn leven, maar ik kan dr nog wel ff op rijden tot al die grootse plannen uitgevoerd gaan worden :P (Kwam en flinke vuist vol zand uit...)
Afbeelding

Vandaag heb ik het ontmantelen en schoonmaken zo'n beetje achter de rug, en ben ik vanmiddag begonnen met weer in elkaar zetten.

Vanochtend stond ie er zo bij:
Afbeelding

En nu staat ie zo op me te wachten tot ik weer verder ga:
Afbeelding


Helaas voor julllie niet echt spannend of spectaculair, maar toch een leuke introductie van wat ik heb. Zo kunnen we elkaar toch langzaam een beetje leren kennen!

In ieder geval bedankt voor de positieve reacties, ik zal hier zeker nog een paar updates achter aan gooien na de jaarwisseling! :wave:

Wordt vervolgd....

Re: Derbi GPR50 Racing

Geplaatst: zo 30 dec 2012, 00:10
door Xrace_supermotard
Daar zal je heel wat werk aan hebben, maar je bent al goed bezig zie ik, volhouden zo en maak er weer wat moois van :thumbup:

Re: Derbi GPR50 Racing

Geplaatst: zo 30 dec 2012, 00:14
door Pimmie
Jazeker, ik hoop echt dat ik hem in elkaar ga krijgen voor de 7e.... Wel leuk om er weer mee bezig te zijn! Nu snap weer ik waarom ik er vroeger zo mee bezig was. Op de middelbare school had ik een speedfight en een sleutel-puch, maar die zijn er uit gegaan toen ik uit huis ging. :(

Re: Derbi GPR50 Racing

Geplaatst: zo 30 dec 2012, 00:17
door Xrace_supermotard
das niet zoveel tijd he, 7 januari, maar als je goed doorwerkt haal je het wel hoor, succes in ieder geval en amuseer je er natuurlijk ook mee, das ook belangrijk :thumbup:

Re: Derbi GPR50 Racing

Geplaatst: zo 30 dec 2012, 01:56
door Pimmie
I know, ik weet t... Ik zit erg krap qua tijd, maar ik heb net een nieuwe baan, en ik begin die week woensdag. Hij moet dan gewoon klaar zijn, punt uit. :twisted: Wordt inderdaad wel een haast-klusnooit goed..., maar ik weet in ieder geval zeker dat ie beter loopt dan hiervoor, en dat ie mooi schoon en alles is, dan kan ik later wel iets leuks met dit ding gaan doen....... :dry: Heb hem tenslotte pas een kleine honderd dagen! Het leukste moet nog komen......

Dan nu... het lange verhaal:

Hoe ik tot dit 'project' gekomen ben: Ik ben gewoon een zeikerd, hij was me te vies, veel te vies... :sad: De uitlaat was zo verroest dat ik bang was dat ie er af zou vallen. De tandwielen waren verrot, dus die moesten zoizo vervangen worden. De remvloeistof achter is mooi bruin, en hij deed het niet echt goed meer. Starten ging voor geen meter, heel vaak moest ik flink aanlopen, en tenslotte: hij stotterde in het midbereik (4000-5000) (echte powerband zit veel hoger besef ik me nu, daar heb je het feit dat het te lang geleden is weer, weet al die shit gewoon niet meer :think:)

Als ik eens terugkijk op de afgelopen maanden sinds ik hem kocht liep ie op zich best wel redelijk... Heb dr toch flink wat kilometers op gemaakt sindsdien. Alleen al om hem op te halen heb ik ruim 200 kilometer afgelegd op dat ding om hem bij mijn ouders thuis te krijgen, laat staan de ritjes naar mn ouders en mij (~70km) heen en weer sinds dien! Al met al, toch lekker ingereden ongeacht zo verrot als dat ding eigenlijk was. Ook soms nog eens met mn meis achterop soms, wel korte stukjes (<10 km), al was ie dan toch een stuk minder sterk.(Ik weet ook niet hoe ze het doet... Ik krijg het niet voor elkaar bij haar iig! Klein klotezitje....) Top met zn tweeen heb ik niet gevonden, boven de 60-65 vond ik niet meer lekker rijden, wil wel in 2 hele stukken overkomen! :silent: In mn eentje had ik in ieder geval 10500rpm@~80kmh op de top (met wind mee iets harder ;)).

Maarrrrr.. Dat ie zo stotterde tussen 3500 en 5000-7000 stond me niet aan. Dit was de druppel en heeft mij ertoe aan gezet hem zelf maar helemaal uit elkaar te halen, ongeacht dat het al een tijd gelden is dat ik me hiermee bezig hield. Omdat ik geen zin had om een dealer hiervoor dik geld te gaan lopen betalen. Laat staan al het schoonmaakwerk, als iemand dat ook nog eens voor me moet gaan doen kan ik net zo goed een nieuwe kopen! :eerie: Hoe moeilijk kan het zijn? Heb het eerder gedaan, weet hoe een brommer/scooter en een blok in elkaar zit, en heb er tussen mn 14 en 18e toch redelijk mee bezig gehouden. Motorzaagjes/grasmaaiers enzo reviseren, mn puch en die speedfight. Toch leuke dingen mee gedaan.

De details blijken nu toch wel vaag, en zodoende heb ik mijn plannen toch enigzins bij moeten stellen, wat ik van plan was is niet haalbaar in de tijd die ik ervoor vrijgemaakt heb. Ben achteraf blij dat ik niet over-enthousiast meteen allemaal nieuwe onderdelen besteld heb (á toch zo'n € 500-750 voor wat ik van plan was), dat stel ik mooi nog ff uit! Denk dat ik aankomende zomer eens iets leuks ga doen met deze GPR. Dan heb ik voldoende tijd gehad om met de elektronica ECHT iets moois te doen (zit in de elektrotechniek), om mijn kennis weer voldoende op peil te krijgen, en in de tussentijd nog een beetje met dat ding te spelen.





Nogmaals bedankt voor alle reacties, en tot snel :box:




PS. En gelukkig nieuwjaar, happy newyear, whatever je doet, veel plezier! Ik ben hier weer rond de 2e of 3e ofzo :wave:

Re: Derbi GPR50 Racing

Geplaatst: zo 30 dec 2012, 23:12
door Pimmie
kanaleveger schreef:Heb nog een gpr 125cc veer en gpr 125 4 zuigerige voorremklauw voor je liggen :happy:
JvS schreef:ik heb nog een monoseat zitje, kopen?
Voor iedereen die nog van alles over heeft, ik heb alle onderdelen, ik red het wel... Dus nee, ik hoef niks te kopen

Hier 1 van de vele puzzelstukjes welke ik er weer omheen mag gaan bouwen...

Afbeelding

Re: Derbi GPR50 Racing

Geplaatst: di 01 jan 2013, 14:21
door Frnk93
mooi werk man! ik volg hem! mooi origineel cilindertje erop houden kan ie ook vaak nog wel hard genoeg mee :mrgreen:

Re: Derbi GPR50 Racing

Geplaatst: di 01 jan 2013, 22:45
door Pimmie
Zo, allereerst beste wensen voor 2013 allemaal! Nu ik die formaliteit gehad heb toch weer een kleine update... Ben vandaag weer lekker bezig geweest, en hij begint weer langzaam vorm te krijgen!

Ook toch nog even een voor:
Afbeelding
en na-het-schoonmaken plaatje:
Afbeelding

Brandschoon heb ik het helaas niet gekregen, maar dat dikke kettingvet is gewoon in het alu gevreten (daar is het tenslotte voor!), dat zal ik een keer netjes moeten laten stralen bij de volgende beurt.

Dat terzijde, dat schoonmaken is me toch een klus geweest! Beeld je een bakje benzine, een tandenborstel, en heel veel poetsen, spoelen en afvegen in. Maar zoals ik zei, hij begint langzaam weer vorm te krijgen:
Afbeelding

Ik hoop dat ik morgen de benzine- en olie-leidingen kan aansluiten en vullen, en hem eens lekker een kwartiertje-halfuurtje stationair kan laten draaien om de koelvloeistof en het nieuwe oliebad eens lekker te laten circuleren... Updates volgen!


en oja, de kentekenhouder is nu nog iel-vies-jakkie-bah origineel, als ik nog wat tijd over heb zal ik eens kijken of ik zn 'staart' dr nog af kan halen. Helaas geen tijd meer om daar nog mee aan het bouwen en sleutelen te gaan