Vorig jaar mei mijzelf weer overgehaald om Derbi te gaan rijden. Ik moest en zou er 1 uit de buurt hebben en kwam uit bij een veel te dure Pro. Testritje gedaan, wat mij eigenlijk direct overhaalde, even globaal gekeken en meteen meegenomen.
Van de zomer een paar keer wezen rijden en toen kwamen er wel wat dingen aan het licht.
De benzinekraan lekte vrij hevig en kwam er al snel achter dat dit type al niet meer leverbaar was. (met niveau sensor) Deze van een ander type brommer gekocht, bedrading aangepast en ligt klaar voor montage. Wanneer de Pro eenmaal lekker warm was, deed de koppeling steeds moeilijker en werd behoorlijk heet tijdens het rijden. Uiteindelijk lastig in zijn vrij te krijgen en vanuit vrij naar de 1e versnelling zonder dat de motor uitviel was ook een uitdaging. Ook irriteerde ik mij aan beschadigde en gebarsten kappen en dacht wel even een kappensetje te kunnen scoren. Toen kwam ik er pas echt achter dat de Pro een uniek model is.
Ik had toen wel aardig spijt, zeker voor het bedrag waarvoor ik hem gekocht had.
Ondertussen een woning gekocht waar natuurlijk veel tijd in ging zitten en heeft de Pro een tijdje in een hoekje gestaan. Onlangs begon het toch weer te kriebelen en heb ik de koppelingsplaten met veren en versnellingsbakolie vervangen. Het viel al op dat er wat schaafsel in de koppelingsdeksel lag, vooral rondom de koppelingsas. De koppelingsas leek krom te zijn, aangezien deze amper loskwam. Bij nadere inspectie leek het blok wel een tik te hebben gehad aan de koppelingskant. Het blok zelf zag er verder goed uit. De investering in de koppeling werd iets groter, maar ik vond het ook niet nodig een nieuwe koppelingsdeksel aan te schaffen. Gelukkig een verkoper op marktplaats gevonden, maar na betaling hoorde ik niets meer. Uiteindelijk uit ellende toch maar een nieuwe gekocht. Bij het monteren van het nieuwe spul zag ik dat de waterpomp as gebarsten was en baalde ik natuurlijk weer dat ik ook niet direct even een revisiesetje had aangeschaft. Brommer maar weer even geparkeerd.
Van de week toch maar weer opgepikt en de kappen gedemonteerd en eens goed bekeken wat er moet gebeuren. Dit zijn de meest belangrijke punten voor mij om mee te beginnen:
- kabelboom is aardig om zeep geholpen met veel creaties, o.a. ventilator op schakelaar, rare begrenzer erop (brommer is standaard

- hele kappen scoren, kleur is niet belangrijk, wil waarschijnlijk de kappen laten wrappen. Achterkapje, rechtsachter en linksvoor worden met duct tape bij elkaar gehouden en zijn zelfs met parkers aan het subframe geschroefd. Om nog maar niet te spreken over de grote variaties aan boutjes die er gebruikt worden. 1 kap zat vast met 1 inbus, 1 zeskant en 1 kruiskop

- er is een gat in het luchtfilter deksel gemaakt
- frame oppoetsen en subframe spuiten/coaten
- balhoofdlagers
- remmen vervangen
- twijfel voor blokreviesie standaard 50cc of gewoon weer rijdend maken
- prop o.i.d. in uitlaat zit los
Van het voorgaande proces heb ik geen foto's, alleen zoals hij er nu bijstaat:

Ik verwacht zeer binnenkort een pakketje met moois, dus wordt vervolgd!