Derbi GPR monster energy - finished!
- Sander
- Moderator
- Vervoersmiddel: Derbi DRD Black Edition
- Gallery: Derbi DRD Pro Bidalot 80
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=7000 - Locatie: Vught
- Contacteer:
Re: Derbi GPR monster energy - fotoreportage motorblok!
Nouja krukas tandwiel kun je erop laten zitten maar je moet hem gelijk zetten met de markering op je blok. En tegelijkerd tijd moet ook de markering van het balans as kloppen. Maar jij zegt dat je de koppling erniet af hebt gehad. dus moet je ff je krukas zo draaien dat je je krukas tandwiel erop kunt zetten op de manier dat hij gelijk staat met het streepje op het carter.
Jasper schreef: Maar Daan is te druk met wanken denk ik.
-
- Beginnende Derbi fan
- Vervoersmiddel: Zhenhua dax
Even een foto ter verduidelijking:Sander schreef:Nouja krukas tandwiel kun je erop laten zitten maar je moet hem gelijk zetten met de markering op je blok. En tegelijkerd tijd moet ook de markering van het balans as kloppen. Maar jij zegt dat je de koppling erniet af hebt gehad. dus moet je ff je krukas zo draaien dat je je krukas tandwiel erop kunt zetten op de manier dat hij gelijk staat met het streepje op het carter.

Het klein tandwiel boven is van de balansas. Hierop zou een markering moeten staan dewelke gelijk moet staan met een markering op het groot tandwiel achter de koppeling. Tegelijk moet het krukastandwiel (rechts), wat ook een markering zou moeten hebben, gelijk moeten staan met een andere markering op het groot tandwiel?
Want ik heb geen enkele markering op balansastandwiel en krukastandwiel teruggevonden..

- Sander
- Moderator
- Contacteer:
bovenste is balans as. Daar staat toch echt ergens een markering op heel klein. Deze zet je gelijk met een markering ergens op je blok! Dus niet de koppling. Dan zie je de markering onderaaan je krukas tandwiel die zie ik zo zitten. En op bijna precies dezelfde plek staat ook een streep of iets op je blok. Als deze 2 gelijk staan kun je de koppling erop doen.
-
- Beginnende Derbi fan
Ok heb geprobeerd koppelingshuis eraf te krijgen (anders kreeg ik krukastandwiel er niet af) en resultaat:
1 pin van de koppeling afgebroken
Is dus echt niet los te krijgen.. Dan maar alles weer dichtgegooid en proberen te starten. (is mss niet zoals het moet, maar na enkele maanden werk geraakt ne mens gefrustreerd..)
Na enkele pogingen was het blok aant draaien, maar na 3sec (en na gas lossen) zakte toerental tot onder 500 rpm en viel het blok weer uit..
Na nog enkele pogingen met steeds hetzelfde resultaat wou hij totaal niet meer starten.. batterij plat (9,5V)
Deze dan maar opgeladen tot 12,5V d.m.v. men dax een half uurtje stationair te laten draaien.
Morgen nog eens proberen te starten.
Iemand enig idee waarom dit zo moeilijk gaat?
Bezine zit in de leiding, gaskabel zit goed, choke staat op.
afstelling carbu:
luchtschroef: 1,5 slagen open van volledig dicht
stationairschroef: 4 slagen open van volledig dicht
hoofdsproeier: 98
Misschien stationairschroef volledig toedraaien voor het starten?
Hoofdsproeier vervangen door nr. 90?
1 pin van de koppeling afgebroken

Is dus echt niet los te krijgen.. Dan maar alles weer dichtgegooid en proberen te starten. (is mss niet zoals het moet, maar na enkele maanden werk geraakt ne mens gefrustreerd..)
Na enkele pogingen was het blok aant draaien, maar na 3sec (en na gas lossen) zakte toerental tot onder 500 rpm en viel het blok weer uit..
Na nog enkele pogingen met steeds hetzelfde resultaat wou hij totaal niet meer starten.. batterij plat (9,5V)

Deze dan maar opgeladen tot 12,5V d.m.v. men dax een half uurtje stationair te laten draaien.
Morgen nog eens proberen te starten.
Iemand enig idee waarom dit zo moeilijk gaat?
Bezine zit in de leiding, gaskabel zit goed, choke staat op.
afstelling carbu:
luchtschroef: 1,5 slagen open van volledig dicht
stationairschroef: 4 slagen open van volledig dicht
hoofdsproeier: 98
Misschien stationairschroef volledig toedraaien voor het starten?
Hoofdsproeier vervangen door nr. 90?
- Venlonaer
- Pro tuner
- Vervoersmiddel: Rieju KTMRX
Honda CR125 '93 - Gallery: http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=8349
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=32&t=10182
Re: Derbi GPR monster energy - hulp gevraagd p4 :/
Stationairschroef heeft geen norm voor zover ik weet met slagen, gewoon zo afstellen zodat wanneer ie warm is ie niet afslaat.
sendaDRD2012 schreef:Heeft iemand een tip hoe ik verroeste schroeven kan loskrijgen?
the skullkid schreef:Je kan ook gewoon wenen en je tranen er op laten vallen.
-
- Beginnende Derbi fan
Ik ben inderdaad aan het leren afstellen, meer bepaald ben ik alles aan het leren want dit is men eerste projectje zonder enige achtergrond van electriciteit/mechanica..JvS schreef:Leer eerst maar eens afstellen, wie gaat er nou van 98 gelijk naar 90
En als je van sproeier 98 naar 96 gaat zal ik daar als leek niets van merken. Beter grotere sprongen maken zodat ik duidelijk kan horen wanneer ik een te kleine heb gestoken.
ok klinkt logisch merciVenlonaer schreef:Stationairschroef heeft geen norm voor zover ik weet met slagen, gewoon zo afstellen zodat wanneer ie warm is ie niet afslaat.

-
- Beginnende Derbi fan
Ok kreeg derbi eindelijk gestart en stationair draaiend!
Alleen... vacuumsysteem van bezine werkt niet volgens mij..
Als ik aan het bovenste (vacuumslang) zuig, zou er toch uit de onderste (benzineslang) bezine moeten uitlopen?
ps: niet aan te raden dit na te doen want die benzinelucht in men longen deden geen deugd
Als ik dus benzine in benzineslang doe zonder vacuum, kan ik starten en blijft hij stationair totdat benzine in de slang op is. Het is dan toch normaal dat het blok dan van 1500-2000rpm naar 3000rpm schiet?

Alleen... vacuumsysteem van bezine werkt niet volgens mij..
Als ik aan het bovenste (vacuumslang) zuig, zou er toch uit de onderste (benzineslang) bezine moeten uitlopen?
ps: niet aan te raden dit na te doen want die benzinelucht in men longen deden geen deugd

Als ik dus benzine in benzineslang doe zonder vacuum, kan ik starten en blijft hij stationair totdat benzine in de slang op is. Het is dan toch normaal dat het blok dan van 1500-2000rpm naar 3000rpm schiet?

-
- Pro tuner
- Vervoersmiddel: Bmw 320i Coupe
- Gallery: http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=7765
volgens mij is het andersom
boven benzine
onder vacuum
boven benzine
onder vacuum
rocherbmx schreef:misschien is snelgas ook nog een optie, reageert ie feller op t gas

-
- Pro tuner
- Vervoersmiddel: Derbi GPR Malossi replica (verkocht)
Aprilia rs125 spains (verkocht)
MV agusta F4 750 EV 02
Husaberg FE 550 2004
kloptDennis H schreef:volgens mij is het andersom
boven benzine
onder vacuum
Hilarisch!
Denk gewoon na. Koppelingshuis kapot beunen en grote stappen zodat je meteen wat merkt met afstellen? Jij snapt het duidelijk niet.
80 barikit haha dat lees ik nu pas en dan gewoon met kapot koppelingshuis gaan monteren. En je had die balans as eruit kunnen laten als je toch voor prestaties gaat.
Denk gewoon na. Koppelingshuis kapot beunen en grote stappen zodat je meteen wat merkt met afstellen? Jij snapt het duidelijk niet.
80 barikit haha dat lees ik nu pas en dan gewoon met kapot koppelingshuis gaan monteren. En je had die balans as eruit kunnen laten als je toch voor prestaties gaat.
Laatst gewijzigd door Donnachi op zo 29 jul 2012, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Derbi-Ftw :"Reactie op uw bod van EUR 20,00 op 'Malossi VL6 membraan Derbi/AM6'
Verwijder je bod kut mongool.
Bij voorbaat dank."
Donnachi :"Bied 15 euro"
Verwijder je bod kut mongool.
Bij voorbaat dank."
Donnachi :"Bied 15 euro"
- Sander
- Moderator
- Contacteer:
Voor dat je hem laat lopen ga eerst dat blok eens goed maken 

- Venlonaer
- Pro tuner
- Vervoersmiddel: Rieju KTMRX
Honda CR125 '93 - Gallery: http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=8349
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=32&t=10182
Laat die balansas er maar in.
En idd ff je koppeligshuis fixen, en altijd met het juiste gereedshap te werk gaan...
Heb een keer iets proberen los te beunen wat me een kapot onderdeel en veel tijdverlies bezorgde in plaats van 20€ aan een blokkeersleutel uitgeven en het goed, veilig en snel era te krijgen.
En idd ff je koppeligshuis fixen, en altijd met het juiste gereedshap te werk gaan...
Heb een keer iets proberen los te beunen wat me een kapot onderdeel en veel tijdverlies bezorgde in plaats van 20€ aan een blokkeersleutel uitgeven en het goed, veilig en snel era te krijgen.

sendaDRD2012 schreef:Heeft iemand een tip hoe ik verroeste schroeven kan loskrijgen?
the skullkid schreef:Je kan ook gewoon wenen en je tranen er op laten vallen.
-
- Beginnende Derbi fan
Ik denk dat je het verkeerde project hebt gelezen.. het gaat hier over 50cc barikit en ik ga totaal niet voor prestaties maar wil hem gewoon weer werkend zetten.. Dus de perfecte hoofdsproeier hoeft ook niet, mag van mij part iets te rijk staan ookal benadeeld dit de prestaties.. ik wil geen 80km/u rijden ofzo..Donnachi schreef:Hilarisch!

En idd, ik had beter een blokkeersleutel gekocht.. bespaarde me veel geld uit.

Ik ben zowiso wel van plan balansas af te stellen en koppelingshuis te vervangen. Maar wil hem nu gewoon stationair mooi kunnen laten draaien.
En dat van de vacuum.. stom van mij!

- Sander
- Moderator
- Contacteer:
Re: Derbi GPR monster energy
Voordat je alleen een kopplingshuis koopt. Het is zeer aan te raden om het krukas tandwiel wat erbij hoort erbij te kopen. Anders krijg je 2 verschillende slijtages die je in je blok gaat zetten. Dat gaat trilling denk ik 

- Pieke
- Moderator
- Vervoersmiddel: KTM
Is maar een 50cc'tje hè, maar als je ooit nog plannen hebt voor een dikkere setup dan kun je beter het tandwiel erbij kopen.
-
- Beginnende Derbi fan
Hulp gevraagd...
Ik denk dat men blokje verzopen is omdat deze te rijk staat..
- Krijg hem zeer moeilijk gestart, eens deze aan is moet ik gas lichtjes openhouden om stationair te blijven draaien, anders valt hij na 3sec van 1700 rpm naar 500 rpm en valt dan uit.
- Zowel elektrisch starten als aanlopen is moeilijk om gestart te krijgen
- bougie is zwart en nat
- witte rook uit uitlaat
- benzine lekt een beetje aan uitlaatflens en einddemper
- na warmlopen kan ik gas geven tot 3000rpm (stationair), daarna valt de gasrespons bijna volledig weg en stottert hij
Heb gasnaald 1 stand lager gezet en hoofdsproeier 90 ipv 98 erin maar nog steeds geen verbetering..
Mijn vraag is dus:
1) hoe maak ik men verzopen motorblok weer 'droog'?
2) hoe kan ik hem (stationair) minder rijk laten lopen?

Ik denk dat men blokje verzopen is omdat deze te rijk staat..
- Krijg hem zeer moeilijk gestart, eens deze aan is moet ik gas lichtjes openhouden om stationair te blijven draaien, anders valt hij na 3sec van 1700 rpm naar 500 rpm en valt dan uit.
- Zowel elektrisch starten als aanlopen is moeilijk om gestart te krijgen
- bougie is zwart en nat
- witte rook uit uitlaat
- benzine lekt een beetje aan uitlaatflens en einddemper
- na warmlopen kan ik gas geven tot 3000rpm (stationair), daarna valt de gasrespons bijna volledig weg en stottert hij
Heb gasnaald 1 stand lager gezet en hoofdsproeier 90 ipv 98 erin maar nog steeds geen verbetering..
Mijn vraag is dus:
1) hoe maak ik men verzopen motorblok weer 'droog'?
2) hoe kan ik hem (stationair) minder rijk laten lopen?
-
- Moderator
- Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD03 Supermoto Project 2.0 SOLD
DERBI XTREME PRORACE 2 Crosser SOLD
Renault Clio 1.2 16v SOLD
DERBI SENDA MVT 90 Hypersessoins BROKEN
Derbi Senda BRK 88 BIGBORE SOLD
BMW E36 320i COUPE - Gallery: http://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=4949
Re: Derbi GPR monster energy - hulp bij starten?! :/
Zonder bougie er in rennen aanlopen dus
stationair stel je af doormiddel van de stationair schroef

Blokrevisie en Carters Bewerken:http://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5568
-
- Pro tuner
- Vervoersmiddel: derbi drd evo limited edition
is je koppakking niet lek? (witte rook uit de uitlaat)
Maak hem eerst netjes voordat je begint met starten, pas maar op voordat je iets echt sloopt! Dan ben je veel meer geld kwijt.
Je zegt zelf dat je een beginneling bent, dus neem nou de raad van jongens die het hier al zeer lang doen aan!
Maak hem eerst netjes voordat je begint met starten, pas maar op voordat je iets echt sloopt! Dan ben je veel meer geld kwijt.
Je zegt zelf dat je een beginneling bent, dus neem nou de raad van jongens die het hier al zeer lang doen aan!

Pieke schreef:het lijkt me dat iemand er behoorlijk wat moeite in heeft gestoken om m eruit te laten zien alsof ie er zo min mogelijk moeite in heeft gestoken
-
- Beginnende Derbi fan
Stationairschroef volledig ingedraaid en blijft nog niet goed lopen..Le derbi schreef:Zonder bougie er in rennen aanlopen dus
Koppakking is nieuw dus hoe zou deze al lek kunnen zijn?luco schreef:is je koppakking niet lek? (witte rook uit de uitlaat)

Is witte rook misschien een teken van verbrandde koelvloeistof? Want in dat geval, heb gemerkt dat koeldarm op de kop niet goed vast zat want er lag een beetje koelvloeistof rond de bougie..

Oh ja, als je start met de bougie uit de kop, zie je dan echt een vonk? Want misschien is men bougie ondertussen gewoon kapot van de benzine..

- Royal-Tuning
- Beginnende tuner
- Vervoersmiddel: DRD Black Edition
probeer het met een nog lagere sproeier en kijk wat tie dan doet.
en je zegt je wilt hem minder rijk laten lopen en dan zeg ja me stationair schroef staat helemaal in
voor minder rijk moet je hem uitdraaien niet in draaien.
en speel eens met je lucht daar kan het ook aan liggen dat hij moeilijk start en dat je maar tot 3000 toeren kan.
en je zegt je wilt hem minder rijk laten lopen en dan zeg ja me stationair schroef staat helemaal in

voor minder rijk moet je hem uitdraaien niet in draaien.
en speel eens met je lucht daar kan het ook aan liggen dat hij moeilijk start en dat je maar tot 3000 toeren kan.
Reinder schreef:Dat gaat te hard voor velglint, met velglint kan je maximaal 70. Wist je dat niet eens?