
Ik zal me even voorstellen aangezien ik niet zo bekend ben hiero. Ik ben T-Jay, 17 jaar en woon in Den Helder. Mijn brommer geschiedenis is niet echt om naar huis toe te schrijven. Ik wilde nooit een brommer en zou door sparen voor een auto. En een paar maanden voor mijn 16e verjaardag heb ik de plannen helemaal omgegooid. Ik wilde toch een schakelbrommer en die crossers trokken me steeds meer aan. Dus bij een Orion dealer gekeken en vond het helemaal fantastisch. Uiteindelijk heb ik toch voor het merk Derbi gekozen omdat het toch chinees is.. Omdat ik niet langer kon wachten en toch een opknapper wilde, heb ik een Derbi Senda R 2000 (voor het eerst op de weg gelaten sinds 2005) voor €600 gekocht en daar moest nog aardig wat aan gebeuren.

- Kickstarter gemonteerd, zat er niet op

- Elektra nagekeken
- Frame laten stralen en coaten
- Uiterlijk een make-over gegeven
Op me verjaardag gelijk me theorie gehaald en niet veel later me praktijk. Na 2 maanden rijden ging me ontsteking kapot en bleek ik ook een nieuw carterhelft nodig te hebben. Jammer genoeg hadden ze niet meer de originele carterhelft liggen maar allemaal gedaan en begon aardig in de papieren te lopen. Kon ik eindelijk weer rijden stond oom agent me sneaky achter een huisje op te wachten en ging in de achtervolging. Op de rollerbank kwam hij niet lekker in toeren maar maakte veelste veel geluid (nog nooit eerder wat van gehoord door een agent). Uiteindelijk papieren moeten inleven en later voor €200 verkocht met de tnt kappen er op (dat dan weer wel



Kapje van het voorlicht is nog rood omdat ik daar nog mee reed toen ik de tnt kappen er op had zitten
Een vriend van me eindelijk over gehaald om ook een senda te kopen en toen begon het toch bij mij te kriebelen. Hij een SM X-treme 2007 Blue en ik niks.. Leek mij wel leuk als we ongeveer het zelfde hadden dus ik voor de zwarte versie gegaan en een jaartje jonger


De bovenkanten van de grijze voorvork zien er ook niet al te best uit maar volgens mij hebben alle senda's dat van dit type en rond dat jaar want me maat heeft het ook. Maar je merkt wel dat het nu snel gaat met al dat zout van de kust.

Paar maandjes later net terug van vakantie, ben ik uit de bocht gevlogen met als resultaat alleen wat wonden en schrammen en schuifschade. Dat vond ik het ergst ik bedoel.. Wonden en schrammen? Who care's...

Sticker was een idee van de vorige eigenaar.. Ben bang dat wanneer ik hem weghaal het een lelijke plek achterlaat

Komen nog 2 foto's
Toen ik van me werk naar huis reed, reed het niet echt bepaalt lekker en het leek of de band zijn eigen weg zocht. Toen ik thuis was bleek ik een lekke band te hebben omdat er een spijker in zat van 10cm. Volgende dag me pa gebeld en die zei dat ik maar eventjes langs zijn werk moest komen en dan zouden we het daar fixen.

Altijd makkelijk zo'n kraan die 2ton kan tillen

Weet niet of het aan onze handigheid lag maar we kregen die band er niet af. Dus langs een auto dealer geweest en hem daar maar eventjes met de machine er af gehaald. Altijd makkelijk connecties

Toen maar eens me uitlaat mat zwart gespoten want ik kon het niet meer aanzien. Deed het iets te dik met als gevolg dat wanneer ik de volgende dag stil stond na een lange rit, ik midden in de rook zat. Ik schrok me kapot, ik dacht dat die verbrande lucht kwam van de McDonalds waar ik hem neerzette. Hoe heb ik dat kunne denken


Ook nog de Howto gebruikt voor een opknapbeurt van je remschijven



Maar nu ik dit gedaan heb, krijg ik alleen maar nog meer zin om me remklauwen ook te doen. Want die zien er nou ook niet al te best meer uit

Ik was aan het kijken voor een nieuwe originele uitlaat (sorry teveel politie rond school, aangezien dat buren zijn van school


Ik kon er ook 2 spiegels en 2 reflectoren bij krijgen voor een redelijke prijs, die 2 had ik tenslotte ook nodig wil ik schade vrij gaan rijden.. De credits gaan naar royvi, tnx man!


Maar ik weet niet of jullie met me mee denken maar, ik heb nu nog 1 demper over.. Hmm wat zal ik daar eens mee gaan doen? Lastige vraag haha!


Aangezien school voor mij volgende week weer begint en ze nu al druk bezig zijn met rollerbanken ga ik morgen de nieuwe uitlaat er op zetten en hem opnieuw afstellen met een maat van mij. Dat afstellen heb ik nog nooit gedaan en ze zeggen dat je er een "feeling" voor moet hebben dus dan maar met een maat erbij die er aardig wat ervaring in heeft. Nou probeerde ik vandaag al me oude uitlaat er af te halen maar de inbusjes rond me demper zijn verroest en rond. Kruipolie had geen effect en en ze er uit draaien met de waterpomptang liep ook slecht af, je kneep ze fijn. Was al helemaal chagrijnig natuurlijk, dus me vader aan het werk gezet met de slijptol



Toen was het tijd voor FUN en iedereen in de buurt eens goed wakker te schudden. Ik wilde er nog mee door de straat rijden maar liet me pa niet toe

Nu de voorste inbusjes nog zeg, dat was nog meer Kwalitatief Uitermate Teleurstellend werk. Die waren ook door namelijk. De rechter kwam al snel er uit maar de linker niet. Je had niet lekker de ruimte en kon niet genoeg kracht zetten op het inbusje om genoeg grip te hebben dus maar uitgeboord.

Update 19-12-11
Eindelijk na 3,5 maand me brommer terug. Toen ik hem kon ophalen herkende ik hem haast niet meer.. Uiteindelijk viel de schade nog mee en was het maar €320. Er kwamen nog meer kosten bij voor mij omdat ik een nieuwe achterband nodig had en hem opnieuw heb laten afstellen op 65km/ph en een andere tandwiel. Ik kan nu een wheelie trekken




De laatste week heb ik ook wat tijd besteed aan me 2e demper zodat me pa en ik in de vakantie de twinpipe er op kunnen zetten. Heb eerst geschuurd tot korrel800 en hem daarna gepareld. Daarna langs de polijstmachine gehaald, achteraf misschien toch na het parelen door kunnen schuren tot korrel1200


Al een tijdje niks meer van me laten horen omdat ik het nogal druk had met toetsweek en practica. Maar alsnog:
Before

Na het parelen

After

Ook gelijk maar even een bevestiging gemaakt en kijken hoe het er uitziet




Inmiddels waren mijn bestellingen ook binnen gekomen!


Bandjes er tussenuit gehaald en rood velglintje er op geplakt, had hem toch nog liggen. Ook eventjes met de banden marker in de weer geweest.


Nu de bandjes er toch tussenuit waren gelijk maar begonnen met de remklauwen te spuiten en de andere remschijf nog zwartspuiten.

Met een leuke strip op de achtergrond haha!

Daarna 2 daagjes er voor uitgetrokken voor het gaas achter de radkappen. Het lijkt op de foto wel heel erg roze, maar is meer tussen roze en rood in. Nog niet helemaal mijn kleur dus wordt nog gespoten. Maar voor voorlopig vind ik het goed genoeg.

Ondertussen nog een paar feuwteus geschoten van het resultaat tot nu toe.



Op school wat foto's genomen met een maat van me. Voor sommige wel bekend terrein dit.

Senda vs. GPR


Later nog wezen meten voor het kentekenplaatje.

19-1-2012
Vandaag tussen de regenbuien door maar weer ff snel in de was gezet, hij was er aan toe. Shinezz




O hello there


Update 30-01-12


Afgelopen weekend bezig geweest met de uitlaat. Alleen per ongeluk gemaakt op de uitlaat zonder prop Vond die powerband al zo lekker gaan Jammer genoeg moet dat dus nog verbeterd worden.
Met de uitlaat was het niet helemaal goed gegaan. Had de uitlaat gepakt zonder prop... Na me toetsweek er maar even verder aan gaan. Maar me nieuwe achterlicht aansluiten en de taartschep is natuurlijk wel gelukt! Ondertussen wel ff gebruik gemaakt van het mooie weer!




Update 10-03-13
De brommer heeft een lange tijd stil gestaan wegens de aanschaf van een auto. Ondanks dat wilde kon ik het niet over me hart krijgen om hem te verkopen



Maar hier het resultaat.



Als je van dichtbij kijkt, is de ene uitlaat strakker als de andere. But hey, it's still shiny and looks awesome!
To-do list
- Voor tijdelijk de uitlaat zwart spuiten
- Nieuwe uitlaat er op zetten
- Remschijven spuiten
- Remklauwen rood spuiten
- Racegaas op de radkappen maken
- Velglintje er op plakken
- Achterlicht+RAW aansluiten
- Achterlicht+RAW goed onder me achterkapje plaatsen
- Twinpipe maken
- Frame+Achterbrug+blok laten stralen en coaten
- Benzine slang vervangen
- Blokje reviseren