Op zondag 7 maart 2010, heb ik mijn Derbi opgehaald in Heeswijck-Dinther, een heel eind van mijn huis. Maar daar zit nog een heel verhaal achter, dus eerst maar wat oudere shit: Ik wou eerst een Aerox

Toen ben ik eerst bij een andere brommer in Arnhem wezen kijken. Er stond geen foto bij de advertentie, het bleek een blauwe Senda R uit 2003 te zijn.
Hij had een jaar (?) stil gestaan in een schuur, en had ook geen zuiger. Ik vond hem ook niet mooi en te duur (850 euro), dus uiteindelijk ook niet gekocht.
Een paar weken later zag ik een Xtreme staan in Heeswijck-Dinther, voor 950 euro. Deze liep wel, had sm banden, blok was goed. En natuurlijk liep hij 80

Vele kilometers later kwamen we dan uit in Heeswijck-Dinther. Even een test ritje gemaakt, papieren gecheckt, al de standaard dingen. Er zat een deukje in de achterbrug, wat niet in de advertentie stond, maar dit was een dusdanig klein deukje dat het uitgedeukt kon worden. Het zadel was ook aan 2 kanten gescheurd.
Na een tijdje onderhandelen waren we het eens geworden en heb ik hem gekocht. Voor 850 wel te verstaan

Toen ik eenmaal thuis was heb ik foto's gemaakt;

Ik wou een weekje om alvast te leren schakelen. Na dat weekje ging hij uit elkaar;

Nou vond ik het achterwiel nogal wiebelen zeg maar, dus die ging er ook af. Wat bleek dus; de lagers waren volledig vastnaaid. Ze draaiden dus IN de naaf. Ik dacht dat er een nieuwe naaf in zou moeten, maar gelukkig kon er nog een bus ingeslagen worden voor een zacht prijsje.
Van de tandwielen was ook nog maar weinig over, de punten staken nog ong. 5mm uit. Dat de ketting er niet afgeslagen is is mij een raadsel.

Nou, dat is het blokje dus. Een DMP50 in plaats van de originele cilinder, presteert hetzelfde, al dan niet slechter.. Ook zat er een goed verroeste V6 onder. Voor de rest allemaal standaard.

De geschuurde verroeste pijp

Op de deuk was een Gianelli sticker geplakt, beun. Met daarnaast het kapoete zadel.
Revisie
Toen lag het hele zooitje dus uit elkaar en werd het tijd om te gaan beunen. Omdat ik nog lang geen 16 was, had ik alle tijd om er aan te rotzooien.
-Nieuwe wiellagers
-Blok schoongespoeld met nieuwe olie, daarna volgegooid
-Verse olie in de voorvork
-Nieuw tandwiel setje 13/53, en Regina Gold ketting
-Carburateur schoongemaakt
-Benzineslang, KVSslang, membraanrubber e.d allemaal vervangen
-Luchtfilterelement vervangen
-Uitlaat was nog te redden, zwart gespoten
-Achterbrug uitgedeukt, opnieuw gespoten in de zelfde kleur
-Remklauwen gestraald, ingespoten met blanke lak
-Elektra was een ramp, toch nog netjes gekregen
-Nieuwe spanningsregelaar
Na een tijdje TNT kappen erop te hebben gehad vond ik de originele kappen toch mooier.
De achterkappen werden opnieuw zwart gespoten. De gescheurde rechter-radkap is gelijmd en voor een deel in de zelfde kleur gespoten. De scheur zie je inmiddels wel weer, maar je ziet geen kleur verschil in de verf.
Na een maandje of 3 samen met m'n vader eraan gebeund te hebben was hij dan AF

Ja ik heb deze foto ook als usericon
Zo heeft hij een tijd (half jaar) in de garage gestaan, af en toe wel gereden natuurlijk

Ik rijd nu sinds Oktober elke dag +- 40 km, dus een top van 90 is wel noodzakelijk/
Groeten!