Motorhispania ryz 50 (UPDATE:Crash + repair cost)

Show hier je tweewieler.
jo_ftw
Beginnende Derbi fan
Berichten: 42
Lid geworden op: do 12 dec 2013, 19:58
Vervoersmiddel: 2014 motorhispania ryz 50

Motorhispania ryz 50 (UPDATE:Crash + repair cost)

Ongelezen bericht door jo_ftw »

Goede middag morgen avond of nacht.
Sinds ik nog niks gepost heb hier zal ik me even voorstellen. Ik ben Jo, 16 jaar en van Limurg België.
Ik heb sinds februari deze 2014 motorhispania ryz 50. LET OP! GEEN DERBI! Let the hate come in :box:
Toen ik eerst naar brommers begon te kijken wou ik een derbi senda kopen. Nu na wat rond te bellen begonnen veel dealers mij te vertellen dat derbi de productie van hun schakelbrommers verlaagd heeft en zogoed als stop heeft gezet (van meerdere verschillende dealers gehoord) en dat ze hier dus moeilijker fabrieks-onderdelen voor konden krijgen. Nu goed en wel maar toch maar eens naar de dichtstbijzijnde dealer geweest en ja weer hetzelfde verhaal, aprillia produceerde wel nog volop hun 50cc schakelbrommer en omdat dit ook een derbi-blok heeft vond hij did een beter optie. Nu vertelde ik dat ik de yamaha dt50 heel mooi vond maar dat die jammer genoegd niet meer gemaakt werden en toen nam hij mij mee naar zijn werkplaats en liet hij een ryz 50 zien. Ik vond deze er meteen geweldig uitzien (persoonlijk een pak beter dan de aprilla) en was al half verkocht. Nu omdat ik nog niet echt van het merk gehoord had vertelde hij me dat het hetzelfde blok was als de dt50 en dat hij voor deze brommers enorm makkelijk alle onderdelen kan krijgen. Voordat we weggingen nog een ryz 50 gekocht :D.
Heb nu een 2200 km en moet zeggen dat ookal zie ik op dit forum veel slechte dingen over niet-derbi brommers (derbi-forum duh :think: ) is mijn enige en dan ook letterlijk ENIGE opmerking aan het blok dat het soms wat moeilijk schakelt en dat ik dan in die "neppe" neutraals ga, nu zou ik dit kunnen verhelpen door mijn schakelpootje wat lager te zetten zodat ik harder doortrap (morgen doen). Op de looks ook alweer niks aan te merken, ik krijg ENORM veel blikken van mensen als ik rondrij, op school iedereen zelfs mensen die ik normaal niet ken stoppen me om te vragen welke het is. Nu genoegd gezeverd hier wat foto's.
Afbeelding
Afbeelding
Pov
Afbeelding
Field day

Afbeelding
Trappen op gegaan, ging wel :D
Afbeelding
En het laat ook zen strepen achter :wub: Misschien was die wel bedoeld... (A)
Afbeelding
Als er nog enige tips zijn zeg het maar. Hij loopt nu een 50 MAAAAR hij moet morgen binnen voor onderhoud en dan ga ik bespreken om hem te laten ontgrenzen en een eurobegrenzer in het stuurgat ding hoe je het ook noemt laten zetten.
Normaal gezien loopt die dan een 75.

Update:
Dus, de crash. Gisteren was ik gewoon even gaan rondrijden voor de fun. Rij ik op het fietspad en slaat een oudere vrouw in haar hyundai naar rechts af, ik met een 40-50 rechts achter tegen haar auto aangevlogen. Ik herrinner me niet al te veel van het gebueren. Het leek eerst alsof ze wou wegrijden maar de man die achter haar reed begon te toeteren dus is ze gestopt. Gelukkig had ik mijn motorhelm en fansoenlijke motorhandschoenen aan anders waren mijn handen ook nog helemaal open. Aan de brommer is voor wat ik zie tot nu toe gewoon mijn linkerspiegel gebroken, de hendel van de koppeling is volledig gebogen en het hele systeem aan het stuur zal ik maar zeggen waar de hoorn/pinkers mee worden bediend is volledig naar het midden van mijn stuur geschoven. Ik mag mijn brommer van de verzekering nog niet naar de dealer doen om te laten maken omdat er een kleine kans is dat een "expert" dieze komt nakijken. Aangezien het om kleinere stukken gaat zal dit waarscheinlijk niet gebeuren. Voor mijn verwondingen ben ik vandaag naar de dokter geweest: Linker enkel aan de buitenkant is helemaal opengescheurd door de weg. Mijn ruggengraat en borstkas zijn gekneusd door de impact/val en mijn hele linkerkan van mijn lichaam (been, knie, heup, schouder,...) zijn allemaal gekneuzd en zullen nog wel blauw worden. NATUURLIJK was dit de eerste keer dat ik mijn gsm en portefuille niet bij had. Ik was juist thuiis vertrokken en voelden het 2 straten verder maar dacht dat het toch niet nodig zou zijn, dan gebeuren deze dingen. Qua papieren is hiet niet geweldig gegaan, de man van de vrouw wou de kosten 50/50 splitten maar dat ging niet gebeuren aangezien de vrouw mij van het fietspad heeft gereden. Dus maar de politie gebeld die dan heeft geholpen met de papieren. Hoe het verder gaat gaan weet ik nog niet exact (ik moet zaterdag naar de politie om een verklaring af te leggen).
Wat ik dus geleerd heb:
Draag altijd GOEDE bescherming, koop gewoon een motorhelm want brommerhelmpjes zijn weinig waard. Motorhandschoenen zijn belangrijk, had ik geen handschoenen/gewone handschoenen aangehad kon ik dit niet typen. Neem ALTIJD je portefuille en gsm mee, er kan altijd iets gebeuren. En ten laatste: Laat 16 jarige met een 125cc gewoon op de weg rijden, kon ik gewoon op de weg rijden was dit nooit gebeurt, fietspaden zijn niet gemaakt voor brommers en zijn dan ook niet veilig voor brommers/schooters.

Update: Kosten voor repareren:
HOLY FUCKING SHIT...vandaag is de "expert" van de verzekering bij de brommerboer geweest om het bestek goed te keuren. Nu laat me herhalen dat ik eerst dacht dat gewoon een spiegel, handvat en hendel van de koppeling kapot zouden zijn. MAAR NU: Er zijn voor €1994 kosten...ja 1994 euro.. :eerie: ..Dit zijn de stukken die hij me kort heeft verteld: Subframe gebogen + lichtjes gescheurd, voorvork gebogen, stuur gebogen, spiegels kapot, handvatten kapot, voorwiel lichtjes vervormd, achterbrug was ook iets mee, ketting gerekt, tandwielen tandje afgebroken...eigenlijk total loss dus maar herstelbaar. Dus bood de man van bsb scooters mij 2 opties aan: 1: Deze word hersteld (zou minstens 3 weken duren met delen bestellen enzo) 2: Deze word verkocht voor onderdelen/motor en ik krijg een Nieuwe Mh ryz 50 3: Deze word verkocht voor onderdelen en ik leg wat bij voor bv een aprilia sx of een derbi (dit zou rond de 150 euro zijn (normaal 350 maar hij wou me dit gunnen)) Ik heb toch besloten om gewoon een maand te wachten en de prachtige aprilia sx 50 carbon limited te kopen :D Dusja dat was het zo een beetje.

Geen carbon limited :'(

Zojuist terug van de dealer, de Italianen zien België blijkbaar gewoon als een extra marktje. De levertijden zijn hierdoor enorm lang. Als ik de carbon limited zou willen moest ik MINSTENS 1 maand wachten, nu MINSTENS, hij heeft mij zijn leverlijst laten zijn en hij kan mij ook geen zekerheid geven. Het zou zelfs kunnen dat dit 3-4 maanden of meer gaat duren.
Terug een ryz 50 dus, ik had niks op te merken tegen die brommer, hij trekt enorm goed, minarelli blok is ook goed dus ik ga niet klagen :happy:
Laatst gewijzigd door jo_ftw op za 24 mei 2014, 09:58, 4 keer totaal gewijzigd.
Carlos
Schakelrijder
Berichten: 121
Lid geworden op: zo 09 jun 2013, 20:32
Vervoersmiddel: Rieju RRX Spike'011
Locatie: Heenvliet,Zuid-Holland

Re: Motorhispania ryz 50

Ongelezen bericht door Carlos »

spiegels helemaal weghalen of kleinere nemen en je kentekenhouder weghalen :thumbup:
Gebruikersavatar
ramonl
Pro tuner
Berichten: 546
Lid geworden op: do 25 jul 2013, 23:17
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD SM Racing 2009
CPI Supermotard
Locatie: ijsselstein

Re: Motorhispania ryz 50

Ongelezen bericht door ramonl »

ik vindt het een mooi ding hoor! :thumbup: uiteindelijk ben jij de gene die erop gaat rijden dus trek je van het gehaat niks aan als jij m maar mooi vindt!
ramonl schreef:
WiebevZ schreef:gewoon lekker luisteren wat je zelf mooi vind. :haai:
dan zullen we maar niet naar jou luisteren :haai:
jo_ftw
Beginnende Derbi fan
Berichten: 42
Lid geworden op: do 12 dec 2013, 19:58
Vervoersmiddel: 2014 motorhispania ryz 50

Re: Motorhispania ryz 50

Ongelezen bericht door jo_ftw »

Carlos schreef:spiegels helemaal weghalen of kleinere nemen en je kentekenhouder weghalen :thumbup:
Ik was aan het zoeken naar die spiegels die je "inklapt" zodat ze achter je voorkap zitten zal ik maar zeggen maar kon deze nergens vinden. Weghalen ben ik niet van plan omdat ik ze redelijk veel gebruik en zeker als hij eens sneller gaat dan wil ik weten wanneer meneer politie achter me rijd.
jo_ftw
Beginnende Derbi fan
Berichten: 42
Lid geworden op: do 12 dec 2013, 19:58
Vervoersmiddel: 2014 motorhispania ryz 50

Re: Motorhispania ryz 50

Ongelezen bericht door jo_ftw »

ramonl schreef:ik vindt het een mooi ding hoor! :thumbup: uiteindelijk ben jij de gene die erop gaat rijden dus trek je van het gehaat niks aan als jij m maar mooi vindt!
Enorm bedankt :D
MikeR
Pro tuner
Berichten: 768
Lid geworden op: ma 22 jul 2013, 13:28
Vervoersmiddel: XRace SM 07
DRD Limited 07 Pata Negra project
Locatie: Barneveld

Re: Motorhispania ryz 50

Ongelezen bericht door MikeR »

Neem zefal spy mirrors, zijn klein en zitten zowat verborgen onder je stuur. :thumbup:
Gestopt met Zandstralen :haai:

Afbeelding
jo_ftw
Beginnende Derbi fan
Berichten: 42
Lid geworden op: do 12 dec 2013, 19:58
Vervoersmiddel: 2014 motorhispania ryz 50

Re: Motorhispania ryz 50

Ongelezen bericht door jo_ftw »

MikeR schreef:Neem zefal spy mirrors, zijn klein en zitten zowat verborgen onder je stuur. :thumbup:
Ik vind die alleen maar voor fietsen :blink: Zouden deze dan ook werken op men brommer?
Heeft ook iemand hier ervaring mee want ik zou toch nog wel graag hebben dat ze iets wat functioneel waren.
MikeDRD03
Pro tuner
Berichten: 595
Lid geworden op: di 23 okt 2012, 00:34
Vervoersmiddel: Suzuki ltr 450 (sold)
Suzuki 85 (sold)
Ktm 125sx (sold)
Aprillia sr ( sold )
Tomos
Derbi drd 2003
Derbi drd pro
Locatie: hellevoetsluis

Re: Motorhispania ryz 50

Ongelezen bericht door MikeDRD03 »

Het is normaal ook voor fietsen, maar het werkt ook perfect op
Brommers en motors enz
vincent97 schreef:metrakit pro race limited edition, staat ook nog op , only for competition use
jo_ftw
Beginnende Derbi fan
Berichten: 42
Lid geworden op: do 12 dec 2013, 19:58
Vervoersmiddel: 2014 motorhispania ryz 50

Re: Motorhispania ryz 50

Ongelezen bericht door jo_ftw »

Die spy mirrors lijken me wel handig, zal woensdag eens bij de lokale fietsenwinkel gaan kijken als ze iets hebben (brommer gaat morgen binnen voor onderhoud) dat er op lijkt. Dan kunnen men spiegels van men brommer af.
Jasper blokhuis
Beginnende tuner
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 08 nov 2013, 07:23
Vervoersmiddel: Derbi GPR 50 racing

Re: Motorhispania ryz 50

Ongelezen bericht door Jasper blokhuis »

Gaaf ding (A)
Zoals vele zeggen indd spiegels eraf halen..
En misschien een leuke uitlaat ofzoiets?
:thumbup:
jo_ftw
Beginnende Derbi fan
Berichten: 42
Lid geworden op: do 12 dec 2013, 19:58
Vervoersmiddel: 2014 motorhispania ryz 50

Re: Motorhispania ryz 50 (UPDATE:Crash)

Ongelezen bericht door jo_ftw »

Update: Ben gecrashed.
MikeR
Pro tuner
Berichten: 768
Lid geworden op: ma 22 jul 2013, 13:28
Vervoersmiddel: XRace SM 07
DRD Limited 07 Pata Negra project
Locatie: Barneveld

Re: Motorhispania ryz 50 (UPDATE:Crash)

Ongelezen bericht door MikeR »

Heb je zelf er iets aan over gehouden? En hoe is het met je brommer man.
Gestopt met Zandstralen :haai:

Afbeelding
jo_ftw
Beginnende Derbi fan
Berichten: 42
Lid geworden op: do 12 dec 2013, 19:58
Vervoersmiddel: 2014 motorhispania ryz 50

Re: Motorhispania ryz 50 (UPDATE:Crash)

Ongelezen bericht door jo_ftw »

MikeR schreef:Heb je zelf er iets aan over gehouden? En hoe is het met je brommer man.
Mijn linkerenkel is aan de buitenkant volledig open (ik had geen hoge schonen aan :thumbdown: ) Voor de rest zijn mijn borstkas en ruggengraad gekneusd dus dat gaat nog even pijn doen bij het ademen. De linkerkant van mijn lichaam is gewoon helemaal gekneusd en zal ook nog wel goed blauw worden. De brommer lijkt in orde (vader heeft deze van de crash naar huis gereden) maar de koppeling hendel is volledig omgebogen en de spiegel is kapot. Ik mag de brommer nog niet binnen doen voor reparatie omdat er een kleine kans is dat een expert wil komen kijken als het schaderaport ook wel correct is. Als hij binnen gaat ga ik hem wel VOLLEDIG laten nakijken, van breukjes in de kappen tot de binnenkant van de motor. Ik wil zeker zijn dat hier geen schade aan is.
MikeR
Pro tuner
Berichten: 768
Lid geworden op: ma 22 jul 2013, 13:28
Vervoersmiddel: XRace SM 07
DRD Limited 07 Pata Negra project
Locatie: Barneveld

Re: Motorhispania ryz 50 (UPDATE:Crash)

Ongelezen bericht door MikeR »

Beterschap dan!
Hoe is het eigenlijk gebeurt?
Gestopt met Zandstralen :haai:

Afbeelding
jo_ftw
Beginnende Derbi fan
Berichten: 42
Lid geworden op: do 12 dec 2013, 19:58
Vervoersmiddel: 2014 motorhispania ryz 50

Re: Motorhispania ryz 50 (UPDATE:Crash)

Ongelezen bericht door jo_ftw »

MikeR schreef:Beterschap dan!
Hoe is het eigenlijk gebeurt?
Ik reed gewoon op een fietspad (ik had dus voorrang) en een oudere vrouw (ik denk een 55-60) wou afdraaien, nu had ik verwacht dat ze mij zou zien en da ik gewoon kon doorrijden maar dat was dus niet, ze draaide recht voor mij in en ik kon dus niet stoppen. Het leek eerst of ze weg wou rijden maar de man die achter haar reed begon veel te toeteren en toen stopte ze wel.
noudi93
Schakelrijder
Berichten: 124
Lid geworden op: di 04 mar 2014, 11:04
Vervoersmiddel: rieju smx pro 2005 70cc (verkocht)
yamaha xt600e
Locatie: Denekamp

Re: Motorhispania ryz 50 (UPDATE:Crash)

Ongelezen bericht door noudi93 »

mooie brommer, hopen dat hij weer net zo mooi word.

En beterschap gewenst, ik hoor veel te vaak dat mensen gewoon weg willen rijden als ze een scooter of brommer aanrijden. Toen iemand bij mij vanaf de zijkant tegen mijn achterwiel reed waardoor ik vol van mijn brommer afgeslingerd werd is hij ook gewoon doorgereden, nooit wat van weer gehoord en verzekering wilde natuurlijk niet uitbetalen.

Als je alleen wa verzekerd bent, mag je die man die ging toeteren wel dankbaar zijn. Anders kon je sowieso naar je geld fluiten.
MikeR
Pro tuner
Berichten: 768
Lid geworden op: ma 22 jul 2013, 13:28
Vervoersmiddel: XRace SM 07
DRD Limited 07 Pata Negra project
Locatie: Barneveld

Re: Motorhispania ryz 50 (UPDATE:Crash)

Ongelezen bericht door MikeR »

Vind het zo zwak als mensen wegrijden, stel dat je ernstig letsel zou krijgen en het zonder ambulance niet zou redden. Als die mensen dan wegrijden blijf jij hulpeloos daar liggen.
Gestopt met Zandstralen :haai:

Afbeelding
Gebruikersavatar
LennertDRD
Derbi fan
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 25 mar 2011, 18:39
Vervoersmiddel: Derbi senda DRD racing 50 SM

Re: Motorhispania ryz 50 (UPDATE:Crash)

Ongelezen bericht door LennertDRD »

Ik zou ook gewoon opgevoerd op de baan rijden, is wel degelijk veiliger dan tegen 50 op het fietspad. En als je een wagen voor je naar rechts ziet pinken, of nog maar vertragen zonder pinker... sta er dan even bij stil dat de kans reëel is dat deze af gaat slaan en vertraag een beetje :thumbup: Ik lees hier op het forum zo veel 16jarige gastjes die tegen wagens aanknallen dat ik me toch wat vragen stel :lol: Veel beterschap!
jo_ftw
Beginnende Derbi fan
Berichten: 42
Lid geworden op: do 12 dec 2013, 19:58
Vervoersmiddel: 2014 motorhispania ryz 50

Re: Motorhispania ryz 50 (UPDATE:Crash)

Ongelezen bericht door jo_ftw »

Bedankt iedereen! De brommer zal wel terug in orde komen.

Nu om op Lennert te reageren, als dit gewoon een afslag was had ik zowieso beter uitgekeken, maar tegenover deze afslag ligt ook nog een aldi (warenhuis) en een taverne die redelijk populair is, aangezien ik haar rechterpinker niet zag nam ik aan dat ze naar links ging gaan en reed dus door, ik was gelukkig al wat vertraagd want ik denk dat ik bij impact nog maar een 40-45 ging.

Op het bedanken van de man, hij is bij mij gebleven tot mijn moeder kwam en hij heeft dan even met mijn moeder gepraat. Nu heb ik hem vandaag nog een sms gestuurd om hem te bedanken en te zeggen hoe het gaat enzo. Ik ben enorm blij dat hij begon te toeteren want ik weet niet wat er was gebeurt als hij het gewoon had genegeerd.

Ik denk dat ik letterlijk niks kon doen hier, de vrouw sloeg af waardoor ik nog 1 tot 1.5 meter had om tot stilstand te komen wat natuurlijk gewoon niet lukt. Ik heb de vrouw haar pinkers niet aangezien (weet niet, misschien had ze ze nieteens aan) en het leek gewoon een situatie die ik 10 keer per dag tegen kom. Ik ben wel blij dat ik fansoenlijke uitrusting aanhad en niet met een t-shirt zonde handschoenen en met een stom brommerhelmpje aan het rondrijden was. ATGATT zeker ;p
jo_ftw
Beginnende Derbi fan
Berichten: 42
Lid geworden op: do 12 dec 2013, 19:58
Vervoersmiddel: 2014 motorhispania ryz 50

Re: Motorhispania ryz 50 (UPDATE:Crash + repair cost)

Ongelezen bericht door jo_ftw »

HOLY FUCKING SHIT...vandaag is de "expert" van de verzekering bij de brommerboer geweest om het bestek goed te keuren. Nu laat me herhalen dat ik eerst dacht dat gewoon een spiegel, handvat en hendel van de koppeling kapot zouden zijn. MAAR NU: Er zijn voor €1994 kosten...ja 1994 euro.. :eerie: ..Dit zijn de stukken die hij me kort heeft verteld: Subframe gebogen + lichtjes gescheurd, voorvork gebogen, stuur gebogen, spiegels kapot, handvatten kapot, voorwiel lichtjes vervormd, achterbrug was ook iets mee, ketting gerekt, tandwielen tandje afgebroken...eigenlijk total loss dus maar herstelbaar. Dus bood de man van bsb scooters mij 2 opties aan: 1: Deze word hersteld (zou minstens 3 weken duren met delen bestellen enzo) 2: Deze word verkocht voor onderdelen/motor en ik krijg een Nieuwe Mh ryz 50 3: Deze word verkocht voor onderdelen en ik leg wat bij voor bv een aprilia sx of een derbi (dit zou rond de 150 euro zijn (normaal 350 maar hij wou me dit gunnen)) Ik heb toch besloten om gewoon terug een ryz 50 te nemen en hier weer op rond te rijden :D Dusja dat was het zo een beetje.
Plaats reactie