Ik ben deze week met de wielen begonnen het zijn de gewone standaard wielen met zwarte velgen,de velgen worden hoogglans gepolijst.
De velgen zijn geanodiseerd en deze laag is kijhard dus schuren was geen optie,stralen komt het alu ook meestal niet ten goed ivm putjes wat je ook weer weg moet schuren .
Nas enkele tijd te hebben gegoogeld kwam ik er achter dat je ook chemisch kunt ontlakken nu zitten erbij mij in de buurt geen bedrijven die dat doen dus zou ik mijn velgen moeten opsturen waar ik eingelijk geen zin in had en het koste ook zo rond de €100 voor de velgen pffff.
Er was ook doehetzelf methode ontlakken voor thuis

dit kan met NaOH of wel natriumhydroxide en voor de gene die onder schijkundeles geslapen hebben

dit is het hoofdbestandeel in gootsteenonstopper.
Dus bij de kruidvat een busje onstopper gehaald bij de wibra huishoudhandschoenen en beschermbril en grote kuip had ik zelf nog dus het kon beginnen.
Je doet 20 liter heet water in de kuip en schud daar voorzichtig de ontstopper bij daarna de velg erin en na een paar minuten kun je het zwarte goedje erzo met een spons afhalen goed naspoelen met schoon water en voila je hebt een nieuwe alu velg.
Je kunt in principe de velg zo polijsten ik ga de velgen nog wel ff waterproof schuren voor het polijsten voor een nog mooier resultaat wat ik hier middels foto,s nog wel laat zien.
Een paar kleine tips voor degen die dit ook een keer willen doen misschien doe dit ten alle tijd in de buitenlucht ivb met vrijkomende giftige gassen gebruik een veiligheidsbril ,ademmasker en rubberen handschoenen en doe oude kleren aan.
doe altijd eerst water in de kuip en dan de NaHo erbij en nooit andersom omdat dat een heftige spattende reactie geeft wat brandwonden kan veroorzaken.
Onstoppers zijn er in vele soorten maar de korrels met een zuiverheids graad van 98 procent en meer werken het best.