nieuwe uitlaat op mijn beta sport 2023

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
betaspm
Beginnende Derbi fan
Berichten: 21
Lid geworden op: za 17 feb 2024, 13:47
Vervoersmiddel: beta rr50 sport 2023

nieuwe uitlaat op mijn beta sport 2023

Ongelezen bericht door betaspm »

Hallo iedereen,
Ik heb dringend hulp nodig want ik heb namelijk een beta sport uit 2023 en ik heb er dus gisteren een voca rookie 50/70 uitlaat opgezet en toen ik ermee probeerde te rijden reed hij alleen goed met choke aan en deed hij wat die moest doen, maar wanneer ik de choke uit zette ging die tot 3de versnelling en dan trekte die niet meer en begon te stotteren en het ging niet harder dan 35kmh.

Wat ik gedaan heb vandaag is de prop uit deze uitlaat gehaald en als ik nu (met choke aan rijd) gaat die super goed en trekt hij lekker maar wanneer ik hem uitzet (de choke) gaat hij weer maar tot 3de versnelling en begint dan weer te stotteren, de bougie is lichrbruin maar ik denk dat het aan de sproeier ligt. Ik heb bij mijn brommer een maat 90 sproeier gekregen maar ben niet zeker of dat wel de juiste is. ik moet ook vermelden dat mijn CDI nog begrensd is en dit moet jammer genoeg zo blijven van mijn ouders. maar denk niet dat het persee daaraan ligt want met choke rijd hij prima. het kan ook zijn dat het iets met lucht toevoer ofzo is dat ik een schroefje op mijn carb moet losser draaien ofzo maar geen idee (iemand op school had die tegen mij gezegd).

Ik heb geen idee met welke van die dingen het te maken heeft maar denk dus wel de sproeier, maar dan moet ik wel ff een tutorial kijken ofzo want ik heb geen verstand van de carb of dergelijk. als iemand mij kan helpen dan zou ik dat erg appreciëren!!!
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: nieuwe uitlaat op mijn beta sport 2023

Ongelezen bericht door 42 »

Zou goed een sproeier kwestie kunnen zijn ja, lees dit ff door https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?t=2048
betaspm
Beginnende Derbi fan
Berichten: 21
Lid geworden op: za 17 feb 2024, 13:47
Vervoersmiddel: beta rr50 sport 2023

Re: nieuwe uitlaat op mijn beta sport 2023

Ongelezen bericht door betaspm »

Bedankt voor het antwoord! ik heb het artikel gelezen en als ik het goed heb moet ik dus nu beginnen met die maat 90 sproeier erin te steken en dan zien welke kleur de bougie heeft en van daar verder gaan? maar wat moet ik dan doen met die schroeven in mijn carb en hoe moet ik die afstellen snap ik niet zo heel goed(de luchttoevoer enzo) en kan het ook dat het probleem daaraan light en dat het kan opgelost worden door die schroeven los of vast te draaien dat die een rijker mengsel krijgt en meer lucht? en welk setje sproeiers moet ik bestellen? Ik vroeg mij ook af of er ergens een tutorial is hoe je de carb van een beta rr50 eraf haalt want ik snap er niks van hoe die eraf moet. alvast bedankt!
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: nieuwe uitlaat op mijn beta sport 2023

Ongelezen bericht door 42 »

De rechterschroef zal wss voor stationair zijn, die draai je in als de motor niet stationair blijft draaien..en uit als hij te veel toeren maakt stationair.
De linker is de luchtstelschroef, die hoort op ongeveer 1,5 a 2 slagen uitgedraaid te zijn, dus helemaal indraaien en dan anderhalve slag uit draaien.
Dat regelt o.a. hoe snel de motor in toeren terug gaat als je gas los laat, als dat lang duurt staat die niet goed.

Met die schroeven kun je weinig afstellen voor met vol gas, dat wordt echt bepaald door de grootte van de hoofdsproeier.
Ik denk dat die 90 aardig in de buurt zal zitten met je set up, probeer eerst die en dan kun je zien of je nog andere sproeiers moet bestellen maar je zal wss rond de 90 uitkomen, misschien iets kleiner omdat je cdi nog begrensd is, ergens in de 80 ofzo maar dat merk je snel genoeg als je de 90 probeert.
Zodra je de cdi ontgrenst zul je wel weer moeten afstellen en iets grotere sproeier steken.

Doe dit wel zo snel mogelijk, je zult nu wss met een te arm mengsel rijden wat warmlopers of erger kan geven.
betaspm
Beginnende Derbi fan
Berichten: 21
Lid geworden op: za 17 feb 2024, 13:47
Vervoersmiddel: beta rr50 sport 2023

Re: nieuwe uitlaat op mijn beta sport 2023

Ongelezen bericht door betaspm »

Erg bedankt voor de hulp!! ik zal je op de hoogte houden. Ik denk wel dat ik dit door een garage zal laten doen want ik heb geen idee hoe ik de carb moet loshalen
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: nieuwe uitlaat op mijn beta sport 2023

Ongelezen bericht door 42 »

Weet ik helaas ook niet bij de Beta's maar er zijn hier wel een paar mensen die ook Beta rijden, misschien dat die het weten, brommerboer is vaak erg duur en lang niet altijd even goed..sommige zijn regelrechte beunhazen.

Even gekeken of er filmpjes van zijn maar niet echt kunnen vinden, wel deze waar op het laatst de carb weer terug gaat, ziet er redelijk hetzelfde uit als bij andere merken, kwestie van de klem vd luchtslang lostrekken, dan de slang zelf, klem bij spruitstuk losdraaien en dan kan de carb er af denk ik.
https://www.scegliauto.com/nl/video/bet ... ial/26752/
betaspm
Beginnende Derbi fan
Berichten: 21
Lid geworden op: za 17 feb 2024, 13:47
Vervoersmiddel: beta rr50 sport 2023

Re: nieuwe uitlaat op mijn beta sport 2023

Ongelezen bericht door betaspm »

Wow dat is echt wel een handig filmpje want zo ziet mijn carb er exact uit, ik ga het morge proberen en wie weet lukt het me wel haha. nog is bedankt voor al de hulp en antwoorden, erg handig dat ik met iemand kan praten die er iets van kent :)
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: nieuwe uitlaat op mijn beta sport 2023

Ongelezen bericht door 42 »

Succes, we horen graag hoe het gegaan is :)
betaspm
Beginnende Derbi fan
Berichten: 21
Lid geworden op: za 17 feb 2024, 13:47
Vervoersmiddel: beta rr50 sport 2023

Re: nieuwe uitlaat op mijn beta sport 2023

Ongelezen bericht door betaspm »

Ik heb dus die maar 90sproeier erin gestoken gisteren (was nogal veel gekloot lol) en hij reed perfect zonder choke en ook met choke reed hij goed, hij trok perfect en reed zoals die moest, bougie is ook gwn goeje kleur, maar vandaag ben ik ermee naar de carwash gegaan en heb hem dus met zeep en water (hoge druk) gewassen want hij was mega vuil. Ik reed naar huis en alles ging helemaal prima en had hem ff ook onder het zadel afgedroogd en overal waar die nog nat was. Hij staat ongeveer na dit een kwartiertje stil. maar wat me ineens opvalt als ik hem start en begin te rijden is dat ik terug hetzelfde probleem heb dat die hapert na 3de versnelling maar wel iets beter rijd dan de vorige sproeier. ik denk oke mss is er ergens water in gekomen dus ik laat hem een 4 tal uur stil staan en probeer er dan weer mee te rijden en heb dus gewoon weer hetzelfde :( maar hou kan dit nu want hij reed gwn echt goed gistere en vandaag in de voormiddag

alvast bedankt en sorry voor al de vragen!
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: nieuwe uitlaat op mijn beta sport 2023

Ongelezen bericht door 42 »

Je kan t nog even afwachten, als er ergens water op een lastige plek zit kan t best even duren voor dat opgedroogd is met deze temp.
Misschien is er ook wat water in de tank gekomen, rookt ie meer dan normaal toevallig ?
betaspm
Beginnende Derbi fan
Berichten: 21
Lid geworden op: za 17 feb 2024, 13:47
Vervoersmiddel: beta rr50 sport 2023

Re: nieuwe uitlaat op mijn beta sport 2023

Ongelezen bericht door betaspm »

Ja ik ga sewwes ook ff kijken of dat er water in de luchtfilter is gekomen toevallig ofzo maar gewoon raar dat die met choke wel goed rijd, hij stoomt denk ik niet persee harder of dit heb ik allesinds nog niet opgemerkt. maar zou dat vanzelf opgelost raken als er water in de tank zou gekomen zijn? en

is het mogelijk dat dit weer een sproeier probleem is want hij heeft gewoon wel goed gereden met of zonder choke tot dat ik terug kwam van de carwash.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: nieuwe uitlaat op mijn beta sport 2023

Ongelezen bericht door 42 »

sproeier probleem lijkt me niet logisch als ie eerst wel goed reed en t probleem opeens was na de carwash
als er water in de tank is gekomen lost dat deels vanzelf wel op ja, water zakt naar onder dus is er vrij snel uit..zal iets in blijven miss wat onder de kraan zit maar of dat kwaad kan weet ik niet, als de mijne lang in de echte stortbui staat komt er ook altijd een klein beetje in mn tank, dop sluit niet 100% en dat heb ik er heel snel weer uit gereden.
betaspm
Beginnende Derbi fan
Berichten: 21
Lid geworden op: za 17 feb 2024, 13:47
Vervoersmiddel: beta rr50 sport 2023

Re: nieuwe uitlaat op mijn beta sport 2023

Ongelezen bericht door betaspm »

Ah oke hahahha bedankt voor het antwoord ik laat je straks weten of het opgelost is! ben nu nog op school, met de fiets :(
betaspm
Beginnende Derbi fan
Berichten: 21
Lid geworden op: za 17 feb 2024, 13:47
Vervoersmiddel: beta rr50 sport 2023

Re: nieuwe uitlaat op mijn beta sport 2023

Ongelezen bericht door betaspm »

Oke dus ik heb er daarnet even mee gereden en hij heeft heel de dag buiten gestaan, hij rijd wel nog altijd even slecht als gisteren. Dus ik heb ff naar de luchtfilter gekeken en die was vettig van olie maar ik veronderstel dat dit geen probleem is? Heb er even mee gereden na dat ik de filter had afgekuist maar nogsteeds niet opgelost. Ik heb vrijwel geen idee wat ik nu nog moet checken eig, want op de weg naar huis van de carwash reed hij wel gewoon nog goed en na dat die een kwartier stil heeft gestaan ineens niet meer. Vind ik gewoon beetje apart, maar enig advies want ik nu nog moet? ik heb trouwens een filmpje van hoe die rijd en hij graakt wel aan 45 maar meer niet en stottert mega hard. ik heb wel hulp nodig hhahah
Gebruikersavatar
HenkieHans
Beginnende tuner
Berichten: 211
Lid geworden op: za 18 jul 2020, 10:20
Vervoersmiddel: Aprilia RS 50 ‘07 RSGP22 Motogp replica (verkocht)
Aprilia RS 50 '08 (verkocht) viewtopic.php?f=9&t=28160&p=367053#p367053
Aprilia RS4 50 Aprilia Xtrenta replica viewtopic.php?f=9&t=28161

Re: nieuwe uitlaat op mijn beta sport 2023

Ongelezen bericht door HenkieHans »

Ervan uitgaande dat je een onderlangse pijp hebt, kan het zomaar dat je water in je expansie hebt zitten. Had ik met mijn RS 50 in het begin ook weleens last van (die uitlaat loopt omhoog tot onder je zadel, kut design). Probeer je brommer eens te starten, en zoveel mogelijk toeren te draaien en kijk dan of er waterdamp uit je uitlaat komt. Zo ja, dan moet je dus gewoon door blijven gaan tot dit er allemaal uit is, de eerste keer dat ik het had ben ik ook zeker wel 20 minuten aan het revven geweest voordat ik weer fatsoenlijk kon rijden...

Liep je brommer verder nou wel helemaal goed of nog steeds niet?
betaspm
Beginnende Derbi fan
Berichten: 21
Lid geworden op: za 17 feb 2024, 13:47
Vervoersmiddel: beta rr50 sport 2023

Re: nieuwe uitlaat op mijn beta sport 2023

Ongelezen bericht door betaspm »

Hallo,
Bedankt voor de tip maar ik zit namelijk met een aantal andere problemen nu waar ik niet weet hoe ik eraan moet beginnen.
Ik zal even al de evenementen die tot nu toe hebben plaats gevonden overlopen. Dus samengevat liep mijn brommer 45en was helemaal standaard dus ik heb er een voca rookie opgezet, maar hij haperde en stotterde na 3de versnelling heel hard dus heb er een maat 90 sproeier ingestoken (zat een 84 in) terwijl ik dit gedaan heb moest ik dus de rubber van de luchtfilter van de rechter klant van mijn carb los halen, maar wat mij opviel is dat er een goud staafje in mijn luchtfilter rubber ding zit dat ergens in mijn carb zat (zal in het filmpje met fotos duidelijk worden wat ik bedoel) https://www.youtube.com/watch?v=5eYc3hlpmkQ

En ik heb dus na het vervangen van de sproeier deze er terug opgezet en ik heb dit staafje in de holte gestoken die ik heb aangeduid met roos op foto 2 van het filmpje https://www.youtube.com/watch?v=5eYc3hlpmkQ maar toen ging mijn rubber ding die de carb omhelst er maar niet rond en ik heb voor efjes zitten proberen. Dus uiteindelijk heb ik het gouden staafje uit dit gaatje gehaald en ik vermoed nu dus eig dat er een stukje is afgebroken en nog in het gaatje zit zoals je op foto 3 kunt zien. Ik heb dit staafje er dus gewoon los in gestoken in mijn carb de luchtfilter rubber er terug rond mijn carb gedaan en klemmetje er rond en doen alsof er niks gebeurd was, verassend genoeg reed hij heel goed voor anderhalve dag met deze nieuwe sproeier en was al niet meer over dat random staafje aan het nadenken. Tot gisteren middag toen ik terug kwam van de carwash(hoge druk). Ik liet mijn brommer effe staan toen ik thuis kwam ongeveer een kwartier en ging er dan terug mee rijden, maar wat ik opmerkte was hij reed terug slecht en had geen kracht meer en stotterde na 3de versnelling, hoe kan dit nou?? dacht ik. Dus ik heb effe de luchtfilter zelf bekeken en deze was redelijk vettig maar oke boeie denk niet dat dat veel uitmaakt (verbeter me als ik fout ben) maar dit was dus niet het probleem. Toen dacht ik terug aan het staafje dat mogelijk was afgebroken en vees ik daarstraks het klemmetje er terug af en begon ernaar te kijken en wat mij opviel is dat de carb redelijk vettig was dus misschien kwam er wel 2t olie uit het tot nu toe loshangende staafje. Dus ik heb effe dat staafje in het gaatje op foto 2 gestoken en vastgemaakt met een colsonbandje aan de carb omdat die er niet zo goed over gaat als dat staafje in het gaatje steekt en ben een tourtje gaan rijden, wat mij opviel is dat hij al een stukje beter reed dan met het staafje loshangend in de carb maar dan nog reed hij niet zo goed als net na het veranderen van de sproeier (voor de carwash nog en het staafje hing hier gwn los in de carb)
Hij trok gwn goed maar begon weer te haperen na 45 ik heb hier ook een filmpje van en zal de link ook vermelden beneden aan mijn bericht. Mijn vragen zijn nu dus Wat is dit staafje en waar moet het steken?? ik probeer nu al heel de dag hiervoor een oplossing te vinden maar heb geen idee.
Ook wat is de functie van dit staafje en de naam en kan ik dit onderdeel ergens apart kopen? of wat moet ik nu doen om mijn brommer te fixen?

Ik vind het vooral vreemd dat die met dat staafje los in de carb gewoon goed reed voor anderhalve dag voor dan een uurtje na de carwash ineens moeilijk te gaan doen. Ik bedank iedereen die mij wilt helpen alvast voor hun tijd en de moeite (bedankt al aan 42 met tietel pro tuner voor mij zoveel te helpen al ik appricieer dit echt mega hard!!!)
link voor hoe mijn brommer nu loopt: https://youtube.com/shorts/ih7Ky5mhgI8?feature=share
Gebruikersavatar
HenkieHans
Beginnende tuner
Berichten: 211
Lid geworden op: za 18 jul 2020, 10:20
Vervoersmiddel: Aprilia RS 50 ‘07 RSGP22 Motogp replica (verkocht)
Aprilia RS 50 '08 (verkocht) viewtopic.php?f=9&t=28160&p=367053#p367053
Aprilia RS4 50 Aprilia Xtrenta replica viewtopic.php?f=9&t=28161

Re: nieuwe uitlaat op mijn beta sport 2023

Ongelezen bericht door HenkieHans »

Hoe staat je gasnaald? Dat gehaper klinkt als een te arm mengsel wat mij betreft, maar aangezien je nog niet in je hoge toerengebied zit is dit eerder een gasnaald probleem dan hoofdsproeier. Ik zou dus eens proberen om die een standje hoger te zetten. (remember, als je de gasnaald omhoog wilt hebben, dan moet het clipje erop juist omlaag, niet andersom;))

Wat dat staafje betreft: geen idee wat het wezen mag, ik heb nooit beta gereden. Zou inderdaad de toevoer van je olie kunnen zijn, die nu een te rijk mengsel afgeeft als deze eruit is. hoe deze er goed in gaat zul je helaas zelf even moeten uitzoeken... Oh, en maak je filter wel ff beetje schoon in het geval deze echt goed vet is, daar krijgt ie niks van. Hoe lekker denk je dat jij nog kan ademen als je een doek doordrenkt met olie voor je mond houdt?
betaspm
Beginnende Derbi fan
Berichten: 21
Lid geworden op: za 17 feb 2024, 13:47
Vervoersmiddel: beta rr50 sport 2023

Re: nieuwe uitlaat op mijn beta sport 2023

Ongelezen bericht door betaspm »

Thanks voor het advies! ik heb wel geen flauw idee hoe ik de gasnaald moet verzetten maar zal wel moeten lukken ik vind het wel ergens. En tuurlijk heb ik de filter wel effe schoongemaakt hoor want zo kan je idd moeilijk ademen hhahah.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: nieuwe uitlaat op mijn beta sport 2023

Ongelezen bericht door 42 »

Die titel pro tuner zegt niet zo veel, die krijg je automatisch als je veel reageert en ik zit hier al een paar jaar, zelfs als je 2 jaar lang elke dag 1 of 2 keer alleen maar 'kut' roept dan wordt je ook pro tuner.. :lol: de meeste stamgasten hier weten veel meer dan ik ook al hebben ze een 'lagere' titel.

Dat die buis los zit is niet goed, dan blijf je een vertekend beeld houden als die even wat beweegt.
Mooiste zou zijn als je een carb van iemand zou kunnen lenen en zien wat ie dan doet.
Buisje is niet voor 2t olie maar doet iets met lucht dacht ik, fijne weet ik er niet van.

Olie en of benzine in je luchtfilter kan komen door versleten membraanplaatjes, die zou je kunnen checken nog, maar ik verwacht niet dat daar het probleem zit.
Wat voor luchtfilter heb je, ori of schuim ?
Gebruikersavatar
HenkieHans
Beginnende tuner
Berichten: 211
Lid geworden op: za 18 jul 2020, 10:20
Vervoersmiddel: Aprilia RS 50 ‘07 RSGP22 Motogp replica (verkocht)
Aprilia RS 50 '08 (verkocht) viewtopic.php?f=9&t=28160&p=367053#p367053
Aprilia RS4 50 Aprilia Xtrenta replica viewtopic.php?f=9&t=28161

Re: nieuwe uitlaat op mijn beta sport 2023

Ongelezen bericht door HenkieHans »

Membraan zat ik ook al aan te denken, maar aangezien het zo plots is lijkt dat me sterk. Anyway, om meneer beta ff op het juiste spoor te helpen: een membraan check je door hem simpelweg ff uit je inlaat te halen, en tegen het licht te houden. Zodra je licht erdoorheen ziet, zitten er dus (kleine) gaatjes in en zijn ze aan vervanging toe.

De gasnaald verstel je door de bovenkant van je carb open te halen, je gaskabel met gasschuif en al eruit te halen en dan haal je daar vervolgens weer je naald uit (is ff wat gepriegel met die veer). Dan zitten op die naald een paar gleuven, en in een van die gleuven zit een clipje die de stand van de naald bepaalt. Deze kan je dus omhoog zetten door het clipje omlaag te doen, en vice versa.
Plaats reactie