Pro Topic
-
- Moderator
- Berichten: 2364
- Lid geworden op: do 11 nov 2010, 20:38
- Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD03 Supermoto Project 2.0 SOLD
DERBI XTREME PRORACE 2 Crosser SOLD
Renault Clio 1.2 16v SOLD
DERBI SENDA MVT 90 Hypersessoins BROKEN
Derbi Senda BRK 88 BIGBORE SOLD
BMW E36 320i COUPE - Gallery: http://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=4949
- Locatie: Beesd
Pro Topic
Pro topic
Ik heb dit topic opgezet omdat ik de diepgang in tuning en het bewerken van derbi motorblokken toch mis op het forum.
Hier kan je vragen stellen met diepere inhoud dan alleen een ander uitlaatje of cilinder.
Ik bedoel hier mee Bi cilinders, Cilinders Met een grote Inhoud, Slag Powervalves etc.
Ook kunnen hier foto,s van carter bewerkzaamheden en leuke snelle blokken geplaatst worden.
Denk hierbij aan scootercilinder op derbi basis enzo voort.
Discussie,s als Roterende inlaat of Membraam gestuurt kan men hier voeren.
Nutteloze of doelloze reacties die niet slaan op de inhoud worden meteen bestraft met een warn
Succes.
Ik heb dit topic opgezet omdat ik de diepgang in tuning en het bewerken van derbi motorblokken toch mis op het forum.
Hier kan je vragen stellen met diepere inhoud dan alleen een ander uitlaatje of cilinder.
Ik bedoel hier mee Bi cilinders, Cilinders Met een grote Inhoud, Slag Powervalves etc.
Ook kunnen hier foto,s van carter bewerkzaamheden en leuke snelle blokken geplaatst worden.
Denk hierbij aan scootercilinder op derbi basis enzo voort.
Discussie,s als Roterende inlaat of Membraam gestuurt kan men hier voeren.
Nutteloze of doelloze reacties die niet slaan op de inhoud worden meteen bestraft met een warn
Succes.
Blokrevisie en Carters Bewerken:http://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5568
-
- Moderator
- Berichten: 2364
- Lid geworden op: do 11 nov 2010, 20:38
- Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD03 Supermoto Project 2.0 SOLD
DERBI XTREME PRORACE 2 Crosser SOLD
Renault Clio 1.2 16v SOLD
DERBI SENDA MVT 90 Hypersessoins BROKEN
Derbi Senda BRK 88 BIGBORE SOLD
BMW E36 320i COUPE - Gallery: http://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=4949
- Locatie: Beesd
Re: Pro Topic (alleen reageren als je er verstand van hebt)
Blokrevisie en Carters Bewerken:http://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5568
-
- Pro tuner
- Berichten: 3671
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 18:18
- Vervoersmiddel: Phantom F12R (verkocht)
DRD EVO (verkocht)
Hyundai Coupé (verkocht)
DRD Black Edition Airsal Xtrem 88cc ( verkocht)
Honda CX500 Cafe Racer(verkocht)
Peugeot 206 2.0 GTI(verkocht)
Subaru Forester 2.5XT (Verkocht) - Gallery: http://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=32&t=13206
- Locatie: Almelo
Re: Pro Topic (alleen reageren als je er verstand van hebt)
Waarom is dat ''wipje'' bij de inlaat ook verwijderd? Stukje wat normaal wat boven krukas uitsteekt.
spijker95 schreef:Heerlijk strak
-
- Moderator
- Berichten: 2364
- Lid geworden op: do 11 nov 2010, 20:38
- Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD03 Supermoto Project 2.0 SOLD
DERBI XTREME PRORACE 2 Crosser SOLD
Renault Clio 1.2 16v SOLD
DERBI SENDA MVT 90 Hypersessoins BROKEN
Derbi Senda BRK 88 BIGBORE SOLD
BMW E36 320i COUPE - Gallery: http://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=4949
- Locatie: Beesd
Re: Pro Topic (alleen reageren als je er verstand van hebt)
is niet verwijderd is gelijk gemaaktJoram schreef:Waarom is dat ''wipje'' bij de inlaat ook verwijderd? Stukje wat normaal wat boven krukas uitsteekt.
deze moet er juist zitten zodat het mengsel word geleid na de cilinder
Blokrevisie en Carters Bewerken:http://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5568
- drunken org
- Pro tuner
- Berichten: 985
- Lid geworden op: zo 08 jan 2012, 12:42
- Vervoersmiddel: Senda R 2x (Sold
Derbi Drd Pro 2007 (Sold)
Derbi Drd Limited 2005 ombouw '7/'8 project
^ Parma blok hiervan verkocht, komt een leuk blok weer!
Derbi Drd Evo Limited 2009 (Sold)
Derbi Drd Racing 2008 2x (Sold)
Ktm Exc 2002 met 525 uiterlijk (: - Gallery: Ktm 520 Gallery:
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=32&t=13507
Drd Ltd 2005 ombouw project log:
http://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=10538
Zie mijn aanbod topic voor vele onderdelen!:
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=61&t=13388 - Locatie: Emmen, Rietlanden
Re: Pro Topic (alleen reageren als je er verstand van hebt)
hier bij mijn carters;
is inmiddels nog ietsjes meer weg gehaald.
is inmiddels nog ietsjes meer weg gehaald.
Zie mijn aanbod topic!
vele onderdelen: http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=61&t=13388" onclick="window.open(this.href);return false;
vele onderdelen: http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=61&t=13388" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro Topic (alleen reageren als je er verstand van hebt)
Wat ik me afvraag wat is nou beter de inlaat en het stukje carter wat naar de spoelers toe gaat te polijsten of te glasparelstralen.
Voordeel van polijsten:
minder weerstand voor het lucht-benzinemengsel.
Nadeel:
door het gladde oppervlak mengt het mengsel niet goed omdat er hele maal geen opstakels zijn en dus ook geen wervelingen.
Dit is zo als je naar en viertakt kijkt het voordeel is bij en 2takt dat het mengsel toch redelijk goed gemengt word omdat het eerst door het carter heen moet, en daarna door de spoelers met kracht tegen elkaar komt (spoelers die tegenover elkaar staan).
Het voor en nadeel van glasparelstralen is precies het omgekeerde van polijsten.
Wat en extra voordeel van glasparelstralen is dat er en laagje olie op kan blijven plakken wat gladder is als polijsten(kan dus ook en nadeel zijn )
Voordeel van polijsten:
minder weerstand voor het lucht-benzinemengsel.
Nadeel:
door het gladde oppervlak mengt het mengsel niet goed omdat er hele maal geen opstakels zijn en dus ook geen wervelingen.
Dit is zo als je naar en viertakt kijkt het voordeel is bij en 2takt dat het mengsel toch redelijk goed gemengt word omdat het eerst door het carter heen moet, en daarna door de spoelers met kracht tegen elkaar komt (spoelers die tegenover elkaar staan).
Het voor en nadeel van glasparelstralen is precies het omgekeerde van polijsten.
Wat en extra voordeel van glasparelstralen is dat er en laagje olie op kan blijven plakken wat gladder is als polijsten(kan dus ook en nadeel zijn )
-
- Pro tuner
- Berichten: 3671
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 18:18
- Vervoersmiddel: Phantom F12R (verkocht)
DRD EVO (verkocht)
Hyundai Coupé (verkocht)
DRD Black Edition Airsal Xtrem 88cc ( verkocht)
Honda CX500 Cafe Racer(verkocht)
Peugeot 206 2.0 GTI(verkocht)
Subaru Forester 2.5XT (Verkocht) - Gallery: http://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=32&t=13206
- Locatie: Almelo
Re: Pro Topic (alleen reageren als je er verstand van hebt)
Wat ruwer is beter omdat de benzine dan over een laagje benzine gaat. dat levert minder weerstand op dan gepolijst carter.
Ik heb mijn carters wel vlakgeschuurd, maar polijsten doe ik niet.
Ik heb mijn carters wel vlakgeschuurd, maar polijsten doe ik niet.
spijker95 schreef:Heerlijk strak
-
- Pro tuner
- Berichten: 1245
- Lid geworden op: do 28 jun 2012, 17:11
- Vervoersmiddel: Derbi SDR 2003 80cc/88cc/110cc (verkocht)
Derbi senda Special 50cc (verkocht)
Derbi Drd Racing 2008 (verkocht)
ktm 625 smc - Gallery: http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=1 ... 95#p235795
- Locatie: raalte
Re: Pro Topic (alleen reageren als je er verstand van hebt)
Je carters nie polijsten ofzo moet een beetje grof blijven bekijk het als een druppel water op een glazen plaat dat blijft gewoon liggen
DIENST; Blokrevicie, Stralen, Carters tunen, Radiateurs lassen
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=71&t=11190" onclick="window.open(this.href);return false;
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=71&t=11190" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Tuner
- Berichten: 376
- Lid geworden op: zo 16 sep 2012, 11:59
- Vervoersmiddel: derbi senda drd sm 50
- Gallery: http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=9750
- Locatie: groningen
Re: Pro Topic (alleen reageren als je er verstand van hebt)
Ja, was een kerel die alles in de carters polijstte en de benzine besloeg gewooon als waterdamp op een ruit, dus alles zat vol met benzine. En zn brommer starte niet eens
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
-
- Pro tuner
- Berichten: 3671
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 18:18
- Vervoersmiddel: Phantom F12R (verkocht)
DRD EVO (verkocht)
Hyundai Coupé (verkocht)
DRD Black Edition Airsal Xtrem 88cc ( verkocht)
Honda CX500 Cafe Racer(verkocht)
Peugeot 206 2.0 GTI(verkocht)
Subaru Forester 2.5XT (Verkocht) - Gallery: http://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=32&t=13206
- Locatie: Almelo
Re: Pro Topic (alleen reageren als je er verstand van hebt)
Mijn carter nu, aangepast voor 45mm slag en Airsal Xtrem cilinder.
spijker95 schreef:Heerlijk strak
- Daan
- Beheerder
- Berichten: 4446
- Lid geworden op: do 14 okt 2010, 21:07
- Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Racing
- Gallery: http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=2566
- Contacteer:
Re: Pro Topic (alleen reageren als je er verstand van hebt)
Ik heb er geen verstand van, maar dit hebben wij toen gedaan aan het Bidalot blok. Het liep niet verkeerd maar we hebben geen referentie materiaal wat deze aanpassingen precies aan prestatie winst opleveren.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=paGds_pHrYg[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=G5fRnjkQgd0[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sRAfj6F6P3E[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=8ZU7yfJgWL8[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=paGds_pHrYg[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=G5fRnjkQgd0[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sRAfj6F6P3E[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=8ZU7yfJgWL8[/youtube]
-
- Moderator
- Berichten: 2364
- Lid geworden op: do 11 nov 2010, 20:38
- Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD03 Supermoto Project 2.0 SOLD
DERBI XTREME PRORACE 2 Crosser SOLD
Renault Clio 1.2 16v SOLD
DERBI SENDA MVT 90 Hypersessoins BROKEN
Derbi Senda BRK 88 BIGBORE SOLD
BMW E36 320i COUPE - Gallery: http://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=4949
- Locatie: Beesd
Re: Pro Topic (alleen reageren als je er verstand van hebt)
Blokrevisie en Carters Bewerken:http://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5568
Re: Pro Topic (alleen reageren als je er verstand van hebt)
Kan je er niks meer over vertellen.Le derbi schreef:
Zoals hoe het gedaan wordt enz. Want van alleen en foto wordt ik niet wijzer.
-
- Beheerder
- Berichten: 6910
- Lid geworden op: za 16 okt 2010, 13:17
- Vervoersmiddel: Derbi drd racing 2007 supermoto(verkocht)
Derbi pro race crosser (verkocht)
Derbi gpr 70cc Sprinter
Derbi DRD PRO (verkocht)
Husaberg FE570 Supermoto (verkocht)
TM SMX450 2015 (verkocht)
Husqvarna TE300 (verkocht)
Honda CRF1000 2016 Tresoldi replica - Gallery: DRD MHR Supermoto: http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=34&t=800
GPR Sprinter: http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=5477
DRD PRO: http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=8497 - Locatie: Heerewaarden
- Contacteer:
Re: Pro Topic (alleen reageren als je er verstand van hebt)
Gewoon de frees erin zetten, meer is het niet. Een vast hand, inzicht erin hebben en geduld is wel mooi meegenomen.
Verder zijn er gewoon geen richtlijnen of verplichtingen, iedere tuner doet het anders en houd er een andere vorm aan vast. De een maakt het gladder als de ander, dat zijn voorkeuren van de tuner en hoe zij denken dat het het beste is.
Verder zijn er gewoon geen richtlijnen of verplichtingen, iedere tuner doet het anders en houd er een andere vorm aan vast. De een maakt het gladder als de ander, dat zijn voorkeuren van de tuner en hoe zij denken dat het het beste is.
Only god can judge me!!!
Blokrevisie en Carters Bewerken:http://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5568
Blokrevisie en Carters Bewerken:http://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5568
- Daan
- Beheerder
- Berichten: 4446
- Lid geworden op: do 14 okt 2010, 21:07
- Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Racing
- Gallery: http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=2566
- Contacteer:
Re: Pro Topic (alleen reageren als je er verstand van hebt)
Leuk voor de beginners!
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 46
- Lid geworden op: vr 23 mar 2012, 16:04
- Vervoersmiddel: derbi senda drd evo 2010
- Locatie: Leusden
Re: Pro Topic (alleen reageren als je er verstand van hebt)
Mooi filmpje erg duidelijk
- mathijsb
- Tuner
- Berichten: 385
- Lid geworden op: do 30 aug 2012, 10:36
- Vervoersmiddel: Puch maxi S, Derbi senda R xtreme 2007
- Gallery: http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=8874
- Locatie: diepenheim
Re: Pro Topic (alleen reageren als je er verstand van hebt)
idd dacht eerst 27 min
maar toch bijna helemaal gekeken!
maar toch bijna helemaal gekeken!
blackidentity schreef:Brb, ff bier halen.
-
- Pro tuner
- Berichten: 1245
- Lid geworden op: do 28 jun 2012, 17:11
- Vervoersmiddel: Derbi SDR 2003 80cc/88cc/110cc (verkocht)
Derbi senda Special 50cc (verkocht)
Derbi Drd Racing 2008 (verkocht)
ktm 625 smc - Gallery: http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=1 ... 95#p235795
- Locatie: raalte
Re: Pro Topic (alleen reageren als je er verstand van hebt)
Le derbi schreef:
ik zie dat je nog een kleine verbetering kunt maken aan je cilinder je moet die tussen schotjes scherp maken, ik weet niet wat je met die cilinder enzo doet maar als t echt op de 0.1pk aankomt kun je dat er nog aan doen, voor de rest ziet alles er super uit
DIENST; Blokrevicie, Stralen, Carters tunen, Radiateurs lassen
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=71&t=11190" onclick="window.open(this.href);return false;
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=71&t=11190" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Pro tuner
- Berichten: 840
- Lid geworden op: za 04 dec 2010, 18:40
- Locatie: Huissen
Re: Pro Topic (alleen reageren als je er verstand van hebt)
Hier mijn aandeel over inlaten.
Aangezien ik een roterende inlaat 'wilde' gaan bouwen op een Derbi blok.
De inlaat is het traject vanaf de carburateur naar het carter.
Er zijn voor zover ik weet 3 verschillende soorten.
En hieronder staan foto's ervan, uitleg, en de voor en nadelen.
Membraam-inlaat.
Een membraam als inlaat wordt het meest gebruikt op 2 takt motoren.
Je vind het op Derbi's Scooter's Crossmotoren Racemotoren dus bijna op alle 2 takt motoren.
Een Membraam werkt met kleppen.
De kleppen openen en sluiten vanzelf door de drukverschillen in het carter.
Het membraam zorg ervoor dat er alleen mengsel in kan en er niet meer uit kan.
voordeel:
Bijna altijd een goede inlaat timing. (daarom een fijn motor gedrag en een ruime powerband)
Weinig tot geen onderhoud.
Nadeel:
Een membraam heeft moeite met zeer hoge toerentallen, Dan kunnen de kleppen namelijk gaan zweven.(toerentallen boven de 18000 RPM)
Een membraam moet open gezogen worden door de motor, En daarom heb je iets vermogen verlies.
Roterende-inlaat.
Een roterende inlaat wordt vaak gebruikt bij sprints en korte races.
Bij een roterende inlaat wordt de inlaat timing met een draaiende schijf geregeld.
Die schijf wordt aangedreven door de krukas.
Vaak worden ze op snelle race/sprint blokken gebouwd.
Er zijn maar een paar blokken waar het standaard op zit.(Rotax Kreidler Yamaha)
Meestal bouwt men het zelf op een blok.
Voordeel:
De inlaat timing kan worden aangepast.
Een korte maar zeer krachtige powerband.
Maximaal vermogen omdat een roterende inlaat bijna geen weerstand levert.
Nadeel:
Veel onderhoud. (de schijven slijten erg snel)
Een korte powerband.
Meestal verval de ontsteking omdat de inlaat daar dan zit.
Altijd de zelfde inlaat timing.
Zuiger gestuurde-inlaat.
Bij een Zuiger gestuurde inlaat wordt de inlaat timing geregeld door de zuiger.
Het spruitstuk zit daarom ook op de cilinder.
Een zuiger gestuurde inlaat zie je bijna niet meer.
Zit nog wel op de oude Kreidlers en Zundraps.
Ik heb hier helaas geen foto's van.
Voordeel:
Je kan de inlaat timing bijna niet aanpassen.
Geen onderhoud.
Nadeel:
Altijd de zelfde inlaat timing.
Korte powerband.
Membraam.
Roterende inlaat.
Iemand vragen of dingen die ik vergeten ben of dingen die ik fout heb?????
Aangezien ik een roterende inlaat 'wilde' gaan bouwen op een Derbi blok.
De inlaat is het traject vanaf de carburateur naar het carter.
Er zijn voor zover ik weet 3 verschillende soorten.
En hieronder staan foto's ervan, uitleg, en de voor en nadelen.
Membraam-inlaat.
Een membraam als inlaat wordt het meest gebruikt op 2 takt motoren.
Je vind het op Derbi's Scooter's Crossmotoren Racemotoren dus bijna op alle 2 takt motoren.
Een Membraam werkt met kleppen.
De kleppen openen en sluiten vanzelf door de drukverschillen in het carter.
Het membraam zorg ervoor dat er alleen mengsel in kan en er niet meer uit kan.
voordeel:
Bijna altijd een goede inlaat timing. (daarom een fijn motor gedrag en een ruime powerband)
Weinig tot geen onderhoud.
Nadeel:
Een membraam heeft moeite met zeer hoge toerentallen, Dan kunnen de kleppen namelijk gaan zweven.(toerentallen boven de 18000 RPM)
Een membraam moet open gezogen worden door de motor, En daarom heb je iets vermogen verlies.
Roterende-inlaat.
Een roterende inlaat wordt vaak gebruikt bij sprints en korte races.
Bij een roterende inlaat wordt de inlaat timing met een draaiende schijf geregeld.
Die schijf wordt aangedreven door de krukas.
Vaak worden ze op snelle race/sprint blokken gebouwd.
Er zijn maar een paar blokken waar het standaard op zit.(Rotax Kreidler Yamaha)
Meestal bouwt men het zelf op een blok.
Voordeel:
De inlaat timing kan worden aangepast.
Een korte maar zeer krachtige powerband.
Maximaal vermogen omdat een roterende inlaat bijna geen weerstand levert.
Nadeel:
Veel onderhoud. (de schijven slijten erg snel)
Een korte powerband.
Meestal verval de ontsteking omdat de inlaat daar dan zit.
Altijd de zelfde inlaat timing.
Zuiger gestuurde-inlaat.
Bij een Zuiger gestuurde inlaat wordt de inlaat timing geregeld door de zuiger.
Het spruitstuk zit daarom ook op de cilinder.
Een zuiger gestuurde inlaat zie je bijna niet meer.
Zit nog wel op de oude Kreidlers en Zundraps.
Ik heb hier helaas geen foto's van.
Voordeel:
Je kan de inlaat timing bijna niet aanpassen.
Geen onderhoud.
Nadeel:
Altijd de zelfde inlaat timing.
Korte powerband.
Membraam.
Roterende inlaat.
Iemand vragen of dingen die ik vergeten ben of dingen die ik fout heb?????
- mathijsb
- Tuner
- Berichten: 385
- Lid geworden op: do 30 aug 2012, 10:36
- Vervoersmiddel: Puch maxi S, Derbi senda R xtreme 2007
- Gallery: http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=8874
- Locatie: diepenheim
Re: Pro Topic (alleen reageren als je er verstand van hebt)
Remylimited schreef:
Voordeel:
De inlaat timing kan worden aangepast.
Een korte maar zeer krachtige powerband.
Maximaal vermogen omdat een roterende inlaat bijna geen weerstand levert.
Nadeel:
Veel onderhoud. (de schijven slijten erg snel)
Een korte powerband.
Meestal verval de ontsteking omdat de inlaat daar dan zit.
Altijd de zelfde inlaat timing.
blackidentity schreef:Brb, ff bier halen.