koppakking vervangen Motorhispana Crossmotor 70CC

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
2-takt Freak 37
Beginnende Derbi fan
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 21 aug 2016, 00:16
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD X-Treme 50 SM

koppakking vervangen Motorhispana Crossmotor 70CC

Ongelezen bericht door 2-takt Freak 37 »

Beste mensen, even een uitleg over het aanmaken van dit onderwerp: Volgend week (22-30 augustus) ga ik een motorhispana furia crossmotor halen met 70CC cilinder (merk onbekend, werd mij niet verteld, ga ik nog vragen)
En nu heb ik al het een en ander gelezen en opgezocht maar ik zit nog steeds te twijfelen en heb nog nooit eerder de koppakking vervangen. Ik heb verder een goed technisch inzicht en weet wel het een en ander van een schakelbrommer/motor aangezien ik al een derbi extreme uit 2007 heb. Maar ik heb nog steeds twijfels, want de koppaking van de als crossmotor bedoelde motohispana uit 2005 (am6 blok) lekt, en moet dus vervangen worden. Ik ben een complete noob betreffende hetgene wat ik weet van koppakkingen dus hier heb ik een lijstje moet vragen en ik zou eventueel wat uitleg willen over hoe deze te monteren:

- Kan er een standaard (originele) koppakking op of moet het specifiek voor de 70CC cilinder zijn die er al in zit?

- waar kan ik een koppakking vinden waarvan ik zeker weet dat deze past (heb al het een en ander rondgekeken op internet)

- zijn er eventueel betere (aftermarket) koppakkingen te vinden die het vermogen wat omhoog krikken? Hij is tenslotte bedoeld als crossmotor.

- Hoe de koppakking te monteren? Ik weet dat je de waterkoelslang eruit moet halen en de boutjes, maar hoe verder precies?

- De oude koppakking lekt, en moet dus vervangen worden, al start de motor wel. De koelvloeistof is er echter (bijna) helemaal uitgelopen omdat de koppakking zou lekken werd mij vertelt. Is dit correct?

Ik sta compleet open wat betreft ideeën en zal goed gehoor geven aan de tips (:

Even wat extra's om te vermelden, kan belangrijk zijn: De brommer is al best zwaar opgevoert ik kan hem overkopen voor een vriendenprijs van 350 euro, het is namelijk een kennis van mijn vader en de jongen is 24. Hij vraagt er 600 euro voor op marktplaats met 28.000 op de klok.
Wat zit er zoal op?

- Andere vertanding
- Ander vliegwiel
- Race-ontsteking die volgens hem 200 euro gekost heeft (weet niet precieze model)
- Accu eruit (niet nodig voor de cross en is enkel gewicht)
-Lichtblauwe (originele?) Demper. Misschien dat jullie het weten?
- 70cc cilinder (precieze model onbekend)

Simpel gezegd: ik zou graag de koppakking van deze crossbrommer willen vervangen alleen daarvoor zou ik jullie om hulp willen vragen. als ik iets gemist heb of vergeten te melden, zeg het gerust. De brommer zou rond de of over de 100 lopen en de koppakking is lek.
Ik weet dat dit eigenlijk een Derbi-forum is maar aangezien ik zelf ook een mooie Derbi heb en deze brommer ook over een derbi (am6) blok beschikt zou ik jullie toch graag om hulp willen vragen.

Het is zo goed als zeker dat ik de Crossbrommer ga kopen.

Groetjes, 2-Takt Freak 37
Gooncy
Pro tuner
Berichten: 1264
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 16:22
Vervoersmiddel: Derbi DRD Pro (sold)
Derbi DRD Edition 2004 (sold)
Gilera Citta 2001 (sold)
Derbi DRD Limited 85th 2005

Re: koppakking vervangen Motorhispana Crossmotor 70CC

Ongelezen bericht door Gooncy »

- Nee, een standaard koppakking zal niet passen, aangezien het een andere cilinder is, dus heeft die een andere vorm, en de cilinder heeft een grotere inhoud, dus de koppakking is ook groter.

- Eerst even uitzoeken om welke cilinder het gaat, vraagt t aan de eigenaar, kijk wat er op de cilinder staat, post anders een foto op het forum, wij weten er wel raad mee denk ik. Als je t dan nog niet weet, kan je de oude koppakking eruit halen en zoeken op koppakingen voor een 70cc am6 cilinder, en dan kijken welke overeenkomt.

- Nee, er zijn geen koppakking die je meer vermogen geven.

- How to koppakking monteren: Je laat eerst alle kvs eruit lopen door de onderste koelslang bij de waterpomp (het blok) los te halen. Nu is al het kvs eruit. Dan haal je vervolgende de bougie dop eraf en dan draai je de bougie los. Dan draai je je temperatuur sensor los. En dan haal je de kvs slang op de cil kop eraf. Nu haal je de boutjes van de cil kop los. Dan zie je nu je binnen kop zitten (kan verschillen per cil) en je koppaking. Haal de 4 boutjes die de cil/binnenkop bevstigd houden los. Nu kan je je koppaking eraf halen.
Vervolgens pak je de nieuwe koppakking, deze zet je er juist op, dan doe je je binnenkop erweer op en bevestig je deze weer met de 4 boutjes die ook de cil vasthoudt. Deze boutjes kan je het beste met een momentsleutel vast draaien op 12NM. Heb je geen momentsleutel? Geen probleem, kan ook makkelijk zonder. Je pakt een ringsteeksleutel 10 en je draait ze kruiselings aan. Niet te strak zetten!! Als je de cil te strak aandraait kan de zuiger niet genoeg uitzetten als die te warm wordt en loopt je zooitje vast. Gewoon op gevoel draaien, handvast aanhouden, dan zit je altijd goed. Kan hem beter iets te los hebben dan te strak. Nu ze je de cil kop er weer op. Bougie erin, tempsensor erop en de kvs slang erop. Daarna ook de onderste kvs slang er weer op doen en het hele systeem weer bijvullen met kvs. Nu kan je hem weer starten, nu moet je nog wel het kvs systeem ontluchten. Dat doe je door de dop van het reservoir eraf te halen en dan stationair laten lopen en goed in alle slangen knijpen. Na 5 min is die wel ontlucht en kan de dop er weer op. (tussendoor moet je wss wel wat bijvullen) Nu kan je wee rijden. Al met al, 30 min werk.

- Ja dat klopt, aangezien de koppakking lek is, lekt die nu koelvloeistof in de cilinder. Na 5km rijden zou al je kvs in je reservoir al op moeten zijn (afhankelijk van de grote van de lek) Niet te veel laten lopen, zou krijgt je cilinder minder smering doordat er water bij de cil komt.

Succes er mee :thumbup:
DRD EDITION
2-takt Freak 37
Beginnende Derbi fan
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 21 aug 2016, 00:16
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD X-Treme 50 SM

Re: koppakking vervangen Motorhispana Crossmotor 70CC

Ongelezen bericht door 2-takt Freak 37 »

Dankjewel! Dat is dan duidelijk. Ik zal even vragen welk type cilinderkop het is. Als ik dan nog vragen heb zal ik ze wel melden.

Bedankt voor je hulp (:!
2-takt Freak 37
Beginnende Derbi fan
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 21 aug 2016, 00:16
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD X-Treme 50 SM

Re: koppakking vervangen Motorhispana Crossmotor 70CC

Ongelezen bericht door 2-takt Freak 37 »

1 vraagje nog.

een koppakking betekent toch hetzelfde als een cilinderkop?
Gebruikersavatar
Knissaw
Pro tuner
Berichten: 813
Lid geworden op: vr 11 dec 2015, 15:50
Vervoersmiddel: Lammers black edition
Derbi X-treme 2003 [sold]
Orion Rx50 Xtreme 50cc [sold]
Locatie: Deventer

Re: koppakking vervangen Motorhispana Crossmotor 70CC

Ongelezen bericht door Knissaw »

Nee, Je koppakking is de pakking die tussen je Cillinder En de cillinderkop zit, Best logisch als je naar de naam kijkt ;)
Afbeelding
#BIDA50NAKT, ECHTE BIDA, (NOG) NIET GENAKT +5 PK
2-takt Freak 37
Beginnende Derbi fan
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 21 aug 2016, 00:16
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD X-Treme 50 SM

Re: koppakking vervangen Motorhispana Crossmotor 70CC

Ongelezen bericht door 2-takt Freak 37 »

Oké, top dankjewel!
2-takt Freak 37
Beginnende Derbi fan
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 21 aug 2016, 00:16
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD X-Treme 50 SM

Re: koppakking vervangen Motorhispana Crossmotor 70CC

Ongelezen bericht door 2-takt Freak 37 »

Ik heb de koppakking bestelt, duurde iets langer dan verwacht ):
Alleen er zitten allemaal ringetjes en rondjes bij ik dacht dat het 1 onderdeel was.
Enig idee hoe ik al die draadjes en ringetjes moet monteren?
het is een airsal 70cc: https://www.josdijkman.nl/topset-airsal-am5-6-70cc.html
Gooncy
Pro tuner
Berichten: 1264
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 16:22
Vervoersmiddel: Derbi DRD Pro (sold)
Derbi DRD Edition 2004 (sold)
Gilera Citta 2001 (sold)
Derbi DRD Limited 85th 2005

Re: koppakking vervangen Motorhispana Crossmotor 70CC

Ongelezen bericht door Gooncy »

Ff de cil eraf halen, zie je wel hoe het zit
DRD EDITION
2-takt Freak 37
Beginnende Derbi fan
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 21 aug 2016, 00:16
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD X-Treme 50 SM

Re: koppakking vervangen Motorhispana Crossmotor 70CC

Ongelezen bericht door 2-takt Freak 37 »

Het is gelukt!
Die rubberen ringen zijn geplaatst.
Alleen ben ik dat kartonnen plaatje vergeten oeps....
Enig idee of dit kwaad kan? Brommer rijdt namelijk wel goed en lekt ook geen koelvloeistof.
Gooncy
Pro tuner
Berichten: 1264
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 16:22
Vervoersmiddel: Derbi DRD Pro (sold)
Derbi DRD Edition 2004 (sold)
Gilera Citta 2001 (sold)
Derbi DRD Limited 85th 2005

Re: koppakking vervangen Motorhispana Crossmotor 70CC

Ongelezen bericht door Gooncy »

Uhm je voetpakking? Normaal gesproken zou die dan wel moeten lekken, of t drupt je carter in. Ff goed kvs gehalte in de gaten houden, als die niet lekt, lekker zo laten.
DRD EDITION
2-takt Freak 37
Beginnende Derbi fan
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 21 aug 2016, 00:16
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD X-Treme 50 SM

Re: koppakking vervangen Motorhispana Crossmotor 70CC

Ongelezen bericht door 2-takt Freak 37 »

Oh oké, heb de pakking alsnog gemonteerd.
Alleen lekt de pakking nu niet, maar vanaf de uitlaat waar die aan de zuiger zit.
Alleen die o ring liet de hele tijd los van de cilinderkop, lastig te monteren maar die zit volgens mij nu goed. is dat normaal?
Oh ja en die kartonnen pakking paste niet goed dus heb er een klein stukje vanaf geknipt, is dat ook normaal?
2-takt Freak 37
Beginnende Derbi fan
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 21 aug 2016, 00:16
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD X-Treme 50 SM

Re: koppakking vervangen Motorhispana Crossmotor 70CC

Ongelezen bericht door 2-takt Freak 37 »

Koppakking is nu goed gemonteerd alleen lekt die nu bij de uitlaat. O ring opnieuw plaatsen?
VVincent
Schakelrijder
Berichten: 117
Lid geworden op: ma 11 jul 2016, 10:45
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing (2008)
Locatie: Hattem

Re: koppakking vervangen Motorhispana Crossmotor 70CC

Ongelezen bericht door VVincent »

Hij lekt bij de uitlaat? Gaat dit om KVS of benzine+olie?
2-takt Freak 37
Beginnende Derbi fan
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 21 aug 2016, 00:16
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD X-Treme 50 SM

Re: koppakking vervangen Motorhispana Crossmotor 70CC

Ongelezen bericht door 2-takt Freak 37 »

Kvs, maar ik ben zojuist achter het probleem gekomen.
Het ligt niet aan de uitlaat, maar aan het blok wat kapot is gegaan. de kvs + olie is op de uitlaat gaan lekken waardoor het leek alsof het hier vandaan kwam.
Ik zal eens even kijken wat hier nog te redden valt ):
Plaats reactie